Lewis Hamilton pályafutása 100. rajtelsőségét szerezte meg a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, miután hajszállal megelőzte Max Verstappent, aki a Q2-ben még a pole pozíció esélyesének tűnt.
Nem indult zökkenőmentesen az idei negyedik verseny, a Spanyol Nagydíj időmérő edzése, a 10-es kanyar bukóterében található védősáv javítása miatt ugyanis 10 perces csúszással tudott csak elkezdődni a körözés. 25 fokos levegő és 45 fokos aszfalthőmérséklet fogadta a versenyzőket, a meleg pedig már egyetlen mért körön is képes volt túlmelegíteni a lágy abroncsokat, így mindenkinek oda kellett figyelnie arra, hogy mennyire megy gyorsan a felvezető körben.
Amint zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, a két Williams és a két Haas jött ki elsőként, így mért kört is ők mentek először. Nicholas Latifi kezdett az élen 1:20.241-gyel, de Mick Schumacher csak 68 ezreddel maradt el tőle, majd következett a már 3 tizedet kapó Nyikita Mazepin. George Russell nem fejezte be az első mért körét, és inkább a bokszutca felé vette az irányt, mint utólag kiderült, eleve így tervezte.

Hamarosan igencsak megélénkült a forgalom a pályán, és elkezdtek záporozni a lágy gumis gyorskörök. A két Mercedes azonban nem a piros oldalfiú Pirelliken, hanem a közepes keveréken kezdett, de azon is szárnyaltak, az első körök után Bottas állt az élen 1:18.005-ös körrel a lágy gumival nála 85 ezreddel lassabbat tudó Verstappen előtt. A holland pilótát Pierre Gasly, Sergio Pérez és Carlos Sainz követte, miközben Lewis Hamilton 24 századmásodperces hátrányban csak a hatodik helyet foglalta el.
A kieső helyeken Räikkönen, Stroll, Schumacher, Latifi és Mazepin volt a sorrend, miközben nem sokan érezhették magukat biztonságban a 16. helytől lejjebb sem. Norris csak a 13., Vettel pedig csak a 14. helyen állt.
Nem véletlen, hogy az első nyolcból Leclerc-t és Hamiltont is kiküldte egy lágy szetten a csapata (utóbbi egy felvezető kör után inkább a bokszba hajtott), a 8. helyezett Esteban Ocontól lefelé pedig mindenkinek jönnie kellett másodszor is, azaz az említettek mellett Leclerc, Alonso, Russell, Cunoda és Giovinazzi is kénytelen volt még egy szettet elhasználni.
A pálya javulása végül azt eredményezte, hogy a hajrában futott 1:17.821-es körrel Lando Norris végzett a Q1-ben az első helyen Bottas és az 1:18.041-re javító Leclerc előtt. A kieső helyeken Cunoda, Räikkönen, Schumacher, Latifi és Mazepin lett a sorrend. A japán pilóta kiesése jelentette a meglepetést (Gasly 3 és fél tizeddel jobb kört autózva az ötödik lett), valamint azt is érdemes kiemelni, hogy Schumachernek sikerült elkapnia az egyik Williamst, miközben csapattársát 7 tizedmásodperccel verte. A levezető körben Cunoda keresetlen szavakkal illette az Alpha Tauriját, amellyel kiszélesítette a pályát a 12-es kanyarban. A csapat aligha díjazta ezeket a megjegyzéseket.
A másik Williamsben Russell ezúttal is bejutott a Q2-be, méghozzá a 14. helyen, miközben az utolsó továbbjutó hely Antonio Giovinazzié lett.

Miként azt már a pénteki nap utáni elemzésünkben is előrevetítettük, ezúttal nem volt taktikázás a Q2-ben, mindenki a lágy abroncson próbált bejutni a Q3-ba, mivel a versenyen a lágy-közepes taktika ígérkezik a legjobbnak. A Mercedesek érkeztek elsőnek, Bottas pedig meglepetésre nemcsak jobb kört ment Hamiltonnál, hanem több mint 2 tizedet adott a hétszeres világbajnoknak. A finn 1:17.400-as köre azonban nem sokáig számított a legjobbnak,
Max Verstappen ugyanis három lila szektorral ráhozta a frászt a Mercedes-garázsra, 1:16.922-vel ugyanis 478 ezredet adott Bottasnak, 7 tizedet Hamiltonnak.
Az első hármas mögé Norris iratkozott fel, őt Sainz és Leclerc követte, majd Alonso, Stroll, Gasly és Ricciardo tette teljessé az első tizet. És hogy hol volt a másik Red Bullban Sergio Pérez? A 12. helyen, 1,1 másodperccel lemaradva Verstappentől...

A Q2 hajrájára azonban összekapta magát a mexikói versenyző és 1:17.669-es körrel simán továbbjutott az ötödik helyen, miközben Hamiltonnak és Bottasnak is sikerült javítania, de így is csak megközelíteni tudták a bokszban maradó Verstappent. A finn versenyző zárta a második helyen a Q2-t 22 százados hátrányban a holland mögött, miközben Hamilton 24 századdal lemaradva a harmadik lett. A hétszeres világbajnok mögött Sainz, Pérez, Norris, Leclerc, Ricciardo, Ocon és Alonso volt a még továbbjutók sorrendje, a két Alpine tehát ismét ott volt a Q3-ban.
A két Aston Martin ezúttal viszont kiesett (Portugáliában Vettel bejutott a legjobb tízbe), Stroll a 11., Vettel a 13. helyen zárt. A 12. pozíciót Pierre Gasly szerezte meg, a 14. helyen Giovinazzi, a 15.-en Russell végzett.
A Q3-ban folytatódott Pérez nehézkes időmérője: a 13-as kanyarban megforgatta a Red Bullt az első gyorskörén, miután megpróbált a kavicságyból befordulni.
Ami az eredményeket illeti, elképesztően szorosan alakult az eleje, Hamilton 1:16.741-es kört repesztett, amivel megelőzte a tőle mindössze 36 ezreddel elmaradó Verstappent és a szintén nagyon közel, csupán 132 ezredre levő Bottast. A finnt Ocon, Sainz, Ricciardo, Leclerc, Norris, Alonso és a mért kör nélkül álló Pérez követte. Semmi nem volt azonban még eldöntve, hatalmas tűzijátékra volt kilátás az időmérő végén.

Végül azonban csalódnunk kellett, az élen álló hármasból ugyanis végül senki sem tudott javítani, a két Mercedes és Verstappen is jelentősen elmaradt az előző idejétől. Hátrébb ugyanakkor történtek javítások, többen ugyanis csak a második mért körükre tették fel a lágy gumikat, így Leclerc megkaparintotta a negyedik helyet. Mögötte Ocon lett az ötödik, Sainz a hatodik, majd következett Ricciardo, a mindössze nyolcadik időt elérő Pérez, majd Norris és Alonso.
Egy ideje már biztosnak tűnt, hogy eljön ez a pillanat, Barcelonában pedig meg is történt: Lewis Hamilton a 100. rajtelsőségét ünnepelheti a katalán pályán.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
Nemsokára minden kiderül
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan indul a Spanyol Nagydíj időmérője! A pole pozíció tulajdonosát már csak azért is nehéz megjósolni, mert tegnap a Mercedesek nagyon erősnek tűntek, a harmadik szabadedzésen viszont Max Verstappen érte el a legjobb időt. Utóbbi összefoglalóját az alábbi linken olvashatják:
A Red Bull 15 embert csábított el
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, a Red Bull körülbelül száz, a címvédő motorrészlegén dolgozó szakembert keresett meg, közülük pedig 15-öt igazoltak le. Az osztrák üzletemberen kívül kollégája, Christian Horner, valamint Verstappen és Hamilton is elmondta véleményét a fejleményekről, erről az alábbi cikkben olvashatnak részletesen:
Mire mehet a Ferrari?
A Ferrari tegnap és ma is biztató tempót produkált, Leclerc pedig mindkétszer elcsípte a 3. helyet. A monacói pilóta egykörös tempóját és a maranellóiak jelenlegi formáját elnézve nem kizárt, hogy egy bő óra múlva már nem a 4. pozíció lesz az idei legjobb kvalifikációs eredménye.
Practice done. See you in a few hours for #Quali ??#essereFerrari ?? #SpanishGP #FP3 pic.twitter.com/bABY1O4ATd
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 8, 2021
A közelmúlt alapján Hamilton bizakodhat
Az elmúlt öt alkalomból négyszer, az utolsó hét évből pedig ötször a hétszeres világbajnok indulhatott az élről a Spanyol Nagydíjon. Ráadásul 2015-ben Rosberg, 2019-ben pedig Bottas, vagyis a másik Mercedes-pilóta fosztotta meg az első helytől. Tavaly kevesebb mint 1 tized volt a különbség a brit és a finn versenyző között.
10 perccel csúszik a kezdés
A 9-es kanyarban javítani kell a korlátot, miután a Formula Regional by Alpine futamán baleset volt azon a ponton. Ennek következtében a jelenlegi állás szerint 15:10-kor kezdődik a kvalifikáció.
Qualifying is delayed by 10 minutes ??
— Formula 1 (@F1) May 8, 2021
Track marshals are checking the barriers at Turn 9
The session will start at 15:10 local time #SpanishGP ???? #F1 pic.twitter.com/M53dF7O0HK
Verstappen jubilál
A holland pilóta a 100. időmérőjére készül a Red Bull színeiben. Vélhetően mindez nem nagyon érdekli, de ettől függetlenül biztosan szeretné megszerezni a pole pozíciót a jubileumi kvalifikáción.
Räikkönen egy kamera miatt kapott defektet
A 2007-es világbajnok a harmadik szabadedzés második felében kapott defektet. A Pirelli szerint ezt egy kerékvetőre elhelyezett kamera okozhatta.
Elindult a Q1
Megkezdődött az időmérő, és a két Williams, illetve Haas máris kigurult a pályára, természetesen kivétel nélkül lágy abroncsokon.
Let’s roll! ????#HaasF1 #SpanishGP #Quali pic.twitter.com/oA8VJXAIqf
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) May 8, 2021
Latifi kezd az élen
A kanadai pilóta 1:20.241 másodperccel nyitott, 68 ezreddel megelőzve Schumachert és 319-cel Mazepint. Russell nem fejezte be gyorskörét, hanem visszahajtott a bokszba. Időközben egyre többen jönnek ki a garázsból, a két Mercedes pedig közepeseken próbálkozik.
Bottas a leggyorsabb
A finn pilóta 1:18.005 másodperc alatt ért körbe, amivel a táblázat élére ugrott, megelőzve Verstappent és Sainzot. A Red Bull számára riasztó lehet, hogy mindezt a közepes abroncsokon érte el, mint ahogyan a jelenleg 4. Hamilton is a sárga oldalfalú gumikon autózott.
Gasly a harmadik
A francia versenyző 185 ezreddel volt lassabb Bottasnál. A 13. helyen álló Norris az első szektorban abszolút legjobb időt autózott, viszont a harmadikban nagyon sokat kapott a Mercedestől.
Stroll van veszélyben
Ha így marad, a kanadai versenyző zsinórban másodszor esik ki a Q1-ben, hiszen a 17. helyen áll. Ugyanakkor neki és a többieknek is van szűk 5 perce javítani eddigi legjobbján. Rajta kívül Räikkönen, Schumacher, Latifi és Mazepin áll az utolsó öt hely valamelyikén.
Nagy a forgalom
A pilótáknak nagyon kell figyelnie, hogy ne tartsák fel a mögöttük érkezőt. Ez nem mindig sikerült, néha igencsak feltorlódtak néhányan.
Count the cars! ??#SpanishGP ???? #F1 pic.twitter.com/4br6JkH0pS
— Formula 1 (@F1) May 8, 2021
Hamilton ismét a pályán
A brit pilóta csak a 6., de továbbjutása így sincs veszélyben, mégis pályára küldték, ráadásul a lágy gumikon. de csak egy körre. Az első nyolc a bokszban nézi a Q1 végét, a többiek javítani próbálnak.
Cunoda kiesett
Vettel, Norris, majd Russell is veszélyben volt, de mindannyian javítottak, a McLaren pilótája ráadásul egyenesen az élre ugrott. Ennek következtében a japán versenyző már az első szakasz végén búcsúzik, mint ahogyan Räikkönen, Schumacher, Latifi és Mazepin is. A lassításon látszott, hogy a továbbjutásról mindössze 7 ezreddel lecsúszó japán pilóta köre nem volt tökéletes.
A Q1 kiesői
16. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 1:18.556
17. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:18.917
18. Mick Schumacher (Haas) 1:19.117
19. Nicholas Latifi (Williams) 1:19.219
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:19.807
Schumacher eddigi legjobb időmérőjén van túl
A német pilóta eddig csupán csapattársát előzte meg a kvalifikáción, illetve Imolában Cunoda nem futott mért kört. Most viszont nemcsak Mazepint, hanem Latifit is legyőzte, vagyis egyértelműen a mostani kvalifikáció után lehet a legelégedettebb.
Jön a Q2
A pilóták már egy ideje pályára mehetnének, de csak az imént gurultak ki néhányan a pályára. Úgy néz ki, a Mercedes nem véletlenül használt közepeseket a Q1-ben, ugyanis most lágyakkal kezdenek.
Csak Giovinazzi van közepesen
Legalábbis az eddig megjelenő kilenc pilóta közül. Az olasz pilóta vélhetően nem fog továbbjutni a sárga oldalfalú abroncsokon, a többiek viszont a jelek szerint úgy gondolják, hogy a lágyakon érdemes indulni holnap.
Verstappen közel fél másodperccel vezet
A holland pilóta három lila szektort autózott, amivel 478 ezreddel vezet Bottas, 710-zel pedig Hamilton előtt. Mögöttük Norris, Stroll, Gasly, Pérez, Vettel és Giovinazzi a sorrend, a többiekre még várni kell.
Pérez veszélyben
Sainz az 5., Leclerc a 6., Alonso a 7., Ricciardo a 10., Ocon pedig a 11. helyre jött fel, Russell a bokszban maradt. Ennek következtében Pérez csupán a 12. pozíciót foglalja el, Vettel és Giovinazzi pedig szintén veszélyben van.
Nagyon szoros a csata a továbbjutásért
Az 5. helyezett Sainz és a 13. Vettel között mindössze 232 ezred a különbség. Ennek tudatában valószínű, hogy izgalmas lesz a Q3-ért folytatott harc. Eközben Russell szintén feliratkozott a eredményjelzőre, de csupán Giovinazzit tudta megelőzni.
Csak Verstappen maradt a bokszban
Még a Mercedesek is visszajöttek a pályára, mögöttük pedig tényleg senki nem érezheti magát biztonságban. Russell kiesése viszont már most biztossá vált, ugyanis ő visszament a bokszba.
Alonso továbbjutott, Vettel nem
Pérez tudott javítani és az 5. helyen végzett, viszont néhányan nem voltak képesek gyorsulni. Az élcsapatokon kívül a Ferrarik, a McLarenek és az Alpine-ok jutottak tovább. Stroll mindössze 8 ezreddel maradt le Alonsótól, rajta kívül Gasly, Vettel, Giovinazzi és Stroll búcsúzott.
That's the end of the road for our qualifying. @lance_stroll ?? P11#SV5 ?? P13 pic.twitter.com/hshQh42cQX
— Aston Martin Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) May 8, 2021
A Q2 kiesői
11. Lance Stroll (Aston Martin) 1:17.974
12. Pierre Gasly (Alpha Tauri) 1:17.982
13. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:18.079
14. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:18.356
15. George Russell (Williams) 1:19.154
A Mercedesek javítottak
A nagy izgalmak közepette elsikkadt, de a Q2 végén mindkét Mercedes javított, és Bottas 220, Hamilton pedig 244 ezredre közeltette meg Verstappent. Más kérdés, hogy ha a holland pilóta is visszajön, akkor vélhetően ő is tudott volna gyorsulni.
Jön az utolsó 12 perc
Elindult a Q3, aminek során eldől, hogy ki indulhat a pole pozícióból a holnapi futamon. Természetesen mindenki a lágy gumikon gurult ki.
Verstappen az utolsó a pályán
A két Mercedesszel és Alonsóval együtt egy kicsit tovább a bokszban maradt, mint a többiek. A holland pilóta abból a szempontból előnyben lesz a többiekhez képest, hogy ő teljesítheti a körét a legjobb körülmények között.
Hamilton az első, Pérez megforgott
A mexikói pilóta nagyot hibázott, amikor túl szélesen ment és megpördült, így neki nincs is mért köre. A többiek közül Hamiltoné volt a leggyorsabb kör, a brit pilóta 1:16.741-et autózott, 36 ezreddel megelőzve Verstappent. Bottas a 3., mögötte Ocon, Sainz, Ricciardo, Leclerc, Norris és Alonso a sorrend.
Hamiltonnak ez lehet a századik pole-ja
Érdemes megjegyezni, hogy ha a brit pilóta megőrzi első helyét, akkor holnap 100. alkalommal indulhat az élről. A hétszeres világbajnoknak ráadásul nem is volt tökéletes köre, ugyanis a pályára kerülő sóder bizonyára hátráltatta.
Hamilton megszerezte századik pole-ját!
Az első hármasból egyikük sem javított, így maradt a Hamilton-Verstappen-Bottas sorrend. A hétszeres világbajnok tőle szokatlan módon, kitörő örömmel fogadta a rádión érkező gratulációt.
Leclerc a negyedik, Pérez a nyolcadik
Ami a Mercedesek és Verstappen mögötti sorrendet illeti, a monacói pilóta az idei négy időmérőből harmadszor szerzi meg a 4. pozíciót, mögötte pedig Ocon végzett. Sainzot és Ricciardót mindössze 2 ezredmásodperc választotta el a 6., illetve a 7. helyen. Pérez a 8., Norris a 9., Alonso a 10. pozícióban zárt.
Izgalmas futamnak nézünk elébe
Ugyan Verstappen versenytempója nem tűnt jónak a második szabadedzésen, de Pérez tempója alapján ő is bizakodhat a holnap 15:00-kor kezdődő futam előtt, amit természetesen szintén percről percre közvetítünk. A mai figyelmüket köszönjük, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.