Vettel az első triplázó az időmérőkön
2012. június 23. 13:55
Szikrázó napsütésben és 30 fokos hőmérséklet mellett rendezik meg az Európa Nagydíj időmérő edzését.
A McLaren pilótája az Európa Nagydíjon Lewis Hamilton beálltásaiból indul ki, ami úgy tűnik, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Button a harmadik szabadedzést a két Lotus előtt nyerte meg.
Napok óta gyomorrontással küzd a német Marussia versenyző, így ki kell hagynia az időmérő edzést. A versenyen azonban lehet, hogy elindul az utolsó helyről.
Vettel 3 - 4 Webber
Button 0 - 7 Hamilton
Alonso 7 - 0 Massa
Schumacher 3 - 4 Rosberg
Raikkonen 2 - 5 Grosjean
Di Resta 5 - 2 Hülkenberg
Kobajashi 4 - 3 Pérez
Ricciardo 6 - 1 Vergne
Maldonado 5 - 2 Senna
Kovalainen 7 - 0 Petrov
De la Rosa 7 - 0 Karthikeyan
Glock 5 - 2 Pic
A Pirelli a lágy és a közepes keverékeket hozta el Valenciába, a kettő között minimum fél másodperc a különbség körönként.
Maldonado és Ricciardo már ellenőrző körön kint.
Az utcai pálya aszfaltjának hőmérséklete 43 fokos, Ha holnap is ilyen meleg lesz, gyorsan fognak kopni a gumik.
A kettes kanyarba füstölő első kerékkel érzkezett meg a venezuelai pilóta, le is csúszott a pályáról, de nem törte össze a Williamst.
A brazil 1:39.634-es körrel vezet, mögötte Kimi Räikkönen és Paul di Resta.
1:39,577-tel vette át a vezetést a hétszeres világbajnok. Massa a második, Kobajasi a harmadik.
Ezúttal Jean-Eric Vergne füstölte el a Toro Rosso jobb első kerekét egy féktávon, majdnem keresztbe is állt alatta az autó.
Lewis Hamilton ment egy remek kört, Massa és Alonso van mögötte.
Állítólag még dolgoznak a szerelők a Red Bullok új hátsó részén. Erre a versenyre nagyon átalakult az RB8 oldaldoboza, padlólemeze, hátsó szárnya és diffúzora.
Vettel a közepes, Webber a lágy gumival jött ki, az ausztrál úgy gondolta, nem kockáztatja meg, hogy esetleg ne jusson be a Q2-be.
Csapattársa viszont küszködik, egyelőre csak a 17. helyen áll. Talán még nem 100 százalékos az autója a reggeli fékhiba után.
A skód lágy gumikkal tudott az élre kerülni a Force Indiával. Hülkenberg Rosberg, Hamilton, Pérez, Massa a sorrend mögötte.
A tegnapi első szabadedzést megnyerő Pastor Maldonado az élen, ágy gumikkal futotta meg a legjobb kört, amely 1:38.825.
Az ausztrál a 18. helyet érte csak el, de szintén kiesett a Toro Rossóval Jean Eric Vergne is. Utóbbit Heikki Kovalainen szorította ki a továbbjutók közül.
Maldonado nyert a Q1-ben di Resta és Hülkenberg előtt.
A kiesők sorrendben: Vergne, Webber, Petrov, de la Rosa, Karthikeyan, Pic.
Mindenki bent van 107 százalékon belül, így indulhatnak majd a futamon.
Sok szerencsét kívánva rátette a kezét az autóban ülő spanyol pilóta sisakjára a Ferrari elnöke.
Alonsót felállva köszöntik a spanyol szurkolói a lelátón ellenőrző köre közben.
Állítólag a váltóval és a DRS-sel volt gondja Mark Webbernek, ezért esett ki a Q1-ben. A hátsó szárny nyitott állásban ragadt. Valószínűleg hidraulikai problémáról van szó.
Räikkönent és Kobajasit előzi meg a tabellán a német. Csapattársa, Schumcher viszont csúszkál a kanyarokban, és csak a tizedik.
Rosberg ideje 1:38.504, ami a hétvége eddigi legjobbja.
Button feljött harmadiknak, csak hat század a hátránya Rosberghez képest.
Füstölt a jobb első a kettes kanyarban a McLarenen.
Talán be akarták koptatni kicsit a keményebb gumikat a versenyre. Most tették fel a lágyakat, Alonso fel is jött hatodiknak azonnal, hátránya két tized Rosberghez képest.
Hülkenberg az ötödik, di Resta a második, csak 15 századdal lemaradva az elsőtől.
Az első hét egy tizedmásodpercen belül van, hihetetlenül szoros volt a verseny. Grosjean nyerte a Q2-t, mögötte a sorrend: Rosberg, di Resta, Vettel, Raikkönen, Button, Maldonado, Hamilton, Hülkenberg, Kobajasi.
A kiesők: Alonso, Schumacher, Massa, Senna, Pérez, Kovalainen, Ricciardo.
Paul Hembery azt mondta, azért jók a Force Indiák, mert a főnök, Vijay Mallya is a helyszínen tartózkodik.
Mondjuk ilyen alapon a Ferrariknak sem kellett volna kiesnie, mivel Luca Montezemolo is ott van Valenciában.
A Force Indiák a közepes, a többi csapat a lágy gumival van kint.
Rosberg, Button Hamilton, Räikkönen a sorrend.
Nem nyitott, hanem zárt állapotban ragadt be az állítható hátsó szárny a Red Bullon, ezért esett ki Webber a Q1-ben. Ehhez képest jó kört futott, de ez semmire sem volt elég a kiscsapatok megverésén kívül.
A francia lotusos vezető ideje 1:38,505, aminél jobbat futott a Q2-ben.
A világbajnok nagy fölénnyel nyerte az időmérőt Hamilton és Maldonado előtt 1:38,086-os idejével. Hamilton hátránya bő három tized volt, nem volt esélye nyerni.
A sorrend: Vettel, Hamilton, Maldonado, Grosjean, Räikkönen, Rosberg, Kobajasi, Hülkenberg, Button, di Resta.
Nagyobb különbség volt a Q3-ban az első kettő között, mint a Q2-ben az első 13 között.
Sebastian Vettel lett az első, aki idén már három pole pozíciót szerzett, az Európa Nagydíj időmérőjének döntőjében jelentős előnnyel utasítva maga mögé Lewis Hamiltont. Karrierje során ez már a 33. első rajtkockája, így az örökranglistán utolérte Alain Prostot és Jim Clarkot. Már csak Ayrton Senna és Michael Schumacher van előtte.
"Egy próbálkozásunk volt a végén, ami nagyon jó kör lett. A Q1 és a Q2 nem épp a kedvünk szerint alakult, küszködtünk azzal, hogy megtaláljuk a szabadedzéseken már meglévő balanszt" - nyilatkozta Vettel. "Fel kellett tennünk egy második szett lágy gumit a Q2-ben. Ez helyes döntés volt, mert nem hinném, hogy az első köröm elég jó lett volna" - folytatta. "Meglepő kört futottam a végén. A srácok keményen dolgoztak a garázsban és a gyárban, hogy új alkatrészeket hozhassunk ide. Úgy tűnik, ezek beváltak" - fejezte be a Vettel.
A kétszeres világbajnok Lewis Hamilton és Pastor Maldonado előtt szerezte meg az edzéselsőséget Valenciában. Bár nagy fölénnyel, bő három tizeddel nyert, a Q3 így is izgalmas volt, mert pár perccel a vége előtt még Maldonado vezetett, de aztán Lewis Hamilton és a Red Bull németje is megelőzte őt - igaz, az előbbi csak 65 ezreddel.
A McLaren versenyzője nem volt elkeseredve, hogy lecsúszott az első helyről. "Sokkal hátrébbra vártam magam, mert egész hétvégén küszködtünk a beállításokkal. A harmadik szabadedzés után tippelnünk kellett velük, de úgy tűnt, rendben voltak" - nyilatkozta a 2008-as világbajnok. "A rajtrácsot elnézve, a meleg miatt a Lotusok nagyon versenyképesnek tűnnek. Rájuk figyelni kell majd holnap, de a Ferrari is gyors volt a hosszú etapokon" - tette hozzá Hamilton.
Maldonado a barcelonai formáját idézte
Maldonado szerint a Williamsnél megértették a tegnapi problémáik okait, ezért tudtak nagyot javulni az időmérőre. "Az autó elég gyors volt tegnap. Kicsit még küszködtünk az opciós gumikkal, össze voltunk zavarodva, mert az autónk nem érződött ugyanolyannak, mint az elsődleges keverékű gumikon. Az időmérőre jobban megértettük a probléma okát, és tessék, itt vagyunk" - nyilatkozta venezuelai az időmérő után.
Vettel 1:38.086-as körideje messze a hétvége legjobbja volt, de még így is több mint egy másodperccel marad el a tavalyi pole-tól. Azt szintén ő futotta, ám még befújt diffúzorral felszerelt autóval. A Q2-t megnyerő Lotus a Q3-ban már nem tűnt igazán gyorsnak, a negyedik (Grosjean) és ötödik (Räikkönen) helyük azonban még így is lényegesen jobb az idei átlaguknál. Akár a győzelemre is esélyesek lehetnek, mert az E20 szereti a forróságot, mivel kíméletesen bánik a gumikkal.
Sebastian Vettel
Meglepetésre sok élcsapat versenyzője, így Fernando Alonso, Felipe Massa, Michael Schumacher és Mark Webber sem jutott be a Q3-ba, utóbbinak egy DRS-hiba (nem nyílt ki a hátsó szárny) miatt ráadásul a Q1 lett a végállomás. "Nem volt DRS-em, ami nagyon megnehezítette a dolgot. A köridőm nem volt túl rossz ahhoz képest, hogy DRS nélkül értem el, de ez nem segített rajtam. Nem az én hibámból küszködtünk ezen az időmérőn" - nyilatkozta Webber a Q1 után.
A sok, Q3 előtt kiesett sztárra magyarázat lehet, hogy rendkívül forró volt az aszfalt. Ez azonban jól jött a Force Indiáknak és Kamui Kobajasinak, akik könnyedén jutottak be az időmérő döntő szakaszába. Az alacsony leszorítóerős beállítást használó indiai csapat autói egy ideig még a legjobb négy között is érezhették magukat a Q3-ban, de aztán, ahogy a többiek is javítottak, visszaestek a nyolcadik (Nico Hülkenberg) és a tizedik (Paul di Resta) helyre. Közéjük a szombat délelőtti szabadedzést megnyerő Jenson Button férkőzött be, aki mérnökeivel ezen a hétvégén Lewis Hamilton beállításaiból indult ki.
Hülkenberg előtt Kamui Kobajasi és Nico Rosberg végzett a hetedik és a hatodik helyen. A spanyol közönség nagy bánatára Fernando Alonso mindössze négy ezreddel lecsúszott a Q3-ról, pedig csak két tizedet kapott a Q2-t nyerő Romain Grosjeantól - igaz, a mögötte végző Michael Schumachernek és Felipe Massának is csak nyolc század kellett volna a Q3-ba történő bejutáshoz. A Q2-ben tizenhárman értek el 3 tizedmásodpercen belüli időeredményt, az első hetet egyetlen tized választotta el egymástól.
Heikki Kovalainen
Az időmérő egyik hőse Heikki Kovalainen volt, aki mindent kihozott a Caterhamből, és bejutott a Q2-be is. Mindkét Toro Rossót maga mögé utasította. Előtte Bruno Senna és Sergio Pérez végzett, ők jelentősen lassabbnak bizonyultak döntőbe jutó csapattársaiknál, Maldonadónál és Kobajasinál.
A sereghajtók versenyét ezúttal a HRT-k nyerték, igaz, a Marussiának nagy hátrányt jelentett, hogy a gyorsabb versenyzője, Timo Glock gyomorrontás miatt kihagyta az időmérő edzést. Holnap ettől valószínűleg megadják neki az indulási jogot a sportfelügyelők, mivel a szabadedzéseken futott olyan kört, amely 107 százalékon belül volt Vetteléhez képest.
Az időmérőről élőben készített tudósításunkat az eredménylista alatt olvashatják.