Óriási meglepetés: Verstappen megverte Hamiltont az időmérőn
2021. december 11. 13:51
Az idei szezon legfontosabb és legnagyobb téttel bíró időmérő edzésére került sor Abu-Dzabiban, az idei évre több helyen módosított és gyorsabbá tett Yas Marina-versenypályán. Az alapállás az volt a kvalifikáció előtt, hogy egy körön a Mercedes egyértelműen gyorsabb a Red Bullnál, amely a harmadik szabadedzés után Sergio Péreznél is dobta a nagyobb leszorítóerős hátsó szárnyat, és a Max Verstappen által követett utat választva az alacsonyabb leszorítóerős elemre váltott.
És ha már hátsó szárny, a Red Bullnak bizony ismét meggyűlt a baja vele. Már a harmadik szabadedzés közben is cserélni kellett a holland pilóta autóján, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig az időmérő előtt a Sky Sportsnak megerősítette, hogy egy eddig nem tapasztalt probléma lépett fel, azaz nem a Katari Nagydíjon látott, a DRS nyitási mechanizmusával kapcsolatos gond tért vissza.
A két energiaitalos autó nem is várt sokat és egyből az időmérő elindítása után a pályára hajtott. Verstappen és Pérez egyaránt lágy gumin kezdett, miközben a két Ferrari például a közepes abroncsokon jelent meg. A pontverseny éllovasa 1:23.680-at ment elsőre, amivel közel 6 tizedet adott a mindkét Alpha Tauri által átugrott Péreznek.
Verstappen azonban csak addig vezetett, amíg meg nem érkezett riválisa és agyon nem vágta az idejét egy 1:23.266-os körrel.
Hamilton ezzel az idővel több mint 4 tizeddel múlta felül a hollandot, akit a csapattársától 1 tizedet kapó Valtteri Bottas is megelőzött.
Ezzel persze még nem volt vége a Q1-es adok-kapoknak, hiszen mindkét Red Bull javított a második gyorskörén, amelyen Verstappen csak 56 ezreddel maradt el Hamiltontól, és feljött a második pozícióba, miközben Pérez 3 tizedre közelítette meg a címvédőt a 4. helyen. A két Mercedes erre már nem válaszolt, mindketten egy mért kör után a bokszba hajtottak.
Hat és fél perccel a Q1 vége előtt egy rövidebb piros zászlós megszakítás során szusszanhattak egyet a pilóták.
Az ok: Mick Schumacher az utolsó kanyarban a jobb első kerekével kiütötte a helyéről a kerékvető mögé elhelyezett bóját, amin aztán Lando Norris át is hajtott a célegyenes közepére sodorva azt, ahonnan természetesen muszáj volt eltávolítani.
A hajrára az élmezőnyből csak Verstappen (a holland autójának padlólemezén lázasan nézegettek valamit a szerelők) és Norris nem jött ki, míg a két Mercedes és Pérez használt lágy gumikon igyekezett javítani. Ez mindhármuknak sikerült is, Hamilton 1:22.845-tel közel 5 tizeddel szakította le magáról Verstappent, mögé pedig Bottas jött be 272 ezreddel lemaradva. Pérez 3 századra jött fel Verstappenre és maradt a negyedik.
Mögöttük Cunoda, Leclerc, Gasly, Norris, Sainz, Ocon, Ricciardo, Alonso, Stroll, Giovinazzi és Vettel volt a továbbjutók sorrendje, Latifi, Russell, Räikkönen, Schumacher és Mazepin pedig a kiesőké. A vasárnapi futam után az F1-től búcsúzó Jégember tehát a Q1-ből sem jutott ki élete utolsó időmérőjén.
A Q2-re a versenystratégiát szem előtt tartva a két Mercedes, a két Red Bull, a két Alpha Tauri, valamint Giovinazzi és Norris is a közepes gumikon jöttek ki. A tempót továbbra is Hamilton diktálta, de 1:23.185-ös idejétől Verstappen mindössze 4 ezreddel maradt el, amivel természetesen bejött ideiglenesen a második helyre. Harmadinak a szintén csupán 61 ezredet kapó Bottas sorolt be, majd következett Cunoda, Norris, és az öt és fél tizedes hátrányban levő Pérez.
Igen ám, de a lágyakon próbálkozók többsége csak ezután érkezett és zavart bele a képbe: Sainz átvette a vezetést 1:23.174-gyel, Pérez elé pedig Leclerc, Alonso és Ocon is befért, a 10. pozícióba taszítva hátra a mexikóit. És hogy a Red Bull problémáit tetézze,
Verstappen elment egy második mért körre is a közepes szetten, de már az első kanyarban állóra fékezte a bal első kereket, jókora területen leradírozva a futófelületet.
Mindez végül azonban semmit nem számított, a hajrára ugyanis mindkét Red Bull leváltotta a közepes keveréket és lágy gumin javított, azaz nekik a piros oldalfalú Pirelliken kell majd kezdeniük a versenyt, míg a közepeseken 1:23.145-re javító Hamilton és Bottas közepeseken várhatja a rajtot. Rajtuk kívül a Q3-ba csak Cunoda Juki jutott be ezen a keveréken.
A Q2-t végül Verstappen nyerte 1:22.8-as idővel Pérez (1:23.135) és Hamilton előtt. Mögöttük a két Ferrari, Bottas, Norris, Cunoda, Ocon és Ricciardo jutott még tovább, míg Alonso, Gasly, Stroll, Giovinazzi és Vettel kiesett. Alonso azt panaszolta el a gyorsköre után, hogy Ricciardo feltartotta őt az utolsó kanyarban, míg Vettel a felvezető köre végén szó szerint megállt a pályán, annyi autó torlódott össze az utolsó szektorban. A németet egyébként a Q1-ben Ocon és Sainz is feltartotta, előbbi esetet az időmérő után fogják vizsgálni.
A Q3-ban már természetesen mindenki lágy gumin jött, az pedig már a felvezető körön világossá vált, hogy a Red Bull szélárnyékozással fog próbálkozni, és Pérezzel igyekszik majd segíteni Verstappennek. A mexikói pilóta így is tett, szélárnyékot adott a hollandnak a 9-es kanyar előtt, aki 1:22.109-es kört repesztett.
Az óriási meglepetés viszont csak ezután jött: Hamilton hozzá sem tudott szagolni Verstappen idejéhez és 1:22.660-nal 5 és fél tizeddel bizonyult lassabbnak.
A szélárnyékozás után saját mért körét is teljesítő, Verstappentől 8 tizedet kapó Pérez iratkozott fel a harmadik helyre, míg a több mint egy másodperccel lassabb Bottas csak negyedik volt.
Viszont még hátra volt a végső tűzijáték, amely során egy pillanatig úgy tűnt, a Mercedes is szélárnyékozással fog próbálkozni, Hamilton azonban végül megelőzte Bottast és tiszta pályán teljesítette az utolsó körét, amely során ugyan javított, de így is 371 ezredet kapott Verstappen előző idejétől. A később érkező holland pilóta a második szektor után hajszállal gyorsabb volt ugyan, de az utolsó kanyar előtt elvette, viszont így is az övé lett a pole pozíció.
Hamilton második helyét ezzel együtt semmi nem fenyegette, viszont sem Pérez, sem Bottas nem tudta megszerezni a harmadik pozíciót, ami a Verstappentől több mint 8 tizeddel elmaradó Lando Norrisé lett.
A negyedik helyet Pérez szerezte meg, az ötödik pedig Sainz lett, míg Bottasnak pályaszélesítés miatt törölték az utolsó körét, így csak a hatodik pozícióból rajtolhat. Utána Leclerc, Cunoda, Ocon és Ricciard lett az első tíz további sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |