Társoldalunk:

Törtek-zúztak az azeri időmérőn, Leclerc megverte Hamiltont és Verstappent

2021.06.05., 13:50
rendezés

Több baleset is megzavarta a bakui időmérőt, de az élpilótákat ez nem tudta kizökkenteni. A vasárnap zajló Azeri Nagydíjat Charles Leclerc kezdheti az élről, Lewis Hamilton feledtette a szabadedzéseken mutatott gyenge formáját és a 2. pozíciót érte el, Max Verstappen 3. helye csalódás a Red Bull számára.

A zűrzavaros harmadik szabadedzés után a szezon egyik legizgalmasabb időmérő edzését várhatta a közönség a tavalyi kihagyás után visszatérő Azeri Nagydíjon, ami a két héttel ezelőtti Monacói Nagydíjhoz hasonlóan ismét egy utcai helyszínen zajlik, de Monte-Carlónál jóval gyorsabb, gyenge a tapadása, így a szokásosnál nagyobb a balesetveszély és a szélárnyék szerepe is.

A szélárnyék kulcsfontosságúnak ígérkezett az időmérő előtt - GalériaForrás: AFP/Ozan Kose

Ezt a pilóták már az időmérő edzés előtt megtapasztalták, délelőtt is sok volt a vezetői hiba és Lewis Hamilton igazolta, hogy a harmadik szektorban akár 0,6 másodperces előnyt is jelenthet, ha a pilóták egymás szélárnyékában haladhatnak. A különbség akkora, hogy senki sem mehetett biztosra, már a Q1-ben is mindenkinek igyekeznie kellett.

Ennek megfelelően már az első harmad elején megélénkült a forgalom, a közepeseken kezdő Mercedeseken kívül mindenki lágy gumikkal hajtott a pályára. George Russell a tréning elején még hiányzott, mert a szerelői megfeszített munkával az utolsó simításokat végezték az autóján, mert a harmadik tréning után kénytelenek voltak motort cserélni a Williamsben.

A grove-i istállónál hálásak lehetnek Lance Strollnak és az Aston Martinnak, mert az első néhány perc után Lance Stroll összetörte az autóját a 15-ös kanyarban (ahogy Max Verstappen is tette a harmadik szabadedzésen), ezért szinte rögtön leállították az időmérőt, és a mentés idejére, hosszú percekre állt az óra. Ennyi pont elég is volt a Williamsnek, hogy befejezzék Russell autójának átépítését.

Stroll balesete - GalériaForrás: AFP/Ozan Kose

A megszakítás előtt csak Charles Leclerc futott mért kört a Q1-ben, 1:42.532-vel kezdett, de az újraindítás után lényegében tiszta lappal kezdett a mezőny. Ez lehetővé tette a Mercedesnek, hogy ők is átváltsanak lágy gumikra, így már mindenki a piros jelzésű abroncsokkal vágott neki az éles köröknek.

Mindössze a fél mezőny tudott mért kört futni, mielőtt ismét baleset történt, ezúttal Antonio Giovinazzi törte össze az Alfa Romeót, Strollhoz hasonlóan ő is sértetlenül átvészelte a bukást, de az ő autójának sem kegyelmezett a fal a 15-ös kanyarnál. Délelőtti sorstársa, Verstappen állt ekkor az élen 1:41.760-nal, a másik Red Bullt vezető Sergio Pérez 0,208 másodperces hátránnyal követte őt.

Az első mért körök után a Ferrarik meglepően nagy hátrányban voltak, Carlos Sainz 0,361 másodpercet kapott Verstappentől, Leclerc pedig 0,481 másodpercet, a két Mercedes ekkor még nem tudott mért kört futni, de Lewis Hamilton a rádión viszonylag optimista volt, bár nyugtalanította, hogy a balesetek miatt akkor még nem tudott egy mért kört sem futni.

Hamilton a Q1-ben mutatott valamit először a hétvége folyamán - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Francois Nel

Ezt később alá is támasztotta, egy perccel a Q1 vége előtt átvette a vezetést Verstappentől 1:41.545-tel, miközben Valtteri Bottas továbbra is csak küszködött a 10. helyen. A zavaros kezdés ellenére a kiesők között nem voltak igazi meglepetések, Stroll és Giovinazzi a balesetek miatt csak az utolsó két helyezést érte el, rajtuk kívül Nicholas Latifi (16.), Mick Schumacher (17.) és Nyikita Mazepin (18.) búcsúzott az első harmad végén.

Nem taktikáztak a Q2-ben

Bár több csapatnak is gondot okoz a gumikopás a hosszabb etapok során, senki sem választott közepes keverékű gumikat a Q2-re, vagyis minden pilóta inkább a lehető leggyorsabb körre hajtott, ahelyett, hogy elnyújtják a verseny első etapját. Nagy eleinte nem történt, de Esteban Ocon súrolta a falat és a bokszutcában is kialakult egy veszélyes helyzet, amikor Sebastian Vettelt pont Pérez elé engedték ki, ráadásul az Alpine szerelőit is majdnem elütötték.

Ocon súrolta a falat a Q2-ben, aztán kiesett - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Clive Rose

Hamilton jó formája a Q2-re is megmaradt, a szabadedzéseken mutatott küszködést feledtetve Pérez 1:41.630-as körénél mindössze 0,004 másodperccel volt lassabb az első próbálkozása alkalmával (úgy, hogy ráfutott a kerékvetőre is), és később Verstappen is csak 1:41.625-re gyorsult, vagyis 7 perccel a Q2 vége előtt 0,005 másodperc volt a különbség az első két helyezett között.

Leclerc és Sainz is lőtávolban maradt, a monacói pilóta 0,034 másodperc volt a lemaradása, Sainz 0,115-re, Norris 0,188-ra, de Verstappen és mérnöke nyugodtnak tűnt, mert a köridőt szélárnyék nélkül érte el.

Az élmezőnyben később már csak Cunoda Juki 4. helye okozott változást, érdemben nem tudott változni a sorrend, mert másfél perccel a leintés előtt Daniel Ricciardo is nekiment a falnak, ezúttal a 3-as kanyarban. Ez Vettelnek jött nagyon rosszul, a német pilóta pillanatokkal korábban szorult ki a Q3-at érő 10. helyről és végül csak a 11. helyről rajtolhat, ami láthatóan nem volt az ínyére. A német pilóta után Ocon (12.), Ricciardo (13.), Räikkönen (14.) és Russell (15.) búcsúzott a Q2-ben.

Káosz volt a Q3-ban is

A Q3 elején a Mercedesek biztosra mentek, elsőként kezdtek mért köröket, Verstappen viszont csak később jött ki, ezzel ismét felvállalta a kockázatot, hogy egy esetleges baleset miatt nem fejezheti be a mért körét. Bottas ment előrébb, így Hamilton élvezhette a szélárnyékát, de ez első mért körben nem értek el versenyképes eredményt.

Helyettük Leclerc jelentkezett be a pole-ra 1:41.218-as körével, Hamilton a második próbálkozásra 1:41.450-et ért el, ehhez képest Verstappen csak 1:41.563-at futott, ami elsőre mindössze a 3. helyre volt elég a nagy rivális mögött. Sainz, Norris, Pérez, Alonso, Bottas, Cunoda és Pierre Gasly volt a további sorrend, de a két Alpha Tauri kihagyta a Q3 első hullámát.

Cunoda és Gasly így tiszta pályán teljesíthette a mért körét, a japán pilóta a 8. helyen Alonso és Bottas elé ért oda (ezzel a Mercedes pilótája átmenetileg utolsó volt a Q3-ban), Gasly viszont abszolút leggyorsabb volt az 1-es szektorban, még a 2. végén is ő állt az élen, végül a 4. leggyorsabb volt Leclerc, Hamilton és Verstappen mögött, még mielőtt a többiek a fináléra indultak.  

Pontosabban, indultak volna, mert az utolsó mért körökre nem került sor, miután Cunoda és Sainz is összetörte az autóját a 3-as kanyarban, az edzést ismét le kellett állítani, így a 2016-os Magyar Nagydíjjal holtversenyben ez lett az F1 történetének legtöbbször megszakított időmérő edzése. Ez a Red Bullnak ismét rosszul jött, nem maradt esélyük arra, hogy megelőzzék a zsinórban második pole pozícióját szerző Leclerc-t, valamint a szabadedzések után nagyot mentő Hamiltont. Verstappen csak a 3. helyről rajtolhat Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Cunoda, Alonso és Bottas előtt.

Leclerc pályafutása 9. pole-ját szerezte - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Maxim Shemetov

Az eredmény nem hivatalos, Norrist piros zászló alatti közlekedése miatt vizsgálják a sportfelügyelők és lehetséges, hogy az autók javítása is büntetéseket idéz majd elő a vasárnapi futam előtt.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!

GPHírek
13:42

Izgalmas időmérőnek nézünk elébe

Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Azeri nagydíj időmérője. Az eddigiek alapján a Red Bull tűnik a legesélyesebbnek a pole pozícióra, ám a harmadik szabadedzésen Max Verstappen összetörte az autót. A délelőtti gyakorlás összefoglalóját az alábbi linken olvashatják, alatta pedig a holland pilóta balesetét is megtekinthetik.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
13:45

Mire lehet képes a Mercedes?

A címvédő istálló pilótái egész hétvégén szenvedtek, ám Lewis Hamilton a harmadik szabadedzés legvégén megszerezte a 3. helyet. Ám a brit pilóta a számítások szerint körülbelül 6 tizedet köszönhet a szélárnyéknak, így lehetséges, hogy Bottas 13. pozíciója közelebb áll a valósághoz. Persze ha a hétszeres világbajnok (vagy akárki más) ügyesen helyezkedik, akkor rengeteget nyerhet.

GPHírek
13:49

Russell szintén pórul járt

A Williams pilótája a gyakorlás végén állt meg, azóta pedig kiderült, hogy mi volt a háttérben. A csapat tájékoztatása szerint a vízszivattyúban keletkezett szivárgás, aminek következtében a brit versenyző kénytelen egy korábbi erőforrást használni.

GPHírek
13:57

Gasly lehet a sötét ló?

Az egyértelműnek tűnik, hogy a két Red Bull rendelkezik a legnagyobb eséllyel a pole pozícióra, ám az F1 Twitter-felelőse szerint a francia pilóta a harmadik számú várományos. Persze tény, hogy Gasly végzett az élen a harmadik szabadedzésen.

GPHírek
13:59

Hűvösebb lett az idő

Persze nem kell hatalmas lehűlésre gondolni, a levegő hőmérséklete csupán 1 fokkal csökkent a harmadik szabadedzés kezdetéhez képest, így most 26 fokos. A pálya hőmérséklete egy híján 50 fok.

GPHírek
14:00

Zöld zászló

Elindult a Q1, többen máris elhagyták a garázst.

GPHírek
14:02

A Mercedesek közepeseken kezdenek

A címvédő istálló a mezőnyből egyedüliként a C4-es abroncsokat választotta. A többiek kivétel nélkül lágyakon kezdenek, Russell azonban egyelőre a bokszban maradt. Valószínű, hogy a Williams szerelői még mindig dolgoznak az autón.

GPHírek
14:05

Piros zászló

Stroll máris összetörte az autót, egészen pontosan a jobb első részét, miután a 15-ös kanyarban eltalálta a falat. Ezzel lőttek a kanadai pilóta időmérőjének.

GPHírek
14:07

A Williamsnek jól jön a szünet

Nem sokkal a baleset előtt a Ted Kravitz, a Sky Sports helyszíni riportere jelentette, hogy Russell autóján keményen dolgoznak a szerelők, olyannyira, hogy Latifi csapata is besegít. A megszakításnak alighanem ők örülnek a legjobban.

GPHírek
14:10

Egyelőre csak Leclerc-nek van ideje

A monacói pilóta 1:42.532 másodperccel kezdett, amivel egyedüliként iratkozott fel az eredményjelzőre. A többiek Stroll balesete miatt nem tudták befejezni a körüket.

GPHírek
14:12

Russell autója elkészült

Kravitz jelenti, hogy a 23 éves versenyző Williamse készen áll arra, hogy pályára guruljon. Ezzel szinte biztossá vált, hogy ha semmilyen büntetés nem szól közbe, akkor Stroll indul a 20. helyről.

GPHírek
14:15

Így ért véget Stroll időmérője

Íme a felvétel, ahogyan Stroll elméri a 15-ös kanyar féktávját, és összetöri az autót.

GPHírek
14:16

Újraindult az edzés

A pilóták sorra rajzanak ki a bokszból, hogy érdemben is megkezdjék a kvalifikációt.

GPHírek
14:18

Ezúttal már Russell is a pályán

Ahogyan azt korábban is megerősítették, a brit pilóta részt tud venni az időmérőn, nemrég pályára is gurult a Williamsszel.

GPHírek
14:21

Újra piros zászló

Ismét meg kellett szakítani a kvalifikációt, miután Giovinazzi ment a falnak, ugyanott ahol Stroll.

GPHírek
14:25

A mezőny felének még köre sincs

20 másodperc híján a kvalifikáció felénél vagyunk, de a Mercedesek, a McLarenek, az Alpha Taurik, az Alfa Romeók, valamint Stroll és Latifi nem rendelkeznek gyorskörrel. Persze a kanadai pilóta és Giovinazzi már nem is fog, a többieknek viszont már nem lesz sok dobásuk.

GPHírek
14:27

Verstappen vezet

A holland pilóta 1:41.760-nal kezdett, természetesen még a piros zászló előtt. Ezzel 208 ezreddel előzi meg Pérezt, mögöttük pedig Sainz, Leclerc, Ocon, Vettel, Alonso, Russell, Schumacher és Mazepin a sorrend.

GPHírek
14:28

Hamilton szerint nem rossz a tempója

A hétszeres világbajnok a körülményekhez képest optimistának tűnt, legalábbis erre utalt a rádiózása. Persze azt ő is megemlítette, hogy most már nem ártana feliratkoznia a tabellára, amire eddig nem volt lehetősége.

GPHírek
14:30

Jöjjön a harmadik próbálkozás

Ismét újraindult a kvalifikáció, a mezőny megmaradt tagjai pedig újra kimennek a pályára.

GPHírek
14:32

Norrist vizsgálni fogják

A brit pilóta lehet az időmérő következő áldozata, ugyanis a leintés után vizsgálni fogják, mivel nem biztos, hogy betartotta a piros zászlóra vonatkozó szabályokat. Ez vélhetően sebességtúllépést vagy előzést jelent.

GPHírek
14:35

Mindkét Mercedes az első tízben

Hamilton és Bottas ezúttal már nem bízott semmit a véletlenre, és a lágy gumikon jött fel a 4., illetve a 9. helyre. Stroll és Giovinazzi mellett Russell, Mazepin és Schumacher van veszélyben.

GPHírek
14:37

A Mercedesek nem cserélnek gumit

Hamilton és Bottas sem járt a bokszban, hanem egy hűtőkör után újra nekiveselkedett egy gyorskörnek.

GPHírek
14:39

Hamilton az élen

A Mercedes számítása olyannyira bejött, hogy a brit pilóta átvette a vezetés, és vélhetően már az élen is marad.

GPHírek
14:41

Latifi és a két Haas esett ki

Hamilton valóban maradt az első helyen, 215 ezreddel megelőzve Verstappent, de ami most fontosabb, hogy Latifi és a két Haas búcsúzott. A kanadai pilóta közel 2 tizeddel maradt el Alonsótól, míg Schumacher és Mazepin tőle is több mint 1 másodpercre volt.

GPHírek
14:43

A Q1 kiesői

16. Nicholas Latifi (Williams) 1:43.128
17. Mick Schumacher (Haas) 1:44.158
18. Nyikita Mazepin (Haas) 1:44.238
Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) idő nélkül
Lance Stroll (Aston Martin) idő nélkül

GPHírek
14:44

Norris nem ment be a bokszba

Mármint a második piros zászló időpontjában, amikor lett volna rá lehetősége. A McLaren versenyzője vélhetően úgy ítélte meg, hogy már nem tud biztonságosan behajtani, ezért inkább még egy kört megtett.

GPHírek
14:45

A Q1 végeredménye

GPHírek
14:46

Jön a Q2

Elindult az időmérő második szakasza. Itt már előfordulhat, hogy a csapatok taktikáznak a gumikkal, hogy holnap az általuk preferált keverékeken rajtolhassanak.

GPHírek
14:48

Mindenki lágyakon

Azok közül, akik eddig kijöttek a garázsból, kivétel nélkül mindenki a piros oldalfalú abroncsokon próbálkozik. A két Alpha Tauri, valamint Russell és Räikkönen viszont egyelőre a bokszban maradt.

GPHírek
14:52

Pérez kezd az élen, Verstappen a negyedik

A mexikói pilóta 29 ezreddel előzte meg Leclerc-t, akit Sainz és Verstappen követ. Hamilton hibázott a középső szektorban, Bottas köre pedig szintén értékelhetetlen, de az imént új gyorskört kezdtek.

GPHírek
14:54

Hamilton hátránya csak 4 ezred

Ahogyan arra számítani lehetett, a két Mercedes immáron érdemben is megérkezett a Q2-be. A hétszeres világbajnok ráadásul olyannyira, hogy csupán minimális a lemaradása Pérezzel szemben. Bottas ellenben csupán a 8. helyet foglalja el. Jelenleg Cunoda, Ocon, Ricciardo, Räikkönen és az idő nélküli Russell van veszélyben.

GPHírek
14:56

Verstappen épphogy vezet

A holland versenyző egy hűtőkör után újabb mért kört futott, és csupán 5 ezreddel, de átvette a vezetést. Az első három egy századon belül van, de Leclerc hátránya is csupán 34 ezred Verstappennel szemben.

GPHírek
14:58

Cunoda a negyedik

Elképesztően szoros az eleje, a japán pilóta hátránya csak 29 ezred Verstappennel szemben. Ezzel Vettelt taszította a 11. pozícióba, de Bottasnak és Alonsónak is figyelnie kell. Russell szintén teljesített egy gyorskört, de senkit nem tudott megelőzni.

GPHírek
15:00

Majdnem mindenki 1 másodpercen belül

Ritkán látni olyat, hogy az 1. és a 14. helyezettet csupán 962 ezred választja el, pedig most ez a helyzet, ráadásul egy kifejezetten hosszú pályán.

GPHírek
15:01

Piros zászló

Ezúttal Ricciardo hibázott a 3-as kanyarban, aminek következtében megszakították a Q2-t, ami ezzel véget is ért, hiszen nincs elég idő felérni egy gyorskörre.

GPHírek
15:03

Vettel kiesett és bosszankodik

A négyszeres világbajnok ezúttal nem volt képes bejutni a Q3-ba, de csupán 29 ezreddel maradt el Alonsótól. Amikor ezt versenymérnöke közölte vele, nem titkolta, hogy bosszantja a minimális különbség. Rajta kívül Ocon, Ricciardo, Räikkönen és Russell búcsúzott.

GPHírek
15:05

A Q2 kiesői

11. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:42.224
12. Esteban Ocon (Alpine) 1:42.273
13. Daniel Ricciardo (McLaren) 1:42.558
14. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:42.587
15. George Russell (Williams) 1:42.758

GPHírek
15:08

A Q2 végeredménye

GPHírek
15:09

Jön a mindent eldöntő szakasz

Elindult a Q3, ahol eldől, hogy ki indulhat a pole pozícióból az Azeri Nagydíjon.

GPHírek
15:12

Az Alpha Taurik megint később jönnek

Gasly és Cunoda a Q2-höz hasonlóan nem jött ki rögtön a pályára. Vélhetően arra törekednek, hogy semmiképpen se tartsák fel őket.

GPHírek
15:15

Leclerc kezd az élen

A Ferrari pilótája 1:41.218-cal nyitott, amivel 345 ezreddel megelőzte a második Verstappent. Mögöttük Sainz, Norris, Pérez a sorrend, a Mercedesek pedig megint beiktattak egy extra melegítő kört.

GPHírek
15:16

Hamilton a második

Jelen állás szerint a hétszeres világbajnok az első sorból indulhat, miután 113 ezreddel megelőzte Verstappent. Bottas ellenben csupán a 8., közel másfél másodperccel elmaradva Leclerc-től.

GPHírek
15:19

Gasly a negyedik

Megérkeztek az Alpha Taurik, Gasl pedig kifejezetten jó körön volt, hiszen a második szektor után még 27 ezreddel jobban állt Leclerc-nél. Végül csupán a 4. helyre futott be, mindössze 2 ezreddel Verstappen mögött. Cunoda a 8. pozíciót foglalja el.

GPHírek
15:21

Jönnek az utolsó körök

Az ALpha Taurikat leszámítva mindenki bement friss abroncsokért, Gasly és Cunoda használt abroncsokkal próbálkozik.

GPHírek
15:23

Piros zászló, Leclerc-é a pole

Egészen elképesztő módon ért véget az időmérő. Cunoda és Sainz ugyanott, a 3-as kanyarban törte össze az autót, amivel Leclerc szerezte meg a pole-t.

GPHírek
15:24

Sainz Cunoda miatt hibázott

Miután a japán pilóta beleállt a falba, a pár másodperces különbséggel mögötte haladó Ferrari-versenyző szintén megpördült és összetörte az első szárnyát. A rádióban elmondta, hogy az Alpha Tauri balesete zavarta meg.

GPHírek
15:26

Hamilton megdicsérte csapatát

Azok után, hogy a brit pilóta két hete súlyos kritikát fogalmazott meg, ezúttal méltatta a Mercedest, hogy a korábban látott szenvedés után sikerült megszereznie a 2. helyet. Leclerc, Hamilton és Verstappen mögött Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Cunoda, Alonso és Bottas lett a sorrend.

GPHírek
15:29

Leclerc kilencedik pole-ját szerezte meg

Persze ez csak a hivatalos szám, hiszen Monacóban nem tudott elindulni. Meglátjuk, hogy holnap képes lesz-e tartani Hamiltont és Verstappent, de az biztos, hogy a rendkívül hosszú célegyenes nem könnyíti meg a dolgát.

GPHírek
15:33

Izgalmas futam várható

Verstappen még mindig esélyes lehet a versenyen, Hamilton feltámadt, de Leclerc indul a pole-ból, úgyhogy a futam legalább háromesélyesnek mondható. Persze az is valószínű, hogy a mezőny nem ússza meg biztonsági autó nélkül, ami a mögöttük lévőknek is teremthet lehetőséget. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!

Még több bejegyzés