Bottas az utolsó pillanatban meglepte Hamiltont és Verstappent az időmérőn

Események

Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes, Olasz Nagydíj
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas drives during a qualifying session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza, on September 10, 2021, ahead of the Italian Formula One Grand Prix. (Photo by MIGUEL MEDINA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Q3-ra a vártnál sokkal izgalmasabb lett az Olasz Nagydíj időmérő edzése. Úgy tűnt, a Mercedesek simán megszerzik akár az első két rajtkockát is, de Max Verstappen a hajrára felgyorsult, és megszorította Hamiltont. Az utolsó körben Valtteri Bottas mindkettejüket meglepte, és megszerezte az első rajtkockát a sprintfutamra.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Mindössze 60 perces gyakorlás előzte meg az időmérő edzés lebonyolítását Monzában, mivel idén másodszor az Olasz Nagydíj hétvégéjét is sprintfutamos lebonyolítással rendezik meg. Ennek következtében az általában szombaton délután zajló időmérő edzést pénteken tartották meg, ez a szombati sprintfutam rajtsorrendjéről dönt.

Hamilton az időmérő első harmadában Forrás: AFP/Miguel Medina

A lebonyolítás fontos következménye, hogy a versenyzőknek nem kell gondolniuk a sprintfutamos gumitaktikákra, mindenki használhatja kizárólag a lágy gumikat és lehet az abszolút leggyorsabb körre törekedni. Ehhez Monzában hozzátartozik a szélárnyék is, ezt a Ferrarik már a Q1-ben is bemutatták, Carlos Sainz kihasználta ahogy csapattársa, Charles Leclerc húzta őt az egyenesekben.

A hazai pályán versenyző Ferrarik az elsők között léptek pályára a Q1-ben,

de a várakozásoknak megfelelően nem bizonyultak versenyképesnek, főleg Leclerc, aki a motorfékre panaszkodott, ezért visszarendelték a garázsba, majd az újabb próbálkozása elején a bokszutcában kis híján összeütközött az útjába kiengedett Nyikita Mazepinnel.

A Q1-ben 10 perccel a leintés előtt az első szabadedzésen kialakult tendencia ismétlődött, Lewis Hamilton 1:20.543-mal átvette a vezetést, Valtteri Bottas 0,291 másodperces hátránnyal a 2. helyezett volt Daniel Ricciasrdo és Pierre Gasly előtt, Max Verstappen viszont hibázott az első mért köre során, a 9. helye azt jelentette, hogy újabb mért körre volt szüksége.

Verstappennek a forgalommal is meggyűlt a baja,

és ez később csak rosszabb lett, már 8 perccel a Q1 leintése előtt torlódás alakult ki a pályán annak ellenére is, hogy a hétvége előtt szintidőt írtak elő a versenyzők számára. A forgalomra Pierre Gasly is ráfázott, beérte az Ascariban feltorlódott kocsisort és esélye sem volt túljutni rajtuk.

Verstappen nem tudta felvenni a versenyt Hamiltonnal Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A holland pilóta 5 perccel a leintés előtt egy újabb próbálkozással feljött a 3. helyre, ezzel biztosította a továbbjutását, de továbbra is 0,492 másodperces hátrányban volt Hamiltonhoz képest. Ennél nagyobb aggodalomra volt oka Sebastian Vettelnek és Esteban Oconnak, ők az utolsó 2 perc kezdetén még kieső helyen szerepeltek a két Haashoz és Robert Kubicához hasonlóan.

Vettel és Ocon végül megmenekült, úgy tűnt, hogy George Russell, Nicholas Latifi, Mick Schumacher, Kubica és Mazepin kiesik, de végül Russell továbbjutott, Cunoda Juki viszont kiesett a 17. helyen, miután törölték az utolsó mért körét. Az élen a két Mercedes zárt Hamilton-Bottas sorrendben, a sokáig csak a középmezőnyben szerénykedő Lando Norris a 3. helyen jutott be a Q2-be.

Pérez az utolsó szalmaszába kapaszkodott

Az első harmaddal ellentétben a második elején nem a Ferrarik léptek pályára elsőként, Leclerc autóján dolgoztak a szerelők a szünetben, de nem tudták teljesen megoldani a Q1-ben felmerült motorproblémát. Russell hosszú fékpedálra panaszkodott, de mindannyian megkezdték a körözést.

Gasly folytatta a jó szereplést, az Olasz Nagydíj tavalyi győztese csapattársával ellentétben bejutott a Q3-ba Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Hamilton már az első mért köre során lement 1:20 alá, 1:19.936-tal alaposan feladta a leckét a Red Bullnak, Verstappen csak 0,774 másodperccel lassabb köridőt tudott produkálni és az 5. helyen kezdett a két Mercedes, Norris és Daniel Ricciardo mögött. Pérez ennél is nagyobb bajban volt, csak a 10. helyre ért oda, és jelezte a csapatnak, hogy szélárnyékra van szüksége.

Leclerc az első mért körök után a 9. helyezett volt a problémás, és elmondása szerint addigra már kiszámíthatatlanul is viselkedő erőforrásával. Ocon, Vettel, Sainz, Russell és Alonso szerepelt a kiesőzónában, a spanyol pilóta ráadásul elmérte a célegyenes végi féktávot is, és akadályozta Pérezt, amikor visszatért a pályára.

Norris ismét az élmezőny nyomában volt Forrás: AFP/Miguel Medina

A Q2 hajrája 3 és fél perccel a leintés előtt kezdődött, már a bokszutcában is óriási tumultus alakult ki, Hamilton útjába több versenyzőt, köztük Vettelt is kiengedték, ezért az edzés után vizsgálatot indítottak, de az érintett csapatok pénzbüntetéssel megúszták.

A mért körök ettől függetlenül rendben elindultak, végül Vettel, Stroll, Alonso, Ocon és Russell búcsúzott, de Pérezt mindössze 0,031 másodperc választotta el a kieséstől a 10. helyen.

A vártnál szorosabb lett a Q3, aztán jött Bottas

A Mercedes pilótái már a hétvége előtt is esélyesek voltak, de az első szabadedzés, valamint az időmérő első kétharmada alapján a fekete versenyautók voltak az első rajtsor kisajátításának legnagyobb esélyesei. Biztosra mentek, a Q3 első etapjára elsőként mentek ki. Bottas ment előrébb, de Hamilton nem szélárnyékozott mögötte.

A finn pilóta kissé kiszélesítette a második sikán kijáratát, megcsípte a kavicságyat, ezzel időt vesztett, ráadásul Verstappen is fokozta a tempót, és Hamilton 1:19.949-es köre után 1:19.966-ot futott annak is köszönhetően, hogy Gaslytól és Péreztől dupla szélárnyékot kapott. Az első mért körök alapján Bottas elé Norris és Ricciardo is befért, a finn pilótát Leclerc, Sainz, Pérez és Giovinazzi követte.

Bottas idén másodszor szerzett pole pozíciót Forrás: AFP/Miguel Medina

Az utolsó mért körökre fordult a kocka, a Mercedesek szinte teljesen a sor végére kerültek (csak Norris jött Hamilton mögött), és a két Red Bull is Gasly elé került, de Verstappen és Hamilton továbbra is számíthatott arra, hogy csapattársuk szélárnyékot ad nekik, ha szükséges. Ehhez képest Verstappen nem tudott javítani, Hamilton pedig nem eleget, így a végén Bottas örülhetett.

A Mercedestől a hét elején elküldött pilóta 1:19.555-tel a leggyorsabb kört futotta, 1:19.651-gyel jött utána Hamilton, Verstappen maradt a 3. helyezett Norris, Ricciardo, Gasly, Sainz, Leclerc, Pérez és Giovinazzi előtt, ők állhatnak fel a szombati sprintfutam első 10 rajtkockájába.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!

Aktuális futam

2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race

Versenynaptár (2024)

2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix