Charles Leclerc indul az élről a Francia Nagydíjon, de az egyenesbeli sebességük miatt a mögüle rajtoló Red Bullok rendkívül veszélyesek lehetnek a monacói pilótára a taktikai szempontból is csemegének ígérkező futamon. Carlos Sainz a mezőny végéről próbálhat meg felzárkózni. Kövesse velünk az eseményeket élőben!
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
A kanyar- vagy az egyenesbeli sebesség ér többet?
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Francia Nagydíj, amelynek ez az egyik legfontosabb kérdése. A pole pozícióból induló Charles Leclerc Ferrarija egyértelműen gyorsabb a kanyarokban, viszont ez mit sem ér, ha a mögüle rajtoló Red Bullok ki tudják használni az egyenesbeli fölényüket. A hétvége eddigi eseményeinek összefoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják.
Sainznak a mezőny végéről kell rajtolnia
Egészen pontosan a tizenkilencedik helyről, miután több erőforráselemből is átlépte a megngedett mennyiséget. A spanyol pilóta ugyanakkor remek formában vezetett ezen a hétvégén, így egy normál futamon az sem lenne meglepetés, ha Leclerc és a Red Bullok mögött a negyedik pozícióban érne célba. Magnussen szintén bejutott a Q3-ba, így akár egy pontszerzésre is lehet esélye.
Hamilton jubilál
Hacsak nem történik az ő szempontjából katasztrófa, akkor a hétszeres világbajnok a 300. versenyét kezdi meg a Francia Nagydíjon. Főnöke szerint ugyanakkor ez még messze nem a vég, és száz verseny még összejöhet a brit pilótának.
Today will be @LewisHamilton's 300th F1 race
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
And what a journey he has been on! #FrenchGP #F1 @MercedesAMGF1 pic.twitter.com/pdBb3NHFTS
3??0??0??!
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 24, 2022
Another milestone in @LewisHamilton's epic career so far - today marks his 300th @F1 start pic.twitter.com/146gi3VVla
Érdekes taktikai csata jöhet
Az alábbi grafikán látható, hogy a Pirelli szerint az egy és a két kiállás is szóba jöhet, ráadásul utóbbi esetén aközepes-kemény-kemény nem sokkal marad el a közepes-kemény-közepes stratégiától. Mindez azért is érdekes, mert az élmezőnyből a Red Bull és a Mercedes a C2-esekből tartott meg kettő, és a C3-asokból egy szettet, Leclerc viszont fordítva. A legnagyobb taktikai szabadsága Sainznak van, de ő a mezőny végéről indul.
Considering those available sets, which strategy will prove the fastest to the #FrenchGP?
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 24, 2022
#F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/yQJJdItsAh
Oscar-díjas színész is ott van a helyszínen
Matthew McConuaghey ellátogatott Le Castellet-be a verseny napján. Meglátjuk, hogy jelenléte melyik pilótának, illetve csapatnak hoz szerencsét.
Alright, alright, alright
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Good to have you with us, Matthew Mcconaughey #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/FjQsV7XySv
Meddig tart Leclerc és Verstappen jó viszonya?
Nico Rosberg úgy véli, hogy a két éllovas kapcsolata már nem sokáig lesz felhőtlen, mivel a pályán előbb-utóbb közelebbről is találkozni fognak. Ez akár már most is megtörténhet, hiszen ők indulnak az első sorból a Francia Nagydíjon.
A MotoGP-világbajnok beült a Mercedesbe
Fabio Quartararo, a MotoGP 2021-es győztese franciaként szintén ott van Le Castellet-ben, és ha már arra járt, akkor beült az F1 konstruktőri címvédőjének autójába.
Nice to see you, @FabioQ20 ??
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 24, 2022
Sitting comfortably? Bit different to your view in @MotoGP pic.twitter.com/03syfcQF7A
Jönnek az utolsó simítások
Nemsokára kezdődik a felvezető kör, majd az 53 körös futam, így a pilótáknak és a szerelőknek sincs már sok idejük. Pierre Gasly pár perccel ezelőtt szokása szerint leguggolt és keresztet vetett, mielőtt beült az autóba.
Pierre Gasly takes in the final moments of pre-race preparation ¦?
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Less than 5 minutes until lights out! #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/xmGU7IWVzd
Sainz alternatív stratégián van
A húszból tizenhét pilóta a várakozásoknak megfelelően közepes abroncsokon kezd. A kivételt a tizenegyedik Bottas, a tizennegyedik Gasly, valamint a tizenkilencedik Sainz jelenti, aki így várhatóan sokáig kint lesz.
Elindult a felvezető kör
Továbbra is nagy a hőség, a levegő hőmérséklete 30, az aszfalté pedig 51 fokos, ami nem az egy kiállást segíti elő. Nemsokára jön a rajt, aztán kiderül, hogy melyik a helyes stratégia.
FORMATION LAP
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Off they go for their final lap pre-race! #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/mf56oUl8Ls
Rajt: Hamilton lerajtolta Pérezt
Leclerc és Verstappen simán eljött, azonban mögöttük helycsere történt. Russell lerajtolta Norrist, Alonso viszont őt előzte meg.
Lap 1/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Fernando Alonso is STORMING through the field!
The Spaniard is up from P7 into P4!!! #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/33hTKcrP3Y
1. kör: itt az első megpördülés
Cunoda forgott meg, és esett vissza az utolsó helyre. Sainznak nem sikerült a rajt, hiszen visszaesett az utolsó helyre, viszont Cunoda után már Csout is megelőzte.
LAP 1/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Tsunoda makes contact with Ocon and is sent into a spin
The AlphaTauri driver is still going but is down in P20 #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/IoIdh66Th8
2. kör: Leclerc 1 másodperccel vezet
Néha alatta, néha felette van a különbség, ami a DRS szempontjából rendkívül fontos. A lassítás alapján látszott, hogy Cunoda Oconnal ütközött, meglátjuk, hogy a sportfelügyelők felelősnek ítélnek-e valakit.
3. kör: Verstappen közel van
Egyelőre azonban nem elég közel, és a kör végére nőtt a hátránya. Pérez Hamiltont, Russell pedig Alonsót támadhatja.
4. kör: Verstappen még nem támadhatott
Közel volt Leclerc-hez az egyenesben, de még nem tudott bevetődni, mérnöke azonban elégedett a tempójával. Ocont egyébként 5 másodpercre megbüntették Cunoda kiütése miatt.
LAP 4/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
Verstappen is getting an awful lot closer to Leclerc out in front
Could we have an impending battle on our hands? #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/SMC86qe6ly
5. kör: Leclerc-t megmenti a pálya vége
Legalábbis egyelőre, hiszen ezen a részen el tud húzni Verstappentől. Hamilton hátránya egyébként már közel 5 másodperc Verstappen mögött, de Pérez nem tudja őt visszaelőzni.
6. kör: itt az első kísérlet Verstappentől
Kívülről akart elmenni Leclerc mellett egy gyors kanyarban, ami nem jött össze neki. Ugyanakkor látszik, hogy a monacói pilóta egyre nagyobb bajban van, és könnyen lehet, hogy 1-2 körön belül elveszíti a csatát.
7. kör: Verstappen most nem volt olyan közel
Legalábbis a kör közepén, a végén viszont minden eddiginél kisebb volt a különbség. Mindez azt jelenti, hogy a következő körben Verstappennek nagy esélye lesz az előzésre.
8. kör: Verstappen gumijai is fogyhatnak
A címvédő ebben a körben sem tudott igazán közel kerülni Leclerc-hez, mivel valószínű, hogy az üldözés az ő abroncsainak sem tesz jót. Ebben a körben Hamilton gyorsabb volt az élen autózó párosnál.
9. kör: megvolt az első kerékcsere
Magnussen még az előző körben váltott kerményekre, vagyis ő egyszer még szinte biztosan fog cserélni. Az élen a helyzet változatlan, Verstappen megint nem tudta megtámadni Leclerc-t.
10. kör: Leclerc nem ért egyet mérnökével
A monacói versenyzőt megdicsérték a tempója miatt, amire ő azt felelte, hogy ő másként érzi. A kör végén egy pillanatra 1 másodperc fölé nőtt az előnye, de nem sokáig volt ez a helyzet.
11. kör: Sainz megakadt a zárkózásban
A spanyol pilóta pár kör alatt feljött a tizenharmadik helyre, azóta viszont csak egy pozíciót javított. Jelenleg Vettelt próbálja leküzdeni, egyelőre sikertelenül.
12. kör: elfogyott az éllovasok tempóelőnye
Hamilton hátránya körök óta 6 és 6,5 másodperc között mozog Verstappenhez képest. Leclerc-rel közben közölték, hogy a B-terven vannak, jelentsen ez bármit is.
13. kör: Leclerc talán fellélegezhet
Egyre nagyobbra tudja növelni az előnyét a számára kedvező pályaszakaszon. Könnyen lehet, hogy a kiállásokig Verstappennek már nem lesz esélye a támadásra, hacsak riválisa nem hibázik.
14. kör: Sainz leküzdötte Vettelt
Sőt, nem sokkal később a másik Aston Martint vezető Strollt is, ami azt jelenti, hogy feljött a pontszerzők közé. Ha így folytatja, akkor akár a Mercedesekkel is harcolhat.
Verstappen egyre komolyabb gondban van
A holland pilóta hátránya megközelítette a 2 másodpercet. Könnyen lehet, hogy hamarosan kiáll, bár ha egyszer akar kereket cserélni, akkor még egy ideig kint kell maradnia. Leclerc jobb elsője sem tűnik szépnek, de a monacói versenyző egyelőre még nem lassult vissza drasztikusan.
16. kör: Verstappen állt ki először az élmezőnyből
A Red Bull szerelői gyorsan dolgoztak, és 2,4 másodperc alatt cserélték ki közepes gumijait keményekre. A címvédő közvetlenül Norris mögé jött vissza a hetedik helyre.
17. kör: Leclerc nem állt ki
A monacói versenyzővel nem reagáltak azonnal Verstappenre, aki időközben megelőzte Norrist. Sainz szintén előzött, és már a kilencedik helyen áll.
18. kör: óriási dráma, Leclerc a falban
Hihetetlen, Leclerc a falban kötött ki a 11-es kanyarban! Egyelőre nem tudni, hogy mi történt, mindenesetre jön a biztonsági autó.
LAP 18/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
CHARLES LECLERC IS OUT OF THE RACE!!!
The Ferrari driver hits the wall at Turn 11!#FrenchGP #F1 pic.twitter.com/5SL5xQcmUc
Szinte az egész mezőny jön a bokszba
Verstappen nyilvánvalóan kint maradt, rajta kívül csak Vettel és Latifi tett így.
Leclerc elkeseredetten üvöltött a rádióba
A lassítás alapján ő hibázhatott, de a rádióban közölte, hogy megint a pedállal lehetett gond. Pár másodperces fújtatás után beleüvöltötte a rádióba, hogy "nem".
Vége a Safety Car-fázisnak
Verstappen vezet, mögötte Hamilton, Pérez, Russell, Alonso, Norris, Ricciardo, Sainz, Ocon, Stroll, Albon, Gasly, Vettel, Bottas, Latifi, Csou, Magnussen, Schumacher és Cunoda a sorrend.
Újraindítás: Sainz ismét megelőzte Ricciardót
Egyszer ezt már megtette, de a kiállás után visszakerült mögé. Ráadásul azóta NOrris mellett is elment, így már a hatodik. Innentől kezdve akár a győzelemért is harcolhat.
21. kör: Sainz már Alonsót támadhatja
Verstappen hamar elhúzott, de Hamilton is 1 másodperc fölé növelte előnyét Pérezzel szemben. Sainz már közvetlenül honfitársa mögött van, hamarosan megelőzheti.
22. kör: Schumacher is megpördült
Vélhetően Csouval ütközött, aki ki is ment a bokszba a kör végén. Cunoda egyébként feladta a versenyt, míg Sainz a várakozásoknak megfelelően megelőzte Alonsót.
23. kör: Csou hibázott Schumacherrel szemben
Nem azért, mert túl agresszív volt, hanem mert megcsúszott, és pont elkapta Schumacher autójának jobb hátsó részét. Ezzel alighanem mindkettejük versenyét tönkretette.
24. kör: hihetetlen, Sainzot megbüntették
Elképesztő dráma zajlik a Ferrarinál. A kerékcsere során nem ment minden simán, és a tervezettnél később engedték vissza a spanyol pilótát. Ekkor viszont már jött Ocon, akinek nagyot kellett fékeznie. A sportfelügyelők veszélyes kiengedésnek ítélték meg a történteket, és 5 másodperces büntetéssel sújtották Sainzot.
25. kör: a Ferrari még félre is tájékoztatta Sainzot
Mérnöke azt mondta neki, hogy 5 másodperces stop&go büntetést kapott, ami valójában nem is létezik. A spanyol versenyző erre visszakérdezett, és akkor már helyesen közölték vele a sima 5 másodperces büntetést.
26. kör: Sainz gyorsabb az előtte lévőknél
Mindössze 6 tizedre van Russelltől, de egyelőre nem tudja maga mögé utasítani. Csou eközben szintén 5 másodperces büntetést kapott Schumacher megforgatásáért.
27. kör: Pérez nem tud közel kerülni Hamiltonhoz
Folyamatosan 1,3 másodperc körül mozog a különbség kettejük között, ami még nagyon messze van a támadási pozíciótól. Russell lemaradása hasonló mértékű a mexikói versenyzőhöz képest, de tőle nem feltétlenül várható el az előzés, ráadásul Sainz ellen kell védekeznie.
28. kör: Fernando-Lando csata jöhet
Norris 1 másodpercen belülre lkerült Alonsóhoz képest. A spanyol versenyzővel az imént közölték a McLaren versenyzőjének idejét, mire ő csak annyit reagált, hogy "nem probléma".
29. kör: Gasly hibázott
Úgy néz ki, az olasz csapatokat ma az ág is húzza. Ezúttal a francia pilóta rontott, és át kellett mennie a bukótéren, kerülgetve a táblákat. Jelenleg a tizenötödik helyen áll.
30. kör: Sainz ötről a négyre jutott
Azaz megelőzte Russellt a negyedik pozícióért. A következő célpont Pérez, bár ha a Mercedes ellen szenvedett, akkor a Red Bull ellen nem számíthat sok jóra.
31. kör: Sainz gumijai is fogyhatnak
Az előzés óta nemhogy közeledett volna, de távolodott Péreztől. A spanyol pilótának alighanem még egyszer ki kell állnia, kérdés, hogy a többiekkel mi a helyzet a keményeken.
32. kör: Sainz megpróbálhat végigmenni?
Ahogyan kiment az előző bejegyzés, Russell-lel közölték, hogy a Ferrari versenyzője talán nem áll ki. Hozzátették, hogy ha mégis, akkor onnantól kezdve nem lesz befolyással az ő versenyükre. Sainz jobb elsője egyébként nagyon rosszul néz ki.
33. kör: Hamilton hibázott
A brit pilóta kiszélesítette a pályát, aminek következtében az időveszteség mellett a padlólemeze is megsérülhetett. Ez majd kiderül, mindenesetre így Pérez 1,2 másodpercre zárkózott fel.
34. kör: Pérez továbbra sem tud támadni
A mexikói pilóta egyelőre nem tudja kihasználni Hamilton hibáját, és hátránya azóta nőtt vele szemben. Sainz azonban lassan, de biztosan közelít rá, más kérdés, hogy Russellnek ezúttal azt mondták, hogy a Ferrari versenyzőjének abroncsai nem biztos, hogy kibírják.
35. kör: McLaren-Alpine csata jöhet
Azonban nem az, amelyiket korábban felvezettük, hiszen Alonso 2,8 másodpercre növelte előnyét Norrisszal szemben. Mögöttük ellenben Ocon elkezdte támadni Ricciardót, egyelőre sikertelenül.
36. kör: Sainz utolérte Pérezt
A spanyol versenyző 1 másodperc alá csökkentette lemaradását. Ugyanakkor a Red Bullnak jobb a végsebessége, ami jelentősen megnehezíthati Sainz dolgát.
37. kör: Sainz nem tudott támadni
A spanyol pilóta továbbra is 1 másodpercen belül van Pérezhez képest, de nem tudott igazán közel kerülni hozzá. Hasonló a helyzet Oconékkal, a francia versenyző szintén nem előzte meg Ricciardót.
38. kör: Verstappen szenved a gumival
Egészen konkrétan a bal elsővel. Hátul Magnussen megforgatta Latifit, miután a rázókő megdobta a Haast, és összeértek.
39. kör: Sainzék a kiálláson gondolkoznak
A spanyol pilóta később kijelentette, hogy nem tud előzni, erre mérnöke azt mondta, hogy a D-tervre mennek. Könnyen lehet, hogy ez azt jelenti, hogy hamarosan kiáll.
40. kör: megvan az újabb kieső
Balesetük után Magnussen és Latifi is kiállt, előbbi pedig feladta a versenyt. Ezzel ő a harmadik kieső a nap folyamán.
41. kör: Sainz megelőzte Pérezt, és mérnökével vitázott
Hatalmas csatát vívtak, amiből a spanyol versenyző jött ki győztesen. Utána kihívták a bokszba, de ő maradni akart.
42. kör: Russell is megtámadta Pérezt, Sainz kijött
Felpörögtek az események: a brit versenyző lesipuskás módon le akart csapni Pérezre, aki átvágta a kanyart, és úgy elöl maradt. A kör végén Sainz végül kiállt, de a 9,3 másodperc még a büntetéssel együtt sem acélos.
LAP 42/53
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
RUSSELL AND PEREZ MAKE CONTACT!
The two drivers continue with Perez in P3 and Russell in P4 #FrenchGP #F1 pic.twitter.com/cnIJWXUyuo
43. kör: Sainz kezdheti elölről
A spanyol versenyző ismét Ricciardo mögött találta magát, akit hamar meg is előzött. Norris azonban már 4 másodpercre van előtte.
45. kör: Russell követeli a pozíciót
Szerinte Pérez szabálytalanul védekezett ellene. A mexikói versenyző természetesen nem ért egyet vele, és kijelentette, hogy Russell megütötte őt.
46. kör: Russellt Wolffnak kellett nyugtatnia
A Mercedes csapatfőnöke utasította versenyzőjét, hogy szegje le a fejét. Sainz eközben megelőzte Norrist, és megfutotta a leggyorsabb kört.
47. kör: Ocon csak megelőzte Ricciardót
Sokat várt rá, de végül összejött, ami a konstruktőri pontverseny szempontjából fontos. Ennek következtében ugyanis Alpine-McLaren a sorminta.
48. kör: Leclerc elismerte hibáját
A monacói pilóta a Sky Sportsnak nyilatkozott, és kijelentette, hogy az ő felelőssége a kiesés. Hozzátette, nem tudja, hogyan fogja ledolgozni a várhatóan 63 pontosra növő hátrányát, mindenesetre ezeket a hibákat el kell kerülnie.
49. kör: jöhet az újabb Pérez-Russell csata
Sainz megelőzte Alonsót, de vélhetően ennél előrébb már nem fog jutni, hiszen hátránya 20,5 másodperc Russell-lel szemben. Utóbbi ismét megközelítette Pérezt, és még 4 köre van arra, hogy megelőzze.
50. kör: Csou megállt, jön az újabb fordulat?
A kínai versenyző sokadik technikai hibáját szenvedi el idén. Ennek következtében virtuális biztonsági autót rendeltek el, ami Pérez és Russell csatáját befolyásolja. Ilyen kicsivel a vége előtt már senki nem állt ki.
51. kör: Pérez elaludt, Russell megelőzte
Véget ért a VSC-fázis, és Russell nagyon okosan csinálta, hiszen pont úgy játszott a deltával, hogy a végén gyorsítani tudjon. Ennek következtében azonnal megelőzte Pérezt, aki azonban DRS-sel visszatámadhat.
52. kör: Pérez messze van Russelltől
Bár nem került ki a DRS-távolságból, ez a különbség túl nagy a támadáshoz. Bár utána 3 tized alá csökkent a különbség, érdemi támadást nem tudott intézni.
Kockás zászló: Verstappen óriási lépést tett a címvédés felé
Idénybeli hetedik győzelmét aratta a holland pilóta, és előnyét 63 pontra növelte Leclerc-rel szemben. Mögötte Hamilton jött be, aki idénybeli legjobb eredményét érte el.
MAX VERSTAPPEN WINS IN FRANCE!!!
— Formula 1 (@F1) July 24, 2022
A dominant display by the Dutchman who didn't put a foot wrong to take glory at Le Castellet #FrenchGP #F1 @Max33Verstappen @redbullracing pic.twitter.com/1SS1Xj13p1
Megvan a Mercedes kettős dobogója
Pérez mindent megpróbált, de nem tudta visszavenni a pozíciót Russelltől, így először fordul elő idén, hogy mindkét Mercedes a dobogón ünnepeljen.
Nagy csata az Aston Martinok között
Sainz behozta az ötödik helyre a Ferrarit, mögötte pedig Alonso, Norris, Ocon, Ricciardo és Stroll lett az első tíz sorrendje. A kanadai versenyző nagyot csatázott Vettellel az utolsó pontszerző helyért.
Három boldog ember a dobogón
Ahogyan az várható volt, az első három helyezett mindegyike örült az eredménynek. Ennek megfelelően oda-vissza megdicsérték egymást a csapattal. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!