Fernando Alonso végzett az élen a Sao Pauló-i Nagydíj második szabadedzésén, ám ennek viszonylag kicsi a jelentősége. A Red Bull ezúttal gyorsabb volt a Mercedesnél, ám még mindig nem tudni, hogy Max Verstappen és Lewis Hamilton honnan rajtolhat a sprintfutamon.
Javult az időjárás az első szabadedzéshez, illetve az időmérőhöz képest a Sao Pauló-i Nagydíj szombati napjára. A levegő hőmérséklete nem változott jelentősen, ám a kitisztuló égboltnak köszönhetően a második gyakorlás 40 fokos aszfalton kezdődött, és a páratartalom is 53 százalékosra csökkent.

Ahogyan az várható volt, a mezőny tagjai a hosszú etapokra koncentráltak, hiszen a kvalifikációt már pénteken megrendezték, így az egykörös tempó csiszolása okafogyottá vált. Ennek megfelelően előzetesen is tudni lehetett, hogy nem a végső sorrend lesz igazán mérvadó.
A bokszutca megnyitása után az Alfa Romeók és a Haasok gördültek először a pályára, őket pedig az Aston Martinok követték, majd később egyre inkább benépesült az aszfaltcsík. Ami a gumiválasztást illeti, a legtöbben lágyakon vagy közepeseken kezdtek, Nyikita Mazepin azonban a kemények mellett döntött.
Az élcsapatok pilótái közül 10 perc után csak Sergio Pérez volt a pályán, és a mexikói pilóta minden addigi köridőt felülmúlt, sőt, második mért köre még az elsőnél is jobban sikerült, és 1:13.219-cel az élre állt a léágy abroncsokon. Egészen addig, amíg meg nem érkezett Max Verstappen, aki 1,117 másodperccel autózott gyorsabban csapattársánál. Persze valószínű, hogy a holland pilóta autóját kevésbé tankolták meg, hiszen ekkora különbség nincsen kettejük között.
Verstappen később is tartotta az 1:13-on belüli tempót, és 20 perc elteltével Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is megjelent a pályán. Előbbi engedélyt kapott, hogy a hátsó szárnyát kicseréljék, amit az FIA ellenőre szabálytalannak talált. A két Mercedes a bikásokhoz hasonlóan lágyakon futotta első etapját. A finn pilóta közel 2, míg csapattársa több mint 2 és fél másodperccel maradt el Verstappentől, Vélhetően az üzemanyagszint is nagyobb volt a brackley-ieknél, de valószínű, hogy a hátsó gumik túlmelegedése is szerepet játszott a lemaradásban, amit később sem tudtak csökkenteni az etap során.
Miközben a Mercedesek megkezdték a munkát, a mezőny nagy része befejezte a versenyszimuláció első fázisát. 18 körével Mazepin bizonyult a legszorgalmasabbnak, míg a közepeseken Antonio Giovinazzi (17), a lágyakon Charles Leclerc (16) tette meg a legtöbb kört a gyakorlás első részében. Feltűnő, hogy a Mercedesek jóval tovább maradtak kint a piros oldalfalú gumikon, de ennek több oka is lehet. Az első etapok után Esteban Ocon a 2. helyen állt a közepeseken, a Ferrarik viszont lassúak voltak, de ebből nem feltétlenül lehet messzemenő következtetéseket levonni.

A Red Bullok a közepeseken jöttek vissza, és Pérez valamelyest javított is, ellentétben Verstappennel, ezzel együtt a holland versenyző továbbra is jobb köröket autózott csapattársánál. Az Alpine-ok ellenben lágyakra váltottak, Ocon vissza is jött a két Red Bull közé, Fernando Alonso viszont mindenkit meglepett, amikor 1:11.238-cal az élre állt. Hozzá kell tenni, hogy a kétszeres világbajnok aztán korántsem tudta tartani ezt a tempót, és az esetek jelentős részében lassabb volt Verstappennél.
Ami a Mercedeseket illeti, a címvédő autói másodszorra is lágyakon jöttek ki, és javítottak is. Bottas a 4., Hamilton az 5. helyre jött fel, de a finn versenyző hátránya így is 2 és fél tizedmásodperc volt Verstappenhez képest. Az összképet nézve azonban ez már sokkal biztatóbb a Mercedesek számára, bár a beállításokat továbbra sem ismerjük. Hamilton mögött Pérez, Giovinazzi, Sainz, Leclerc és Räikkönen lett az első tíz sorrendje.
Ami Hamilton és Verstappen ügyét illeti,előzetesen sokan számítottak arra, hogy a gyakorlás közben döntés születik. Ez azonban nem történt meg, így egyik pilóta sem tudja, hogy a mezőny elejéről vagy a végéről kell megkezdenie a sprintversenyt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
Most csak másodlagos, hogy mi történik a pályán
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Sao Pauló-i Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Mivel ismét sprintfutamos hétvége van (az idén az utolsó), már tegnap megrendezték az időmérő edzést, aminek az elejétől parc fermé-szabályok léptek életbe. Ez azt jelenti, hogy a csapatok csak nagyon apró módosításokat végezhetnek el a soron következő második, egyben utolsó szabadedzésen, így többnyire a gumik megértésére fognak koncentrálni a vasárnapi nagydíj előtt.
Ám most nem is a pályán történtek, hanem Lewis Hamilton és Max Verstappen esetleges büntetése tart lázban mindenkit. Hogy pontosan miért, arról alábbi cikkeinkből tájékozódhatnak.
Van egy születésnapos a mezőnyben
Az egyéb történések mellett nem kicsit szorult háttérbe, de azért úgy illik, hogy ejtsünk egy szót a 22. születésnapját ma ünneplő Lando Norrisról is. Az élete eddigi legjobb szezonját teljesítő brit pilótát természetesen a McLaren is felköszöntötte.
All together now...
— Formula 1 (@F1) November 13, 2021
Happy birthday to you, @LandoNorris!#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/Xo0zgbLsl7
A tegnapi Hamilton napja volt
Noha egy esetleges rajtrács végére sorolásos büntetés a teljes hétvégéjét romba dönthetné, Lewis Hamiltonnak a pénteki tempója alapján nincs nagyon miért aggódnia akkor, ha valahogy megússza a szankciókat. A vasárnapi futamot 5 helyes hátrasorolásos büntetéssel váró címvédőt senki nem tudta még csak megszorongatni sem az időmérőn.
Catch up on all the highlights from qualifying in Brazil #BrazilGP #F1
— Formula 1 (@F1) November 12, 2021
Vettel sem volt mindig jófiú
A Verstappen/Hamilton ügy kapcsán egy kis adalég: a parc fermé-ben mások autóját előszeretettel vizslató Sebastian Vettel sem mindig viselkedik úriember módjára, mert bár legtöbbször nem nyúl semmihez, a korábbi években azért volt olyan, hogy arrébb is tolta az egyik Mercedest, amikor annak abroncsait szemrevételezte.
Inspector Seb ?>? pic.twitter.com/lGXCXThcdY
— ESPN F1 (@ESPNF1) November 13, 2021
Szép napos idő van
A Red Bull szempontjából ez nem jelent rosszat, a bikások ugyanis bevallottan arra állították be az autójukat, hogy a meleg időben kíméletesen bánjon a hátsó abroncsokkal. Tegnap még szenvedtek, de Christian Horner szerint minél melegebb lesz, annál közelebb kerülhetnek a Mercedeshez. Ilyen meleg egyébként még egyszer sem volt a hétvége eddigi részében.
Elkezdődött a második szabadedzés
Többen is egyből kijöttek, így a két Haas, a két Alfa Romeo és a két Aston Martin is a pályán.
Räikkönen vezet Giovinazzi előtt
1:14.604-gyel kezdett a finn 9 körös közepes gumikon, mögé pedig Giovinazzi iratkozott fel közel 3 tizedes hátrányban 11 körös abroncsokon. Mögöttük Schumacher és Mazepin a sorrend, a német használt közepeseken, az orosz friss keményeken köröz.
Horner szerint Hamiltont büntetni fogják
A Sky Sportsnak nyilatkozva azt mondta, hogy szerinte Verstappen csak megszokott módon nézelődött a parc fermé-ben, és korábban az ő autójukkal is előfordult, hogy valaki tesztelte a szárnyuk hajlékonyságát, de még olyan is, hogy meghúzta a kuplungkart a kormányon.
A Red Bull csapatfőnöke úgy véli, teljesen világos, hogy Hamilton autója nem szabályos, és nem látja, hogy miként tudná elkerülni a büntetést a Mercedes.
Hamiltonnak kicserélték a szárnyát
Az FIA írásban engedélyezte, hogy a szóban forgó alkatrész helyett újat tegyenek fel a 44-es rajtszámú Mercedesre, jelentse ez akár a DRS, de akár az egész szárny cseréjét. Ezért természetesen nem jár büntetés.
Egyelőre csak öt pilótának van mért köre
Az imént Cunoda vette át a vezetést Räikkönentől, és használt közepeseken 1:13.966-tal az élre állt. Mögötte Räikkönen, Giovinazzi, Mazepin és Schumacher a sorrend.
Pérez vezet, Schumacher hibázott
A hetes kanyarban volt egy meleg pillanata a Haas versenyzőjének, aki átcsúszott a kerékvetőn az aszfaltozott bukótérbe. Szerencséjére nem pördült meg, a falak közelsége miatt ott ez ugyanis szinte biztos autótöréssel járt volna.
Eközben az élen is változott a sorrend, Sergio Pérez kopott lágy gumin 1:13.219-cel vezet, mögötte Cunoda, Gasly, Russell, Leclerc, Räikkönen, Sainz, Giovinazzi, Norris, Mazepin és Schumacher a sorrend.
Hamilton régebbi hátsó szárnyat kapott
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelentette, hogy Hamiltonnál egy régebbi szárnytípusra cserélték fel a tegnapi, meghibásodott elemet, feltételezhetően azért, hogy ne forduljon elő még egyszer ugyanaz a hiba. Mindez annak tükrében érdekes, hogy a Red Bull szerint a Mercedes Verstappen akciójának tulajdonítja a 44-es rajtszámú Mercedes DRS-ének meghibásodását.
Verstappen nagy előnnyel állt az élre
Több mint egy másodpercet adott Péreznek szintén lágy gumikon, és 1:12.102-es körrel átvette a vezetést. Az is segíthette, hogy az ő gumijai csak 6, míg a mexikóié 14 körösek.
Közben hamilton még csak most ült be a Mercedesbe. Sem ő, sem Bottas nem járt még a pályán, miközben mindenki más már igen.
Intanto, Verstappen segna il miglior tempo #BrazilGP #F1inGenerale #F1 pic.twitter.com/jNdPEDxUbB
— F1inGenerale (@F1inGenerale_) November 13, 2021
Megjöttek a Mercedesek is
Hamilton az imént hajtott ki a pályára, azaz több mint 20 perccel az edzés kezdete után kezdte meg a munkát, és röviddel utána követte őt Bottas is. Mindketten 5 körös lágy gumikon jöttek ki.
A Mercedes nem vizsgálhatta meg a tegnapi szárnyát
Ted Kravitz közben javította magát: a Mercedes ugyanolyan specifikációjú szárnyat tett fel Hamiltonnak, hiszen a parc fermé miatt nem is tehetett mást. Ami viszont érdekes, hogy az FIA nem engedte a csapatnak, hogy a tegnap lefoglalt szárnyat megnézze és kiderítse, hogy miért volt szabálytalan,
Túlmelegszenek a hátsó gumik
A melegebb idő egy tegnap még nem tapasztalt problémával szembesíti a csapatokat, közölte a mérnöke Bottasszal. A Red Bull bevallottan erre játszott a beállításokkal, és azt tervezi, hogy kihasználja, hogy az autója jobban bánik a hátsó abroncsokkal a Mercedesnél.
Hamilton az első tízben sincs
1:14.8-as körrel mindössze a 13. helyen áll 2,7 másodpercre Verstappentől, de ebből a szokásosnál is kevesebb következtetést lehet levonni, mivel mindenki hosszú etapokat megy. Bottas közben feljött a 8. helyre, de Verstappentől ő is közel 2 másodperccel elmarad.
Az élen Verstappen, Ocon, Pérez, Gasly, Cunoda a sorrend.
Jelenleg Bottas a leggyorsabb a pályán
4 körös etapon van a finn lágy gumin, az átlaga pedig 1:14.0. Őt követi Vettel, szintén lágyon, szintén 1:14.0-val két körös etapon, majd jön Stroll közepesen (1:14.5, 4 kör), Cunoda lágyon (1:14.8, 2 kör) és Hamilton szintén lágyon (1:15.0, 6 kör).
Továbbra sincs döntés Hamilton és Verstappen ügyében
Lassan csak 20 perc lesz hátra a második szabadedzésből, de a felügyelők továbbra sem döntötték el, hogy büntetik-e Verstappent és/vagy Hamiltont, avagy sem. Christian Horner az edzés elején a Sky Sportsnak adott interjú során elmondta, ők is erre várnak, azaz nem tudnak többet, mnint mi.
Alonso átvette a vezetést
5 körös lágy gumikon 1:11.238-at repesztett a spanyol, amivel több mint 8 tizeddel előzte meg Verstappent. Ocon közben valamilyen furcsa zajra panaszkodott, amit akkor hallott, amikor kihajott a garászból. A mérnöke biztosította róla, hogy lecsekkolják, mi lehetett az.
Most a két Red Bull szárnyal
Verstappen, Pérez, Räikkönen, Ricciardo és Russell a sorrend jelenleg a leggyorsabb körátlagok terén. Verstappen és Pérez egyaránt közepese gumikon vannak kint.
A Red Bull szemre is jobb, mint tegnap
Valószínűleg a magasabb hőmérsékletek ízlenek jobban az RB16B-nek, amely szemre sem küszködik akkora alulkormányzottsággal, mint amekkorával tegnap, amikor Verstappen már a 8-as kanyarra túlhevítette ezzel az első abroncsokat.
Az Aston Martin eddig a legszorgalmasabb
Vettel és Stroll egyaránt 31-31 körnél jár, ami nem kevés, közel egy fél versenytáv. Összehasonlításul az élen álló Alonso, csak 20-at, de Ocon például csak 18-at tett meg.
A legkevesebbet a két Mercedes mente, Hamilton 15, Bottas 16 körnél jár, ráadásul mindketten a garázsban vannak jelenleg, miközben a másik 18 autó köröz.
Gasly autója vezethetetlen
„Nem tudom, hogy valami problémám van-e, de ez vezethetetlen” – szólt be rádión a mérnökének a hétvége eddigi részében remekül teljesítő, jelenleg a 12. helyen álló francia, majd behajtott egy kerékcserére.
Hamilton beférkőzött a legjobb tízbe
6 körös lágy gumikon köröz jelenleg a címvédő, aki 1:13.263-ra javított és feljött a 8. pozícióba. Az utolsó előtti helyen álló, eddig mindössze Mazepint megelőző Bottas is javított, és 1:12.619-cel a negyedik helyre iratkozott fel, amivel csapattársát is eggyel hátrébb tolta.
Pérez már a rajtra gyakorol
Mérnöke hívta fel rá a figyelmet, hogy az egyes kanyarban mi lenne, ha belül féezne, és a fékerőegyensúlyt is a rajtnál használt állásba állítaná. A magyar idő szerint ma este 20:30-kor rajtoló sprintfutamot a negyedik helyről kezdő mexikói engedelmeskedett is és belül fékezett.
Ami érdekes ebben, hogy a negyedik rajtkocka ugyan a célegyenes belső oldalán van, viszont Hamilton büntetésével Pérez előrejönne harmadiknak, és a külső oldalról indulna. A Red Bull jelenleg tehát még mindig nem tud semmit, és úgy kalkulál, hogy marad az időmérőn elért sorrend.
Vége a második szabadedzésnek
Sok értelme nem volt, de legalább mentek nagyjából 2600 km-t a csapatok együttvéve azért, hogy végül az első szárnyon és néhány elektronikai beállításon kívül mást úgyse állíthassanak az autókon a parc fermé-szabályok miatt.
Az első helyen Alonso zárt, mögötte Verstappen, Bottas, Ocon, Hamilton, Pérez, Giovinazzi, Sainz, Leclerc és Räikkönen lett az első tíz sorrendje.
Az igazi izgalmak még hátravannak, fél 9 előtt nem sokkal jövünk vissza a sprintfutam élő közvetítéssével, addig a viszontlátásra!