A Red Bull pilótáját a vártnál jobban megizzasztották a Ferrarik az időmérőn, és a sportfelügyelők szobájában újabb nehéz pillanatok vártak rá, mert vizsgálták az egyik általa okozott veszélyes jelenetet.
Az időmérő napján száraz körülmények, borús égbolt fogadta a mezőnyt Szuzukában, és a hétvége egyetlen ilyen edzésének végeredménye alapján Max Verstappen volt a favorit. A Red Bull címvédő pilótája meg is futotta a leggyorsabb kört, bár a végén a vártnál közelebb került hozzá Charles Leclerc és Carlos Sainz (sokáig utóbbi állt jobban a ferrarisok közül), össz-vissz 57 ezredmásodperc választotta el őket.
A sportfelügyelők azonban a kvalifikáció után vizsgálni fogják Verstappent, mert gumimelegítés közben nem figyelt az érkező Lando Norrisra, akinek résen kellett lennie és a fűre menekült a baleset elkerülése érdekében. Elég veszélyes jelenet volt.
That was close!
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Lando Norris just avoids Max Verstappen, who gets a huge kick of oversteer coming into the final chicane
No contact is made and they both continue#JapaneseGP#F1pic.twitter.com/L0sztfX65N
Végül azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, hogy csak egy megrovásban részesíti a holland pilótát, amely az első volt számára a szezonban, így megőrizheti az első rajtkockát.
Verstappen megnyeri a bajnokságot Japánban, ha nyer és megfutja a leggyorsabb kört, vagy a győzelme esetén nem Leclerc végez a 2. helyen.
Többen alulteljesítettek az egyes felvonásokban és hátrébb végeztek, mint vártuk: a Q1 kiesői közül a fékekkel küszködő Pierre Gasly, Kevin Magnussen és Lance Stroll tartozik ide.

Mick Schumacher ellenben jól reagált a pénteki balesete után és bejutott a Q2-be, ahogy Daniel Ricciardótól is szép eredmény idén a 11. hely. Utóbbi csupán három ezredmásodperccel maradt le a továbbjutásról Sebastian Vettel ellenében.
Jól szerepelt az Alpine, Esteban Ocon mindkét, Fernando Alonso az egyik Mercedes-pilótát előzte meg.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
A szuzukai időmérőn is Verstappent kell legyőzni
Köszöntjük Olvasóinkat a Japán Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Az időmérő favoritja az utolsó edzés végeredménye alapján Max Verstappen, de csapattársa, a Ferrarik és akár a Mercedesek még válaszolhatnak a hollandnak. Fernando Alonso szintén jó formát mutatott, akár meglepetést is okozhat. Kövesse velünk, hogy alakul a szuzukai időmérő!
Újabb két hely elkelt a 2023-as mezőnyben
Ébredésre két pilóta leigazolása vált hivatalossá: az Alpine és az AlphaTauri is szombat reggel jelentette be az egyik versenyzőjét a 2023-as szezonra.
Schumacher izgulhat
Az első szabadedzés leintése után balesetező német pilótának szerencséje volt abban, hogy az általa kihagyott FP2 körülményei a hétvégén már várhatóan nem térnek vissza, ám így is a jövőjébe kerülhet az újabb autót összetörő hibája.
A Mercedes utánozása lehet Verstappenék titka?
A német Auto Motor und Sport utánajárt, mi miatt lehet ennyire gyors a Red Bull az egyenesekben: a tavalyi Mercedeshez hasonló megoldás lehet a háttérben.
Szokatlan hiba miatt büntetett az FIA
A harmadik edzésen Albont az egyik bokszkiállása után nem azonos szettből származó gumikkal küldte a pályára a Williams. Mind a négy abroncsa közepes keverékű volt, ám három a 202-es, egy pedig a 203-as számú szettbe tartozott, ezt a szabálytalanságot pedig 1000 eurós büntetéssel jutalmazta az FIA.
Leclerc tovább üldözheti Schumachert
A monacói pilóta idei 10. pole-ját szerezheti meg, ennél csak Michael Schumacher ért el többet ferrarisként egy szezonban: 2001-ben 11 rajtelsőséggel zárt a német.
Ugyanakkor az elmúlt két szezonban éppen tíz pole-ja volt az idény végén az aktuális szezon legjobb szombati versenyzőjének: 2020-ban Hamilton, 2021-ben Verstappen zárt ennyivel.
Kissé lehűlt az idő
Az eső valószínűsége csekély a kvalifikáció alatt, de a harmadik szabadedzéshez képest hűvösebb van: húsz fok alá csúszott a hőmérő higanyszála, és a pálya hőmérséklete is magasabb volt három órával ezelőtt.
Parádés hangulatban kezdődik az időmérő
Lengetik a zöld zászlót, a nézők rendkívül lelkesen veszik ezt tudomásul, pláne mert Cunoda is a pályára hajt Gasly és Latifi mellett.
Négy perc után csak négyen a pályán
Csak Norris csatlakozott egyelőre az előbb említett trióhoz, akik közül Cunoda kezd a leggyorsabban.
First on track, first on the leaderboard ??@yukitsunoda07 goes P1 with a time of 1:31.631#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/VbOO8CBysW
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Hamiltonék szokatlan stratégián
A két Mercedes is a pályán, az Ezüstnyilak közepes gumikat választottak. Közben a két Red Bull és a két Ferrari is kijött az élmenők közül.
Verstappen fölényesen vezet
A két Mercedes Cunoda mögé jött be, majd a két Red Bull került az élre: a holland három lila szektorral, 398 ezreddel előzte meg Pérezt.
Alonso és Ricciardo szenzációs ideje
Az ausztrál az ötödik helyre lépett előre Verstappen, Sainz, Leclerc és Pérez mögé, és csak 656 ezred a hátránya a hollandhoz képest. Majd érkezett a spanyol, aki Pérezt is megelőzte, és ezzel a negyedik.
Nem vált be Hamiltonék döntése
A két Mercedes kieső helyen áll, úgyhogy muszáj lesz a lágyakon is kijönniük az utolsó percekben. Közben Gasly és Cunoda is a fékekre panaszkodott a rádióban, gond lehet az AlphaTaurinál.
GAS : "Problem with the brakes... what is going on?"
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Both AlphaTauri drivers are struggling with brakes, but they're both inside the top 15 as things stand#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/dVyoT3FHCj
Javítanak a Mercedesek
Russell a hatodik, Hamilton a nyolcadik helyre lépett fel az új lágyakon.
A továbbjutó időt autózó Albon körét elvették, így egyelőre nincs mért ideje a Williams pilótájának. Két perc van a Q1-ből.
Öten nem próbálkoznak
Alonso a két Red Bull-lal és a két Ferrarival együtt a bokszban maradt, a többiek az utolsó gyors körüket kezdik.
A hazai kedvenc a csapattársát ütötte ki
Cunoda az utolsó pillanatban javított, így azonban Gasly kiesett a Q1-ben a két Williamshez és Magnussenhez, valamint Strollhoz hasonlóan.
Vettel az ezredek jó oldalán
Sokszor járt már pórul a négyszeres világbajnok idén, ezúttal azonban 55 ezreddel Albon előtt végzett, így 15.-ként továbbjutott. A kiesők sorrendje Albon, Gasly, Magnussen, Stroll és Latifi.
ELIMINATED IN Q1
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Albon
Gasly
Magnussen
Stroll
Latifi#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/Vzpy5KJIlY
Nem lehetnek büszkék a kanadaiak
A két pilótájuk indulhat ugyanis az utolsó sorból. Stroll a pályafutása során 59-edszerre esett ki a Q1-ben, nála csak Marcus Ericsson tette meg ezt többször – a svéd 71-gyel áll a rangsor élén.
A Ferrari kezdi a Q2-t
Leclerc és Sainz használt lágyakon érkezik a pályára a zöld zászló pillanatában, őket egyelőre nem követi senki.
And just like that, Q2 is go!#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/wVxarsiYFb
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
42 ezred dönt
Ennyivel előzte meg Sainz Leclerc-t. A Red Bull két pilótája követte elsőként a Scuderia versenyzőit, azóta pedig már mindenki a pályán.
Közelebb zárkózott a Ferrari
Verstappen átvette a vezetést szintén használt lágyakon, de Sainz egy tizeden belül van a hollandhoz képest. Ocon a negyedik, Pérez hibázhatott a körén.
Mi történik a McLarennél?
Norris a lila első szektora ellenére gyenge kört ment és csak a 11., Ricciardo viszont Ocon mögött az 5. helyen áll, amire a szezon eddigi időmérőin nem volt példa. Norris, Vettel, Csou, Schumacher és Cunoda áll kieső helyen hat perccel a Q2 vége előtt.
A vártnál szorosabb a mezőny
Még a 12. helyen álló Vettel lemaradása is csak 639 ezred Verstappennel szemben, ami az FP3 és a Q1 alapján egyaránt meglepő. Verstappen, Sainz és Leclerc a bokszban maradt, a többiek kezdik az utolsó körüket.
Pérez rátalált egy óriási körre
Három lila szektorral, 421 ezreddel előzte meg csapattársát, aki mögé Ocon lépett fel.
Ricciardo nagyon balszerencsés
Három ezred. Ennyi döntött Vettel és Ricciardo között a továbbjutásról a német javára. Alonso a második helyre jött fel, Russell pedig az utolsó pillanatban biztosította be a Q3-at.
Leclerc majdnem pórul járt
Rengeteget javult a pálya, végül csak hatan előzték még meg a monacóit, így 9.-ként jutott a harmadik szakaszba. Ricciardo mellett Bottas, Cunoda, Csou és Schumacher esett ki a Q2-ben.
Q2 CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
The margins in this one were ridiculous!
0.003s between Alonso and Verstappen
0.001s between Hamilton and Sainz
0.003s between Vettel and Ricciardo
#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/0himyS4dud
Vettel nem véletlenül szereti Szuzukát
Négyszer nyert már itt a német, és ezúttal is remekel: kisebb csoda, hogy az Aston Martint a Q3-ba vezette. Legutóbb ő szerezte meg az első rajtkockát a Ferrarival, amivel egy ötös Mercedes-sorozatot szakított meg. Az utóbbi 20 szuzukai futamon egyébként a pole-pozíciót illetően nem ritka a megszakítás nélküli hosszú széria: egy hetes Ferrari-sikersorozat, egy négyes Red Bull-sikersorozat, majd egy ötös Mercedes-sikersorozat is következett az időmérőkön.
Rendkívül fontos 12 perc következik
Nem lehetetlen előzni Szuzukában, de semmiképpen nem hátrány megszerezni az első sor valamelyik rajtkockáját: a 31 eddigi Japán Nagydíjból 15-ször nyert az élről induló, 11-szer pedig a 2. helyről rajtoló pilóta. Az elmúlt öt alkalommal ráadásul a top 4-ből indulók közül kerültek ki a dobogósok, úgyhogy tényleg sokat számít a rajtpozíció. Kezdődik a Q3!
The fight for pole is here - who's it gonna be?#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/iP3pD4A3pC
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Ez volt a baj Gaslynál
„Végig nehéz feladatom volt a fékproblémával, az egészet pedig fokoztuk azzal, hogy forgalomba küldtek ki a garázsból. Megkérdeztem, nem várhatnánk-e még egy kicsit, de a forgalom közepébe engedtek ki. Jukival vártak még egy kicsit. Nem értem, miért. Az utolsó kísérletemnél gond volt a bal első fékkel, nem melegedett fel, és akármikor rátapostam a pedálra, blokkolt a kerék. Úgy érzem, jobban kezelhettük volna a helyzetet" – mondta a francia pilóta a Q1-es kiesése után.
Hatalmas javulás mindenkitől
Verstappen 1:29,304-es ideje messze a hétvége legjobbja, de a többiek is óriásit javultak. Leclerc, Sainz, Pérez, Alonso, Russell, Hamilton, Norris, Ocon és Vettel a sorrend az első próbálkozások után.
Közel volt egy óriási baleset
Verstappen a gumijait melegítette és nem figyelt a gyors körön lévő Norrisra, aki kénytelen volt a fűre hajtani az ütközés elkerüléséért. Hatalmas reflex és szerencse a brit részéről, akitől elnézést kért utólag a holland.
That was close!
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Lando Norris just avoids Max Verstappen, who gets a huge kick of oversteer coming into the final chicane
No contact is made and they both continue#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/L0sztfX65N
Vettel remek körrel fejezte be
Hatodik időt autózott a német, aki már nem próbálkozik többet az időmérőn. Lehet, hogy visszaesik tizediknek, de rég volt ilyen elégedett a négyszeres világbajnok egy kvalifikáció után, aki mindenkinek megköszönte a támogatást a rádióban.
Egyetlen század döntött
Leclerc javított, de egyetlen századdal elmaradt Verstappen eddigi vezető idejétől.
57 ezred az első három között
Verstappen nem javított, de nem is kellett neki: 10 ezreddel Leclerc-t, 57-tel Pérezt előzte meg.
Nem Alonso a legjobb a középmezőnyből
Verstappen megcsúszott az utolsó körén és le is tört egy alkatrész az autóról, de ezek is belefértek a hollandnak. Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Vettel és Norris zárja az első tízet.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!