Elképesztő meglepetés, Russell második Spában, Verstappené a pole a Belga Nagydíjra

Események

Forma-1, Belga Nagydíj, időmérő, Russell, Williams
Williams' British driver George Russell competes in the qualifying session of the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 28, 2021. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíjra, de az igazi szenzációt nem ez, hanem George Russell szereplése jelentette, aki a második helyre kvalifikálta a Williamst a megszakítással és Lando Norris hatalmas balesetével tarkított időmérő edzésen.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül52 bejegyzés

Már a szombat délben kezdődő harmadik szabadedzést is vizes pályán rendezték Spában, de az utolsó gyakorlást követően ahelyett, hogy felszáradt volna az aszfaltcsík, csak még több eső érkezett az Ardennekbe, ezért az időmérő edzést nem is tudták elkezdeni a tervezett 15 órai időpontban, mert egyes helyeken állt a víz a pályán.

Végül 15 óra 12 perckor váltott zöldre a lámpa a bokszutca végén, és ahogyan az várható volt, szinte mindenki a kék oldalfalú esőgumin hajtott ki a pályára a zöld intermediate helyett, kivéve a két Williams-pilótát. Ez Latifit első mért körén meg is tréfálta, a kanadai pilóta megforgott a Fagnes-kanyarban és csak nagyon nehezen tudott visszakecmeregni a pályára a vizes füvön. Lewis Hamilton is hibázott, ő Bruxelles-kanyar aszfaltozott bukóterébe szaladt ki.

Latifi az első körében megforgott

A Williamsek húzása nem mellesleg bejött, 10 perccel a Q1 vége előtt Russell-Latifi sorrendben ők álltak az élen (Latifi 3 másodperccel maradt el a csapattárstól), a vezető britet a harmadik helyezett Norris pedig már 4,7 másodperces hátrányból követte.

Mindez természetesen arra késztette a többieket, hogy ők is feltegyék az intermediate gumikat, és mint nem sokkal ezután megtudtuk, ez volt a jó döntés. Noha egy pillanatra úgy tűnt, hogy újra elkezd esni, ez végül nem következett be, így a Q1 hátralevő részében folyamatosan javult a pálya állapota, a versenyzők pedig körről körre javították meg az idejüket.

Ennek köszönhetően mindenkinek sikerült összerakni legalább egy reprezentatív kört, aminek tükrében még inkább megsüvegelendő, hogy Lando Norris zárt az élen 1:58.301-gyel, 4 tizeddel megelőzve Max Verstappent, és 9 tizeddel a harmadik helyre odaérő Lewis Hamiltont. A negyedik helyet Pérez kaparintotta meg, míg Bottas csak a hatodik lett, beférkőzött ugyanis elé George Russell a Williamsszel. A grove-i istálló másik autója is továbbjutott, Nicholas Latifi a szintén remek 10. időt autózta vele.

Norris erős tempót autózott a McLarennel

Sorrendben Giovinazzinak, Cunodának, Schumachernek, Räikkönen és Mazepinnek nem sikerült a továbbjutás, a Haas német újoncától is kikapó 2007-es világbajnok a levezető körben „katasztrófának" nevezte az edzését. Schumacher egyébként ismét nagyon elverte a csapattársát, kereken 1 másodpercet adott az orosznak.

A körülmények nem változtak a kvalifikáció második szakaszára sem, így az autókra friss szett intermediate gumik kerültek, kivéve a két Mercedest, akik 4 körös használt abroncsokon hajtottak a pályára. Iparkodnia kellett ugyanakkor a pilótáknak, Carlos Sainz-cal ugyanis közölte a mérnöke, hogy 5 percen belül eső érkezik.

A Mercedes ezután – látva, hogy senki nem követte a példájukat – a felvezető kör végén Hamiltont és Bottast is kihívta friss intermediate gumiért, amiben benne volt a kockázat, hogy mire felérnek a gyorskörre, rákezd az eső. Ez végül nem történt meg, de Hamilton tovább feszítette a húrt, ugyanis elfékezte magát az első mért körén, majd elvette a gázt. Eközben Bottas sem volt továbbjutó helyen, sőt, a két Mercedes az utolsó két pozícióban szerénykedett.

A Mercedes a tűzzel játszott a Q2-ben

Innen aztán elmozdultak, és bekerültek a top 10-be, de azonnal látszott, hogy ez nem lesz elég, miután az ellenfelek csak úgy szórták a jobbnál jobb köridőket. Három és fél perccel a Q2 vége előtt Hamilton és Bottas is kiállt egy újabb intermediate szettért (előbbi ekkor a 10., utóbbi a 12. helyen állt, de a hétszeres világbajnok néhány pillanattal később már a 11. pozícióban találta magát), ezen pedig már mindketten össze tudtak rakni egy jó kört, Hamilton a második, Bottas a harmadik helyen jutott tovább. És hogy ki mögött? Lando Norris mögött, aki a Q1 után a Q2-t is megnyerte, 1:56.025-ös körével 2 tizedet adott Hamiltonnak.

Bottas mögött a negyedik helyen Gasly, majd Norristól már 5 tizedet kapva Verstappen végzett. A további sorrend az első tízben: Vettel, Pérez, Russell, Ricciardo és Ocon. A nagy vesztes a Ferrari volt, amelynek egyik pilótája sem jutott be a harmadik szakaszba, Leclerc 11., Sainz a 13. lett. A 12. helyről Nicholas Latifi, a 14-ről Fernando Alonso, a 15-ről pedig Lance Stroll várhatja a rajtot.

A Mercedes tehát a tervezettnél eggyel több intermediate szettet használt el a Q3-ra, mindez azonban végül nem számított, az eső ugyanis elkezdett szakadni a harmadik szakasz előtt, így mindenkinek teljes esőgumira kellett váltania. A Red Bull és a címvédő istálló pedig valamilyen oknál fogva rengeteget késlekedett, mialatt a másik hat pilóta megkezdte a felvezető körét, amely alatt Sebastian Vettel már a piros zászlós megszakítást javasolta, annyi víz került a pályára.

Norris nagyon összetörte az autóját

A megszakítás meg is érkezett, csakhogy nem az ömlő eső, hanem Lando Norris óriási balesete miatt. A McLaren versenyzője már a felvezető körén szólt, hogy fel-felúszik a vízre az autója, majd az Eau Rouge-ban eldobta azt, és óriási erővel a külső védőfalnak csapódott. Szerencsére Norris saját lábán szállt ki a roncsból (Sebastian Vettel előtte leparkolt a McLaren mellé, hogy az autójából kiintve megérdeklődje, rendben van-e a brit), előtte pedig még bocsánatot is kért a csapattól. A visszajátszás alapján a pole pozícióra is esélyesnek tűnő pilóta rátette a kocsi jobb első kerekét a rázókőre, ettől csúszhatott meg, majd az ellenkormányzás után átvágódott balra, neki a falnak.

A balesetet hosszúra nyúló kényszerszünet követte, amelynek a romok eltakarítása és a védőfal megjavítása után sem lett vége, az eső ugyanis szüntelenül esett, alkalmatlanná téve a pályát a körözésre. A folytatást végül 16 óra 45 percre tűzték ki, a pálya továbbra is nagyon vizes volt, úgyhogy a hátralevő 9 percre a teljes esőgumi tűnt a jó választásnak, ennek ellenére csak Russell és Ocon jött ki a kék oldalfalú Pirellin, de egy felvezető kör után ők is interre váltottak.

Hamilton nagyon bekezdett a Q3-ban

Hat perc volt hátra, amikor Hamilton nekivágott az első mért körnek, az eső pedig elállt, így innentől kezdve az döntött, hogy kinek sikerül a legjobban az utolsó köre. A pályán néhol még mindig állt a víz, így egyáltalán nem volt könnyű dolga a pilótáknak, amit a címvédő helyenkénti megingásai is példáztak.

A hétszeres világbajnok 2:01.552-vel nyitott, amitől csapattársa 1,5 másodperccel elmaradt, és ami lényegesebb, Verstappen is csak 9 tizedre tudta megközelíteni. A holland pilóta még így is bejött a második helyre, de csak addig, amíg a 4 tizeddel gyorsabbat autózó Pérez nem taszította le onnan.

A tűzijáték azonban még hátravolt, az utolsó mért körök során George Russell ugyanis begyújtotta a rakétákat, és egy idei úgy tűnt, csodaszámba menő pole pozíciót szerez a Williamsszel. Ez majdnem össze is jött neki, az utolsó pillanatban azonban Max Verstappen letaszította az első helyről és 3 tizeddel gyorsabb körrel megszerezte a pole-t.

Russell második helye is szenzációs Forrás: AFP/John Thys

A harmadik helyen záró mögött a McLaren becsületét megmentő Daniel Ricciardo végzett, őt Vettel, Gasly, Pérez, Bottas, Ocon és a kör nélkül maradó Norris követte az első tízben. A Mercedes finn versenyzője ugyanakkor a 8. helyett csak a 13. helyről rajtolhat majd, miután magával hozta a Magyar Nagydíj rajtjánál történt baleset okozásáért kapott 5 helyes büntetését.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.

Aktuális futam

2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race

Versenynaptár (2024)

2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix