Társoldalunk:
Hírlevél

Verstappen a Ferrarik előtt, Hamilton csak a hetedik a bakui nyitányon

2021.06.04., 10:19
rendezés

Max Verstappen végzett az élen az Azeri Nagydíj első szabadedzésén, mögötte a két Ferrari zárt. Lewis Hamilton csupán a 7. pozícióban fejezte be a gyakorlást, ráadásul egyszer ki is csúszott, igaz, ez utóbbit sokan elmondhatták magukról.

A tavalyi elmaradt futam után idén visszatért az F1-es mezőny Bakuba, az Azeri Nagydíj helyszínére. Az első szabadedzés kezdetén a levegő hőmérséklete 26, míg az aszfalté kifejezetten forró, 48 fokos volt.

Nem sokkal azután, hogy a bokszutca kijáratánál zöldre váltott a lámpa, Sergio Pérez máris kigurult a pályára, majd őt az egész mezőny követte, egyedül pont csapattársa, Max Verstappen maradt a garázsban. Hivatalosan az első mért kör Mick Schumacher nevéhez fűződött, ám a Haas pilótája által futott 1:54.863 valójában egy újabb gumimelegítő kör volt.

A Ferrari jól kezdte az edzést, és a végén is ott volt az elejénForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Később aztán ennél sokkal jobb köröket autóztak, a két Ferrari pedig az élre állt, miután Charles Leclerc 1:47.701 másodperc alatt ért körbe, Carlos Sainz pedig még közel 1 másodperccel őt is felülmúlta. Ezt követően persze tovább gyorsult a mezőny, a monacói pilóta pedig már 1:46 alatti körrel vette át a vezetést.

Bő 10 perc elteltével egy ideig virtuális biztonsági autó volt érvényben, mivel törmelék került a pályára, amit az egyik pályamunkás eltávolított. Nem sokkal később Lewis Hamilton került a táblázat élére, rajta kívül pedig Lando Norris is megelőzte a Ferrarikat. Verstappen csupán a 6. pozíciót foglalta el, de ő később kezdte a gyakorlást.

A hétszeres világbajnok aztán jelentősen javított a lágyakon, és már 1:43.893 másodpercnél tartott, amit a holland pilóta is csak 968 ezredre volt képes megközelíteni, igaz, közepes keverékeken. Ezt követően friss szettet tett fel a sárga oldalfalú abroncsokból, amelyekkel tudott gyorsulni, és lemaradása 205 ezredre csökkent.

Szűk fél óra elteltével Cunoda Juki hibázott, amikor a 4-es kanyar előtt blokkolta a kerekeit, aminek következtében eltalálta a falat, és a bukótérben kötött ki. Ráadásul a szűk hely miatt nehezen tudott visszatolatni, ráadásul elmondása szerint a fokozatot is alig találta meg a váltón.

Eközben Leclerc és Norris is bejött Hamilton és Verstappen közé, majd Daniel Ricciardo át is vette a vezetést a másik McLarennel. Csapattársa szintén jó körön volt, de látványos megpördülést mutatott be a 16-os kanyarban. Sebastian Vettel és Lewis Hamilton szintén hibázott, utóbbinak vissza is kellett tolatnia. Később Pierre Gasly is pórul járt.

Verstappennek végül sikerült az élre ugraniaForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Mullan

A Ferrarik aztán beleerősítettek a friss lágy abroncsokon, és Leclerc, valamint Sainz átvette a vezetést. Verstappennek szintén megvolt erre az esélye, ám a holland versenyzőt többször is feltartották. Bő 10 perccel a vége előtt viszont sikerült az élre állnia, miután 43 ezreddel felülmúlta a monacói pilóta idejét.

Innentől kezdve nem változott az élmezőny sorrendje: Verstappen 1:43.184-gyel végzett az élen, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Bottas és Räikkönen lett az első tíz sorrendje. A gyakorlás végén a két Haas, valamint Bottas és Norris is hibázott, közülük Nyikita Mazepin járt a legrosszabbul, aki megpördülése után eltalálta a falat.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!

 

Innentől kezdve nem változott az élmezőny sorrendje: Verstappen 1:43.184-gyel végzett az élen, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Bottas és Räikkönen lett az első tíz sorrendje. A gyakorlás végén a két Haas, valamint Bottas és Norris is hibázott, közülük Nyikita Mazepin járt a legrosszabbul, aki megpördülése után eltalálta a falat.

GPHírek
10:09

Két év után ismét Bakuban versenyez a mezőny

Tavaly a koronavírus-járvány miatt nem rendezték meg az Azeri Nagydíjat, az idén azonban újra birtokba vehetik a többnyire izgalmas, olykor kaotikus futamot produkáló bakui városi aszfaltcsíkot a pilóták. Bemelegítésnek alább megnézhetik, hogy miként érkeztek meg csütörtökön a helyszínre és járták be a 6003 méter hosszú kört a pilóták.

Kattintásra GALÉRIA nyílik az Azeri Nagydíj csütörtöki napjárólForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Mullan
GPHírek
10:11

Nem lehet tudni, kinek kedvez a pálya

A verseny előtt a Red Bull és a Mercedes is igyekezett a másikra hárítani az esélyesség terhét, az igazság azonban valahol félúton lehet, és alighanem nagyon kis különbségek dönthetnek majd a vb-címért csatázó két istálló között. Előzetesünkből kiderül, mire kell majd figyelni az előttünk álló hétvége során.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
10:16

Új módszerrel ellenőrzik a szárnyakat

A hétvége legfőbb beszédtémáját a hajlékony hátsó szárnyak ügye szolgáltathatja. A Mercedes már Monacóban jelezte, hogy amennyiben a Red Bull és a többi, ilyen elemmel rendelkező csapat használni fogja a hajlékony szárnyat, Bakuban óvást nyújthatnak be.

Az FIA Spanyol Nagydíj után kiadott, szigorúbb ellenőrzést bevezető technikai direktívája csak a Francia Nagydíjtól lép ugyan életbe, apróbb módosításokat eszközöltek rajta, valamint az alábbi képen látható pöttyök segítségével figyelni fogják a szárnyak hajlékonyságát már Bakuban is. Ez ugyanakkor vélhetően nem akadályozza majd meg a csapatokat abban, hogy bevessék az elemet.

GPHírek
10:26

Kiváló az idő Bakuban

Napsütés és 26 fok fogadta a pilótákat helyi idő szerint fél 1-kor, a körülmények azonban csak ebből a szempontból ideálisak, a pálya ugyanis – utcai helyszín lévén – még rendkívül poros, noha a Forma-2-esek már túl vannak egy szabadedzésen.

GPHírek
10:30

Elindult az óra, elkezdődött az első szabadedzés!

Mostantól 60 percük van a pilótáknak arra, hogy újra megbarátkozzanak a bakui aszfaltcsíkkal. Az F2-es edzés alapján nem lesz könnyű dolguk, a pálya ugyanis nagyon csúszik.

GPHírek
10:31

Özönlenek az autók a pályára

A legtöbben egy másodpercet sem akarnak elvesztegetni, máris több mint 10 autó van a pályán, a két topcsapat pilótái közül egyelőre azonban csak Pérez jött ki.

GPHírek
10:34

Pérez mérőkeretet cipel

Azaz nem ő, hanem az autója, amelynek bal oldalára jókora szerkezetet erősített a Red Bull a levegő áramlásának mérésére. 

GPHírek
10:35

Na ilyen kilátása sem sokaknak van

Az egyik pályatakarító jármű sofőrje olyan helyről nézheti az edzést és vélhetően majd a teljes hétvégét, amit még a VIP-vendégek is megirigyelnének. Íme:

GPHírek
10:36

Hatalmas a por

A Williams bemutatta, mi történik, ha valaki lemegy az ideális ívről. Mintha a Nagykörúton lenne.

GPHírek
10:38

A két Ferrari az élen

Persze ennek még semmi jelentősége nincs, de a vörös autók a monacói biztató tempó után egyelőre itt is gyorsak, Sainz van az élen 1:46.706-tal, mögötte pedig Leclerc jön 1 másodperccel lemaradva. Őket Ricciardo, Alonso, Bottas és Norris követi, Hamilton egyelőre csak a tizedik.

GPHírek
10:40

Leclerc átvette a vezetést

A kemény gumikat nyüstöli a Scuderia két pilótája, akik közül most a monacói ment egy 1:45.664-es kört, amivel 1 másodpercet adott Sainznak, akit közben Norris is megelőzött. Hamilton már az ötödik, Verstappennek még nincs mért köre.

GPHírek
10:42

Sainz kis híján falnak ment

A 15-ös kanyar kijáratán indult meg egy kicsit a Ferrari hátulja, a jobb hátsó kerék pedig milliméterekre került a faltól, de Sainz szerencséjére éppen, hogy elkerülte. A spanyol így is visszavette a második helyet és már csak 36 ezredre van Leclerc-től.

GPHírek
10:43

Rövid ideig VSC-fázis lépett életbe

Valamilyen törmelék került az aszfaltcsíkra, amit az egyik pályamunkás gyorsan el is távolított, így nem kellett sokáig lassan haladniuk a versenyzőknek.

GPHírek
10:46

Hamilton átvette a vezetést

Fél másodpercet adott Leclerc-nek és a Ferrarit időközben megelőző Norrisnak és 1:45.112-vel felugrott az első helyre a hétszeres világbajnok. Közben Verstappen is ment kört, közepes gumiin a hatodik helyre jött be 1,1 másodpercre Hamiltontól.

GPHírek
10:49

Hajlékony szárnnyal megy a Red Bull

Ahogy az várható volt, a Red Bull visszatette a Spanyolországban használt alacsonyabb leszorítóerős szárnyát, ami szemmel láthatóan hajlik az egyenesekben. Vajon már ma érkezhet az óvás, vagy a Mercedes megvárja a verseny végét?

GPHírek
10:50

Hamilton tovább javított

A lágy gumikon köröz a hétszeres világbajnok, így nem meglepő a tempója (1:43.893), amellyel már 1,7 másodpercre volt Norristól. Közben Verstappen is gyorsult és 1:44.861-gyel felugrott a második helyre.

GPHírek
10:51

Giovinazzi is majdnem megkóstolta a falat

Ugyanabban a kanyarban (15) csúszott meg, mint korábban Sainz, de ő még talán közelebb is volt a falhoz, mint a Ferrari spanyolja, ami azért nem kis teljesítmény. 

GPHírek
10:53

Hamiltonnak kettős szélárnyéka volt

Ezen a pályán több mint 4 tizedmásodpercet is hozhat a konyhára a szélárnyék, hát még ha két autótól is érkezik. Ez és a lágy gumi magyarázza Hamilton 9 tizedes előnyét a közepesen autózó Verstappen előtt.

GPHírek
10:57

Verstappen közelebb férkőzött

8 körös közepes gumikon lila középső és egyéni legjobb első és utolsó szektort ment, de az utolsóban kapott két tizedet Hamiltontól, miközben neki is volt szélárnyéka, noha nem dupla.

GPHírek
10:58

Cunoda a bukótérben

A japán újonc az első, aki komolyabb hibát vétett, a négyes kanyar bukóterében áll keresztben az Alpha Taurival.

GPHírek
11:02

Nekiment a falnak a japán

Elrontotta a féktávot, ami nem sikerült túl egyenesre, ettől nekiment a falnak, majd tovább haladt a bukótérbe, ami túl szűk volt ahhoz, hogy megforduljon benne, így perceket töltött ott a hátramenetet keresve. Szerencsére egy kis Benny Hill-show után sikerült végül továbbmennie.

GPHírek
11:05

Norris és Leclrc majdnem elkapta Hamiltont

Lágy gumin egy tizedre megközelítette a Mercedest, majd jött a monacói, aki ennél is közelebb férkőzött, és csak 28 ezreddel maradt el Hamiltontól. Ő is lágy gumin van.

GPHírek
11:06

Verstappen meleg helyzetet úszott meg

A 15-ös kanyar előtt egyszerre érte utol a pálya jobb oldalára húzódo Russellt és bal oldalán levő Ocont, majd a fékbe kellett taposnia, hogy ne legyen baleset a vége. Vettel közben bemutatott egy kicsúszást az egyes kanyarban, de azonnal továbbment.

GPHírek
11:08

Szárnyalnak a McLarenek

Ricciardo 1:43.732-vel állt az élre, 161 ezredet adva Hamiltonnak, de nem sokkal később jött Norris, és két lila szektorral akár a vezetést is átvehette volna, de a 16-os kanyarban elúszott az autó hátulja és megforgott. Nem talált el semmit.

GPHírek
11:08

Szárnyalnak a McLarenek

Ricciardo 1:43.732-vel állt az élre, 161 ezredet adva Hamiltonnak, de nem sokkal később jött Norris, és két lila szektorral akár a vezetést is átvehette volna, de a 16-os kanyarban elúszott az autó hátulja és megforgott. Nem talált el semmit.

GPHírek
11:11

Hamilton a bukótérben

A 15-ös kanyar féktávját rontotta el a világbajnok lila első szektort követően, és kiszaladt a bukótérbe, ahonnan aztán gond nélkül kitolatott és továbbment. A Ferrarik is a lovak közé csaptak közben, már Leclerc vezet 1:43.227-tel, 3 tizeddel előzve a második helyre feljövő Sainzot és 5 tizeddel a harmadik helyre visszacsúszó Ricciardót.

GPHírek
11:12

Latifi és Vettel is hibázott

A Williams pilótáját a 15-ös kanyar belső kerékvetője katapultálta majdnem a külső védősávnak, de megúszta a kisebb repülést, míg Vettel a 16-os kanyar bukóterébe csúszott le.

GPHírek
11:14

A másik Alpha Tauri is meglátogatta a bukóteret

Ezúttal Gasly hibázott, de ő a 15-ös kanyarban tette mindezt. Hamiltonhoz hasonlóan ő is tolatni kényszerült. Vélhetően a hátszél miatt ennyi a hiba ezen a helyen.

GPHírek
11:17

Mazepin feltartotta Verstappent

Az orosz a hármas kanyar előtti egyenesben poroszkált, és látszólag fogalma sem volt arról, hogy Verstappen friss lágy gumikon nagy tempóval érkezik mögötte. „Hihetetlen, ez hihetetlen” – panaszkodott a holland a rádióban.

GPHírek
11:20

Verstappen az élen

Második lágy gumis körével már az élre ugrott a holland, de folymatosan veszített az első szektor után Leclerc-hez képest. Több mint 2 tizedes előnnyel indított, majd csupán 43 ezreddel előzte meg a Ferrarit, jóllehet, nem volt szélárnyéka a célegyenesben. Pérez közben feljött negyediknek, valamivel több mint 4 tizedre a csapattárstól.

GPHírek
11:20

Verstappen az élen

Második lágy gumis körével már az élre ugrott a holland, de folymatosan veszített az első szektor után Leclerc-hez képest. Több mint 2 tizedes előnnyel indított, majd csupán 43 ezreddel előzte meg a Ferrarit, jóllehet, nem volt szélárnyéka a célegyenesben. Pérez közben feljött negyediknek, valamivel több mint 4 tizedre a csapattárstól.

GPHírek
11:26

Az alsóházban minden a megszokott

Kicsit nézzünk szét a mezőny hátsó részében is. A sort a két Haas zárja, Mazepin az utolsó, de csak 46 ezredre van Schumachertől, előttük pedig a két Williams tanáyzik Russell-Latifi sorrendben. Vettel (15.) és Ocon (16.) is nagyon hátul vannak.

GPHírek
11:28

Mazepin a falban

A 16-os kanyarban csúszott ki az orosz, aki a teljes monacói hétvégét végigcsinálta hiba nélkül, most azonban elveszítette az uralmat az autó felett. Szerencséjére nagyon kis tempóval koccant neki a Tech-Pro falnak, így valószínűleg nem sérült az autója.

GPHírek
11:30

Schumacher is kicsúszott

Akárcsak korábban Cunda, ő is a négyes kanyart fékezte el, és a japánhoz hasonlóan ő sem tudott megfordulni a szűk bukótérben, úgyhogy tolatgatnia kellett. Végül gyorsabban visszatalált a pályára, mint az Alpha Tauri újonca.

GPHírek
11:31

Bottas és Norris a bukótérben randizott

Vicces jelenet volt, ahogy a finn kiment a hármas kanyar bukóterébe, majd amikor egy gázfröccsel 180 fokot fordult, az ugyanabba a bukótérbe érkező Norrisszal találta szemben magát. Szép páros gyakorlat volt.

GPHírek
11:35

Ennyi volt, Verstappen maradt az élen

Közben leintették az első szabadedzést, Verstappen elsőségét pedig már senki sem veszélyeztette. A holland pilóta lágy gumikon elért 1:43.184-es körével hozta az első helyet, mögötte Leclerc, Sainz, Pérez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Alonso, Bottas, Räikkönen, Giovinazzi, Stroll, Cunoda, Vettel, Ocon, Russell, Latifi, Schumacher és Mazepin végzett.

GPHírek
11:37

14 órakor ismét jövünk

Ne feledjék, hogy ma még lesz egy szabadedzés, amelyet 13 óra 50 perctől szintén élőben közvetítünk. Addig a viszontlátásra!

Még több bejegyzés