Óriási meglepetés: Verstappen megverte Hamiltont az időmérőn

Események

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, időmérő, Verstappen, Red Bull
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives at the Yas Marina Circuit during the qualifying session of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 11, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Nem kis meglepetéssel ért véget az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzése, amelyen Max Verstappen nagy fölénnyel végzett a hétvége korábbi részében nála folyamatosan gyorsabb Lewis Hamilton előtt, így az első helyről rajtolhat a vasárnapi, világbajnoki címről döntő futamon. A harmadik helyre Lando Norris ért oda a McLarennel.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül36 bejegyzés

Az idei szezon legfontosabb és legnagyobb téttel bíró időmérő edzésére került sor Abu-Dzabiban, az idei évre több helyen módosított és gyorsabbá tett Yas Marina-versenypályán. Az alapállás az volt a kvalifikáció előtt, hogy egy körön a Mercedes egyértelműen gyorsabb a Red Bullnál, amely a harmadik szabadedzés után Sergio Péreznél is dobta a nagyobb leszorítóerős hátsó szárnyat, és a Max Verstappen által követett utat választva az alacsonyabb leszorítóerős elemre váltott.

És ha már hátsó szárny, a Red Bullnak bizony ismét meggyűlt a baja vele. Már a harmadik szabadedzés közben is cserélni kellett a holland pilóta autóján, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig az időmérő előtt a Sky Sportsnak megerősítette, hogy egy eddig nem tapasztalt probléma lépett fel, azaz nem a Katari Nagydíjon látott, a DRS nyitási mechanizmusával kapcsolatos gond tért vissza.

Verstappen autóján lázas munka folyt az időmérő előtt

A két energiaitalos autó nem is várt sokat és egyből az időmérő elindítása után a pályára hajtott. Verstappen és Pérez egyaránt lágy gumin kezdett, miközben a két Ferrari például a közepes abroncsokon jelent meg. A pontverseny éllovasa 1:23.680-at ment elsőre, amivel közel 6 tizedet adott a mindkét Alpha Tauri által átugrott Péreznek.

Verstappen azonban csak addig vezetett, amíg meg nem érkezett riválisa és agyon nem vágta az idejét egy 1:23.266-os körrel.

Hamilton ezzel az idővel több mint 4 tizeddel múlta felül a hollandot, akit a csapattársától 1 tizedet kapó Valtteri Bottas is megelőzött.

Ezzel persze még nem volt vége a Q1-es adok-kapoknak, hiszen mindkét Red Bull javított a második gyorskörén, amelyen Verstappen csak 56 ezreddel maradt el Hamiltontól, és feljött a második pozícióba, miközben Pérez 3 tizedre közelítette meg a címvédőt a 4. helyen. A két Mercedes erre már nem válaszolt, mindketten egy mért kör után a bokszba hajtottak.

Hat és fél perccel a Q1 vége előtt egy rövidebb piros zászlós megszakítás során szusszanhattak egyet a pilóták.

Az ok: Mick Schumacher az utolsó kanyarban a jobb első kerekével kiütötte a helyéről a kerékvető mögé elhelyezett bóját, amin aztán Lando Norris át is hajtott a célegyenes közepére sodorva azt, ahonnan természetesen muszáj volt eltávolítani.

Schumacher túl szűken vette az utolsó kanyart

A hajrára az élmezőnyből csak Verstappen (a holland autójának padlólemezén lázasan nézegettek valamit a szerelők) és Norris nem jött ki, míg a két Mercedes és Pérez használt lágy gumikon igyekezett javítani. Ez mindhármuknak sikerült is, Hamilton 1:22.845-tel közel 5 tizeddel szakította le magáról Verstappent, mögé pedig Bottas jött be 272 ezreddel lemaradva. Pérez 3 századra jött fel Verstappenre és maradt a negyedik.

Mögöttük Cunoda, Leclerc, Gasly, Norris, Sainz, Ocon, Ricciardo, Alonso, Stroll, Giovinazzi és Vettel volt a továbbjutók sorrendje, Latifi, Russell, Räikkönen, Schumacher és Mazepin pedig a kiesőké. A vasárnapi futam után az F1-től búcsúzó Jégember tehát a Q1-ből sem jutott ki élete utolsó időmérőjén.

A Q1-et Hamilton nyerte

A Q2-re a versenystratégiát szem előtt tartva a két Mercedes, a két Red Bull, a két Alpha Tauri, valamint Giovinazzi és Norris is a közepes gumikon jöttek ki. A tempót továbbra is Hamilton diktálta, de 1:23.185-ös idejétől Verstappen mindössze 4 ezreddel maradt el, amivel természetesen bejött ideiglenesen a második helyre. Harmadinak a szintén csupán 61 ezredet kapó Bottas sorolt be, majd következett Cunoda, Norris, és az öt és fél tizedes hátrányban levő Pérez.

Igen ám, de a lágyakon próbálkozók többsége csak ezután érkezett és zavart bele a képbe: Sainz átvette a vezetést 1:23.174-gyel, Pérez elé pedig Leclerc, Alonso és Ocon is befért, a 10. pozícióba taszítva hátra a mexikóit. És hogy a Red Bull problémáit tetézze,

Verstappen elment egy második mért körre is a közepes szetten, de már az első kanyarban állóra fékezte a bal első kereket, jókora területen leradírozva a futófelületet.

Mindez végül azonban semmit nem számított, a hajrára ugyanis mindkét Red Bull leváltotta a közepes keveréket és lágy gumin javított, azaz nekik a piros oldalfalú Pirelliken kell majd kezdeniük a versenyt, míg a közepeseken 1:23.145-re javító Hamilton és Bottas közepeseken várhatja a rajtot. Rajtuk kívül a Q3-ba csak Cunoda Juki jutott be ezen a keveréken.

Verstappen végül nem közepes gumin jutott tovább a Q3-ba

A Q2-t végül Verstappen nyerte 1:22.8-as idővel Pérez (1:23.135) és Hamilton előtt. Mögöttük a két Ferrari, Bottas, Norris, Cunoda, Ocon és Ricciardo jutott még tovább, míg Alonso, Gasly, Stroll, Giovinazzi és Vettel kiesett. Alonso azt panaszolta el a gyorsköre után, hogy Ricciardo feltartotta őt az utolsó kanyarban, míg Vettel a felvezető köre végén szó szerint megállt a pályán, annyi autó torlódott össze az utolsó szektorban. A németet egyébként a Q1-ben Ocon és Sainz is feltartotta, előbbi esetet az időmérő után fogják vizsgálni.

A Q3-ban már természetesen mindenki lágy gumin jött, az pedig már a felvezető körön világossá vált, hogy a Red Bull szélárnyékozással fog próbálkozni, és Pérezzel igyekszik majd segíteni Verstappennek. A mexikói pilóta így is tett, szélárnyékot adott a hollandnak a 9-es kanyar előtt, aki 1:22.109-es kört repesztett.

Az óriási meglepetés viszont csak ezután jött: Hamilton hozzá sem tudott szagolni Verstappen idejéhez és 1:22.660-nal 5 és fél tizeddel bizonyult lassabbnak.

A szélárnyékozás után saját mért körét is teljesítő, Verstappentől 8 tizedet kapó Pérez iratkozott fel a harmadik helyre, míg a több mint egy másodperccel lassabb Bottas csak negyedik volt.

Verstappen elképesztő kört ment a Q3 elején

Viszont még hátra volt a végső tűzijáték, amely során egy pillanatig úgy tűnt, a Mercedes is szélárnyékozással fog próbálkozni, Hamilton azonban végül megelőzte Bottast és tiszta pályán teljesítette az utolsó körét, amely során ugyan javított, de így is 371 ezredet kapott Verstappen előző idejétől. A később érkező holland pilóta a második szektor után hajszállal gyorsabb volt ugyan, de az utolsó kanyar előtt elvette, viszont így is az övé lett a pole pozíció.

Hamilton második helyét ezzel együtt semmi nem fenyegette, viszont sem Pérez, sem Bottas nem tudta megszerezni a harmadik pozíciót, ami a Verstappentől több mint 8 tizeddel elmaradó Lando Norrisé lett.

A negyedik helyet Pérez szerezte meg, az ötödik pedig Sainz lett, míg Bottasnak pályaszélesítés miatt törölték az utolsó körét, így csak a hatodik pozícióból rajtolhat. Utána Leclerc, Cunoda, Ocon és Ricciard lett az első tíz további sorrendje.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.

Aktuális futam

2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race

Versenynaptár (2024)

2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix