Egy korai kicsúszása ellenére Valtteri Bottas volt a leggyorsabb a Francia Nagydíj első szabadedzésén, miután autót cserélt Lewis Hamiltonnal. A brit pilóta a 2. helyen kezdett, de Max Verstappen sem volt sokkal lassabb, ellentétben az élcsapatokat követő istállók autóival.
Nehézkesen kezdték a versenyzők a Francia Nagydíj első szabadedzését: annak ellenére, hogy két utcai pálya után ezúttal egy épített helyszínen rendezik a hétvégét, Mick Schumacher és Cunoda Juki is rögtön megpördült, Valtteri Bottas pedig az első próbálkozása során átugratott a kerékvetőkön, és kárt tett az autója első szárnyában.

Később Kimi Räikkönen is megjárta ott a bukóteret, ő viszont tudta folytatni az útját. A Mercedes nem hagyta szó nélkül az esetet, Ron Meadows sportigazgató jelentette az FIA-nak, hogy túl nagy kárt tettek az autóban a pálya mellé rögzített hurkák.
A szárnyak szigorított tesztelésére is reagálva több csapat is módosított az autóján, ennek következményeként látványos aerodinamikai mérőkereteket szereltek például az Aston Martinra, a Red Bullt pedig flow-vis festékkel vonták be. A csapatok változatos gumitaktikákat követtek, akadtak, akik lággyal, mások közepessel vagy keménnyel kezdték meg a munkát.
Nem volt közöttük George Russell, akit az első szabadedzésen a Williams tesztpilótája, az F2-ben versenyző Roy Nissany helyettesített, és érdemes kitérni arra is, hogy a McLaren a csapat nemrég elhunyt társtulajdonosára, Mansour Ojjeh-ra emlékezett az autóján, a Ferrari új megállapodást kötött az AWS-szel, a Honda pedig az új logójában az e-mobilitással kapcsolatos fejlesztéseit népszerűsíti.
Az első 10 perc után az idén megszokott sorminta rajzolódott ki, Max Verstappen állt az élre 1:34.139-cel a Mercedes pilótája, Lewis Hamilton előtt, aki bő 0,6 másodperces lemaradással kezdett a ferraris Carlos Sainz, valamint a másik Red Bullt hajtó Sergio Pérez előtt. Az edzés első negyedénél Sebastian Vettel a falnak csúszott, de piros zászlóra nem volt szükség.

Kisebb-nagyobb megcsúszások később is jellemezték az eseményeket a szél és a gyenge tapadás miatt. Schumacherhez és Vettelhez hasonlóan féltávnál Sainz is tönkretett egy gumiszettet egy kicsúszással, Verstappen pedig a kerékvetőn ugratva a padlólemeznek okozott kellemetlen pillanatokat.
A Mercedesek már félidőben is vezettek
Bár a Mercedes csapatmenedzsere panaszkodott Bottas autójának sérülései miatt, a finn pilóta 1:33.448-cal féltávnál az élre állt lágy gumikon, Hamilton és Verstappen is a piros jelzésű abroncsokkal futotta a leggyorsabb körét. A brit pilóta 0,3 másodperces, a holland 0,4-es lemaradásban volt, Verstappen alulkormányzottságra panaszkodott.
A két élcsapat jelentős előnyt épített ki, az 5. helyezett Charles Leclerc 1,5 másodperccel volt lassabb náluk, a hullámvölgyből kilábalni próbáló Daniel Ricciardo később 1,1 másodpercre közelített a McLarennel és Esteban Ocon is befért 1 másodpercen belülre a hazai pályán versenyző Alpine-nal. Csapattársa, Fernando Alonso is a 7. helyezett lett.

Gyengén kezdett a Ferrari, Leclerc és Sainz sem fért be a legjobb 10 közé, küszködött az Aston Martin is, Lance Stroll csak a 14. helyezett lett, Vettel pedig csupán a 15. helyre ért oda, de az ő programján az edzés elején történt kicsúszása miatt feltehetőleg változtatni kellett. A McLarennél elsősorban Norrisnak kell gyorsulnia, az előző két futammal ellentétben kikapott Ricciardótól.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Újra épített pályán a mezőny
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Francia Nagydíj első szabadedzése! Két utcai helyszín után ezúttal a Paul Ricardra látogat a mezőny, a futamelőzetesünket az alábbi linken olvashatják.
A McLarennél társtulajdonosukra emlékeznek
A wokingi istálló nem felkedkezett meg az Azeri Nagydíj hétvégéjén elhunyt Mansour Ojjehről, aki 1984 óta volt a csapat társtulajdonosa. A Francia Nagydíjon rá is emlékeznek.
A fitting tribute to a great man. Mansour was an instrumental part of McLaren.
— Zak Brown (@ZBrownCEO) June 18, 2021
We go racing in his honour. pic.twitter.com/sEJtIh8hBY
A Pirelli szerint is a csapatok trükköztek
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója elárulta, Lance Stroll és Max Verstappen bakui defektjéért elsősorban az őket alkalmazó csapatok tehetőek felelőssé. Ez nem azt jelenti, hogy akár az Aston Martin, akár a Red Bull szabálytalanságot követett volna el, de mindkét istálló trükközött a guminyomással.
Vettelék Räikkönenéktől igazoltak mérnököt
Luca Furbatto, az Alfa Romeo főtervezője az Aston Martinhoz szerződik, és 2022-től ő lesz a csapat mérnökigazgatója. Ezzel párhuzamosan Andrew Green, a silverstone-iak technikai igazgatója új pozíciót kapott.
Nincs nagy forróság
Legalábbis az év ezen időszakához képest, hiszen a levegő hőmérséklete 25 fok, a pályáé 40. Ez délutánra persze még változni fog.
Zöld zászló
Elindult a Francia Nagydíj hétvégéje, többen máris a pályára rajzanak.
Nissany is megkezdte a körözést
A Williams tesztpilótája Russell autóját vezeti az első gyakorláson. Rajta kívül mindenki más is a pályán van, a legtöbben kemény abroncsokon.
Schumacher máris hibázik
A nmet pilóta szinte azonnal rontott, miután megpördült, és a falhoz nagyon közel állt meg. Ennek következtében pár másodpercig sárga zászló volt érvényben.
Cunoda is megpördült
Eddig nem az újoncok hétvégéje a mostani, hiszen most a japán versenyző vétett amatőr hibát. Az Alpha Tauri pilótája ugyanis lassú tempónál, kigyorsítás közben forgott meg.
Sainz kezd az élen
Időközben megérkeztek az első köridők, jelenleg Sainz áll az élen 1:36.745 másodperccel, 559 ezreddel megelőzve Norrist. Hamilton a 11., Verstappen a 14., de a mostani köridők még nem mérvadóak.
Bottas első szárnya megsérült
A finn pilótának rádión keresztül szóltak, hogy hajtson be a bokszba, amit meg is tett. Nem sokkal később Verstappen 1:35.639-cel vette át a vezetést, amvel 629 ezreddel állt Hamilton előtt, de azóta Gasly, Pérez és Leclerc is bejött közéjük.
Räikkönen szélesre futott
Ezúttal nem egy újonc, hanem a mezőny legtapasztaltabb versenyzője rontott, amikor kieszélesítette a kanyart. Ezzel önmagában nem is lett volna nagy probléma, de így keresztülment a pálya mellett található hurkákon, ami biztosan nem tett jót a padlólemeznek.
Újra Verstappen és Hamilton az élen
Sainz és Norris is megelőzte a holland pilótát, aki viszont egy 1:34.139-es körrel jelentkezett, amivel mindenkinél több mint 1 másodperccel gyorsabb volt. Egészen Hamilton javításáig, aki szintén jelentős, 694 ezredes lemaradással jött be mögé.
Vettel a pálya szélén
A német pilóta el is találta a falat, de autója látszólag nem sérült meg súlyosan. Ennek ellenére másodpercekig nem tudott továbbmenni, mert elmondása szerint a váltó üresben ragadt.
?????? ?????? ???? ??????!#FrenchGP #F1 #Formula1 #???????1 #???????1 pic.twitter.com/Zl0qkmueMB
— ???????? | #???????_???? (@HamzaJTAL) June 18, 2021
Vettelt betolják a garázsba
A lassításon látszott, hogy a négyszeres világbajnok nem olyan kicsi tempóval csapódott a falba, így érthető, hogy az autó megsérült, kérdés, hogy vissza tud-e még jönni. Eközben Pérez és Bottas is bejött Verstappen és Hamilton közé, a mexikói pilóta lemaradása 395 ezred.
A Mercedes a 2-es kanyarra panaszkodik
Bottas szélesre ment ezen a szakaszon, aminek következtében átment a hurkákon. A Mercedesnél pedig rádión keresztül üzentek Michael Masi versenyigazgatónak, hogy ezek a hurkák túlságosan agresszívan bánnak az autóval.
Alonso közvetlenül az élcsapatok mögött
A spanyol pilóta az 5. helye jött fel, 83 százados lemaradással Verstappenhez képest. Igaz, az Alpine versenyzője lágy abroncsokon autózik, ellentétben a körülötte lévőkkel, akik keményeken teljesítették eddigi leggyorsabb körüket.
Verstappen és Hamilton is lágyakra vált
Mindkét éllovasnak feltették a C4-es abroncsokat, mint ahogyan Bottas is váltott, és vélhetően nemsokára Pérezzel is ez lesz a helyzet. Ennek tudatában jelentős javításokra lehet számítani.
Sainz miatt volt sárga zászló
A Ferrari pilótája a bukótérből evickélt vissza a pályára, majd a rádióban jelentette, hogy elvesztette az autót. Ez egészen pontosan a hátulját jelentette, hiszen a spanyol versenyző megpördült a 2-es kanyarban.
A Mercedesek átugrották Verstappent
A holland pilóta 1:33.880-at autózott, de a címvédő istálló pilótái még többet javítottak. Hamilton még csak 97 ezreddel előzte meg, Bottas viszont már 432 ezreddel ért körbe hamarabb nála.
Verstappen az első tengelyre panaszkodik
A holland pilóta szerint az autó eleje nem fordul elég könnyen. Szavai alapján arra lehet következtetni, hogy ez a probléma nem először merül fel nála.
Leclerc szenved
A monacói pilóta az imént közölte ezt mérnökével. A helyezés alapján ez nem látszik, hiszen az 5. pozíciót foglalja el, azonban lemaradása 1,502 másodperc Bottashoz képest.
Verstappen nem javított
A holland pilóta sárga, majd lila szektorral kezdett, ám a harmadik szakaszon szélesre futott, és elvette. Ami nagyobb baj az ő szempontjából, hogy a hurkák miatt sérülhetett a padlólemeze.
Räikkönen megint szélesre futott
2007 világbajnoka ezúttal legalább a hurkákat megúszta. A hibák ellenére nagyon szoros a házon belüli csata, hiszen minöössze 19 ezreddel marad el Giovinazzitól a 10. helyen.
Vettel visszatért
Eddig kellett javítani az Aston Martint, viszont az utolsó szűk negyedórára ismét pályára gördülhetett. Jelenleg csupán a Haasokat és Nissanyt előzi meg, de ez a történtek ismeretében nem meglepő.
#SV5 is back out, let's push. ?? pic.twitter.com/EPMn6sJhWX
— Aston Martin Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) June 18, 2021
Újra pályán az első három
Bottas ezúttal keményeken, Hamilton és Verstappen lágyakon próbálkozik. Péreznél szintén gumit cseréltek, a mexikói pilóta ismét piros oldalfalú abroncsokat kapott.
Az éllovasok már nem javítanak
Mind a Mercedesek, mind Verstappen versenyszimuláción van, vagyis szinte biztos, hogy már nem fognak javítani. Erre Péreznek lenne még esélye, ám a mexikói versenyző előző körében több mint 4 tizeddel elmaradt saját legjobbjától.
Mazepin Schumacher előtt
A két Haas csupán Nissanít előzi meg, ám ezúttal nem Schumacher van előrébb. A német versenyző lemaradása ráadásul nem i kicsi, 678 ezred csapattársával szemben. Szintén érdekes, hogy Ricciardo veri Norrist, ami ugyancsak nem sokszor fordult elő a szezon során.
Kockás zászló
Véget ért az első szabadedzés, amit Bottas zárt az élen. A pilóták természetesen befejezhetik körüket, de jelentős javításra már senkitől nem lehet számítani.
?? FP1 = DONE ??
— Formula 1 (@F1) June 18, 2021
Bottas leads team mate Hamilton, with the Red Bulls next in line#FrenchGP ???? #F1 pic.twitter.com/XWmQbofDQ7
Egyelőre a Mercedes az élen
Bottas mögött Hamilton végzett, őket pedig Verstappen és Pérez követi. A mexikói pilóta után Ocon, Ricciardo, Alonso, Gasly, Norris és Cunoda az első tíz sorrendje. Az élmezőnyt tekintve tehát egyelőre a Mercedes áll jobban, rajtuk kívül az Alpine, a McLaren és az Alfa Romeo is bizakodhat. A Ferrarinak és az Aston Martinnak ellenben biztosan lesz dolga, mert mind a négy autó az alsóházban zárt. Mi ezzel köszönjük meg mostani figyelmüket, 3 óra előtt nem sokkal várjuk Önöket a második szabadedzéssel!