Szárnyalt a Red Bull a pontverseny éllovasával, Max Verstappennel a Francia Nagydíj harmadik szabadedzésén. Valtteri Bottas gyorsabb volt Lewis Hamiltonnál, aki jelentős hátrányba került.
Bő 20 percet kellett várni arra, hogy érdemben elkezdődjön a Francia Nagydíj harmadik szabadedzése, az első 10 percben egyáltalán nem léptek pályára a versenyzők, és az élpilóták csak a féltávhoz közelítve teljesítették első mért köreiket. Eleinte Fernando Alonso állt az élen az Alpine-nal, majd a Mercedesek vették át a vezetést.

A pénteki formájára építve Valtteri Bottas ismét látványosan jó körrel kezdett, 1:32.346-tal több, mint 0,8 másodperccel gyorsabb volt a nyolcadik világbajnoki címére hajtó csapattársánál, Lewis Hamiltonnál, aztán jött Max Verstappen, aki egy elfékezés és a saját bevallása szerint vacak köre ellenére 1:32.337-tel, elsősorban az utolsó szektorban felülmúlta a finn pilóta eredményét is.
Bottas és Verstappen tovább gyorsult a második próbálkozása során, a holland pilóta 0,2 másodpercre növelte az előnyét, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, ezért a Mercedes versenyzője vette át a vezetést 1:32.309-cel, 0,028 másodperces előnnyel. A versenyző úgy érezte, hogy még a fehér vonalon belül maradt a 6-os kanyarban, de az FIA ezt másként értékelte.
A Red Bull alacsony leszorítóerejű hátsó szárnyakat szerelt mindkét autóra, ennek is köszönhető, hogy a kör végén Verstappen jól szerepelt, a hátsó szárnyakkal próbálkozott a McLaren is, ami az előző éjszaka során túlórázott, hivatalosan az egyik sebességváltó-szenzorral kapcsolatos probléma miatt.

Ahogy arra számítani lehetett, a csapatok elsősorban a délutáni időmérő edzésre készültek, így nem meglepő, hogy mindenki lágy gumikat szerelt az autókra (ettől az Aston Martin eltért, ők versenyszimulációkkal kezdtek). A Haas színeiben versenyző Nyikita Mazepin viszont gyorsan elbúcsúzhatott az első gumiszettjétől, mert egy kicsúszása teljesen tönkretette a gumikat az autóján.
Feltekerték Hamilton motorját, de ez sem volt elég
A Sky Sports értesülése szerint a Hamilton alacsonyabb teljesítményszinttel kezdte az edzést, mint Bottas, ez magyarázhatta a korai, 0,8 másodperces lemaradását, viszont Hamilton csak 0,219 másodpercre tudta később megközelíteni csapattársát, aki az utolsó negyedórához közelítve hibázott, így nem javított az eredményén.
Carlos Sainz és Sergio Pérez viszont igen, így beugrottak a két Mercedes közé, majd ismét jött Verstappen, aki abszolút leggyorsabb középső és utolsó szektoridővel feladta a leckét Bottasnak, 1:31.300-as körével 0,7 másodpercet vert ellenfelére. Sainz ezúttal sokkal gyorsabbnak bizonyult Charles Leclerc-nél, aki a rádión elismerte, hogy nem tudta összerakni a körét.
Verstappen az utolsó perceket a bokszban töltötte, az autója bakokra került és a szerelők dolgozni kezdtek rajta, de nem úgy tűnt, hogy műszaki problémákkal küzdenek. Bottas és Hamilton az edzés végéig a pályán volt, de igazán gyors kört már nem futottak, így a finn pilóta a 2. helyezett lett, Hamilton pedig csupán az 5. helyre ért oda, de az AWS elemzése szerint ténylegesen ő a 3. leggyorsabb, megelőzné Pérezt és Sainzot.

Lando Norris a számítógép és a köridők alapján is a helyén volt, a 6. helyezett lett, így ismét ő a gyorsabb a McLaren színeiben, Daniel Ricciardo a 10. helyre ért oda. A képzeletbeli pontszerző helyeken Fernando Alonso, Esteban Ocon és Pierre Gasly szerepelt a 7-9. pozícióban.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Következzen a főpróba!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében, hamarosan kezdetét veszi az időmérő előtti utolsó gyakorlás. Tegnap Max Verstappen zárta az élen a pénteki napot, de a két Mercedes is biztató formát mutatott. Szokásos esélylatolgatásunkban arra kerestük a választ, hogy melyik istálló várhatja kedvezőbb előjelekkel a szezon hetedik versenyét, illetve ki lehet a középemezőny elején.
Túlórázott a McLaren
Miután tegnap mindkét autóban új váltóval kezdték meg a hétvégét, Daniel Ricciardónál szenzorhiba lépett fel a második edzés után, aminek a kiküszöböléséhez a wokingiak elhasználták az évi két jokerükből az elsőt, és a megengedettnél tovább maradtak a szerelőik a pályán. Mivel ez az idén az első ilyen eset volt a részükről, nem jár érte büntetés.
Friday at Circuit Paul Ricard. ?
— McLaren (@McLarenF1) June 18, 2021
Time to recharge and go again, team. #FrenchGP ???? pic.twitter.com/oTIeAu4qIl
Alacsony leszorítóerővel megy a Red Bull
Albert Fabrega szúrta ki, hogy mindkét Red Bull esetében az alacsony leszorítóerős konfiguráció mellett döntött a csapat a hétvége további részére. Mindez az egyenesekben jól fog jönni Verstappennek és Péreznek a Mercedesek ellen.
Ambos Red Bull saldrán a libres 3 con configuración baja carga.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 19, 2021
Both Red Bull will start FP3 on low downforce configuration.#FrenchGP pic.twitter.com/UQbuPCSGtI
Bekezdtek a Forma-3-asok
Egy versenyen már túl vagyunk ezen a hétvégén, az F3-asok ma délelőtt ugyanis lefutották első futamukat, amely egészen elképesztő izgalmakat hozott. Alekszandr Szmoljar nyert, aki az utolsó körben előzte meg a 10. helyről rajtoló Martinst. A futamon öt különböző pilóta vezetett, Arthur Leclerc, Charles Leclerc öccse pedig a 30. pozícióból a 12. helyre jött fel, amivel megkaparintotta a pole pozíciót a fordított rajtrácsos futamra. Alább a győzelmet érő előzést nézhetik meg.
LAST LAP.
— Formula 3 (@FIAFormula3) June 19, 2021
FOR THE WIN.#FrenchGP ???? #F3 @AlexSmolyar1 pic.twitter.com/05Ev6sdwpi
Nem változtatnak a romboló kerékvetőn
Tegnap a Mercedes és a Red Bull is panaszkodott a kettes kanyar kijáratán levő hurka kerékvetőre, amely Verstappen és Bottas autóját is megrongálta, Michael Masi versenyigazgató azonban nem változtat a 2019 óta a jelenlegi helyén levő elemeken, ellenben az 1-2-es, 3-5-ös és 8-9-es kanyarkombináció mellett a 6-os kanyarban is figyelni fogják a pályaelhagyásokat.
Albon visszafogottan kezdett a DTM-ben
Az F1-es Francia Nagydíjjal párhuzamosan zajlik a német túraautó-bajnokság (DTM) monzai szezonnyitója is, amelyen szerepel a Red Bull tavaly elküldött versenyzője, Alex Albon is. A that-brit versenyző az időmérő edzésen a 14. helyet szerezte meg.
Elindult a harmadik szabadedzés!
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, de a tegnapi második szabadedzéssel ellentétben most nem özönlöttek ki a pilóták, Max Verstappen például még sisak nélkül álldogál a garázs előtt.
?? FP3 GREEN LIGHT ??
— Formula 1 (@F1) June 19, 2021
Our third and final 60 minutes of practice have begun! #FrenchGP ???? #F1 pic.twitter.com/xV5sFuIDOE
Nincs olyan meleg, mint tegnap
Eléggé felhős az idő a Paul Ricard-versenypálya fölött, ami a hőmérsékleteken is meglátszik, a levegő 25,2, az aszfalt pedig 36,3 fokos. Ez egy körön a lágy gumiknak kedvezhet, amelyek tegnap már annyit sem igazán bírtak ki.
It's looking a little cloudy out there ??
— Formula 1 (@F1) June 19, 2021
But we're loving the view of @GPFranceF1, and having fans back on site! ??
Follow along with our live blog for FP3 ?? https://t.co/MddmLh2Nm7#FrenchGP ???? #F1 pic.twitter.com/qEzcjO8rZc
Sehol senki
Tényleg nem kapkodják el a csapatok, 5 perc eltelt már, de még senki sem merészkedett ki. Viszont már többen helyet foglaltak a pilótafülkében, így alighanem nincs messze, mire valaki megtöri a csendet.
Alkoholmentes sört sem lehet reklámozni
Érdekes adalék, hogy a Ferrarinak le kellett takarnia az első szabadedzésen még az autón szereplő spanyol sörmárka logóját. Valószínűleg alkoholmentes változat lévén úgy gondolták, hogy nem lesz vele baj, de végül a jelek szerint lett.
Estrella Galícia 0.0 has been forced to be censored at the #FrenchGP after starting the weekend with decals on the car, helmet, suits and teamwear.
— Decalspotters (@decalspotters) June 18, 2021
Here's a side-by-side comparison between FP2 and FP1 onboard.#F1 #EG00 pic.twitter.com/kU5jrqqygc
Hamilton marad Bottas korábbi kasztnijában
A Francia Nagydíj előtt kasztnit cserélt csapaton belül a Mercedes, Bottas megkapta Hamilton korábbi vázát és fordítva, utóbbi viszont nem volt elégedett tegnap a kocsival, így az istállónál felmerült, hogy a hétszeres világbajnok megkapja a vadonatúj tartalék vázat. A Sky Sports információi szerint Hamilton azonban végül maradt Bottas korábbi kasztnijánál.
Továbbra is csendes a pálya
A 2003 előtti időmérőket idézi az, ami most történik, akkoriban fordult elő ugyanis rendszeresen, hogy akár 15-20 percig nem jelent meg autó a pályán, miután limitált volt a megtehető körszám és mindenki a másikra várt a pálya letakarításával.
Mazepin jön takarítani
Több mint 10 perc elteltével csak megjelent valaki, mégpedig az orosz Nyikita Mazepin. Éljen!
!Primer coche en pista: 50 minutos de trabajo por delante!https://t.co/hox3ih0ett #F1 #FrenchGP ???? pic.twitter.com/Zwa1jyx24e
— SoyMotor.com (@SoyMotor) June 19, 2021
Mindkét Haas a pályán
Schumacher is kihajtott, követve a csapattársat, így már két autót figyelhetünk. Mindkét Haas lágy gumin van.
Mazepin gyorsabb Schumachernél
1:34.966-os körrel kezdett az orosz, amitől csapattársa 33 századdal elmaradt. Közben többen is kijöttek, a két Williams, Pérez, Alonso, Ricciardo, Ocon és Räikkönen is a pályán.
First timed laps on the ?? softs and that puts us P1 and P2 ??
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 19, 2021
1st MAZ, 2nd MSC #HaasF1 #FrenchGP pic.twitter.com/YPeR1eajXI
Az Alpine tovább szárnyal
A legtöbben lágy gumin jöttek ki, a tegnap jól teljesítő Alpine pedig egyelőre ma is jónak tűnik: Alonso vezet 1:33.206-tal 5 tizeddel Ocon előtt, miközben Pérez csak a harmadik.
Mazepin megpördült
Nem kellett sokat várni az orosz rendszersen megpördülésére ma sem. A kettes kanyarban úszott el a Haas hátulja, aminek köszönhetően keresztben kicsúszott a bukótérbe. Ezeket a gumikat lehet is a kukába dobni, Mazepin rendesen leradírozta őket.
??Nikita Mazepin spin atti!#FrenchGP | #F1 pic.twitter.com/isu9qMK2IA
— Tutkumuz F1 ?? (@F1tutkumuz) June 19, 2021
Ricciardo közben bejött másodiknak
Még Mazepin megforgása előtt ment egy nem teljesen tiszta kört az ausztrál, amivel 386 ezreddel elmaradt Alonsótól, de így is befért másodiknak. Ocon mögött Leclerc a negyedik, Pérez az ötödik.
Cunoda is meglátogatta a bukóteret
Ő a 12-es kanyarban nem tudott a pályán maradni, de Mazepinnel ellentétben nem pördült meg, simán csak kiengedte az alulkormányzottá váló autót, így folytathatta a körözést. Ricciardo közben javított és már csak 66 ezredre van Alonso 1:33.206-os idejétől.
!Salida de pista de Tsunoda!https://t.co/hox3ih0ett #F1 #FrenchGP ???? pic.twitter.com/fvmB7u67S2
— SoyMotor.com (@SoyMotor) June 19, 2021
Bottas rengeteget adott Hamiltonnak
Megjött a két Mercedes is lágy gumikon, előbb fejezte be a körét, és 39 ezreddel megelőzte Alonsót, de mögötte rögtön érkezett Bottas és 8 tizedet adott a csapattársnak. Ez hatalmas különbség. Jóllehet, ezzel sem a finn vezet, közvetlen utána ugyanis Verstappen is befejezte a körét és 1:32.337-tel az élre állt, de csak 9 ezreddel autózott jobbat Bottasnál, majd a rádióban közölte, hogy igen "sz..r" kört ment.
#F1 ???? #FrenchGP ?? #FP3 #Bottas se pone 1°
— ?? Vivo F1 (@vivof1) June 19, 2021
Wolff en declaraciones desmiente rumores de que se anuncie a mitad de temporada su alineación de pilotos para 2022. Dijo que esperaran a final de temporada o a comienzo del próximo ano. pic.twitter.com/fef4OcSbi1
A két Aston Martin különcködik
Szinte a teljes mezőny a lágy gumikat tette fel a mai első etapra, kivéve Strollt és Vettelt, akik keményeken kezdtek. Ez meg is látszik az idejükön, csak a 15. és 18. helyet foglalják el.
Bottas javított, de megint jött Verstappen
Két mért kör is van a lágyakban a jelek szerint (hűtőkörrel természetesen), ezt mutatta most meg Bottas és Verstappen. A finn 28 ezreddel átvette a vezetést a hollandtól, de megint jött mögötte a Red Bull pilótája, és több mint két tizedet adott neki, így visszaállt az élre.
Törölték Verstappen körét
A hatos kanyarban volt egy nagy ellenkormányzása, amitől éppen, hogy átcsúszott a fehér vonalon, így elvették az idejét, azaz maradt a második helyen 28 ezreddel Bottas mögött. A rádióban egyébként azt mondta, hogy szerinte bent volt, de a lassítás egyértelműen megmutatta, hogy nem.
Gasly villant egyet
Hét körös lágy gumikon egyszer csak feljött a negyedik helyre a francia, ami nem rossz teljesítmény. Jelenleg a sorrend az első tízben: Bottas, Verstappen, Hamilton, Gasly, Alonso, Leclerc, Ricciardo, Sainz, Norris, Ocon.
Cunoda ezzel szemben csak a 15. helyen áll, miután neki is elvették egy körét a hatos kanyar kiszélesítése miatt. Nem igazán értette és nevetségesnek nevezte a döntést, de az alábbi képen jól látni, hogy bőven kint volt a bukótérben.
#F1 #FrenchGP Tsunoda also loses his time due to tracklimits turn 6. #MsportXtra pic.twitter.com/bISJdQMPS5
— #MsportXtra (@MsportXtra) June 19, 2021
Hamiltonnak javítani kellett az autóját
Jól látszott a padlólemez elején egy edzés közben elvégzett kis kozmetikázás. Minden bizonnyal a kerékvetőn küldte át túl agresszívan a W12-est a hétszeres világbajnok
Jönnek az újabb gyorskörök
Feltették a Mercedesekre is a friss lágy szettet, így most már tényleg időmérő-szimulációs körök következnek a teljes mezőny részéről. Nézzük!
Bottas maradt Hamilton előtt
Mindkét Mercedes javított, de a brit nem tudta megelőzni a csapattársát, aki 1:32.047-es kört ment. A különbség azonban csökkent kettejük között, Hamilton hátránya már "csak" 219 ezred.
Verstappen nagyon elvert mindenkit
Óriási, 1:31.300-as kört repesztett a holland, amivel 7 tizedet adott Bottasnak. Közben Sainz is villantott és feljött a harmadik helyre, miközben mögé Pérez zárkózott fel, így Hamilton már csak az ötödik.
??Max Verstappen büyük bir farkla lider.#FrenchGP | #F1 pic.twitter.com/7ZRX80AIcp
— Tutkumuz F1 ?? (@F1tutkumuz) June 19, 2021
Hamilton nem tudott javítani
Második lágy gumis körén 1,2 másodpercet kapott Verstappentől a címvédő, aki így maradt az ötödik helyen. Mögötte Norris, Alonso, Ocon, Gasly, Ricciardo a sorrend, miközben a hibázó Leclerc kiszorult a top 10-ből.
Sainz sem javított
Egyéni legjobb első szektorral kezdett, de aztán ő is másodpercen kívül került Verstappenhez képest a második próbálkozásán, miközben talán egy kicsit a forgalom is megzavarta.
A spanyol pilóta a felvezető körén egyébként arra panaszkodott, hogy a kormányán úgy maradt a DRS nyitását jelző fény azután is, hogy lecsukta a hátsó szárnyat.
Schumacher majdnem ütközött
Mazepint érte utol a Mistral egyenesben, majd amikor látta, hogy az orosz nem engedi el, besorolt mögé, de közben Sainz is ott volt előttük a nyolcas kanyar bejáratán a belső íven, Schumacher pedig majdnem leborotválta a Ferrari első szárnyát, ahogy befordult a kanyarba.
??Carlos Sainz ile Mick Schumacher neredeyse temas ediyordu!#FrenchGP | #F1 pic.twitter.com/4dC0kIJId6
— Tutkumuz F1 ?? (@F1tutkumuz) June 19, 2021
Továbbra is lassú az Aston Martin
Tegnap sem volt jó napjuk, és egyelőre ma sincs, mivel csak a 14-15. helyet foglalják el Stroll-Vettel sorrendben a lágy gumis időmérős körök után. Az utolsó két helyen a két Haas áll Schumacher-Mazepin sorrendben, előttük pedig Latifi és az a Cunoda tanyázik, akinek megint törölték egy körét.
Sainz még ment egy gyorskört, amit töröltek
Úgy érezte a spanyol, hogy még szüksége van egy kis gyakorlásra annak ellenére, hogy a gumik már nem voltak elég jók, viszont így is csak 3 tizeddel maradt el a legjobbjától. Vélhetően nem lesz bosszús amiatt, hogy a 6-os kanyar kiszélesítése miatt ezt a körét elvették.
Vége az edzésnek
Max Verstappen elsőségével zárul tehát a harmadik szabadedzés, a holland pilóta állva hagyta a Bottast és bizakodva várhatja az időmérő edzést, miután több mint 7 tizedet adott neki. A harmadik helyen némi meglepetésre Sainz zárt, őt Pérez, Hamilton, Norris, Alonso, Ocon, Gasly, Ricciardo, Leclerc, Giovinazzi, Stroll, Vettel, Räikkönen, Russell, Cunoda, Latifi, Schumacher és Mazepin követte.
14 óra 50 perctől jövünk az időmérő edzés élő tudósításával, tartsanak velünk akkor is, a viszontlátásra!