Társoldalunk:

Bottas az élen, Verstappen ütközött a második portugáliai gyakorláson

2020.10.23., 15:50
rendezés

Az elsőhöz hasonlóan a Portugál Nagydíj második szabadedzésén is Valtteri Bottas végzett az élen. A gyakorlást előbb Pierre Gasly lángoló autója, majd Max Verstappen és Lance Stroll ütközése miatt kellett félbeszakítani. Utóbbi esetet az FIA is vizsgálja.

A Portugál Nagydíj második szabadedzésén folytatódott az ismerkedés a Portimao mellett található pályával. A csapatok felkészülését nehezítette, hogy az első félórában a Pirelli 2021-re tervezett gumijainak a prototípusait kellett tesztelniük, ennélfogva pedig nem az istállók, hanem az olasz gumigyártó határozta meg a programot. 

Nem csak Pérez pördült meg a második szabadedzésenForrás: Formula 1 via Getty Images/Octavio Passos/Octavio Passos

A gyakorlás elején Carlos Sainz és Kevin Magnussen kis híján összeütközött, de a spanyol pilóta még időben észrevette a mellé bevetődő Haast, és elkerülte a balesetet. Nem sokkal később aztán előbb a McLaren versenyzője, majd Sergio Pérez pördült meg, de Romain Grosjean is átszánkázott a kavicságyon, valamint Sebastian Vettel is majdnem nekiment az egyik Williamsnek.

Az edzés rajtja után szinte mindenki kirajzott a pályára, 5 perc múlva pedig mind a 20 autó ott körözött az aszfaltcsíkon. Ennek következtében hatalmas volt a forgalom, erre leginkább a két Ferrari-versenyző panaszkodott, legalábbis az ő rádióbeszélgetésüket játszották be. Vettel egyenesen odáig ment, hogy ennek így semmi értelme nincsen.

Később Lewis Hamilton olyan mértékű vibrációra panaszkodott, amely már a látását is befolyásolta, ezért a brit pilótáz 12 kör után kihívták a bokszba. A Pirelli részéről valószínűleg tudatos húzás volt, hogy 17 körnél tovább senki nem autózott ugyanazokon a gumikon. Ami az első félóra végeredményét illeti, a legjobb időt Max Verstappen autózta 1:21.575 másodperccel, 87 ezreddel megelőzve Valtteri Bottast, és 410-zel Charles Leclerc-t. Ezzel együtt fontos megjegyezni, hogy a pilóták jelöletlen abroncsokon autóztak, a csapatok pedig nem tudták, hogy a 8-10 keverék közül éppen melyiket használják.

A gumiteszt után felkerültek a közepes és a kemény abroncsok, a köridők pedig rögtön elkezdtek javulni. Olyannyira, hogy Pierre Gasly és George Russell került az élre (igaz, előbbi körét később elvették), majd a brit versenyzőt Vettel előzte meg. Alexander Albon viszont nem tudott jobb időt autózni, mint a Ferrari pilótája, aki akkor egyedüliként ment be 1:20 alá. A német versenyzőt ezután Gasly és Russell is megelőzte, de nem sokkal később visszavette a vezetést.

Vettel jól kezdett a közepesekenForrás: Getty Images/Armando Franca/Armando Franca

Ami a lágy abroncsokat illeti, először Nicholas Latifi tette fel a nap során, de pár perc múlva már a két Mercedes is azokon kezdte meg a körözést. Ennek az lett az eredménye, hogy Bottas megelőzte az időközben az élre álló Max Verstappent és Leclerc-t, és több mint fél másodperccel vezetett a holland pilóta előtt. Hamiltont feltartotta Kvjat, ezért ő nem tudott javítani.

Ekkor azonban a másik Alpha Tauri megadta magát, és Gasly autója nemcsak megállt a pályán, hanem a hátuljából lángok csaptak fel. A francia versenyző gyorsan ki tudott szállni, és nem sokkal később a pályabírók eloltották a tüzet, ugyanakkor elképzelhető, hogy nem ússza meg büntetés nélkül. Az incidens miatt megszakították a gyakorlást, így a mezőny többi tagja a bokszba hajtott.

Gasly autója lángra kapott

A több mint negyedórás szünet után a mezőny ismét pályára gurult, de a körözés nem tartott sokáig. Verstappen és Lance Stroll ugyanis összeütközött, miután a holland pilóta bement a Racing Point mellé, aki viszont nem vette észre, és el akart fordulni. A Red Bull pilótája be tudott menni a bokszba, riválisa viszont a kavicságyban ragadt.

Verstappen és Stroll ütközése

Verstappen vaknak titulálta Strollt, Otmar Szafnauer viszont a holland versenyzőt okolta a Sky Sports műsorában, és elmondta, pilótája egymás után két gyorskört akart megtenni. A brit csatorna szakértői úgy vélekedtek, hogy körülbelül fele-fele arányban hibásak az incidens okozásáért, de aztán ők is inkább Verstappent okolták. Az FIA mindenesetre vizsgálja az esetet.

8 perccel a vége előtt ismét újraindult az edzés, és a mezőny tagjai, köztük Verstappen visszamentek a pályára. Az élen azonban már nem változott a sorrend, így 1:17.940 másodperces idővel Bottas maradt az élen, 595 ezreddel megelőzve Verstappent. Mögöttük Norris, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Hamilton, Ocon és Albon végzett az első tízben.

Ezúttal is Bottas végzett az élenForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A futam szempontjából mindenképpen érdekes lesz, hogy a második szabadedzésen a csapatok alig gyűjtöttek adatot megtankolt autóval. Emellett azt is érdemes lesz figyelni, hogy az FIA milyen döntést hoz Verstappen és Stroll ügyében, hiszen ez alapvetően befolyásolhatja a dobogóért folytatott csatát.

GPHírek
15:41

Hamarosan kezdődik a második 90 perc

Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Portugál Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében, 10 perc és zöldre vált a lámpa a bokszutca végén. Ma már egy szabadedzésen túlvagyunk a Portimao melletti Algarve-versenypályán, amelyen Valtteri Bottas zárt az élen Lewis Hamilton előtt. Alább elolvashatják, hogy mi történt a mai első 90 perces gyakorlás során.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
15:45

Estek-keltek a versenyzők az első tréningen

A pályát teljes egészében újraaszfaltozták a Forma-1-es nagydíjhétvégére, ez pedig olyannyira csúszóssá tette annak felületét, hogy Carlos Sainz például a driftelős jelenetekkel tarkított "Halálos iramban: Tokiói hajsza" című filmhez hasonlította a vezetés érzését. Az első szabadedzésen rengetegen fékezték el magukat, többen pedig meg is pördültek. Utóbbi a legjobbakkal is megesett, mint az alább Max Verstappen és Charles Leclerc hibájából látszik.

GPHírek
15:48

Mindenki ott lesz a pályán

Az első edzés úgy ért véget, hogy Esteban Ocon Renault-ja füstöt eregetve tért vissza a bokszutcába, miközben a francia pilótát arra utasították, hogy ne váltson sebességet. A csapat későbbi tájékoztatásából kiderült, hogy olajszivárgás történt, aggodalomra azonban nincs ok, a hiba nem érinti Ocon részvételét a második szabadedzésen.

Ocon Renault-ja ellkezdett füstölni - Galéria!Forrás: AFP/Jose Sena Goulao
GPHírek
15:56

Vakrepülés lesz az első fél óra

Mivel az idén a koronavírus-járvány miatt nincsenek szezonközi gumitesztek, a Pirelli az idény során először a pénteki szabadedzésen tesztelteti le a jövő évre szánt gumik prototípusait a csapatokkal. A szabályokban foglaltak szerint a második edzés első fél órájában mindenkinek kötelező lesz ilyen prototípussal körözni, a Pirelli azonban nem árulja el a csapatoknak sem, hogy éppen milyen keveréket használnak. A gyártó tájékoztatása szerint 8-10 variációt fognak ma kipróbálni.

Forrás: Alfa Romeo
GPHírek
16:01

Holnap már gond lehet a pályaelhagyásból

Az FIA három helyen figyeli ezen a hétvégén a pályaelhagyásokat, azaz ha valaki túlmegy a kijelölt határon, annak automatikusan törlik az idejét. Az első edzésen 65 köridőt kellett törölni, ebből az első kanyar kiszélesítéséért 36-ot... Természetesen ebben a csúszós pálya is benne van, de ezzel együtt az időmérőn nagyon kell majd figyelnie a pilótáknak.

GPHírek
16:03

Elkezdődött az edzés

Időközben zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, és Bottas kivételével a teljes mezőny kiözönlött a pályára. A gumiteszt során természetesen a Pirelli mondja meg azt is, hogy az egyes csapatoktól milyen munkát kér, azaz az etapok hossza most nem az istállóktól függ. Emiatt aztán mozgalmas első félórára készülhetünk.

GPHírek
16:05

Magnussen majdnem összeakadt Sainzcal

A dán a célegyenes végén próbált meg bevetődni féktávon a spanyol mellé, Sainz azonban nem engedte el őt, hanem befordult, az utolsó pillanatban azonban észlelte a Haast és kifutott az aszfaltozott bukótérbe. Nagy csattanás lehetett volna.

GPHírek
16:06

Megvan az első megforgás

Az imént emlegetett Sainz mutatta be a 13-as kanyar után, meglehetősen kis tempónál. Gyorsan irányba is állította a McLarent és ment tovább.

GPHírek
16:07

Leclerc szerint borzasztó a forgalom

Nem csoda, hogy panaszkodik a monacói pilóta, miután mind a 20 autó kint van a pályán, azaz gyakorlatilag olyan, mintha verseny lenne, csak most még jobban szét vannak szóródva a körön, és nem is halad mindenki mindig versenytempóban. 

GPHírek
16:09

Teleszórták kaviccsal a 11-es kanyart

Mint a visszajátszásból kiderült, Grosjean volt a tettes, aki a kanyarkijáraton rongyolt ki a bukótérbe és terepralisokat megszégyenítő módon átküldte a Haast a kavicságyon. A francia szemmel láthatóan igyekszik kihasználni, hogy a mostanival együtt már csak hat versenyhétvége során csinálhat ilyesmit.

GPHírek
16:11

A két Mercedes vezet

Nem igazán foglalkoztunk eddig a köridőkkel, de nincs is nagyon értelme, lévén nem tudjuk, hogy ki, milyen keveréket használ, ráadásul a szokásos három helyett ennél jóval több variációt tesztel a mezőny. Mindenesetre jelenleg Bottas vezet 1:22.024-gyel, mögötte 5 századdal Verstappen, valamivel több mint 1 tizeddel pedig Hamilton következik. Összehasonlításképp a finn az első edzésen ennél 3,6 másodperccel ment jobbat.

GPHírek
16:13

Pérez is megpördült

Sainz után a mexikói is bemutatott egy piruetett, ő a hármas kanyarban forgott meg szintén lassú tempónál. Rövid álldogálás után a bukótérben ő is folytatni tudta a körözést.

GPHírek
16:14

Vettel szerint hülyeség, amit csinálnak

A négyszeres világbajnok rádión arra panaszkodott, hogy a forgalom miatt teljesen értelmetlen menni körbe-körbe, és csak az idejüket vesztegetik. Mást azonban nem nagyon tehetnek, az FIA ugyanis akár meg is büntetheti azt a csapatot, amelyik nem szolgáltat elég információt a Pirelli kísérleti abroncsairól.

GPHírek
16:17

Többen visszamentek a bokszba

A bal első gumira panaszkodó Vettellel az imént azt közölte a csapat, hogy még hét kört kell megtennie. Nem mindenki ment azonban ilyen hosszú etapot, páran ugyanis jelenleg a bokszban vannak. Hamilton eközben vibrációra panaszkodik.

GPHírek
16:19

Hamilton nem lát

Olyan mértékű volt a vibráció az elfékezett gumi miatt, hogy az már a hatszoros világbajnok látását is befolyásolta, ezért a csapat inkább kihívta őt a bokszba. Neki valószínűleg ennyi volt a gumiteszt, az első félóra letelte után láthatjuk ismét.

GPHírek
16:22

Vettel majdnem nekiment az egyik Williamsnek

Látszólag nem számított arra, hogy ennyire korán fognak fékezni előtte, így csak füstölős fékezéssel tudta elkerülni a csattanást.

GPHírek
16:25

Leclerc feljött a második helyre

Öt perc van már csak hátra a gumitesztből, és bár a köridőket továbbra is kár nézni, a Ferrari-drukkerek bizonyára nem bánják, hogy Leclerc felzárkózott Bottas mögé a tabellán. Vettel eközben a 15. helyen áll.

GPHírek
16:29

Grosjean nem tud a pályán maradni

Az első edzésen is rengeteget panaszkodott a francia, nemrég pedig azt mondta, hogy teljesen kezd elszabadulni az autó balansza. Most a pálya határaival volt baja, mert miután a mérnöke közölte vele, hoyg törölték az idejét az egyes kanyar kiszélesítése mellett, hosszabb magyarázatba kellett arról, hogy lehetetlen rendesen látni a fehér vonalat.

GPHírek
16:32

Letelt a gumiteszt, jöhet az érdemi munka

Persze a Pirelli részéről ez volt az érdemi munka, a csapatok felkészülését a Portugál Nagydíjra azonban kevésbé szolgálta. Mostantól azonban már lehet használni az idei gumikat, Gasly, Albon, Vettel és Russell már ki is ment egy-egy közepes szetten.

GPHírek
16:36

A rendes gumi sokkal gyorsabb

Sorban döntik meg a legjobb kísérleti gumis időket a közepes abroncsot használók, előbb Russell, majd Gasly állt az élre, de már Vettel vezet 1:19.936-tal, ami 1,6 másodperccel jobb Verstappen prototípus gumin autózott körénél, azokon ő volt ugyanis a leggyorsabb.

GPHírek
16:40

Räikkönen és Norris is hibázgat

Mindketten kemény gumin köröznek, amelyeken a McLaren versenyzőjének több apró korrigálásra is szüksége volt, Räikkönen pedig elfékezte az ötös kanyart, majd annyira megcsúszott, hogy ki kellett engednie az autót a bukótérbe.

GPHírek
16:42

Előkerültek a lágy gumik

A hétvége során először láthatjuk a piros oldalfalú Pirelliket, amelyeken Latifi futotta az első mért kört, egy 1:21.229-es időt, amivel jelenleg a tizenkettedik. De már a két Mercedes is kint van lágyakon, nézzük, mire képesek!

GPHírek
16:44

Vettel és Kvjat is megpördült

A négyszeres világbajnok a 14-es kanyarban veszítette el a Ferrari hátulját közepes gumin, míg az orosz a 13-asban tette meg ugyanezt. Mindketten tovább tudtak menni.

GPHírek
16:46

Hamiltont feltartották

Átvette volna a vezetést lágyakon, de utolérte Kvjatot, aki nem állt félre előre. Eközben Bottas körbeért a másik Mercedesszel és átvette a vezetést 1:17.940-nel. Mögötte Verstappen áll 1:18.535-tel lágyakon, a harmadik Leclerc 1:18.838-cal szintén lágyakon.

GPHírek
16:47

Piros zászló, lángokban áll Gasly autója!

Az Alpha Tauri a pálya közepén állt meg és kezdett el lángolni a hátulja. A pályabírók fejvesztve rohantak eloltani, ami végül sikerült is nekik. Gasly hamar kiugrott, nem esett baja.

GPHírek
16:51

Lehet, hogy Gasly nem ússza meg büntetés nélkül

A hat erőforrás-elem közül egyikből sincs már teljesen új darabja a franciának, így ha valamiből teljesen új kell, rajtbüntetésre számíthat az Alpha Tauri pilótája.

GPHírek
16:55

Verstappen elküldte melegebb éghajlatra Sainzot

Még a piros zászlós megszakítás előtt történt, csak most játszották vissza, ahogy Sainz DRS-sel a célegyenesben elment a holland mellett, majd az első kanyarban nem tudott rendesen elfordulni és kiszélesítette a pályát. Verstappennek nem tetszett a manőver, vélhetően azért, mert az ő körét is befolyásolta vele a spanyol.

GPHírek
16:57

Még nem vitték el az Alpha Taurit

Az óra természetesen pörög, úgyhogy egyre fogy a csapatok ideje, de muszáj megvárniuk, amíg a pályabírók eltakarítják Gasly megégett autóját. Egyelőre a pályán gurulnak vele egy daruval.

GPHírek
17:01

Folytatódhat a körözés

29 perccel a második szabadedzés vége előtt ismét zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, ennyi ideje maradt a mai napból a csapatoknak. A két Mercedes jött ki elsőnek használt lágy gumin.

GPHírek
17:03

Látunk még időmérős köröket

A két Red Bull is most tette fel először a piros oldalfalú Pirellit és rajtuk kívül is vannak, akik ugyanígy tettek, úgyhogy nincs még vége az időmérő-szimulációknak, épp ellenkezőleg, csak most jönnek!

GPHírek
17:05

Verstappen elvette

Az első szektora is lassú volt, majd közölte, hogy a gumik még nem állnak készen, ezért lassított le. 

GPHírek
17:07

Piros zászló: Verstappen összeütközött Stroll-lal

Második mért körére készülődve a holland szélárnyékból megpróbálta megelőzni a kanadait, aki szintén DRS-sel száguldott az első kanyar felé, majd simán ráfordult a Red Bullra. A Racing Point kipördült a kavicságyba és ott is ragadt, míg Verstappen sérült autóval visszajött a bokszba.

GPHírek
17:12

Szafnauer szerint nevetséges, amit Verstappen csinált

A Racing Point csapatfőnöke a Sky Sports-nak nyilatkozva azt mondta, szerinte semmi keresnivalója nem volt ott Verstappennek, és szerinte Stroll nem tudta, hogy a Red Bull mellette van. Verstappen a csapatrádióban feltette a költői kérdést: „ez a srác vak?”

Fontos adalék, hogy Szafnauer megerősítette, hogy Stroll egymás után két gyorskört teljesített, azaz nem véletlenül nem vette el a gázt, amint átszelte a célvonalat. Verstappen vélhetően arra számított, hogy miután elengedte a Racing Pointot, az a köre végeztével egyből félreáll előle.

GPHírek
17:17

Íme az ütközés

Így nézett ki a csattanás Verstappen szemszögéből:

GPHírek
17:21

Nyolc percük maradt a csapatoknak

Hamarosan újraindul az edzés, de csak 8 perc marad majd hátra, ami csupán néhány körre elég, hosszú etapokat pedig senki sem tud teljesíteni, ami izgalmassá teheti a versenyt.

GPHírek
17:23

Zöld zászló!

Mindenki kijött, még Verstappen is, akinek a jelek szerint nem sérült annyira az autója. Bottas vezet jelenleg Verstappen és Leclerc előtt, de alig akad olyan pilóta, aki lágy gumis kört tudott teljesíteni.

GPHírek
17:26

Russell nagyon hangosan hall

Arra kérte a mérnökét, hogy a lehető legkevesebbet beszéljen hozzá, mert valami miatt kétszer hangosabb a fülében a füles, mint szokott. Nem lehet kellemes.

GPHírek
17:28

Majdnem megint ütköztek az egyes kanyarban

Ezúttal Ricciardo és Latifi találkozott kis híján. Az ausztrál mért körön érkezett, Latifi pedig a bokszból jött ki, de nem engedte el a Renault-t. Ez leginkább a csapat hibája volt, nem a kanadaié.

GPHírek
17:33

Leintették az edzést, Bottas maradt az élen!

Többen is javítottak az utolsó percekben, de a Mercedes finn pilótájának idejére senki sem volt veszélyes. Bottas mögött még a közepes gumis körével, 6 tizeddel lemaradva Verstappen végzett, a holland mögött pedig már mindenki a lágy gumit feltéve érte el a legjobbját. A sorrend a harmadik helytől lefelé: Norris, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Hamilton, Ocon, Albon, Russell, Pérez, Ricciardo, Latifi, Räikkönen, Magnussen, Kvjat, Grosjean, Stroll, Giovinazzi.

GPHírek
17:36

Ennyi volt mára, de ne menjenek messzire!

Köszönjük a figyelmüket a mai napra, legközelebb holnap 11 óra 50 perckor jelentkezünk élő közvetítéssel, akkor a harmadik szabadedzés történéseivel jövünk.

Messzire azonban ne menjenek, mert a mai nap folyamán még reakciókkal is jelentkezünk a mai eseményekkel kapcsolatban, és azt is megírjuk, hogy mi lett a Verstappen és Stroll közötti ütközés vizsgálatának eredménye!

Addig is a viszontlátásra!

Még több bejegyzés