A világbajnoki pontversenyt vezető Max Verstappen volt a leggyorsabb az Osztrák Nagydíj első szabadedzésén. A Mercedesek egyelőre a mezőny sűrűjében szerepelnek.
Néhány nappal a múlt hétvégén megrendezett Stájer Nagydíj után ismét a Red Bull Ringen lépett pályára az F1 mezőnye, ezúttal hivatalosan már az Osztrák Nagydíj első szabadedzésén. A változatlan helyszín ellenére a csapatok háza táján bőven akadt teendő, elsősorban a gumik miatt, hiszen a Pirelli a C2-C3-C4 összeállítás helyett a lágyabb C3-C4-C5-ös készletet vitte el erre a hétvégére.

Ennek köszönhetően a csapatok kénytelenek újrakalibrálni az autóikat és átgondolni a múlt hétvégi versenystratégiájukat, ráadásul a gumigyártó egy kísérleti abroncs kipróbálását is kérte az istállóktól. Az egyelőre jelöletlen gumi várhatóan a Brit Nagydíjtól kezdve kerül majd be a készletbe, de már a Red Bull Ringen is kipróbálták.
Nem meglepő, hogy a versenyzők többsége rögtön a tesztgumikkal kezdett, és meglepetésre sokan már korán felszerelték a lágy gumikat is, bár ez magyarázható azzal, hogy ezen a pályán ezzel a keverékkel még nem volt tapasztalatuk, a másik két keveréket a múlt hétvégén is használhatták, igaz, akkor más fokozatot jelöltek.
A változatlan pályának köszönhetően a papírformának megfelelő eredmény, hogy a múlt hétvégi győztes, Max Verstappen ezúttal is a leggyorsabb volt. A holland pilóta már a tréning korai szakaszában az élre állt, később Cunoda Juki átmenetileg átvette tőle a vezetést, de a Red Bull versenyzője 1:05.143-mal az élen zárta az első szabadedzést.
A holland pilóta mögött a Ferrari két versenyzője, Charles Leclerc és Carlos Sainz zárt 1:05.4-es időkkel, majd a sokáig a mezőny végén szerénykedő Valtteri Bottas következett, aki Cunodához hasonlóan szintén 1:05.4-et tudott, mindössze századmásodpercekben lehetett mérni az eltéréseket. A gumik felmelegítésével küzdő Lewis Hamilton 1:05.709-cel a 7. lett, a 6. helyezett Kimi Räikkönen mögött.

Az elméleti pontszerző helyekre Sergio Pérez, Pierre Gasly és Lando Norris ért még oda, Daniel Ricciardo ismét csak a 12. helyezett lett, Sebastian Vettel a 17. helyezett volt, és csapattársa, Lance Stroll is csak a 13. helyre ért oda, így az Aston Martin a múlt hétvége után ismét hátrányba került a Red Bull Ringen.
A versenyzők meglepően sokat küszködtek az első 60 perc során, Lance Stroll kétszer is kicsúszott, Cunoda is megjárta a kavicságyat, az edzés elején több kört is töröltek pályaelhagyás miatt, egyebek mellett Hamilton eredményeit is sorban vették el. A hétszeres világbajnok a 3-as kanyarban majdnem összeütközött Nyikita Mazepinnel is, amikor egy előzés közben kissé kisodródott a külső ívre.
Több csapat is kihasználta a második osztrák hétvége első szabadedzését beugró pilóták bevetésére: Az Alfa Romeónál a Ferrari protezsáltja, Callum Ilott vezetett Antonio Giovinazzi helyén, a Williamsnél ismét Roy Nissany kapott lehetőséget George Russell autójában, az Alpine-nál pedig Csou Kuan-jü autózhatott Fernando Alonso helyett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Jön az ismétlés
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Osztrák Nagydíj első szabadedzése! Ebből pedig már ki lehet találni, hogy a tavalyi évhez hasonlóan a mezőny ismét kétszer méri össze erejét a Red Bull Ringen, hiszen múlt héten a Stájer Nagydíjat rendezték meg. Az elemzéssel egybekötött előzetest az alábbi linken olvashatják.
Három pilótacsere is történt
Persze nem a szezon további részére, hanem csak a mostani gyakorlásra. Roy Nissanyt már többször is láthattuk ilyen alkalmakkor, ezúttal Russell helyét veszi át, a Giovinazzit helyettesítő Callum Ilott-tal pedig Portugáliában találkozhattunk. Az Alonso autóját vezető Csou Kuan-jü viszont most mutatkozik be F1-es hétvégén.
Good morning team! ??
— Williams Racing (@WilliamsRacing) July 2, 2021
Time to get back on track ?? pic.twitter.com/OkOAJhE2AK
A gumik lesznek a középpontban
A Pirelli változtatott a kínálaton, és ezúttal nem a három közepes, hanem a három leglágyabb keveréket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a C2-es helyett a C5-öst használhatják a pilóták, így vélhetően ezt a keveréket próbálják majd meg minél jobban feltérképezni. Emellett pedig a módosított C4-es abroncsokat is kipróbálhatják, erről több élpilóta is elmondta véleményét.
Alonso örül, hogy Hamiltont megszorongatják
A spanyol pilóta elárulta, örül, hogy Hamiltonnak ezúttal valódi ellenfele akad a bajnoki címért folytatott harcban. Elárulta, Verstappent tartja esélyesebbnek a végső győzelemre.
Hűvösebb van, mint legutóbb
A levegő hőmérséklete csupán 17, míg a pályáé 31 fok. A páratartalom 53%, a szélerősség elhanyagolható.
Zöld zászló
Elindult az első szabadedzés, többen máris pályára gurultak.
FP1 let’s goooooo #AustrianGP pic.twitter.com/M7gwDMrBFp
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 2, 2021
A legtöbben az új gumikat próbálják ki
Csout leszámítva mindenki kiment a pályára, és tízen az új szerkezetű C4-eseken kezdték meg a körözést. A többiek közül ketten a lágyakon, négyen a közepeseken és hárman a keményeken próbálkoznak.
Gasly körét törölték
A francia pilóta autózta a leggyorsabb kört, de az 1:06.375 másodperces idejét nem tarthatta meg, ugyanis szabálytalanul hagyta el a pályát. Ennek következtében Verstappen és Pérez vezet a lágyakon, de ennek még nincs jelentősége.
Ricciardo és Leclerc is elfékezte
Előbb az ausztrál, majd a monacói pilóta blokkolta a kerekeket. Mindketten a kemény gumikon jöttek ki először, a hiba után egyikük sem cserélt.
Verstappen vette át a vezetést
A holland pilótát Pérez, majd Gasly is mgelőzte, de ismét ő áll a táblázat élén, miután 28 ezreddel megelőzte egykori csapattársát. A negyedik Honda-motoros autóval Cunoda kis híján megpördült az 5-ös kanyarban, de korrigálni tudott, igaz, megjárta a kavicságyat.
Sárga zászló
Stroll vesztette el az autót a 6-os kanyar kijáratánál, de vissza tudott térni a pályára, igaz, be kellett mennie a bokszba.
El error de STROLL en la curva 6.#F1 #GPAustria #AustrianGP ???? pic.twitter.com/pga4BgLaaP
— Fórmula Directa (@FormulaDirecta) July 2, 2021
Verstappen vezet, Hamilton az utolsó
Bár semmi jelentősége nincs, hiszen mindketten a módosított szerkezetű abroncsokon próbálkoznak, azért ritkán fordul elő ez a helyzet, főleg az idei szezonban. A holland pilóta egyébként 1:05.558-at autózott ezeken a gumikon.
Verstappen elégedett az új gumikkal
Mérnöke megkérdezte, hogy milyen érzés volt vezetni a módosított C4-eseket, mire a Red Bull pilótája úgy felelt, hogy „nem rossz". Ez alapján a Pirellinél optimisták lehetnek, hogy a többiek is hasonlóan fognak vélekedni.
Räikkönent feltartotta Mazepin
A finn pilóta a kör végén érte utol a Haas újoncát, és egy pillanatra a pályát is elhagyta, miközben kikerülte. 2007 világbajnoka nem túl irodalmi stílusban küldte melegebb éghajlatra Mazepint.
??Kimi Raikkonen, Nikita Mazepin'e sinirlendi!
— Tutkumuz F1 ?? #AustrianGP (@F1tutkumuz) July 2, 2021
???''**** aptal!''#AustrianGP | #F1 pic.twitter.com/plmckijbx4
Sainz belerondított a Honda-uralomba
Egészen idáig a két Red Bull és a két Alpha Tauri vezetett Verstappen-Gasly-Cunoda-Pérez sorrendben, de a spanyol pilóta az imént bejött a 3. helyre. Igaz, egyrészt még korán van, másrészt mindannyian azokon a gumikon futották leggorsabb körüket, amelyeket ezen a hétvégén nem használnak éles körülmények között.
Carlos Sainz se queda a cuatro décimas de segundo de Verstappen
— SoyMotor.com (@SoyMotor) July 2, 2021
Encuentra el ritmo tras sufrir en la Curva 1: "No sé por qué los neumáticos son diferentes respecto al fin de semana pasado en la Curva 1, los siento fríos"https://t.co/hox3ih0ett #F1 #AustrianGP #DirectoSM pic.twitter.com/CDgS6pSYoP
A két Mercedes az utolsó
Bottas majdnem 4 másodperccel marad el Verstappentől, míg Hamilton hátránya túl is lépi azt. Persze nyilvánvaló, hogy ez nem a valós sorrend, hanem a címvédőnél más programon vannak.
Stroll megint megpördült
Ezúttal az utolsó kanyarban vesztette el az irányítást, majd tapadáshiányra panaszkodott. Eközben Hamilton egészen a 3. pozícióig ugrott fel az utolsó helyről.
Stroll escapando da pista mais uma vez ??#F1 #AustrianGP ???? pic.twitter.com/7ceQQplUWx
— Fórmula Brasil ?????? (@_FormulaBR_) July 2, 2021
Jönnek a leggyorsabb körök
A mezőny nagy része most tette fel a leglágyabb abroncsokat, ennek következtében a köridők is javulni kezdtek. Jelenleg Verstappen vezet 1:05.143-mal, mögötte Cunoda 331, míg Räikkönen 443 ezreddel van lemaradva.
Put him on any tyre you like but @Max33Verstappen @redbullracing is still fastest: now on the soft tyre and P1: ahead of both @ScuderiaFerrari cars. @LewisHamilton currently P7 on the same tyre. #AustrianGP pic.twitter.com/vXn3pESdca
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 2, 2021
Minden szektort a Red Bull ural
Az elsőben Pérez, míg a másodikban és a harmadikban Verstappen volt a leggyorsabb. Sainz időközben feljött a 2. helyre, 288 ezredes lemaradással.
FASTEST SECTORS @redbullracing all the way #AustrianGP ???? #F1 pic.twitter.com/w5w6FehC4g
— Formula 1 (@F1) July 2, 2021
Hamilton majdnem ütközött Mazepinnel
A hétszeres világbajnok utolérte az orosz pilótát, és el is fordult mellette, ám a Mercedes kis híján összeért a Haas jobb első kerekével. Gasly szintén forgalomra panaszkodik.
#FP1 | Mazepin molesta a Hamilton en su vuelta.
— MotorTimeES (@MotorTimeES) July 2, 2021
?? "Ha estado cerca", dice el de Haas por radio. #AustrianGP ????
?? EN DIRECTO: https://t.co/nTT0rbY51x pic.twitter.com/t8Pem4PjOY
A Ferrarik feljöttek Verstappen mögé
Leclerc a 2. legjobb időt autózta, amivel 266 ezreddel marad el a holland versenyzőtől. Eközben a két Mercedes csupán az 5. (Bottas) és a 9. pozíciót (Hamilton) foglalja el.
Elcsendesedett az edzés
Csupán Verstappen és Latifi van a pályán, előbbi vélhetően megkezdte a versenyszimulációt a lágy abroncsokon.
Nissany megelőzi csapattársát
Bő 10 perccel a vége előtt érdemes egy pillantást vetni a tesztpilóták teljesítményére. Közülük a 15. helyet elfoglaló Nissany áll a legjobban, aki nemcsak a két Haast, hanem csapattársát és a másik két beugrót is megelőzi. Ami utóbbiakat illeti, Ilott a 17., Csou a 18. helyen áll.
Mindkét Mercedes javított
Miközben Verstappen és a két Ferrari már a hosszabb etapot teljesíti, addig Bottas és Hamilton még gyorskörökkel próbálkozott. Mindketten gyorsultak, ám előbbi a 4., utóbbi pedig csupán a 7. helyre jött fel.
Csou és Ilott is javított
Ennek következtében a 14., illetve a 15. helyet foglalják el, miközben Nissany a 18. pozícióba esett vissza, miután Schumacher is megelőzte.
Hamilton nem tudta felmelegíteni a gumikat
A brit pilóta hibája után a rádióban közölte, hogy az abroncsok „távolról sem állnak készen". Bottas szintén rontott, elképzelhető, hogy a hűvösebb időjárás nem kedvez a Mercedesnek.
Verstappen már 14 körnél tart
A leglágyabb gumikon, vagyis nem fogynak el nagyon hamar, legalábbis a jelenlegi körülmények között. Kérdés, hogy melegebb időjárás esetén mi lenne a helyzet.
Kockás zászló
Vége az első szabadedzésnek, persze a pilóták még befejezhetik a megkezdett kört, majd rajtgyakorlatot is végezhetnek. Verstappen megtartotta a vezetést, 266 ezreddel megelőzve Leclerc-t és további 22-vel Sainzot.
A solid session ?? Max is fastest in FP1 with a 1:05.143 and Checo is P8 with a 1:05.726 ?? #AustrianGP ???? pic.twitter.com/Y6AEgTfLr4
— Red Bull Racing Honda (@redbullracing) July 2, 2021
A Mercedes egyelőre nem meggyőző
Bottas csupán a 4. helyen végzett, mögötte Cunoda, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Gasly és Norris az első tíz sorrendje. Kérdés, hogy a Mercedes teljesítménye mennyire felel meg a valóságnak, illetve mennyire függ a hőmérséklettől. A délután 3 órakor kezdődő második szabadedzés után talán ezzel kapcsolatban is okosabbak leszünk, természetesen akkor is várjuk Önöket, mostanra viszont köszönjük figyelmüket!