Vágólapra másolva!
Sporttörténelem. A múlt hétvégi hungaroringi történéseket bátran jellemezhetjük ezzel a szóval, elvégre a Forma-1-ben debütált az első magyar versenyző, és "megszületett" a sportág történetének legfiatalabb futamgyőztese is Fernando Alonso személyében. A spanyol ifjonc egyébként máris előretekint, s újabb diadalokra hajt.

Az ínyencek igazán nem panaszkodhatnak az idei, sorrendben 18. Magyar Nagydíjra: bemutatkozott a Forma-1 történetének első magyar versenyzője, Fernando Alonso rekordot döntött (immáron ő a legfiatalabb futamgyőztes), ráadásul a világbajnoki pontverseny is olyan szorossá vált, hogy az első három helyezett között mindösszesen két pont a differencia.

Hogy ez utóbbi így történhetett, abban talán a Ferrari a leginkább ludas. Illetve nem is a maranellóiakat kell okolni, hanem gumiszállítójukat, a Bridgestone-t: a japán gyár bottal üti riválisa, a Michelin nyomát, erre az ötszörös világbajnok Michael Schumacher nyolcadik helye a legjobb példa: ezt mutathatja fel ugyanis a Bridgestone, mint legjobb hungaroringi eredményt...

Míg Schumacher a verseny nagy részében valaki nyomában szerencsétlenkedett, legnagyobb riválisai, Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya nem tétlenkedtek: előbbi második, utóbbi harmadik lett, így teljesen összesűrűsödött a mezőny. Schumachernek 72, Montoyának 71, Räikkönennek pedig 70 pontja van a Magyar Nagydíj után, azaz rég nem látott izgalmak várnak a száguldó cirkusz szerelmeseire az utolsó három futamon. És a harcnak a michelin-esek (Montoya és Räikkönen) futhatnak neki biztatóbb előjelekkel...

Schumacher ennek ellenére nem adja fel a harcot. "Megyünk tovább, tesszük a dolgunkat, de be kell valljam, kicsit sem hiányzott ez a nyolcadik hely" - mondta a hatodik vb-címére hajtó ferraris. "Akármibe fogtunk bele, minden balul sült el, ráadásul Trulli is feltartott a verseny nagy részében. Nem értem, miért 'húzta be a kéziféket', amikor csapattársa úgy ment, hogy le is tudott körözni."

Schuminak a második boxkiállásánál is támadtak gondjai: egyrészt majdnem kifogyott autójából a benzin, mire kiszólították, másrészt lefulladt az autója, amikor újra akart indulni. "Ez már másodszor fordult elő idén" - bosszankodott. "Mindegy, valamit biztos kitalálunk majd, egyelőre optimistán tekintek az utolsó három verseny elé."

Lesz min javítania a Ferrarinak, különösen annak fényében, hogy egyelőre azt sem tudják Jean Todték, mi történt Barrichello autójával, mielőtt a brazil a célegyenes végén a gumifalba csapódott volna. "Nem voltunk versenyképesek a Hungaroringen" - ismerte el a francia csapatfőnök, aki múlt héten még azt nyilatkozta az [origo]-nak, nincs pánik a csapatnál. "Már az időmérő végeredménye sem ígért túl sok jót számunkra, de a futam legrosszabb rémálmaimat is felülmúlta. Michaelhez hasonlóan azonban hiszem, hogy kitalálunk valamit az utolsó három futamra. Arra a három futamra, amelyen igen szoros csata várható a vb-címért."

Ugyan a Williams nem nyerte meg a versenyt, mégis széles mosollyal az arcukon sétálgattak a kék-fehér mérnökök a Hungaroringen. Tehették, hiszen Montoya végül harmadik, Ralf Schumacher pedig negyedik lett, holott a rajt után megpördült, így a 18. helyről kellett felzárkóznia (ezek szerint tehát nem lett volna olyan súlyos büntetés számára, ha a hockenheimi rajtbaleset miatt tíz hellyel hátrébb sorolják...). "Ugyan nem állhatott egyik pilótánk sem a dobogó tetejére, mégis győztesnek érezzük magunkat" - lelkendezett Mario Theissen, a BMW motorsportigazgatója, akinek együttese immáron vezeti a konstruktőrök versengését. "Muszáj kiemelnem Ralf zsenialitását, aki egy olyan pályán nyomult előre 14 helyet, amelyről azt tartják, igazából nem is lehet előzni rajta."

"Csodára lenne már ahhoz szükségem, hogy megnyerjem a vb-címet, így igazából nem foglalkoztat, hogy hány helyet léptem előre a versenyen" - mondta erre Ralf Schumacher, hozzátéve, fogalma sincs, mi történt a start után. "Nagyon elégedett vagyok a vasárnap szerzett hat pontommal, különösen, hogy Michael csak egyet tudott összekaparni. Csapatom is vezeti a vonatkozó pontversenyt, egyszóval remekül érzem most magam!" - szóltak Juan Pablo Montoya szavai.

A McLaren sem panaszkodhat hungaroringi eredménye miatt, elvégre Kimi Räikkönent másodikként, David Coulthardot pedig ötödikként intette le a kockás zászló. A skót az élmezőnyből egyedüliként szavazott a kétkiállásos taktikára, ezért is kaparinthatott meg négy pontot. "Figyelembe véve, hogy csak a kilencedik helyről rajtolhattam, a kétkiállásos taktika tűnt a legjobb választásnak" - nyilatkozta Coulthard. "Jól rajtoltam, rögvest előreléptem három helyet, ám ezt leszámítva igen unalmas volt a Magyar Nagydíj számomra: csupán az volt a dolgom, hogy a kevesebb benzinnel haladókat magam mögött tartsam."

Räikkönen sem győzte elégedettségét hangsúlyozni. "Egyre közelebb van életem első vb-címe. Ráadásul a tavalyi autóval... Alig várom az utolsó három futamot, s szerencsére mérnökeink is hasonlóképpen gondolkodnak."

S akkor szóljunk a Renault-ról, amely valami káprázatosat nyújtott Mogyoródon. Az első időmérőn Trulli, a másodikon Fernando Alonso utasított maga mögé mindenkit, a spanyol újonc ráadásul a futamon is verhetetlen volt. Már a rajtnál ellépett a többiektől, s később sem érte utol senki. Ő maga sem értette, mindez hogy történhetett. "Három kör után már senkit nem láttam a visszapillantómban" - mesélte Alonso. "Nyolc kör után beszóltam a boxba: 'hol vannak az ellenfelek? Mi a csoda folyik mögöttem?' Briatore-tól azt a választ kaptam, 15 másodperc az előnyöm, s csak koncentráljak tovább."

Alonso olyannyira jól koncentrált, hogy a hetven körös verseny alatt mindösszesen egyszer kellett átadnia az első helyet Räikkönennek, mégpedig az első kerékcserék alatt. Onnantól más dimenzióban száguldott, így a Renault a Forma-1-be való visszatérése óta első diadalát ünnepelhette. Alonso pedig beírta nevét a rekordok könyvébe, miután a sportág történetének legfiatalabb futamgyőztese lett. Persze eddig is halmozta a csúcsokat, az idei Maláj Nagydíjon a legfiatalabb olyan pilóta lett, aki pole pozíciót ért el (21 éves és hét hónapos volt, nyolc hónapot "vert" így Rubens Barrichellora, aki az 1994-es Belga Nagydíjon állította fel a régi rekordot), s a futamon bemutatott harmadik helye is megért egy rubrikát a már említett könyvben, nála fiatalabb dobogós sem volt ugyanis addig.

Hogy fokozzuk még, a Kanadai Nagydíjon 21 éves, tíz hónapos és 17 napos volt, amikor leggyorsabb kört autózott, így egy nappal megdöntötte Bruce McLaren csúcsát, amit az 1959-es Brit Nagydíjon állított fel. Az új-zélandi McLaren volt eddig a legfiatalabb futamgyőztes is egyébként, '59-ben 22 évesen, három hónaposan és 12 naposan nyerte meg az Egyesült Államok Nagydíját. Alonso 22 éves és 26 napos volt vasárnap, amikor délután elsőként futott át a célvonalon.

"Fantasztikus hétvégét zártam, enyém lett a pole, s egy régi álmom is végre valóra vált a futamgyőzelemmel" - mondta az újdonsült rekorder. "22 évesen nyertem először, de remélhetőleg nem utoljára: sok szép győzelmet szeretnék még a Forma-1-ben aratni. Kellett a csapatnak ez a siker, biztosan ösztönző lesz a jövőre nézve. Ki tudja, 2004-re talán olyan autót rakunk össze, amellyel még többször lesz esélyem az első hely megszerzésére. Köszönettel tartozom a csapatnak, nélkülük nem sikerült volna ez a bravúr." Alonso zárásként hozzátette azt is, záros határidőn belül a vb-címért szeretne harcolni.

Csapattársa, Jarno Trulli végül hetedik lett, de nekünk, magyaroknak sokkal fontosabb, hogy Baumgartner Zsolt bemutatkozott a Forma-1-ben. Sajnos a Jordan csak a verseny felét bírta ki, a 35. körben a motor felmondta a szolgálatot, de a magyar fiú így sem okozott csalódást, remélhetőleg találkozunk vele a jövőben is a versenypályákon. Kedden, 13 órakor viszont olvasóink faggathatják a szerencse fiát, Baumgartner Zsolt ugyanis a Társalgó vendége lesz.

k.d.