Meglepte a csapatokat, hogy milyen gyenge a tapadás a Mexikóvárosi Nagydíj visszatérő helyszínén, többen is balesetbe keveredtek, Hamilton szabálytalanságát vizsgálni fogják.
Két év után újra eljutott az F1 mezőnye a Mexikóvárosi Nagydíj helyszínére, a tengerszint feletti magasság miatt ritka levegő mellett a meglepően poros pálya is fejfájást okozott a csapatok számára. A tréning során az autók látványos porfelhőt húztak maguk után, a látási viszonyok néhol a bahreini bukótereket idézték.

A por természetesen a tapadást is negatívan befolyásolta, a pilóták az egész tréning során küszködtek, különösen a kemény keverékű gumikon. Az első 10 perc után az első négy helyezett különböző keverékű abroncsokkal érte el a legjobb eredményét, a két Mercedes például lágyakkal kezdett, Sergio Pérez és Charles Leclerc viszont közepesekkel.
A Red Bull és a Ferrari pilótája erre rá is fázott, hiszen mindketten megpördültek és az autó hátuljával a falnak ütköztek. Szerencséjükre, vissza tudtak jutni a bokszutcába, ahol hosszadalmas javításokat végeztek el az autóikon. Ezzel nagyon sok pályaidőt vesztettek, de szerencséjükre az aszfalt tapadása folyamatosan javult, eleinte még nem volt reprezentatív állapotú.
Rajtuk kívül többen is csúszkáltak, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is elhagyta a pályát a célegyenes végén, ráadásul Hamilton nem szabályosan tért vissza az aszfaltcsíkra, így az edzés után meg kell jelennie a sportfelügyelőknél. Kimi Räikkönennek is akadt egy elfékezése, de Pérez és Leclerc esetén kívül nem volt szükség VSC-fázisra.
Az előző hétvégékhez hasonlóan a Red Bull ismét nem érkezett pontos beállításokkal, Max Verstappen az edzés elején rosszul működő motorfékre panaszkodott, és a motorok miatt sem lehetnek feltétlenül nyugodtak, mert Cunoda Juki autójában erőforrást kell cserélni. Így járt Lance Stroll is, így ez a hétvége sem múlik el Mercedes-motorcsere nélkül.

Az eredmények a pálya állapota miatt egyelőre nem túl beszédesek, viszont figyelemre méltó, hogy Bottas és Hamilton mindenképpen játékban van, bár ilyenkor még természetesen nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a csapatok versenyképességéről, már csak azért sem, mert Verstappen a tréning végére visszatért a kemény keverékű gumikhoz.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Jöjjön a Forma-1 ünnepe!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Mexikóvárosi Nagydíj (az idei szezonra átnevezték a korábban Mexikói Nagydíj néven futó versenyt) első szabadedzésének élő közvetítésében! Ez már a 18. versenyhétvége az idei szezonban, és még ezután is lesz hátra négy, úgyhogy alighanem még egy darabig izgulhatunk azon, hogy ki nyeri az idei világbajnoki címet.
Ami a mexikói futamot illeti, nyugodtan mondhatjuk, hogy egy óriási, többnapos fiesztára érkezik ide a mezőny, amely tavaly a koronavírus miatt nem látogatott el a versenynaptárba 2015-ben visszatérő helyszínre, de az idén újra itt van, és ahogyan az eddigi években megszokhattuk, ezúttal is a fanatikus mexikói drukkerek buzdítása közepette szolgáltathatja a show-t.

A Red Bull lehet a favorit
Az eddigi tapasztalatok alapján az előttünk álló hétvége gyakorlatilag kötelező győzelmet kellene hozzon a Red Bull szempontjából, ám az idei év már többször is megmutatta, hogy akkor is elképesztően szoros tud lenni a csata az energiaitalos istálló és a Mercedes között, amikor mindenki az egyik csapat fölényére számít. És hogy egy kicsit felkavarja a szokásos forgatókönyvet, akár még a Ferrari is beleszólhat a küzdelembe.
Hamiltonnál motort cserélhetnek?
Miként a korábbi futamokon megszokhattuk, most is bizonytalanság övezi a megbízhatósági problémákkal küzdő Mercedes-motorokat, és továbbra sem biztos, hogy Lewis Hamiltonnak nem kell egy ötödik egységet beszerelni a szezon vége előtt. A Red Bull tanácsadója állítja, elkerülhetetlen a csere, és ha ez valóban így van, akár ezen a hétvégén is megléphetik azt.
Vettel is új sisakfestéssel megy
Nemcsak Pérez, hanem a sisakfestését előszeretettel változtató négyszeres világbajnok is Mexikó előtt tiszteleg.
Another one for the collection! ??
— Aston Martin Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) November 5, 2021
Introducing #SV5's #MexicoGP edition helmet. pic.twitter.com/suKtcw2QTs
Schumacher szakított apja dizájnjával
Még egy kis sisakmustra: Mick Schumacher is változtatott, ő azonban nem új, hanem egy régebbi, saját eredeti festéséhez nyúlt vissza, miután a Belga Nagydíj óta apja 1991-es debütáló festésével versenyzett.
The OG helmet returns for Mick ??#HaasF1 #MexicoGP pic.twitter.com/GPXDXRpshu
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 5, 2021
Szép idő van, de nincs nagy meleg
18 fok a levegő és 37,5 a pálya hőmérséklete, a páratartalom 48,2 %.
FP1 dans une minute ! #MexicoGP #F1 pic.twitter.com/pIwBUYMWEg
— Au Rupteur (@AuRupteur) November 5, 2021
Zöld lámpa, elindult a szabadedzés!
Mostantól lehet körözni, fel is bőgtek a motorok és sorjáznak ki szépen a versenyzők a pályára.
Norris és Sainz majdnem összement
A McLaren pilótája rajtgyakorlatot végzett a bokszkijáratban, a spanyol pedig lendületből érkezett, Norris azonban nem várta meg, hogy elmenjen mellette és elrajtolt. Szerencséjére Sainz figyelt és elengedte őt.
Elképesztően poros a pálya
Leclerc már panaszkodott is rá, és teljesen jogosan, miután egy bahreini homokviharban szoktak ennyi port felverni az autók. Látszik, hogy legutóbb 2019-ben volt itt verseny, na és persze Mexikóváros szmogja is megtette a hatását.
Rapaz, que isso? Que pista imunda é essa bicho #F1 #MexicoGP???? #F1noBandSports pic.twitter.com/4QVjI9iaGr
— Joao Victor (@JotaveeG) November 5, 2021
Egyelőre a két Mercedes vezet
Ebben mondjuk szerepe van annak, hogy mindketten lágy gumin mennek. Bottas 1:21.3-mal áll Hamilton előtt, aki kicsit több mint 2 tizeddel van mögötte. Utánuk Alonso, Verstappen,Norris, Ricciardo, Sainz, Pérez a további sorrend. Mindkét Red Bull kemény gumikat használ.
Leclerc hibázott egyet
Továbbra is nagyon poros az aszfalt, ami a 12-es, a stadionrészbe bevezető kanyarban tréfálta meg egy kicsit a monacóit, de az aszfaltozott bukóteret megjárva gyorsan visszatért a pályára. Közben Verstappen a „borzasztó" motorfékre panaszkodik a pálya első néhány kanyarjában.
Leclerc és Pérez megtörte az autóját
Nagyon nem tapadhatnak azok a kemény gumik a Ferrarin és a Red Bullon, Leclerc ugyanis most a bokszkijárat előtti jobbosban forgott meg, és oda is csapta a hátsó szárnyat a falhoz. Pérez ugyanezt hajtotta végre, azzal a különbséggel, hogy ő a másik irányba pördült egy ellenkormányzásnak köszönhetően, de a végeredmény szempontjából ez mindegy.
Charles Leclerc bariyerlerde. #F1 pic.twitter.com/J4H6TQb3HL
— Krampon F1 (@F1Krampon) November 5, 2021
??Sergio Perez de bariyerlerde ve arka kanadini kirdi!#MexicoGP | #F1 pic.twitter.com/c9K9UXItkX
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) November 5, 2021
Pérez szárnya tört jobban
Ezt alighanem cserélni kell, amivel jó néhány perc kieshet a mexikóinak, és valószínűleg Leclerc-nek is.
Gasly átvette az első helyet
Még a két baleset és az amiatt életbe lépő rövid VSC-fázis előtt Bottas 1:20.4-re javított az élen, de Gasly most szintén lágy gumin ment egy 1:20.316-os kört, amivel már ő vezet. Pérez a keményeken még a balesete előtt bejött a 3. helyre, 8 tizedre Bottastól.
Hamilton elrontotta a mért körét
Rögtön az első kanyar féktávját elmérte, miközben úgy verte fel a port a célegyenesben, mintha a sivatagban menne. Szerencséjére tegnap eltávolították innen a bukótért szélére helyezett sárga hurkakerékvetőket, így nem kellett azokon átugratnia.
??Lewis Hamilton 'Audio Up' esnasinda pist dişina taşti.#MexicoGP | #F1 pic.twitter.com/pdQsD8Yyua
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) November 5, 2021
Bottas is hibázott
Óriásit fékezett ugyanott, ahol a csapattársa, és bár ő nem ment ki a bukótérbe, az ideális ívről lecsúszott, és inkább félbehagyta a körét.
Hamiltont vizsgálni fogják
Az első kanyarban a kijelölt útvonalon kellett volna visszatérnie az elfékezés után, de ő a füvön hajtott át, amiért lesz egy jelenése a felügyelőknél.
Lewis Hamilton, küçük bir blokajin ardindan çimenlere çikmak zorunda kaldi.#F1 | #MexicoGP ???? pic.twitter.com/oBoRF0ImG7
— Formula Türkiye ???? (@FormulaTurkiye) November 5, 2021
Egy tized a különbség Hamilton és Verstappen között
A kicsúszás utáni körében Hamilton aztán 1:20.085-tel átvette a vezetést, Max Verstappen kemény gumikon azonban csak alig több mint egy tizeddel maradt el tőle, és felhozta a Red Bullt a második helyre.
Pérez edzésének a jelek szerint annyi
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelentette, hogy Pérez kiszállt az autóból, ami annyira megsérült, hogy nem fogják tudni a hátralevő 35 perc alatt rendbehozni. Sokba kerülhet még ez a hiba a mexikóinak.
Verstappen egy kicsit vezetett, de jött Hamilton
1:19.826-tal letaszította az élről a Mercedest a holland, de Hamilton ment egy újabb kört és 1:19.781-gyel visszaszerezte az első helyet. A harmadik helyre közben Cunoda iratkoztt fel lágy gumikon 1:20.011-gyel.
Pérez autóját már szét is kapták
Így néz ki most a mexikói RB16B-je a garázsban, ami bizonyítéka annak, hogy Pérezt valóban nem látjuk már az első szabadedzés során.
Checo's car is dismantled after his early shunt ??#MexicoGP ???? #F1 pic.twitter.com/h8hNBbj6x7
— Formula 1 (@F1) November 5, 2021
Mégsem sérült annyira a Red Bull
Kravitz szerint a Red Bull megvizsgálta az autót és rájött, hogy mégsem sérült annyira, amennyire gondolták, Pérez így már vissza is vette a sisakot és készül visszaülni a pilótafülkébe.
Jöjjön egy újabb sisak
George Russell is változtatott egy kicsit erre a hétvégére, íme:
When in Mexico... ?#MexicoGP ???? #F1 pic.twitter.com/9325pqZYBa
— Formula 1 (@F1) November 5, 2021
Stroll és Cunoda új motort kap
Több elemből is újat kellett beszerelni erre a hétvégére az Aston Martin és az Alpha Tauri pilótájának, így mindketten hátra lesznek sorolva a rajtrácson.
Rohamosan javul a pálya
Räikkönen friss lágy gumikon az imént feljött a negyedik helyre alig több mint 2 tizedre Hamiltontól, és többen is igen jó körön vannak.
Sainz az élre állt, de jött Bottas
A Ferrari pilótája 1:19.470-et ment új lágyakon, de a Mercedes is felpakolt egy friss lágy szettet a finnek, aki 1:18.834-nél állította meg a stoppert, amivel több mint 6 tizedett adott a spanyolnak.
??Valtteri Bottas, tüm sektörlerde mor derece ile seansin en hizlisi!#F1 | #MexicoGP pic.twitter.com/KgC37zTPWH
— Aerodinamik F1 #MexicoGP (@aerodinamikF1) November 5, 2021
Verstappen sokat adott mindkét Mercedesnek
Hamilton friss lágy gumin elmaradt Bottastól nagyjából másdél tizeddel, a szintén új piros oldalfalú Pirelliket kapó Verstappen azonban 37 századot adott neki és az élre állt.
??Max Verstappen adeta uçuyor!#MexicoGP | #F1 pic.twitter.com/6OsP7P6NDc
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) November 5, 2021
Pérez újra a pályán
Bő 20 perce maradt a korábban hibázó mexikóinak, aki friss lágy gumikon kezdte meg a körözést.
!Por fin! Pérez vuelve a salir a pista ????
— SoyMotor.com (@SoyMotor) November 5, 2021
??https://t.co/UsNqEo9XqV
??https://t.co/hox3ih0ett#F1 ???? #MexicoGP #F1ESTA pic.twitter.com/S63GyfLyl5
Pérez fennakadt Cunodán
Nem volt különösebben gyors a mexikói köre, de a stadionrész előtt utolérte Cunodát. „Mit csinál?” – kérdezte a mérnökét, aki elmondta neki, hogy a japán megtankolt autós etapot fut, azaz nem nem figyelt, hanem ennyivel lassabb.
Bottas lenyomta Verstappent
Némileg használt lágyakon is sikerült összerania egy 1:18.341-es kört a finnek. Lila első és lila második szektor után a harmadikban az egyéni legjobbjától is elmaradt, de 123 ezreddel így is megelőzte a hollandot és átvette a vezetést.
??Bu kez de Valtteri Bottas sahne aldi!#MexicoGP | #F1 pic.twitter.com/fimWTXWdwj
— Tutkumuz F1 (@F1tutkumuz) November 5, 2021
Räikkönent is vizsgálni fogják
Ugyanazért kell majd a felügyelőkhöz mennie az edzés után, mint Hamiltonnak, mivel ő sem a kijelölt útvonalon tért vissza a pályára, miután elfékezte az első kanyart.
????????—??
— Risäkkönen???? (@_bom_2012) November 5, 2021
(?—????????)#f1jp #f1 #MexicoGP pic.twitter.com/OEbZBH5Az2
Leclerc leidiótázta Strollt
A pálya középső szektorában tartotta őt fel a kanadai, miután a Ferrari szerelői is elkészültek és az edzés elején autót törő monacói pilóta is visszatérhetett a pályára.
Hamilton hajszállal maradt el Bottastól
Egyéni legjobb és felejthető középső szektor után nagyot autózott az utolsó szektorban a hétszeres világbajnok, aki végül csak 76 ezreddel ment lassabbat a csapattársánál, de Verstappent megelőzve így is feljött a második helyre. A két Mercedes áll az első két helyen tehát jelenleg.
Pérez javított, feljött negyediknek
Több mint 8 tizedes hátrányát 269 ezredesre faragta le Bottasszal szemben és átugrotta Gaslyt, mindezt közel 10 körös lágy gumikon.
Leclerc továbbra is a tűzzel játszik
A hetedik helyen áll jelenleg a monacói pont csapattársa mögött, és továbbra is küzd az autójával. Az imént a négyes kanyarban fékezte állóra a jobb első kerekét, most pedig az utolsó kanyarban driftelt egyet centikre a védőfaltól.
!A punto de tocarse de nuevo Leclerc con el muro en la misma zona donde tuvo el incidente al principio de la sesión!#F1 #GPMéxico #MexicoGP #F1ESTA ???? pic.twitter.com/IZb3wRB901
— Fórmula Directa (@FormulaDirecta) November 5, 2021
Megbolondult a riasztó a bokszutcában
Percek óta szól a sziréna, ami a bokszba hajtó autó esetén röviden jelez a bokszutcában tartózkodóknak, hogy figyeljenek oda. Mivel elég éles hangja van, jó ideig az idegeire ment a csapattagoknak és bokszutcai riportereknek, míg végül valaki hatástalanította.
Leintették az első szabadedzést, Bottas maradt az élen
A végén a kopott gumikon már senki sem javított, így a finn megőrizte az első helyét, míg mögötte nem sokkal lemaradva Lewis Hamilton végzett. A két Red Bull sem volt ugyanakkor messze, Verstappen 123 ezredet kapott a harmadik, Pérez 269 ezredet a negyedik helyen.
A további sorrend Péreztől lefelé: Gasly, Sainz, Alonso, Leclerc, Ocon, Vettel, Cunoda, Räikkönen, Stroll, Ricciardo, Norris, Giovinazzi, Russell, Latifi, Schumacher, Mazepin.
Mostanra megköszönjük a figyelmüket, 21 óra 50 perckor jövünk ismét élő közvetítéssel, a viszontlátásra!