Verstappen legyőzte a Mercedeseket az év utolsó futamán
2020. december 13. 13:50
Az idén utoljára sorakozott fel a Forma-1-es mezőny verseny rajtrácsára, hogy az Abu-dzabi Nagydíjon zárja le az idei szezont. A pole pozícióból Max Verstappen kezdhette meg a szezonzárót, mellőle Valtteri Bottas, mögüle a második sorból pedig Lewis Hamilton rajtolhatott. A legtöbb kérdés már eldőlt, az egyéni pontverseny második helyéért azonban Verstappen és Bottas még meccselt egyet, valamint a konstruktőri pontverseny harmadik helye is kiadó volt, azért a Racing Point, a McLaren és a Renault csatázott.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, többen lezártak egy fejezetet a pályafutásukban, Kevin Magnussen a Forma-1-től, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és Sergio Pérez pedig a csapatától búcsúzott, noha a mexikói pilóta esetében az sem zárható ki, hogy az F1-nek is kénytelen lesz búcsút inteni, hiszen nincs szerződése a következő évre.
Az első tízből a két Mercedes, Verstappen, Sainz és Ocon kezdett a közepes gumikon, a többiek a versenystratégia szempontjából hátrányosabb lággyal kezdtek, míg hátrébb senki nem tette fel a piros oldalfalú Pirelliket, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel, Sergio Pérez és Kevin Magnussen pedig egyenesen a kemény gumin rajtoltak.
A rajtnál Verstapppen megtartotta az első helyet, Bottas hiába nézelődött a belső íven, kénytelen volt besorolni a Red Bull mögé. Mögötte Hamilton maradt a harmadik, Norris a negyedik, Albon az ötödik.
Az első néhány kör során Verstappen kényelmes előnyt épített ki Bottas előtt, aki szintén leszakította magáról Hamiltont. Hátrébb a két Ferrari helyet cserélt, Vettel feljött a 12. helyre, Leclerc visszaesett mögé. A mezőny végén is volt esemény, Sergio Pérez megkezdte a felzárkózást azok után, hogy a 19. helyről rajtolva az első körben visszaesett az utolsó pozícióba.
Albon az ötödik helyen nem igazán tudta beváltani az ígéretét és segíteni Verstappent a Mercedesek szorongatásával, mivel beszorult Norris mögé, és csak a 6. körben sikerült megelőznie a McLarent. Hátránya ekkorra már több mint 5 másodpercre rúgott a harmadik helyezett Hamilton mögött. Ezzel egy időben Ocon a 10. helyen maga elé engedte a kemény gumin nála gyorsabb Ricciardót.
Úgy tűnt, hogy az első és várhatóan egyetlen kerékcserékig semmi nem fog történni, ekkor azonban a 9. körben Pérez alatt megállt a Racing Point. Először csak virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, az élmezőny pedig azonnal a bokszba hajtott a kemény gumikért. Az elején maradt a Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon sorrend, az ötödik helyre azonban feljött a keményeken kezdő és még nem cserélő Ricciardo, valamint a két Ferrari is nyert, Vettel a hetedik, Leclerc a nyolcadik pozíciót örökölte meg. Utóbbi érdekes módon nem állt ki a közepes gumikon sem. Pérez kiesése egyébként nagyon érzékenyen érintette a Racing Pointot, amelynek jelentősen csökkentek az esélyei a konstruktőri harmadik hely megőrzésére.
Leclerc kint tartása a VSC alatt az újraindítás után bosszulta meg magát, előbb Sainz, majd néhány kör múlva Stroll, Gasly és Ocon is megelőzte a tapadásért küzdő Ferrarit, amely egészen 12. helyig csúszott vissza. A spanyol ezután Vettelt is levadászta, viszont közben vizsgálat alá került, amiért a VSC alatt feltartotta a bokszutcában a mögötte érkezőket, hogy a csapatnak több ideje legyen lecserélni Norris kerekeit. Ezt az FIA a verseny után tárgyalja.
Az élen eközben Verstappen 5 másodpercre leszakította Bottast, akit Hamilton szorongatott. A Mercedes a verseny előtt elárulta, hogy elővigyázatossági okokból minden Mercedes-motoros autót visszafogtak egy kicsit, mert aggódtak az MGU-K megbízhatósága miatt. Ez Verstappen kezére játszott a versenyen.
A Ferrari végül a 22. körben kegyelmezett meg Leclerc-nek, és kihívta a bokszba kemény gumikért, amelyekkel a monacói az utolsó helyre jött vissza, és több olyan autó is elé került, amely hozzá hasonlóan nem tervezett több kerékcserét. Nem volt túl sok értelme a Ferrari stratégiájának.
Amikor már úgy tűnt, hogy a vezető négyes szépen elkocsikázik a célig, némi izgalom is került a meccsbe, Verstappen és Hamilton is azt jelentette ugyanis, hogy nem hiszi, hogy kibírják a gumik a végéig. A holland mondjuk ennek ellenére 7 másodperc fölé növelte az előnyét Bottasszal szemben, úgyhogy annyira azért nem spórolt az abroncsokkal.
A kemény gumin rajtolók közül Ricciardo bírta a legtovább. Vettel 35 kör után kijött a 9. helyről közepes keverékért, hogy 10 másodpercre Leclecr-től, a 15. helyre álljon vissza. Ricciardo az 5. helyről az 55 körös futam 39. körének végén látogatta meg a szerelőit, és a két McLaren mögé, a 7. helyre állt vissza sárga Pirelliken.
A gumik miatti dráma végül elmaradt, a vibrációval bajlódó Verstappen 10 másodperc fölé növelte az előnyét Bottas előtt, és tükörsima győzelmet aratott. Mögötte a pontversenyben a második helyet bebiztosító Bottas, majd Hamilton jött be a célba, míg a negyedik helyet a végén a hétszeres világbajnokot megszorongató Alex Albon kaparintotta meg.
Verstappen legfeljebb amiatt lehetett bosszús kicsit, hogy Daniel Ricciardo az utolsó körben megfutotta a leggyorsabb kört, így nem triplázott.
Lando Norris ötödik és Carlos Sainz hatodik helyének, illetve Pérez kiesésének köszönhetően a McLaren végül előzött, és az övé lett a harmadik hely a konstruktőri pontversenyben. Az első tízet Ricciardo, Gasly, Ocon és Stroll tette teljessé.
Utolsó ferraris versenyén Sebastian Vettel a 14. helyen zárt, míg csattársa, Charles Leclerc a 13. lett.
„Nagyon élvezetes verseny volt. Jól rajtoltunk, onnan pedig csak vigyáztam a gumikra. Az autónak jó volt az egyensúlya, mindent jól csináltunk.
Ha valaki az első helyről indul, akkor kontrollálhatja a versenyt, és ez mindent könnyebbé tesz.
Ami a gumikat illeti, egy kicsit visszavehettem, mert láttam, hogy a Mercedesek lemaradtak. Összességében nagyon erős verseny volt ez a csapat részéről" – értékelt Verstappen.
„A Red Bull túl gyors volt ma, meglepően gyors.
Azt gondoltuk, hogy hasonló lesz a versenytempónk, de kontrollálni tudták a futamot és el tudtak szakadni, amikor kellett. Én mindent megpróbáltam, de nem tudtam tartani velük a tempót."
– nyilatkozta Bottas. – Úgy érzem, nem volt ez rossz futam a részemről, nem követtem el hibákat. A mai csomagunkból nem tudtam volna többet kihozni. Ebből a szempontból ez jó verseny volt, és legalább a csapattársam előtt végeztem. Egy ideje nem álltam már dobogón, úgyhogy ez is jó lesz, habár nem pezsgőzhetünk."
„Nem lehet az összes futamot megnyerni – jelentette ki a harmadik helyezett Hamilton, aki elismerte, koronavírus-fertőzése még éreztette hatását. – Az elmúlt hetek tükrében összességében boldog vagyok a hétvégével. Nyilván nem volt százszázalékos, vagy olyan jó, amilyennek szeretném, de gratulálok Maxnak. Fizikálisan nagyon kemény volt számomra a futam. Egész évben rendben voltam fizikálisan, de ma egyértelműen nem. Örülök, hogy vége, nagy-nagy köszönet a csapatnak a folyamatos támogatásukért. Így is fantasztikus eredmény, hogy mindketten dobogóra állhatunk."
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |