Borús időben, az eső fenyegetése mellett kezdődött meg az idei szezon első európai időmérője az olaszországi Imolában. Az Emilia Romagna Nagydíj kvalifikációja nem kevés izgalommal kecsegtetett, és nem sokkal a kezdete után el is kezdte beváltani a hozzá fűzött reményeket.
A szombat délelőtti szabadedzésen számos hibát, megpördülést és pályaelhagyást láthattunk, Sebastian Vettel korai pályaelhagyása pedig azt vetítette előre, hogy ezekből az időmérőn is lesz bőven. Cunoda Juki első gyorskörében történt rontása azonban jóval több volt apró hibánál:
a japán újonc a Variante Altában veszítette el az uralmat az Alpha Tauri fölött, majd háttal a gumifalba csapódott, ezzel kiírva magát a további küzdelemből, egyúttal eldöntve az egyik Q1-es kieső hely sorsát.
A helyzetet ezután a csapattársa felől érdeklődő Pierre Gasly mérnöke foglalta össze a legjobban: „Juki jól van, az autó nincs."
Mivel ekkor mindössze 6 perc telt el az időmérőből, csak öt autónak volt mért köre: Stroll állt az élen 1:16.082-vel Räikkönen, Schumacher, Russell és Mazepin előtt.
Mire a romok eltakarítása után folytatódhatott a körözés, a nap is kisütött az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari versenypálya fölött, amitől a levegő és a pálya hőmérséklete is emelkedett, de továbbra is eléggé hűvös volt, ami nem kedvezett a gumik üzemi hőfokra melegítésének.
Az első rohamok után Bottas állt az élre 1:14.926-tal, mögé pedig a továbbra is szenzációs formában levő Norris sorolt be a McLarennel. A fiatal britet Verstappen, Hamilton és az első körét pályaszélesítés miatt elveszítő Pérez követte. A kiesőzónában eközben a két Haas vívott ádáz csatát a két Williamsszel a továbbjutásért, a négyes fogatot pedig a remek teljesítményt nyújtó Mick Schumacher vezette fel Latifi, Mazepin és a hétvége során szenvedő Russell előtt.
A hajrában azonban fordult a kocka, és végül mindkét Williams beverekedte magát a legjobb 15-be, ráadásul Latifinek (12.) sikerült a kavicságyat is megjáró Russell (14.) előtt maradnia. Aki alatt nagyon rezgett a léc, az a mindössze 15. helyen továbbjutó Fernando Alonso volt.
Könnyen lehet, hogy a kétszeres világbajnokot Nyikita Mazepin mentette meg, az orosz ugyanis utolsó gyorskörének elején a célegyenesben megelőzte a szintén gyorskört kezdő, a rádióban szentségelő Antonio Giovinazzit,
így az olasz kénytelen volt félbeszakítani utolsó próbálkozását. Mazepin ezzel együtt az utolsó előtti helyen esett ki és fél másodperccel maradt el a közvetlenül előtte végző Mick Schumachertől. A másik két kieső helyet Räikkönen és Giovinazzi foglalta el.
Ami az élmezőnyt illeti, a Q1-et a két Mercedes zárta az élen, Bottas 1:14.672-es körrel két és fél tizedet adott Hamiltonnak, aki Norrist, Verstappent, Ocont, Pérezt, Sainzot, Leclerc-t, Vettelt és a top 10-et teljessé tevő Lance Strollt előzte meg.
Akik a Q2 elején esetleg nem hittek a számítógépnek, azok a szemüknek már kénytelenek voltak, a két Mercedes és Verstappen (Pérezzel a Red Bull nem mert kockáztatni) mellett ugyanis a Williams volt az az istálló, amely közepes gumikkal jött ki (ráadásul mindkét pilóta azokon volt), így próbálva meg bejutni a Q3-ba. Az első mért körök után Hamilton állt az élre 1:14.817-tel a tőle csupán 67 ezreddel elmaradó Verstappen előtt, de csak addig, amíg nem jött Norris lágy gumin, és 1:14.718-cal átvette a vezetést. Az első három helyen így Norris, Hamilton, Verstappen volt a sorrend, őket Leclerc, Bottas, Pérez, Stroll, Sainz, Gasly és Russell követte, utóbbi tehát egyelőre közepesekkel is továbbjutó helyen állt. Sebastian Vettel eközben gondban volt, pályaszélesítés miatt ugyanis mért kör nélkül az utolsó helyen állt.
Végül sikerült mért kört összeraknia, de csak a 14. helyen zárta az időmérőt, miközben csapattársa a 10. helyen éppen, hogy továbbjutott.
A Q2 meglepetését azonban nem a négyszeres világbajnok, hanem Carlos Sainz kiesése szolgáltatta.
A spanyol 6 századdal maradt le a továbbjutástól a Ferrari idei első hazai futamán úgy, hogy Charles Leclerc közel 4 tizeddel jobb körrel a harmadik lett a második szakaszban. Sainz nem is volt elégedett a rádióban.
Hiába mentek remekül a Q1-ben, a két Williamstől Q3-as részvételre márt nem futotta, Russell a 12., Latifi pedig a 14. rajtkockát szerezte meg. Mindketten legyőzték azonban a csupán 15. helyen záró Fernando Alonsót, aki 2017 óta először kapott ki időmérőn aktuális csapattársától.
A Q2-t végül egy újabb szett lágy gumin 1:14.716-ot repesztő Pérez zárta az élen Norris, Leclerc, Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Ricciardo, Ocon és Stroll előtt.
Pérez ezek után a Q3-at is jól kezdte és 1:14.665-tel a harmadik helyre sorolt be az első körök után az élen álló Hamilton (1:14.411) mögé. Kettejüket a Mercedestől 91 ezreddel elmaradó Verstappen választotta szét, az utolsó pillanatig nyílt volt tehát a csata a Mercedes és a Red Bull között. Az első szektort elrontó Bottas ezzel szemben nem ment jó első kört a harmadik szakaszban, és 6 tizedes hátránnyal csak a hatodik helyet foglalta el a negyedik Norris és az ötödik Leclerc mögött.
Az igazi tűzijáték azonban még hátra volt. Az utolsó mért köröknél Hamilton érkezett elsőként, de nem tudott javítani az idején. Utána jött Norris, aki kis híján elcsente az első helyet a hétszeres világbajnoktól, majd miután 4 századdal besorolt mögé a második helyre, törölték az idejét. A sort a két Red Bull zárta, előbb Pérez ment csupán 35 ezreddel lassabb kört Hamiltonnál, majd jött Verstappen, aki ahelyett, hogy simán megnyerte volna az időmérőt és szokása szerint tizedekkel verte volna a csapattársát, csak a harmadik időt érte el, ami 87 ezreddel volt lassabb Hamilton körénél.
A holland a Tamburellóban még a füvet is megcsípte egy ellenkormányzás után. Ha az nincs, könnyen lehet, hogy az övé lett volna az elsőség.
Ezzel Hamilton pályafutása 99. pole pozícióját szerezte meg Imolában, míg Pérez először indulhat az első sorból F1-es futamon.
A Q3 nagy vesztese Valtteri Bottas lett, aki csak a nyolcadik rajtkockát szerezte meg. Verstappen mögött a negyedik pozícióban Leclerc zárt, mögötte Gasly, Ricciardo, Norris, Bottas, Ocon és Stroll lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |