A péntekihez hasonló időjárásban zajlott le a Portugál Nagydíj harmadik szabadedzése a Portimao melletti Algarve versenypályán. A levegő hőmérséklete 17,9, míg az aszfalté 22,3 fokos volt. A gyakorlás előtt kiderült, hogy Pierre Gasly nem kap rajtbüntetést, mert kérdéses erőforráselemeket tekintve még a limiten belül maradt a csere után.
Az edzés megkezdése után Carlos Sainz, valamint a két Alpha Tauri és Haas máris kigurult a pályára, majd nem sokkal később Alexander Albon is követte őket. A hat pilóta azonban egyaránt csupán egy installációs kört tett meg, majd visszatértek a bokszba.
Pár perc múlva a két Mercedes következett, akik viszont már a gyorskörig is eljutottak.
Valtteri Bottas 1:17.888, míg Lewis Hamilton 1:17.916 másodpercet autózott a lágy gumikon, amivel máris túlszárnyalták a pénteki legjobb időt. Danyiil Kvjat jócskán elmaradt tőlük, de ő a közepeseken próbálkozott. Nem sokkal később a brit pilóta jócskán javított, és 647 ezredmásodperccel megelőzte csapattársát.
A következő percekben egyre inkább benépesült a pálya, ezzel együtt pedig egyre többen iratkoztak fel az eredményjelzőre. A Mercedest azonban egy ideig senki nem tudta megközelíteni, még a 3. helyen álló Pierre Gasly is épphogy csak 1 másodpercen belül volt a hatszoros világbajnok idejéhez képest.
Ekkor viszont jött Leclerc, és a már korántsem friss lágya abroncsokon fél másodpercen belülre került Hamiltonhoz képest, Gasly pedig nála is 3 és fél tizeddel jobbat autózott. Hamilton aztán tovább gyorsult, és 1:16.680-as idejével 367 ezreddel elhúzott az Alpha Tauri versenyzőjétől.
Féltávhoz közeledve Max Verstappen is megérkezett, aki a 3. helyre jött be a sárga oldalfalú abroncsokon, 548 ezreddel lassabb kört autózva, mint Hamilton. Sőt, a következő körben a holland pilóta már az élre ugrott, miután 21 ezreddel megelőzte Hamiltont. Ez azonban nem tartott sokáig, mert körét törölték, csakúgy, mint csapattársáét, Alexander Albonét.
A két Red Bullnak aztán sikerült érvényes kört futnia, amivel Verstappen a 2., Albon a 4. pozícióba jött fel. Egészen addig, amíg Bottas meg nem érkezett, és az ötkörös lágy gumin az élre nem ugrott, igaz, mindössze 26 ezreddel előzte meg csapattársát.
Innentől kezdve viszont nem változott az élmezőny sorrendje, így Bottas zsinórban a nyolcadik szabadedzésen végzett az élen, mögötte pedig Hamilton és Verstappen fejezte be a gyakorlást. Az első tíz további sorrendje: Gasly, Albon, Leclerc, Sainz, Pérez, Norris és Ocon. Vettel a 11. pozícióban zárta az etapot.
A pénteki két edzéshez hasonlóan hibák ezúttal is voltak, de talán valamivel kisebb számban. Az elsőt Leclerc mutatta be, aki az első gyakorlás után ismét megpördült. Nem sokkal később Lando Norris tartotta fel Romain Grosjeant, a Haas pilótája pedig idiótának titulálta riválisát. Ami a technikai hibákat illeti, Daniel Ricciardónak elromlott a DRS-e, de valószínűleg megjavították, mert az edzés végén visszament a pályára.
Leclerc pedig arra panaszkodott, hogy Hamilton hangját hallja a rádióban, de minden bizonnyal ezt a problémát is hamar orvosolták.
Az edzés piros zászlóval zárult, miután a 14-es kanyarban kinyílt az egyik csatornafedél. Nagyobb baleset nem történt, egyedül Vettel találta el, így ő aggódhat, hogy esetleg megsérült-e az autója. Amennyiben igen, a Ferrarinak lesz dolga a 15 órakor kezdődő időmérő előtt.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Portugál Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! A tegnapi kaotikus második szabadedzés után rengeteg mindent kell ma bepótolnia a csapatoknak a soron következő 60 perces gyakorláson, amíg azonban nem vált zöldre a lámpa a bokszutca végén, alább elolvashatják szokásos elemzésünket arról, hogy mi várható a vasárnapi versenyen.
A legtöbb pilóta a pénteki nap során vezetett először Forma-1-es autót a Portimao melletti aszfaltcsíkon, sokan pedig el voltak ragadtatva a technikás és a szintkülönbségek miatt nagyon élvezetes vonalvezetéstől. Több mint 150 képet tartalmazó, az alábbi képre kattintva megtekinthető pénteki galériánkból tökéletesen látszik, hogy miért is kedvelték meg egyből az idén debütáló helyszínt.
---- separator ----gallery-content-type:faf1175b-ba48-4756-a4d3-fdcac05324cc---- separator ----Megúsztáj büntetés nélkül, hogy a tegnapi második szabadedzés elején lebonyolított félórás gumiteszt során véletlenül felcserélték a bal első gumit két szett között Daniel Ricciardo autóján, mivel a felügyelők úgy találták, hogy ebből semmilyen előnyük nem származott, lévén a Pirelli 2021-re tesztelt prototípusairól van szó.
Miután az egyes, a négyes és az utolsó kanyarban összesen 125, időeredmény törlését maga után vonó pályaelhagyás történt pénteken, az FIA változtatott egy kicsit, és az egyes, illetve a négyes kanyarban mától nem a fehér vonal, hanem a kerékvető széle jelenti a határvonalat. Az utolsó kanyarban ezzel szemben minden marad úgy, ahogy volt.
A tegnapi tűzeset után kasztnit kellett cseréljen az Alpha Tauri a franciánál, büntetést azonban nem fog kapni Gasly, mivel a cserélendő erőforrás-elemekből még volt neki tartalékban, így nem kell újat beszerelni. Latifinál szintén kasztnit cseréltek, de az tervezett volt, miután a tegnap tesztelt elemekkel nem kompatibilis az általában használt változat.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, Carlos Sainz pedig már ki is hajtott a pályára a McLarennel.
Tegnap nem használták a DAS-t (dual axis steering - kettős tengelyű kormányás), mindezt azonban csak a 2021-es szezonra készülés jegyében tették, jövőre ugyanis már tilos lesz bevetni a rendszert. A mai napra azonban visszaszerelték azt mindkét W11-esbe, így a hétvége további részében élvezhetik az előnyeit.
Lehet, hogy csak egy kicsit késve kezdi meg a holland az edzést, mivel a szerelők az autója padlólemezén ügyködnek. Tegnap több helyen is megsérült az RB16-os a Stroll-lal történt ütközésben, lehet, hogy még ezzel kapcsolatos a munka. Alex Albon a másik Red Bull-lal már a pályán van.
Hatan tettek meg eddig installációs kört, de a végén mindenki visszatért a bokszba. Tizennégy pilóta tehát kivár, ami a tegnap délutáni limitált körözés tekintetében meglepő. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy nincs korlátlan mennyiségű gumiszett, és mindenki a lehető legjobb körülmények között akar tapasztalatot szerezni.
Noha az utolsó pillanatban limitálták a nézők számát, 27 ezren így is jegyet válthattak a Portugál Nagydíjra, ami a jelek szerint bőven elég volt a környező utaknak, kígyózó sorok alakultak ki ugyanis a pálya felé menet.
Időközben megélénkült a forgalom, a két Mercedes már fel is tette a lágy gumikat, amelyeken Bottas a hétvége eddigi legjobb körét futotta kezdésnek 1:17.888-cal. Hamilton kicsit lassabb volt nála, de csak 28 ezreddel, így jelenleg ő a második, ami nem megelpő azt nézve, hogy még csak a két Mercedesnek van mért köre.
Hatalmasat javított a hatszoros világbajnok, egészen pontosan 1:16.931-re, amivel 1 másodperccel volt gyorsabb Bottas előző körénél. A finnek nem volt erre válasza, az ő második mért köre 1:17.578 lett. A harmadik helyre időközben Leclerc zárkózott fel a Ferrarival szintén lágy gumin, lemaradása 1 másodperc Hamiltonhoz képest. Vettel további 9 tiezdes hátránnyal a hetedik, miközben már tíz pilótának van mért köre.
Második körével a második helyre jött fel a monacói, 479 ezreddel Hamilton mögé. Mögötte Bottas, Gasly, Ricciardo, Norris, Sainz, Kvjat, Räikkönen, Vettel a sorrend, a két McLaren, Ricciardo és Kvjat közepes gumikon van kint, a többiek lággyal köröznek.
Új V6-ost, turbót, MGU-K-t és MGU-K-t is kapott a McLaren spanyolja, de nem kap büntetést.
A Ferrari monacói pilótájáé a nap első megforgása, amelyet a 14-es kanyarban mutatott be, és teljesen leírta vele a gumikat, úgyhogy vissza is ment a bokszba. Közben Gasly letaszította őt a második helyről, miután Hamilton 1:16.680-as körénél 367 ezreddel lassabban ért körbe.
Már csak Strollnak és Péreznek nem volt mért köre, de hamarosan lesz. Mindketten közepes gumikon vannak. Az élen Hamilton, Gasly, Verstappen, Leclerc, Sainz, Bottas, Ocon, Norris, Albon, Ricciardo a sorrend.
Úgy néz ki, hogy a pilóták azzal, hogy már a kerékvető széléig mehetnek, el is mennek odáig, az enyhítés után ugyanis ma is folyamatosan törlik a köridőket, nagyrészt az egyes kanyar kiszélesítése miatt.
Nem igazán látszott, hogy miért tette ezt, a McLaren versenyzője ugyanis szépen lehúzódott előle a 14-es kanyarban.
Ráadásul a közepes abroncsokon tette mindezt, nem sokáig állt azonban az élen, mert mint utólag kiderült, ő is túl szélesen kanyarodott. Következő próbálkozásával újra javított, de ezúttal 132 ezreddel lassabb volt Hamiltonnál, úgyhogy csak a második helyre sorolt be. Közben Russell is elfékezett egy lágy szettet.
Feltettek egy friss lágy szettet a hatszoros világbajnoknak, aki csak a közepes szektorban tudott lila szektor autózni, majd miután elrontotta a 14-es kanyart, 2 tizedes előnyből 7 tizedes hátrányba került korábbi idejéhez képest.
A finn egy másodperccel ment jobbat korábbi körénél, Hamilton idejét azonban csak 26 ezreddel múlta felül egy új lágy szetten, mindezt úgy, hogy nem autózott lila szektort, és egyéni legjobbat is csak a második és harmadik szektorban ért el.
Elment még egy gyorskörre a címvédő, de a nyolcas kanyarba túl nagy tempót vitt be, megcsúszott, majd átment a külső, kavicságyas bukótéren. Az autója valószínűleg nem sérült meg, mivel már igen kis tempóval csúszott be a kavicsba.
Miután Sainz 1:17.2-es idővel a hetedik helyre jött be új lágyakon, Norris is nekiindult egy időmérős körnek, de a felénél elvette a gázt, miután már az egyes kanyarban túl szélesre csúszott.
A francia Stroll elé jött be a 16. helyre, de neki sem sikerült a pályán belül maradnia. Érdekes lesz így az időmérő...
A két Ferrari is letudta az időmérős köreit, a monacói 575 ezreddel elmaradva Bottastól a hatodik, Vettel csapattársától fél másodpercre a 11. helyen áll jelenleg. A négyszeres világbajnoknak mai is a Q2 jelentheti a végállomást, ha nem talál tempót az időmérőre.
Az ausztrál nem tudott javítani lágy gumin az állítható hátsó szárny működésképtelensége miatt, úgyhogy inkább bejött a bokszba. Közben Verstappen is kint lágyakon, de az első köre nagyon lassú volt, vagy hibázott, vagy csak nem tudta felmelegíteni a gumikat.
Egyáltalán, semennyi. Mindezt szemléltette is a thai-brit pilóta, amikor jókora ellenkormányzás kíséretében kiszélesítette az egyes kanyart.
Arra kérte a mérnökét, hogy nézzék meg, miért lassú az egyenesekben, mire mérnöke közölte, hogy a szél lehet az oka, valamint egyéb dolgok is, de azokról később beszélnek. Verstappen erre nevetve közölte, hogy bizonyára hurrikán lehet a pályán.
Alig javított valamit a kanadai a lágy gumin és maradt a 16. helyen, de nem sokkal később még a körét is törölték, mert túl szélesen vette az első kanyart.
„Mi folyik itt? Más versenyzőket hallok a rádióban. Az előbb Hamiltont hallottam” – szólt a mérnökéne a monacói pilóta, akit nem sokkal később megnyugtattak, hogy most már elvileg minden rendben. Érdekes...
Mindössze 276 ezreddel lemaradva Bottastól a negyedik helyre jött be a francia a lágy gumikon, így jelenleg csak Verstappen és a két Mercedes előzi őt meg.
Az egyik csatornafedél jött ki a helyéről a 14-es kanyarban, ezért a félbeszakítás. Mivel már csak egy perc volt hátra, nem fogják újraindítani a tréninget.
Nem lenne meglepő, ha megsérült volna a Ferrari padlólemeze, a négyszeres világbajnok ugyanis teljes sebességgel áthajtott a fedélen, ami valójában emiatt lazult meg és fordult ki a helyéről.
Valtteri Bottas végzett tehát az élen 1:16.654-es idővel 26 ezreddel Hamilton előtt, de Verstappen mindössze 158 ezreddel maradt el tőle úgy, hogy a holland a közepes gumin érte el a legjobb köridejét. Mögötte Gasly, Albon, Leclerc, Sainz, Pérez, Norris, Ocon, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Russell, Stroll, Giovinazzi, Magnussen, Latifi, Grosjean a további sorrend.
Ne menjenek messzire, mert 14 óra 50 perctől jövünk az időmérő edzés élő közvetítésével. Addig is a viszontlátásra!