Vágólapra másolva!
Vasárnap félidejéhez érkezik a 18 futamos Forma-1-es világbajnokság, a kilencedik viadalra Indianapolisban kerül sor. Nézzük, mit kell tudni a "téglagyárról".

250 ezer állandó ülőhelyével az Amerikai Egyesült Államokban található Indianapolis Motor Speedway (IMS) a világ legnagyobb autóversenyzés céljára felhúzott létesítménye. Többnyire a tengerentúlon imádott sorozatok versenyzői róják (ovál)pályáján a köröket, a Forma-1-eseknek 4192 méteres aszfaltcsík van kijelölve. Schumacherék sem kerülhetik ki azonban az ovál részt, így Indianapolisban az az egyedülálló helyzet alakul ki, hogy a pilóták húsz másodpercig taposhatnak ész nélkül a gázpedálon (még Monzában sincs ilyen), mielőtt a célegyenes után száz kilométer körüli sebességre lassítanának le.

Az IMS-t 1909-ben építették, eredetileg az autóipar kívánságára: a gyártók itt próbálgatták ki járműveiket. Már az első körök után kiderült, hogy a sóder és kátrány keverékéből elkészített "futófelület" nem bírja a fokozott terhelést, ezért 3,2 millió tégla felhasználásával "bekeményítették" az egész pályát. Becenevét (téglagyár) innen kapta, a téglák nagy része még ma is az aszfalt alatt lapul. A múlt emléke előtt tisztelegve a célvonalat ma is az eredeti burkolat alkotja.

Az IMS Forma-1-es "szekcióját" kizárólag a száguldó cirkusz Amerikába való visszatérésére építették, a pályán nehéz megtalálni az optimális beállítást. A hosszú padlógázas szakasz miatt lapos szárnybeállítás lenne ideális, ugyanakkor a középső rész kanyargós, így ott elkél a leszorítóerő. Ugyanez a gond a gumikkal is, az oválrész nagyon koptatja az abroncsokat, így kemény keveréket lenne célszerű választani. Csakhogy így középen elvész a tapadás, a gumigyártók ezért egy különleges, közepes keverékkel készülnek az Amerikai Nagydíjra.

A Ferrari, mint mindenhol, Indianapolisban is esélyes, de a motorerőben legjobban álló BAR-Honda alaposan megszorongathatja. Ahogy a Williams-BMW is.

A pálya neve: Indianapolis Motor Speedway
Debütálásának éve: 2000
Futamok száma: 4

Aszfaltminőség: kiváló/sima
Ideális gumikeverék: közepes
Gumikopás: közepes
Padlógázarány: 65%
Üzemanyagfogyasztás: közepes
Elérhető csúcssebesség: 350 km/h

Körrekord edzésen: 1:10.790 (Michael Schumacher, Ferrari, 2002)
Körrekord versenyen:
1:11.473 (Michael Schumacher, Ferrari, 2003)

Időeltolódás: -7 óra
Verseny startja: 19.00

A legutóbbi győztesek:
2003:
Michael Schumacher (Ferrari)
2002: Rubens Barrichello (Ferrari)
2001: Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)
2000: Michael Schumacher (Ferrari)

http://www.usgpindy.com