Vágólapra másolva!
A mogyoródi pályán nem lehet előzni? A DTM vasárnap rácáfolt erre: a vártnál fordulatosabb, sok lökdösődéssel tarkított versenyen magabiztos győzelmet aratott a BMW-vel a pole-ból rajtoló Marco Wittmann, miközben hátrébb izgalmas taktikai küzdelem bontakozott ki a lágy és a kemény gumikon rajtoló autók között.

A BMW-s Marco Wittmann nyerte a 26 év után újra Magyarországra látogató német túraautó-bajnokság, a DTM hungaroringi futamát, amely meglepően akciódúsra sikerült. Bár sokan úgy vélték, az előzési nehézségeiről ismert, kacskaringós mogyoródi pálya túl szűk lesz a nagy túraautókhoz, a kétféle taktika fordulatos küzdelmet, és más sorozatoktól szokatlan helyeken bemutatott előzések tömegét hozta. A versenyzők nemcsak a célegyenes végén, hanem a 2-es kanyarban, a sikánnál, a sikán után és a 12-es kanyarban is be-beszúrtak egymás mellé, nem riadva vissza egy kis lökdösődéstől sem.

A pole-ból rajtoló Wittmann mindebből kimaradt: az első métereken védekeznie kellett márkatársa, Timo Glock ellen, aki 10-12 körön át kb. 2 másodperces távolságból üldözte, a nyitóetap felétől azonban jobban küszködött a gumikkal. „A kulcs az volt, hogy jól rajtoljak, és az első kanyarnál megtartsam a vezetést. Ez összejött. Utána megpróbáltam elhúzni Timótól, és DRS-távolságon kívül kerülni tőle, hogy a bokszkiállásoknál is én álljak az élen" – mondta Wittmann. Bár a pontversenyben is átvette a vezetést, és eddig minden alkalommal az első sorba kvalifikálta magát, azt állította, egyelőre nem foglalkoztatja a bajnoki cím. „Háromból két versenyt megnyerni hihetetlen eredmény, de a világbajnoki győzelemre még gondolni sem akarok" – ismerte el. Pedig biztos nem lenne ellene kifogása: a rangos F3 Mastersen kétszer, a makaói F3-as viadalon egyszer jutott fel a dobogóra, kétszer volt második az F3 Euróban, sőt annak idején a Formula BMW-ben is a második helyen végzett.

Wittmann átvette a vezetést a bajnokságban is Forrás: Gruppe C Motorsport Verlag GmbH, Photo: Tim Upietz/Alexander Trienitz

Másodikként végül az audis Miguel Molinát intették le, aki a rajtnál átmenetileg elvesztette ugyan a harmadik helyet António Félix da Costával szemben, de a 13. körben őt, majd hat körrel később Glockot is maga mögé utasította – az utóbbit a 2-es kanyarnál. A hátránya ekkor 4 másodperc volt Wittmannal szemben, és ez a későbbiek folyamán csak tovább nőtt. „A második etap elején azt hittem, közelebb tudok férkőzni hozzá a standard gumikon, de túl messze volt" – ismerte el a spanyol, aki az idén először állhatott fel a dobogóra.

A verseny egyik legérdekesebb mellékszála a BMW-s Glock és az audis Edoardo Mortara párharca volt. Márkatársát követve Mortara is megpróbálta maga mögé utasítani a német versenyzőt, ám az első kísérlete a 22. körben balul ütött ki, amikor a célegyenes végén a BMW-t félig hátulról megpöccintve került előre, ezért a versenyigazgató utasítására azonnal vissza kellett adnia a pozícióját. A 24. körben immár végleg előzte meg Glockot, s bár ismét össszekoccantak, ezúttal bebiztosította a 3. helyet. „Az egy kemény, de szerintem sportszerű manőver volt. Kicsit akkor is összeértek, csakhogy ő haladt belül, és sikerült áterőszakolnia az autóját a résen. Én úgy gondolom, a közönség épp ilyen manővereket szeretne látni" – mondta az Audi programját irányító Dieter Gass az Origo GPhíreknek. „A legelső alkalom számomra tulajdonképpen nem is előzési kísérletnek indult, csak Edoardo talán kicsit túl későn lépett a fékre."

Sokat lökdösődtek a DTM versenyzői a Hungaroringen Forrás: DTM

Ez a manőver határozta meg a verseny szövetét a továbbiakban. Mortara ugyanis nem tudott elhúzni Glocktól, aki azonban hiába próbálta visszatámadni őt, bár egyszer majdnem revansot vett tőle a 2-es kanyarban. Az Audik szokatlan beállítása, amelynek köszönhetően az egyenesben kb. 5 km/ó-val nagyobb végsebességet értek el a BMW-knél, a versenyen kifizetődőnek bizonyult. „Ez számunkra fontos volt ma, egyrészt azért, hogy visszatámadhassunk, másrészt a védekezés szempontjából is" – ismerte el Gass. „Ezen a pályán nem volt egyszerű a választás, mert itt tipikusan nagy leszorítóerőre van szükség, ma mégis bevált. A DTM-ben nem olyan könnyű variálni a leszorítóerővel és a végsebességgel, mint a Forma-1-ben, hiszen ezek a paraméterek tulajdonképpen be vannak ágyazva az autók koncepciójába. Nehezebb a balansz elrontása nélkül növelni a teljes leszorítóerőt."

Mortara részint az Audi által választott szokatlan útnak köszönhette, hogy nemcsak Glock támadásait tudta visszaverni, hanem a hajrában maga mögött tartotta a lágy gumikon rohamozó ellenfeleket is. A mezőny fele a kemény keverékű Hankookokon rajtolt, így a kötelező bokszkiállásnál, a táv második részére kapta meg a lágy slickeket, amelyekről kiderült, hogy 2-3 másodperccel gyorsabbak a keményeknél. Az így taktikázó versenyzők az utolsó körökben elképesztő iramban verekedték át magukat mezőnyön. Közülük Bruno Spengler haladt elöl, aki a 35. körben érte utol a Mortara által vezetett vonatot, és néhány kör alatt megelőzte a címvédő Mike Rockenfellert, da Costát, Glockot, majd magát Mortarát is, így biztosítva be idei első dobogós helyezését.

Miguel Molina a 2. helyre kormányozta az Audit Forrás: Farkas Péter (Origo)

„Az autóm a lágy gumikon elképesztő volt, nagyon keményen nyomhattam a gázt, és közben kiegyensúlyozott köröket futottam. Remekül szórakoztam, ahogy utolértem a többieket, és átverekedtem magam a mezőnyön" – mondta Spengler. „A pálya is szuper, nem könnyű vezetni rajta, meg kell találni az előzési pontokat. A rajtom jól sikerült, azonnal javítottam négy helyet, ami sokat segített."

Sokáig a hasonlóan taktikázó Adrien Tambay, Maxime Martin és Jamie Green is ott loholt a nyomában, ám ők az egyenesben gyorsabb Mortarán fennakadtak. Nico Müller még rosszabbul járt, az utolsó kör elején ugyanis összeütközött az addigra szemlátomást frusztrált Glockkal, akinek már esze ágában sem volt még valakit elengedni maga mellett. A csalódottsága érthető volt: a lágy gumikat a verseny végén használó autók eleve azért érhették utol, mert korábban nem talált rést Mortara pajzsán.

A szezont gyengén kezdő Mercedes pont nélkül távozott a Hungaroringről, pedig egészen az utolsó pillanatig úgy tűnt, hogy Robert Wickens a 7. helyen fog célba érni. Végül azonban ő is a lágy gumikon hajrázók áldozatául esett, és tizenegyedikként intették le „A rajtnál nagy szerencsém volt, mert a 17. helyről indulva nem számítottam rá, hogy már az első körben 10. leszek" – mondta. „Utána a verseny nagy részét a 7. helyen töltöttem. Amikor a mérnököm úgy 15 körrel a leintés előtt közölte a rádión, hogy Bruno van közvetlenül mögöttem, de a hátránya 18 másodperc, azt hittem, meg fogom tartani a pozíciót. Hat körrel később azonban már ott volt a nyakamon."

Spengler és Wickens a futam utáni sajtótájékoztatón. A Mercedes pont nélkül maradt Forrás: Farkas Péter (Origo)

Wickens elismerte, hogy az ellenfelek szerint elsősorban aerodinamikai problémákkal küszködő Mercedes számára nincs gyorsan ható orvosság. „Olyan türelmes vagyok, amennyire csak lehet, nincs értelme kritizálni senkit. Nyugodtan kell előre lépegetnünk, és előbb-utóbb össze fog állni a dolog. Máris sokkal jobbnak érzem az autónkat, mint az év elején" – magyarázta. „Összességében nem volt rossz a teljesítménye a versenyen, különösen az opciós gumikon. Leginkább az időmérőn, a keményeken kell gyorsulnunk. Ma azokon is jól mentünk, az előttem lévők közül néhányan jobban küszködtek velük, mint mi."

Mivel a Hungaroring 3+2 éves szerződést kötött a DTM-mel, a magas színvonalú sorozat jövőre biztosan visszatér a mogyoródi pályára, ahol ezen a hétvégén összesen 33 ezren követték figyelemmel a helyszínről az eseményeket. „A Hungaroring kezd arra az útra lépni, hogy a versenyek minősége szempontjából az egyik legjobb pálya lesz" – nyilatkozta az Origo GPhíreknek Gerstl Péter, a Hungaroring Sport Zrt. alelnöke még pénteken. „Szinte már nincs olyan fontos sorozat, ami nem jön el ide."

Végeredmény, az első 11 helyezett

1. Marco Wittmann (BMW Team RMG) 1ó08:35.291
2. Miguel Molina (Audi Sport Team Abt Sportsline) +6,615 mp
3. Bruno Spengler (BMW Team Schnitzer) +21,842 mp
4. Edoardo Mortara (Audi Sport Team Abt) +29,950 mp
5. Adrien Tambay (Audi Sport Team Abt) +30,112 mp
6. Maxime Martin (BMW Team RMG) +30,357 mp
7. Jamie Green (Audi Sport Team Rosberg) +34,403 mp
8. António Félix da Costa (BMW Team MTEK) +34,560 mp
9. Mattias Ekström (Audi Sport Team Abt Sportsline) +34,826
10. Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) +36,017
11. Robert Wickens (FREE MAN'S WORLD Mercedes AMG) +38,732 mp

Leggyorsabb kör: Nico Müller (Audi Team Sport Team Rosberg), 1:37.556

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!