Több mint 100 napos várakozás után, ám kevesebb mint egy héttel a hivatalos tesztelést követően elkezdődik a 2023-as Forma–1-es szezon, az elmúlt két évben megszokotthoz hasonlóan a szahíri versenypályán. Az első gyakorláson várhatóan még az autók teljes kiismerése és a tapasztalatszerzés lesz a jellemző, de az időeredményekre is érdemes lesz odafigyelni. Kövesse velünk az eseményeket!
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
Kezdődik!
Köszöntjük Olvasóinkat a Bahreini Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Több mint 100 nap szünet után ismét éles körülmények között láthatjuk a pilótákat, ugyanis megkezdődik a minden korábbinál hosszabb, 23 hétvégéből álló 2023-as F1-es szezon! Lassan telt el a szünet, de legutóbb 2002-ben kezdődött ennyire korán egy Forma–1-es idény, úgyhogy bőven volt már olyan, hogy ennél tovább kellett várnunk. Azt, hogy mit várhatunk az idei szezontól, a beharangozónkban elemeztük.
Teljes a mezőny
Alig több, mint 24 órával ezelőtt dőlt el, hogy nem lesz szükség pilótacserére egyik csapatnál sem. Tavaly az Aston Martinnál Nico Hülkenbergnek be kellett ugrania a szezonnyitón a koronavírusos Sebastian Vettel helyére, idén azonban a kerékpárbaleset után csuklóműtéten átesett Lance Stroll vállalni tudta a hétvégi szereplést, így az F2-es bajnok Felipe Drugovich bemutatkozására még várni kell.
Race weekend vibes ?#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/E7Ud36yJ7V
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
Mire volt elég az elmúlt hét?
Mindössze három hivatalos tesztnap állt a csapatok rendelkezésére, múlt héten Bahreinben készültek a pilóták. A Mercedes, a McLaren, az Aston Martin és az Alfa Romeo is küszködött műszaki hibákkal, és sok panasz érkezett arra, hogy nem egészen egy hetük volt ezeknek a problémáknak a kijavítására. A következő órák megmutatják, kinek hogy sikerült az elmúlt napok munkája.
Stroll számára még az a mintegy 13 óra sem állt a rendelkezésére február végén, mint a riválisainak, úgyhogy a kanadainak még nehezebb lesz felvennie a lépést a többiekkel.
Őket ne keressük
Túl sok változás nem történt a csapatok felállásában, de azért tegyük tisztába, ki váltott istállót az abu-dzabi szezonzáró óta.
Az Aston Martinból visszavonult Sebastian Vettel, a helyére érkezett Fernando Alonso.
Alonso helyére az Alpine-hoz érkezett Pierre Gasly.
Gasly helyére az AlphaTaurihoz érkezett Nyck de Vries.
Továbbá a Haas, a McLaren és a Williams cserélt 1-1 embert: Mick Schumacher helyére Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo helyére Oscar Piastri, Nicholas Latifi helyére pedig Logan Sargeant érkezett – utóbbi kettő számít az idény újoncának.
Az időjárás nem tényező
Az időmérő és a futam is napnyugta előtt nem sokkal kezdődik majd. Most viszont helyi idő szerint délután fél 3 van, ragyogó napsütés és felhőtlen égbolt, így a most megszokott körülményeket ezen a hétvégén legfeljebb a harmadik szabadedzésen kamatoztathatják majd a csapatok.
The wait is finally over!
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
Time to hit the track for FP1 #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/zTEnge93Pj
Az első fecskék
A két Williams és a két Alfa Romeo hagyta el elsőként a bokszutcát.
GREEN LIGHT
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
The 2023 season is here! #BahrainGP #F1
Majdnem mindenki siet
Verstappen, Stroll és a két Mercedes nem jött még ki a pályára. Sargeant keményeken, a két Haas lágyakon, a többiek közepes gumikon próbálkoznak nyitásként.
Verstappen is a pályán
Norrisé volt az első kör 1:37,462-vel, de Pérez majdnem 2,4 másodperccel gyorsabban kezdett nála. Eközben már csak a két Mercedes nem ment még egy métert sem.
Alonso máris bizonyít
21 ezreddel volt gyorsabb az Aston Martin friss igazolása, mint Pérez, és 381-gyel, mint Verstappen.
Eddig mindössze 10 pilóta teljesített "gyors" kört, a többség a bemelegítő kör után visszatért a bokszba. Hamilton is a pályán, már csak Russell nem mozdult ki a bokszból.
A Ferrari egyelőre visszafogottan teljesít
A 12, már köridővel rendelkező pilótából Leclerc a 8., Sainz pedig a 6. helyen áll, noha ezek még kevésbé mérvadóak. A monacói vissza is tért a bokszba.
Hamilton eközben a 4. helyre érkezett meg az első körével, 1,1 másodperccel Alonso mögé.
Az első problémajelentés
Sargeant érez égett szagot a Williamsében, füstöt azonban nem látni az autó környékén. Korábban csapattársa, Albon óva intett mindenkit attól, hogy jelentős fejlődést várjon a csapattól.
Lépett egyet előre a Red Bull
Pérez több mint fél másodperccel vette át a vezetést, miközben Russell az első körével a hatodik helyre érkezett meg. Még mindig vannak öten mért kör nélkül.
A Haas kihasználja az előnyét
Mégpedig azt, hogy ők lágyakon próbálkoznak, így Magnussen jelenleg a 4., Hülkenberg pedig a 7.
Csou és Stroll áll időeredmény nélkül továbbra is.
Az AlphaTauri nagyon szorgoskodik
Cunoda és De Vries is 11 kört teljesített már, miközben mindenki más 10 kör alatt áll 23 perc után. A közepeseken futott körök egyelőre nem gyorsak, hiszen a két pilóta a 16. és a 19. helyen áll.
20/60 MINUTES FP1 CLASS
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
Sergio Perez tops the charts early on in Bahrain #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/Ce3C5nBV77
Mi lehet Alonso csapattársával?
A tesztet csuklósérülés miatt kihagyó Stroll kétszer egy körre merészkedett ki a pályára, és jelenleg is a bokszban ül. Így nehéz lesz tapasztalatot gyűjtenie a hétvége folytatására.
A Red Bull mással próbálkozik
A két Haas és Piastri után Pérez és Verstappen is feltette a lágyakat, hamarosan tehát javulás várható a köridejükben.
Óriásit fejlődtek Verstappenék
Azonnal meglátszott az abroncsváltás: Péreznek az 1:32,758-as köre után az előnye 6 tized Verstappen, és 2,1 másodperc Alonso előtt.
Megvillant az újonc
Piastri a 4. helyre lépett fel a lágyakon, és közben Bottas és a két AlphaTauri is erre a keverékre váltott.
Néhány gyönyörű kép az idei autókról
It's good to be back #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/eDwTHK8yOT
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
Stroll első köre nem túl biztató
A kanadai lemaradása 4,7 másodperc Pérezzel, de ami még mérvadóbb: 2,6 Alonsóval szemben. A következő percekben meglátjuk, mennyit tud ezen javítani a sérült csuklójával.
Az első jelentős pályaelhagyás
Norris nem bírta bevenni az első kanyart, és inkább a bukótérbe hajtott, mintsem elfékezze a gumikat. Láthatóan óvatosak a pilóták egyelőre.
Nagy Ferrari-hiba
Sainz csúszott ki és pördült meg 360 fokban. Szerencséjére a nagy bukótér miatt az autó nem sérült, csak a gumik.
Nyomasztó Red Bull-előny
A mezőny fele már lágy gumikon is teljesített kört, de egyedül Norris és Bottas az, akik 2 másodpercen belül állnak Pérezhez képest – ők is 1,4-nél nagyobb különbségre vannak.
A többség a hajrára készül
Ugyanis jelenleg mindössze hat autó van a pályán. Köztük Stroll, aki immár Albont és Csout is megelőzte a közepes gumijain.
A Ferrari erősen tartalékol
Legalábbis a szurkolók ebben reménykedhetnek, hiszen Leclerc (igaz, a közepeseken) a legutóbbi gyors körével is 1,5 másodpercre van Péreztől, miközben Sainz a 19. helyen áll.
Íme Sainz megforgása
Carlos Sainz goes for a spin
— Formula 1 (@F1) March 3, 2023
He recovers and is now heading back to the pits for some fresh tyres#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/AOlgr4tPjz
Alonso ismét az élmezőnyben
A lágyakon bejött a két Red Bull közé a spanyol. Mögöttük Norris, Leclerc, Magnussen, Csou, Bottas, Piastri és Hamilton az első tíz sorrendje 9 perccel a vége előtt.
Stroll megtalálta a formáját
A lágyakon óriásit javított, jelenleg 1,5 másodperces lemaradással a hatodik.
Ez a három csapat tűnik a leggyengébbnek
Az Alpine és a Williams nagyon hátul, noha egyikük sem próbálkozott lágyakon. Az AlphaTauri két pilótája viszont a lágy abroncsokon gyors kört futó csapatok közül messze a leggyengébb időeredménnyel áll, mellettük Hülkenberg és Piastri van nagyon lemaradva a csapattársától.
Kockás zászló
Az élmezőnyben nem volt változás: Pérez-Alonso-Verstappen az első három sorrendje.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval hamarosan jelentkezünk! A második edzés 16 órakor kezdődik.