Esőkáosz, balesetek és óriási hibák után Pérez lett az első Szingapúrban

Események

auto-prix Horizontal F1
Red Bull Racing's Mexican driver Sergio Perez leads ahead of Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (L) during the Formula One Singapore Grand Prix night race at the Marina Bay Street Circuit in Singapore on October 2, 2022. (Photo by ROSLAN RAHMAN / AFP)
Vágólapra másolva!
Sergio Pérez ért célba elsőként a Ferrarik előtt a Szingapúri Nagydíjon, de egy potenciális büntetés miatt még nem lehett nyugodt. Lewis Hamilton és Max Verstappen is hatalmas hibát követett el, így utóbbi bajnokavatása még várat magára.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül
96 bejegyzés

Bő 1 órával a Szingapúri Nagydíj rajtjának eredeti időpontja előtt leszakadt az ég a helyszínen, ami ellehetetlenítette a versenyzést. Az FIA végül úgy döntött, hogy helyi idő szerint 21:05-kor engedi útjára a mezőnyt, vagyis 65 percet késett a kezdés. Ennek következtében szinte biztossá vált, hogy a pilóták nem tudják teljesíteni a 61 körös távot, hiszen a rajt tervezett időpontja és a leintés között legfeljebb 3 óra telhet el. (Más kérdés, hogy ennek mennyi értelme van egy villanyfényes futamon, nem kell számolni a naplementével.)

A bokszutca megnyitása után néhányan extrém esőgumikon, mások intermediate-eken gurultak ki a garázsból. Max Verstappen előbb a kék oldalfalú abroncsokat használta, amelyeken megcsúszott. Ezt követően cserélt, de utána még nagyobbat hibázott, mivel blokkolta a kerekeit, ezért a bukótérben kötött ki a 7-es kanyarban.

Természetesen ez akkor még bőven belefért, hiszen az autóban nem keletkezett kár.

Ami magát a sorrendet illeti, Charles Leclerc indulhatott a pole pozícióból, miután szoros küzdelemben legyőzte Sergio Pérezt és Lewis Hamiltont. Verstappen csupán a nyolcadik helyről kezdhette meg a versenyt, miután a Red Bull a kvalifikáción óriási hibát követett el, ő maga pedig utólag nézve mindenképpen rossz döntést hozott. Az időmérő végeredményéhez képest egyetlen ponton változott a rajtrács: George Russell autójában erőforráselemeket cseréltek, ezért a bokszutcából kellett rajtolnia.

Ami a stratégiát illeti, hiába tartották néhányan kockázatosnak, végül mindenki a köztes esőgumik mellett döntött a rajt előtt. Természetesen felmerült a kérdés, hogy álló vagy gördülő rajt legyen, a versenyirányítás végül előbbi mellett döntött.

Pérez remekül kapta el a rajtot, és megelőzte Leclerc-t, ahogyan Carlos Sainz is lerajtolta Hamiltont, Lando Norris pedig a rekordot döntő Fernando Alonsót. A start egyik legnagyobb vesztese Verstappen volt, aki rengeteg pozíciót vesztett.

Egy pillanatra még a tizenharmadik helyre is visszaesett, végül a tizenkettedik helyen kötött ki.

A címvédő azonban nem ragadt be, és hamar megkezdte a felzárkózást. A 3. kör végére már a kilencedik helyen autózott, miután maga mögé utasította Kevin Magnussent, Lance Strollt, valamint Cunoda Jukit. Igaz, ekkorra már hatalmas hátrányba került csapattársával szemben, hiszen 20 másodpercnél is nagyobbra nőtt a differencia.

Ráadásul mindez körről körre nőtt, mivel Sebastian Vettel megálljt parancsolt a gyors felzárkózásnak. A négyszeres világbajnok nem adott lehetőséget az előzésre, és a holland versenyző helyzetét nehezítette, hogy a nedves pályán nem lehetett DRS-t használni.

Az első fordulat a 7. körben következett be, amikor Nicholas Latifi és Csou Kuan-jü ütközött. A kínai pilóta azonnal feladta a küzdelmet, a Williams versenyzője ugyan eljutott a bokszutcáig, de onnan már nem tért vissza. Ugyanabban a körben Russell megtámadta Valtteri Bottast, és egy kicsit ők is összeértek,

aminek az lett az eredménye, hogy a Mercedes pilótája leszaladt a bukótérbe.

A mezőnyből egyedül Magnussen cserélt kereket, ő is kényszerből, a többiek nem kockáztattak. Az újraindítás után Verstappen előbb Vettel, majd Pierre Gasly mellett ment el, így már a hetedik helyet foglalta el. Pérez elhúzott annyira Leclerc-től, hogy a Ferrari pilótája ne tudja támadni, de előnye csupán 1 és másfél másodperc között mozgott. Sainz ellenben nagyon hamar leszakadt az élen álló kettőstől.

Vettel után azonban Alonso is megakasztotta Verstappen felzárkózását. A helyzet hasonló volt, mint a biztonsági autó előtt, a 25 éves versenyző még csak támadni sem tudott, ráadásul a 20. körben közölte, hogy a felfelé váltásoknál jelentős késést tapasztal. Említésre méltó esemény máshol sem volt: Pérez folyamatosan növelte előnyét, Sainz pedig hiába volt lassú, Hamilton nem tudott mit kezdeni vele.

Egy körrel később aztán Verstappennek ismét szerencséje volt, ugyanis Alonso motorhiba miatt feladni kényszerült a futamot. A virtuális Safety Cart kihasználva Russell kockáztatott, és feltette a közepes gumikat. A brit pilóta majdnem a falhoz csapta az autót, miután elhagyta a bokszutcát, és a tapadás hiányára panaszkodott. Miután ismét teljes sebességgel mehetett a száguldás,

kiderült, hogy a csere túl korai volt, hiszen Russell lassabb volt a többieknél.

A 25. körben aztán Alexander Albon hibázott, és törte le a Williams első szárnyát, miután nekiment a falnak. A versenyirányítás ezúttal is a VSC-hez nyúlt, miután a thai versenyző vissza tudott tolatni, és be tudott menni a bokszba. Igaz, ezt követően csapattársa sorsára jutott, mert az autó túlságosan megsérült ahhoz, hogy folytassa a versenyt.

Verstappen időközben felzárkózott Norrisra, de ekkor jött az újabb kieső, és a Williams után az Alpine is betlizett. Ezúttal Esteban Ocon adta fel a futamot technikai hiba miatt, így rövid időn belül harmadszor is virtuális biztonsági autó volt érvényben. Ekkor a Ferrari szerelői megjelentek a garázs előtt gumikkal, de minden bizonnyal csak be akarták ugrasztani az ellenfelet.

A terv nem vált be, végül senki nem állt ki.

A 34. körben aztán jött az újabb hiba: Hamilton eltalálta a falat, és összetörte az első szárnyát. A hétszeres világbajnok pont Verstappen elé tért vissza, aki panaszkodott is a viselkedésére. Ezt követően aztán megkezdődtek a kerékcserék: az élmezőnyből Leclerc ment ki elsőként, ám a Ferrari csupán 5,3 másodperc alatt tette fel az új közepeseket. Ennek következtében Pérez könnyedén megtartotta a vezetést. Sainz és Verstappen szintén ekkor jött: a holland pilóta feljött az ötödik helyre, miután Hamiltonnak szárnyat kellett cserélnie.

Közvetlenül a cserék után aztán Cunoda összetörte az autót, ami újabb biztonsági autót eredményezett. Miután összeállt a mezőny, Pérez, Leclerc, Sainz, Norris, Verstappn, Daniel Ricciardo, Stroll, Vettel, Hamilton és Gasly volt az első tíz sorrendje. Közülük egyedül az ausztrál pilóta volt lágyakon, a többieknek közepeseket tettek fel.

Az újraindítás után Verstappen támadott, ám Hamilton után ő is óriásit hibázott: a holland versenyző csúnyán blokkolta a gumijait, és a bukótérben kötött ki. Bár a nyolcadik pozícióba tért vissza, ki kellett mennie kereket cserélni, így elúszott számára a dobogó.

Nem sokkal később Russell defektet kapott, és Schumacher is kiment kerékcserére.

Az első helyért korábban nem nagyon volt csata, ám az újraindítás után Leclerc körökön keresztül ott volt közvetlenül Pérez mögött. Érdemi támadást azonban nem sikerült intéznie, utána pedig leszakadt tőle. Hasonló volt a helyzet Sainz és Norris között, bár a McLaren versenyzője valamivel hamarabb eltávolodott csapattársától.

Pérez ért célba elsőként a fordulatos futamon Forrás: AFP/Roslan Rahman

Péreznek azonban nem volt annyira egyszerű dolga, ugyanis vizsgálták, hogy betartotta-e a biztonsági autós fázisra vonatkozó szabályokat. Döntés csak a leintés után születik, úgyhogy innentől kezdve az volt a feladata, hogy

5 másodpercnél nagyobb előnnyel nyerjen Leclerc (vagy bárki más) előtt.

Verstappen közben visszazárkózott, és az 53. körben már Hamilton volt előtte, de tavalyi riválisa sokáig leküzdhetetlen akadályt jelentett számára. Végül aztán az utolsó előtti körben sikerült elmennie mellette, miután Hamilton szélesre sodródott, miközben Vettelt támadta.

Pérez végül megnyerte az 59 körös futamot, ráadásul sikerült 5 másodpercnél nagyobb különbséget kialakítania Leclerc-rel szemben. Ez persze nem jelent teljes megnyugvást, de ilyesmire általában ezt a büntetési tételt szokták alkalmazni. Mögöttük Sainz, Norris, Ricciardo, Stroll, Verstappen, Vettel, Hamilton és Gasly lett az első tíz sorrendje.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!

Aktuális futam

2024.03.22. - 01:30Australian Grand Prix - 1st Practice
2024.03.22. - 05:00Australian Grand Prix - 2nd Practice
2024.03.23. - 01:30Australian Grand Prix - Last Practice
2024.03.23. - 05:00Australian Grand Prix - Qualification
2024.03.24. - 04:00Australian Grand Prix - Race

Versenynaptár (2024)

2024.04.05. - 04.07.Japanese Grand Prix
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix