Nemcsak a helyi emberek, hanem bátor mormoták is kíváncsiak voltak a kétévnyi kihagyás után visszatérő Forma-1-re Kanadában, ahol az első szabadedzésen a két élcsapat mellett Fernando Alonso és a két Aston Martin remekelt. A Mercedesek nem pattogtak olyan látványosan, mint Azerbajdzsánban, de az élmezőnytől így is távol voltak.
Összességében negyvenegyedik alkalommal, ám kétévnyi kihagyás után kezdte meg az F1-es mezőny a montreali versenyhétvégét. Az előrejelzéseknek megfelelően a csütörtöki özönvíz ellenére helyi idő szerint péntek délutánra minden felszáradt, így az aszfaltcsík mellett a 25 fokos levegő és a 42 fokos pálya is hasonlított az egy héttel korábbi, azerbajdzsáni körülményekre.
The Thursday showers have drifted away
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Bright blue skies and a whole lotta fans are ready for first practice
Canada, we've missed you!#CanadianGP#F1pic.twitter.com/SmeQhyiiUW
Mivel azonban csúnya felhők gyülekeztek a pálya felett, nem vártak túl sokat a versenyzők, négy perc után már senki sem maradt a bokszban. A pilóták közül Charles Leclerc, Fernando Alonso és Cunoda Juki a lágyakon, a többiek a közepes keverékű gumikon kezdtek – Max Verstappen 1:16,507-es idővel hamar megadta velük az alaphangot, majd ezt is 1:15,799-re javította perceken belül. George Russell erős szelet jelentett a rádión, amit a képernyőn keresztül is lehetett érzékelni, elsősorban a nézőteret figyelve.
Tíz perc után a két Red Bull és a két Ferrari volt az élen, és Alexander Albon, valamint Mick Schumacher fékezett későn egy-egy kanyarban – a német, több riválisához hasonlóan először gurult ki idén a montreali aszfaltra. Esteban Ocon jobb első féke kezdett el füstölni egy nejlonzacskó miatt, az Alpine franciája már addig sem teljesített gyors kört, és az incidens után sem volt még fél óráig lehetősége. Csapattársa, Alonso azonban remekelt a lágyakon, a kétszeres világbajnok volt sokáig a legközelebb a két élcsapat pilótáihoz – és egyben a Bajnokok Falához is.
Esteban Ocon limps back to the pits with a smoking front-right wheel
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Debris on the circuit looks to have overheated the brakes #CanadianGP#F1pic.twitter.com/SP5qE5sbC1
Sergio Pérez 1:15,660-as idővel vette át a vezetést csapattársától, mielőtt húsz perc után a mezőny nagy részével együtt visszatért a bokszutcába, hogy aztán új (a mexikói esetében lágy) gumikkal hajtson ki. A két Aston Martin egy ideig a harmadik-negyedik helyre is felkapaszkodott, majd Carlos Sainz, és Max Verstappen egymás után vette át az első helyet, utóbbi 1:15,158-cal a végéig ott is maradt. A holland ugyanakkor többször is panaszkodott a csapatrádión, néha apró kihagyásokra váltásoknál, néha pedig indokolatlanul levegőbe emelkedő kerékre.
A hétszeres montreali győztes Lewis Hamilton ugyan a képek tanúsága alapján kevésbé pattogott, mint Bakuban, ám a lágy abroncsokon is csapattársa, George Russell és a hazai pályán versenyző Lance Stroll mögött maradt. Cunoda Juki közben az AlphaTaurival nekiment az egyik korlátnak, ám komoly sérülést nem szenvedett az autója.
Yuki with the Montreal kiss #CanadianGP#F1pic.twitter.com/Zju9jjbvp8
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Hiába töltötte kint az egyik legtöbb kört Kevin Magnussen, a Haas ezúttal sem találta év eleji formáját, ellenben az Aston Martinnak, ahol Stroll és Vettel is sorra futotta az 1:16,0 környéki köröket. Ahogyan a legutóbbi Kanadai Nagydíjokon, úgy ezúttal is megjelentek bátor mormoták, akik olykor csak a pilóták reflexeinek köszönhették túlélésüket. Végül Alonso fel tudott kapaszkodni a harmadik helyre Verstappen és Sainz mögé, őt Pérez és Leclerc követi az első montreali óra után.
Watch out little friend!
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
A brave groundhog makes a daring dash between Alonso and Sainz's cars#CanadianGP#F1pic.twitter.com/L1VrUb05Js
Percről percre közvetítésünk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Három év után Montrealban az F1
Szép estét kívánunk kedves Olvasóinknak! Kanadába 2019 után látogat el újra a mezőny, így több nem idei újoncra is új kihívás vár ezen a látszólag egyszerű vonalvezetésű, mégis számos buktatót tartalmazó pályán. Az első tréning 20 órakor indul magyar idő szerint.
A pattogás a központi téma
Bakuban szélsőségesen nagy volt az autók rázkódása, és a pilóták védelme érdekében intézkedéseket vezet be az FIA. A lényeg, hogy a függőleges vibráció mérésével számszerű határértéket fognak meghatározni, hogy milyen gyakran/mértékben pattoghat egy autó, és egy bizonyos határérték fölött felszólítják az érintett csapatokat, hogy az autó hasmagasságának emelésével csökkentsék a jelenséget. Maga a mérés csak a holnapi edzésen fog megtörténni és vannak még kevésbé átlátható részletek. Cikkeinkben még többet olvashatnak a meghozott intézkedésekről és több pilóta véleményéről:
Ökölpacsi Russelltől
Így érkezett meg a pályára a Mercedes fiatal versenyzője:
What's up, Canada? pic.twitter.com/ICEUanJ5fk
— George Russell (@GeorgeRussell63) June 16, 2022
Borús az ég
Számítanak csapadékra Montrealban a következő bő egy napban, sok a felhő az égen. Ennek ellenére meleg az idő, a levegő 25 fokos, az aszfalté 42, pedig még az autók birtokba sem vették.
A legpuhább gumik kapnak szerepet
A C3-C4-C5 kombinációt szállította a Pirelli, kérdés, a melegben a legpuhább keverék mennyire fogja bírni.
Özönlenek az autók a pályára
Megkezdődött az edzés, az ég pedig tisztul, egyre többet süt a Nap.
And just like that... we're on track!
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Join us for live updates https://t.co/MddmLh2Nm7#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/kgLmpefL6O
Teli lelátók fogadták az F1-et
Montrealban mindig jó a hangulat a versenyhétvégén, és eléggé kiéheztek már a helyi szurkolók az F1-es kocsik itteni látványára. Hiába van még csak péntek, tömöttek a lelátók.
Verstappen vezet Hamilton előtt
A közepes gumikon megy a mezőny java, az 1. helyezett a Red Bull címvédő pilótája az első percek után.
Eddig mindenki autója rendben muzsikál
Több edzésen ilyenkor már történt lerobbanás vagy baleset, a kezdet legalább mindenkinek jól sikerült. Sainz és Leclerc egyelőre nem túl gyors körökkel nyitott a Ferrarival, míg Bottas feljött a 2. helyre.
Red Bull-Ferrari a sorrend
10 perc után Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz az első négy helyen az állás, bár természetesen még nagyon korai következtetéseket levonni.
Schumacher elrontotta a sikánt
Mivel több lassító is van a pályán, jogos a kérdés, hogy melyiket? Az utolsónál hibázott Schumacher, ahol a Bajnokok Fala található, de nem annak ment neki, hanem a rossz féktáv után átvágott az aszfaltozott bukótéren. Lesz még jópár hasonló hiba a hétvégén.
Ocon fékje ég
A jobb első fék füstölög az Alpine-on, szóval megvan az első akadályozott pilóta. Montrealban nagyon kemény a fékek igénybevétele, ez nem meglepő hiba. Ocon visszagurult a bokszba.
Esteban Ocon limps back to the pits with a smoking front-right wheel
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Debris on the circuit looks to have overheated the brakes #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/SP5qE5sbC1
Pérez az élre állt
A Red Bullok még a közepes gumit használják, Leclerc viszont már a lágyakon köröz. A visszajátszáson láthattuk, hogy Ocon fékje az egyenes végén adta meg magát, az egyik kanyarnál nem akart engedelmeskedni az autó lassításánál.
Ilyen Latifi különleges sisakfestése
A Williams pilótája először versenyzik hazai környezetben az F1-ben, naná, hogy speciális festéssel tiszteleg ennek örömére:
It's about damn time @NicholasLatifi finally, finally gets to enjoy his home Grand Prix in his third season of F1! #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/8wkuYHBUpX
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Megint sötétebb az ég
Gyülekeznek a felhők, vajon esni fog az eső ezen vagy a következő edzésen? A Red Bull előnye egyébként elég nagy, hét tizedmásodperc a Ferrarik előtt.
A Mercedes változtatott az autón
Az Autosport figyelte meg, hogy Russell autóján a vázból kiindulva egy helyett két merevítőrudat kötöttek hátul a padlólemezre, valamint a hátsó futóművön is módosítottak, hogy enyhítsék a pattogást. Bizonyos intézkedések (például a több merevítőrúd használata) kivételesen engedélyezettek lesz ezen a hétvégén, tekintve, milyen rövid határidő állt a csapatok rendelkezésére az új előírásoknak való megfelelésre.
Alonso elkerülte a sorsát
Egy kétszeres bajnokról beszélünk, aki emlékeink szerint még nem ütközött neki a Bajnokok Falának, de most közel járt hozzá. A megcsúszó autó fölött gyönyörűen vette vissza az irányítást az utolsó sikánnál.
Új etapra készül a Red Bull
Az első két helyen álló Pérez és Verstappen a bokszban várja, hogy módosítsanak az autóján és újra kijöjjenek a pályára. Mögöttük most meglepetésre a két Aston Martin áll, ők a lágy gumit használták a legjobb eredményükhöz.
Leclerc javított
0,3 másodperc alá csökkentette a lemaradását a lágy gumin, de még mindig hátrányban van. Sainz most csak 8.
Verstappen problémát észlelt
Megkérdezte, hogy rendesen rögzítették-e mindegyik kerekét, mire a Red Bull azonnal visszahívta a depóba, szóval gyanítjuk, hogy a válasz egy burkolt nem.
Már a Ferrari az 1.
Sainz repesztett egy jó kört, amivel átvette az 1 helyet, míg Leclerc a 3. helyre lépett. Na de nemsokára kiderült, a lágy keveréken mire képesek a Red Bullok.
Máris megoldották Verstappen problémáját
Christian Horner a Skynak nyilatkozott és azt mondta, az egyik felfüggesztés-elemmel nem stimmelt valami, ezért érezte furának az egyik kerék mozgását Verstappen, de máris elhárították a zavart. Verstappen rögtön az élre is állt.
Káromkodás egy puszi miatt
Cunoda súrolta végig az autót a falon az egyik kanyarkombináció kijáratánál, amit egy káromkodással és úgy kommentált, hogy egy "puszi volt." Az Alpha Tauri megvizsgálja, keletkezett-e nagyobb kár az autón.
Yuki with the Montreal kiss #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/Zju9jjbvp8
— Formula 1 (@F1) June 17, 2022
Russell gyorsabb Hamiltonnál
5. és 7. a Mercedes két pilótája, közöttük Stroll áll. A rangsort Verstappen vezeti Sainz, Pérez és Leclerc előtt.
Fókuszban a hosszú etapok
Most jobban megtankolt autóval köröz a mezőny nagy része, a nagyjából befagyott sorrendből erre következtethetünk. Kivétel Alonso, aki egy remek körrel bejött 3.-nak.
Majdnem volt egy ütközés
Bottas érte utol az egyik lassabban haladó Alpha Taurit, amelynek vezetője bizonyára nem vette észre, és a finnek arrébb kellett rántania a kormányt, nehogy ráfusson.
Láttuk az első szerencsés mormotát
Az állatvilág kis lakói gyakran jelennek meg a száguldó autók között a montreali szigeten, szerencsére egyikük most épségben megúszta, hogy átszaladt az egyik Ferrari előtt.
Norris már kiszállt az autóból
Nem tudjuk, miért, a Sky tudósítója sem érti, mivel a McLarenen nem dolgoznak a szerelők sem. Még 3 perc van az edzésből.
Verstappen végzett az élen
Sainz lett a 2., Alonso 3., Pérez 4., Leclerc 5. Kezdetben egyértelműen a Red Bull diktálta a tempót, azóta szorosabb az állás.
Próbarajttal búcsúzunk
A mezőny tagjai szokás szerint a rajtrácson végeznek próbaindulást, tesztelve a kuplung beállításait. Ezzel megköszönjük a figyelmet, 23 órától várjuk Önöket a második edzésen.