Két piros zászló és három rajt is színesítette az F1 történetének első Toszkán Nagydíját. A Ferrari 1000. versenyén a Mercedes ünnepelhetett, Lewis Hamilton csapattársával, Valtteri Bottasszal megküzdve győzött, miközben az ellenfelek folyamatosan balesetekbe keveredtek.
Fordulatos versenyen Lewis Hamilton pályafutása 90. győzelmét aratta a Forma-1-ben, ráadásul a leggyorsabb kört is ő teljesítette a Ferrari történetének 1000. nagydíján. Valtteri Bottas a 2. helyével a pontversenyben is megelőzte Max Verstappent, de a Red Bull azzal vigasztalódhat, hogy Alexander Albon először dobogóra állhat.

Az idei szezon eddigi legzavarosabb első körével indult a Toszkán Nagydíj: Bottas remekül kapta el a rajt pillanatát, azonnal megelőzte Hamiltont, aki arra azért figyelt, hogy elkerülje a további visszaesést, és megtartotta a 2. helyet a bravúros rajttal a 3. helyre előrelépő Charles Leclerc előtt.
Mögöttük nagy kavarodás alakult ki, Max Verstappen az ígéretes indulás után, motorhiba miatt nem tudott megfelelően kigyorsítani az 1-es kanyar felé, ezért a mezőny sűrűjében találta magát, ahol Pierre Gasly nekiment Kimi Räikkönennek, az Alfa Romeo pedig a kavicságyba lökte a pontverseny egyik éllovasát.
Nem ő volt az egyetlen: Carlos Sainzot is kiforgatták és Romain Grosjean is a bukótérben találta magát, de ők vissza tudtak jönni, és folytatták a versenyt, de csak az utolsó helyre kerülő Sebastian Vettel előtt. A német pilóta szintén rosszkor volt rossz helyen, összeakadt a pályán keresztben álló Sainz autójával, ezért új orrkúpra volt szüksége.

Vettel szerencséjére a pályára küldték a biztonsági autót, így visszaesett ugyan, de felzárkózhatott Räikkönen mögé a 18. helyre, ráadásul a sportfelügyelők vizsgálni kezdték a balesetet, így a Ferrari versenyzője az ellenfelek megbüntetésében is reménykedhetett.
A verseny a 7. körben indult újra, ekkor Bottas vezetett Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat és Ocon előtt. Viszont, csak néhány méterig tartott, mert újabb komoly baleset történt, már a célegyenesben. Bottas csak az utolsó pillanatban akart kigyorsítani, hogy csökkentse a szélárnyék számára káros hatását, a mezőny vége azonban ezt nem látta, és a torlódás miatt ütközések történtek.
Összetört Nicholas Latifi, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz és Kevin Magnussen autója is. Az Alfa Romeo pilótája néhány pillanatra a levegőbe is emelkedett, a McLaren versenyzője pedig kissé fájlalta a kezét, de sérülések nélkül, viszont nagy ijedtséggel átvészelték az esetet.
A szokatlan és veszélyes bukás után ismét pályára küldték a biztonsági autót, de a roncsok és a törmelék miatt a múltheti Olasz Nagydíjhoz hasonlóan ismét le kellett állítani a versenyt. Ez lehetővé tette, hogy a csapatok átvizsgálják az autókat, de a Renault-nak a kényszerszünet sem volt elegendő ahhoz, hogy rendbe hozzák Esteban Ocon autóját, aki fékhiba miatt szintén feladta a versenyt.
Újabb állórajt
A szabályok miatt ismét állórajttal indult a verseny: a két Mercedes állhatott az első sorba Bottas-Hamilton sorrendben (immáron közepes keverékű gumikkal), mögöttük Leclerc és Albon (lágyakkal), a harmadik sor Strollé és Ricciardóé volt (lágyakkal), utánuk Pérez és Norris (lágyakkal), majd Kvjat és Russell (lággyal és közepessel) következett, miután Ocon autóját leléptették.
Hamilton ekkor már nem hibázott, a szélárnyékot kihasználva körbeautózta Bottast, és átvette tőle a vezetést. Leclerc megtartotta a 3. helyet, Albont viszont bedarálták, Stroll, Pérez és Ricciardo is megelőzte, így a Red Bull egyetlen autója csak a 7. helyen folytatta a versenyt. Norris, Kvjat és Räikkönen jött fel pontszerző helyre.

A pontverseny éllovasa gyorsan növelni kezdte az előnyét, de Bottas néhány kör után ismét tartani tudta vele a lépést, a különbség 1,4 másodperc körül alakult. Leclerc-t közben Stroll keményen támadni kezdte, de a Ferrari pilótája őrizte a 3. helyet, ugyanezt Pérez nem mondhatta el magáról, őt a 15. körben Ricciardo megelőzte, és Albon is szorosan követte.
Stroll a 18. körben rontotta el a Ferrari ünnepi versenyét, és indult meg a 3. hely felé Leclerc megelőzésével. Ezzel párhuzamosan Albon is megelőzte Pérezt, pedig nem sokkal korábban a mérnökének még arra panaszkodott, hogy nagyobb motorerőre van szüksége. Strollt követte Ricciardo, Albon és Pérez is, így Leclerc a 21. körben már csak a 7. helyezett volt, hiába rajtolt mindkét alkalommal kiválóan.

Leclerc szenvedését látva a monacói pilótát átállították a „C tervre”, a 21. kör végén kihívták kemény keverékű gumikért azzal a céllal, hogy hátha célba tud érni további kerékcsere nélkül. A pilóta úgy vélte, nincs vesztenivalójuk, mert nem tudta tartani a lépést a körülötte haladó autókkal. Ez átmenetileg előléptette Vettelt a 10. helyre, de nem bírt a közepes keverékű gumikat használó Russellel.
A Mercedes ismét külön kategóriában
Az élen haladó Mercedesek közben alaposan lehagyták a többieket, a 24. körben Stroll hátránya 14 másodperc volt, ezt azonban a második rajt után 15 kör alatt szedte össze. A világbajnoki címvédő autói közepes keverékű gumikon is kényelmes előnyben autóztak, és egymásra sem voltak veszélyesek, hiszen Hamilton 1,9 másodperccel Bottas előtt ment.
A dobogós hely sorsa azonban nem volt lefutott, mert Ricciardo szorosan követte Strollt, és a DRS segítségét is igénybe vehette. Támadásig viszont nem jutott el, ezért a Renault megpróbált a boksztaktika révén a Racing Point elé vágni, a 27. kör végén az ausztrál pilóta közepes keverékű gumikat kapott. A trükk bevált, Stroll kerékcseréje után Ricciardóé lett a 3. hely.

Hamilton közben már ennél hamarabb panaszkodni kezdett a gumikra, a 25. körben jelezte, hogy elégedetlen a gumikkal és azok hólyagosodni is kezdtek, de Bottas autóján hamarabb elfogytak, ezért biztonsági okokból a Mercedes a finn pilóta autóján váltott először kemény keverékű abroncsokra a 31. körben. Addigra már 7 másodperc fölé nőtt a hátránya, ezt a kerékcsere után leggyorsabb körökkel próbálta faragni.
A Ferrarik tovább szenvedtek, Leclerc a kerékcserék után Lando Norristól is vereséget szenvedett, és csak a 8. helyen haladt, Vettel pedig a 11. helyen nem bírt Russellel, így a brit pilóta egyre magabiztosabban haladhatott a pontszerzők között.

A harmadik állórajt ismét lehetőséget adott Bottasnak, hogy a szélárnyék segítségével visszavegye a vezetést, de nem tudott élni vele: Ricciardo is megelőzte őt, és mire a finn pilóta visszaszerezte a 2. helyet, Hamilton már ismét 2 másodperces előnyben volt. Hamilton vezetett Bottas, Ricciardo, a Pérezzel csatázó Albon, Norris, Kvjat, Räikkönen (aki 5 másodperces időbüntetést kapott), Grosjean és Leclerc előtt.
A monacói pilóta az 50. körben tudta megelőzni Grosjeant, aki a verseny korábbi szakaszában két balesetben is érdekelt volt, majd jött Vettel is, így a két Ferrari feljött a 9-10. helyre. Közben Albon is akcióba lépett, megelőzte Ricciardót, ezzel jó helyzetbe került, hogy megszerezze pályafutása első dobogós helyét, sőt, mérnöke még hajszolni is kezdte, hogy támadja Bottast, de a Mercedes versenyzője erre leggyorsabb körrel reagált.

Az utolsó körökben már nem forgott veszélyben Hamilton pályafutásának 90. győzelme, Bottas is tisztes távolságban tartotta Albont, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat szintén megelégedett a helyezésével. A pályán Räikkönen ért be a 8. helyen, de 5 másodperces büntetése miatt Leclerc elé tudott kerülni.
A nap csalódása minden bizonnyal Russellé, aki az utolsó rajt során még pontszerző helyen autózott, viszont a 12 célba érkező közül, Vettel mögött csak a 11. helyezett lett, így továbbra is várnia kell pályafutása első pontszerzésére.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Hamarosan jön a Toszkán Nagydíj!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az első Toszkán Nagydíj élő közvetítésében, nemsokára következik az első Forma-1-es futam a mugellói versenypályáról. A felvezető kör kezdetéig azonban még van egy kis időnk, hogy visszatekintsünk a tegnapi időmérő edzésre, amelyet egy hajszállal és némi szerencsével Lewis Hamilton nyert meg Valtteri Bottas előtt az alábbi körrel.
He didn't have much time to enjoy the scenery! ??@LewisHamilton sets a new track record at Mugello, and notches a 95th career pole ??#TuscanGP ???? @pirellisportpic.twitter.com/5y1O0Wp58u
— Formula 1 (@F1) September 12, 2020
Ez lesz a Ferrari 1000. versenye
A pályán nyújtott teljesítményével ezúttal sem a Ferrari szolgáltatja a szalagcímeket (noha Charles Leclerc a bravúros ötödik helyet szerezte meg az időmérőn), a szokottnál azonban mégis nagyobb figyelem irányul a maranellói istállóra, ugyanis ez a Scuderia 1000. F1-es futama. Ezt megünneplendő tegnap este elegáns fogadást tartottak Firenzében, az alábbi fotóra kattintva erről láthat képeket!

Ma már bajnokavatás is volt
A vasárnap reggeli versenyével lezárult a Forma-3 idei szezonja, a finálé pedig még úgy is izgalmasra sikeredett, hogy a pontokat tekintve csapattársával az élen holtversenyben álló Logan Sargeant már az első körben kieset. A bajnok a másik premás, Oscar Piastri lett.
Australia's Oscar Piastri is the new #F3 champion! ????
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
After a nailbiting title race, the 19-year-old won the championship by just 3 points from Theo Pourchaire, with Logan Sargeant another point back #TuscanGP ???? @FIAFormula3pic.twitter.com/DMNxbTxC0G
Mick Schumacher apja Ferrarijával körözött
A Ferrari 1000. versenye alkalmából a tavalyi Német Nagydíj után Mick Schumacher ismét meghajtotta édesapja utolsó világbajnok autóját, a Ferrari F2004-est. Hangerőt fel!
No Simon in this one pic.twitter.com/Tp7nJOmdfM
— Ky (@FiftyBucksss) September 13, 2020
Remélhetőleg nem csak vonatozás lesz
Amennyire pesszimisták voltak előzetesen a versenyzők amiatt, hogy a gyors mugellói aszfaltcsíkon nem fogják tudni szorosan követni egymást, ezért vonatozássá válhat a verseny, annyira bizakodóak most. Többek között Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is azt nyilatkozta, hogy a gumikopás mellett a több íven is bevehető kanyarok jelenthetnek biztosítékot arra, hogy az előttük haladó turbulenciájából kikerülve támadhassanak. Például az utolsó és az első kanyar is ilyen, ami bizakodásra adhat okot.
Verstappen megint gondban
A Magyar Nagydíj után a Red Bull szerelőinek ismét versenyt kell futnia az idővel a rajtrácson, valamilyen probléma merült fel ugyanis Verstappen autójával. A motorborítás nincs a kocsin, kérdés, hogy el tud-e indulni a holland pilóta a futamon.
A 15 minuti dal via, si continua a lavorare sulla vettura di Verstappen #TuscanGPpic.twitter.com/e30xVa2ypc
— Gianluca D'Alessandro (@Gianludale27) September 13, 2020
Úgy tűnik Verstappen rendben lesz
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere a csapattól megtudta, hogy az erőforrással volt gond, de szoftveres eredetű a probléma, és úgy hiszik, hogy sikerült ehárítani azt, így a Red Bull pilótája elindulhat a versenyen.
Mechanics are busy working on @Max33Verstappen's car #TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/thgJq1hTIl
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Két kiállás várható
A Pirelli és a csapatok előrejelzése szerint is két kerécserés futamot fogunk látni a legtöbbektől. A gumigyártó úgy véli, hogy a lágy-közepes-lágy taktika lehet a leggyorsabb, utána pedig a lágy-közepes-közepes varáció jön.
Take a look into our pit stop ?? #F1#Pirelli#TuscanGP ???? #Fit4F1pic.twitter.com/7FnrFR4Klo
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 13, 2020
Senki nem vállalta be a kemény gumit
A szabályok értelmében az első tíz helyezett a lágy abroncsokon rajtol, hiszen mindenki azzal jutott be a Q3-ba. Hátrébb Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Latifi és Russell kezd közepes gumin.
Elindult a felvezető kör
A mezőny megkezdte a felvezető kört. Emlékeztetőül: az első helyről Hamilton indul, mellőle Bottas várhatja a rajtot. A Mercedesek mögül az első tíz a következő sorrendben áll fel a rajtrácsra: Verstappen, Albon, Leclerc, Stroll, Pérez, Ricciardo, Sainz, Ocon.
A verseny 59 körös lesz.
Rajt: Bottas az élre állt, Verstappen a kavicságyban
Hamilton nagyon rosszul rajtolt, csapattársa egyből megelőzte, miközben Leclerc feljött a harmadik helyre. Az első kanyart megúszta a mezőny, a másodikban azonban több baleset is történt, Max Verstappen pedig kiesett.
1. kör: Bejött a Safety Car
Verstappen nem tehetett semmiről, ő is nagyon rosszul rajtolt, rengeteg pozíciót bukott, a háta mögött Gasly és Räikkönen összeért, majd belerongyoltak a Red Bullba. Előrébb Sainz senkitől sem zavartatva megforgott, Vettel pedig nem tudta kikerülni, mehetett is a bokszba első szárnycserére.
2. kör: Gasly futamának is vége
Noha Romain Grosjean is kirepült a kavicságyba a második kanyarban, ő tovább tudott menni, ellentétben Gaslyval és Verstappennel.
3. kör: Verstappen alól elment az erő
A visszajátszásból kiderült, hogy a rajtot még jól kapta el, de már az első méterek után elkezdett lassulni alatta az autót és sorra előzték meg, mígnem a kavicságyban ért véget a versenye.
LAP 1/59
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Drama from the off - Bottas gets a flyer but behind Verstappen is into the gravel and OUT of the race! #TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/gb6UMCc4cH
4. kör: Ocon autója ég
A 10. helyen haladó Renault mögött haladó Russell jelentette rádión, hogy valami lángol Ocon autójának hátuljában, ezért ki kéne mennie a bokszba. Egyelőre nem jött ki.
Közben a sorrend: Bottas, Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat és Ocon az első tíz helyen. A mezőny végén a már a bokszutcát is megjárt Räikkönen és Vettel halad. Továbbra is bent van a biztonsági autó.
5. kör: Vizsgálják a rajtbalesetet
Gasly egyszerűen szendvicsbe került Räikkönen és Grosjean között, hasonló ütközés vetett véget az F3-ban a bajnokesélyes Logan Sargeant futamának is. Vélhetően versenybalesetnek minősítik majd ezt is, ahogy tették azzal az ütközéssel.
6. kör: Kijön a biztonsági autó
Hamarosan folytatódik a küzdelem, a kör végén elhagyja a pályát a pirosra festett Safety Car.
7. kör: Óriási baleset a célegyenesben
Hatalmas bukás votl az új rajtnál, Giovinazzi, Sainz. Latifi és Magnussen is kiesett. Ismét pályán a Safety Car.
7. kör: Piros zászló
Rengeteg a törmelék a célegyenesben, ezért inkább félbe szakították a versenyt, hogy legyen idő takarítani. A balesetet szenvedett pilóták közül mindenki jól van.
LAP 6/59
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
The Safety Car goes in but immediately there's a big shunt at the back of the field#TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/wt5hvIrVJd
8. kör: Mindenki leparkolt a bokszutcában
Ahogy az ilyenkor szokás, az autók libasorban megállnak a bokszutcában, majd az újraindításnál jöhet egy újabb álló rajt.
A visszajátszások alapján lényegében az történt, hogy Bottas az utolsó pillanatig kivárt azzal, hogy a gázra lépjen, és csak a célvonal előtt kezdett el gyorsítani, a mezőny hátsó része viszont már hamarabb versenytempóra kapcsolt, amikor pedig észlelték, hogy Bottas mögött még mindig poroszkálnak a többiek, már nem volt idejük fékezni vagy kikerülni az előttük állókat. A ráfutásos baleset iskolapéldája.
Három pilótát vizsgálnak
Latifi, Magnussen és Giovinazzi áll vizsgálat alatt, ami azt jelenti, hogy Carlos Sainzot alapból nem tartják hibásnak a felügyelők.
Nice rear#F1#TuscanGPpic.twitter.com/73xTdLy6xR
— Mattzel89 (@Mattzel89) September 13, 2020
Csapata szerint Bottas nem hibázott
A szabályok szerint a Safety Car kihajtása után az első helyen álló autó választja meg, hogy mikor kapcsol teljes sebességre, csupán azt nem teheti meg, hogy elkezd gyorsítani, majd ismét lelassít.
Bottas ilyesmit azonban nem tett, mérnöke szerint a hátrébb haladók közül kezdtek néhányan önhatalmúlag gyorsítani, majd amikor észlelték, hogy Bottas még nem indította el az újrarajtot, egyszerűen egymásba rohantak.
Szerelőműhellyé változott a bokszutca
Számos autót javítanak a csapatok, többek között az Alfa Romeónál és a Haasnál is lázas munka folyik, hiszen két balesetet is láthattunk már, nem minden aerodinamikai elem maradt a helyén. Ilyenkor egyébként lehet cserélni sérült alkatrészeket, csak mindenből ugyanolyan specifikációjút kell feltenni, mint a lecserélt elem.
Négy előtt öt perccel jön az új rajt
Az állva maradt autók egy felvezető kör után elfoglalják a helyüket a rajtrácson és az Olasz Nagydíjhoz hasonlóan ezúttal is még egyszer elrajtolnak majd. Reméljük, ezúttal mindenki megússza az első kanyarokat.
Ocon versenyének is vége
Az imént Mark Slade, Ocon versenymérnöke tett egy félreérthetetlen kézjelzést pilótája felé, jelezve, hogy ennyi volt a mai verseny, most pedig a megerősítés is megérkezett. A kiesés a korábban Russell által észrevett jelenséghez köthető, a Renault-n a fékek romlottak el.
Absolutely gutted. We confirm Esteban has retired due to brake overheating. Exact cause to be investigated.#RSspirit#TuscanGPpic.twitter.com/Lf5aczQ7vV
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) September 13, 2020
9. kör: Kihajtottak a pilóták a pályára
Hivatalosan a 9. körben járunk, ez azonban csak az új rajt előtti felvezető kör. Remélhetőleg a rajt után megnézhetjük az első teljes, versenytempóban megtett kört (igen, hét autó kiesett úgy, hogy egy teljes kört sem ment így a mezőny) is. Az újraindítás utáni balesetet a futam után vizsgálják.
Érdekesség, hogy a két Mercedes közepes gumikon fogja folytatni a versenyt, míg a mögöttük levők egészen a 9. helyezett Kvjatig bezárólag új lágy gumin vannak. Hátrébb Russell és Räikkönen közepes, Vettel és Grosjean lágyon indul.
10. kör/második rajt: Hamilton átvette a vezetést
Valtteri Bottas nem sokáig rudott az élen maradni, Hamilton már az első kanyarba az első helyen fordult be, pedig az indulást rosszabbul kapta el. Mögöttük Leclerc, Stroll, Pérez, Ricciardo, Albon, Norris, Kvjat, Räikkönen, Russell, Grosjean, Vettel a sorrend.
11. kör: A két Mercedes elszakadt
Leclerc-nek már Strollal szemben kell védekeznie, nem tudja tartani a tempót Bottasékkal. Vettel közben megelőzte a mezőny végén Grosjeant, így már nem ő az utolsó.
12. kör: Leclerc nagyon szenved
Hiába a lágy gumik a Mercedes közepese ellen, a monacói három kör alatt 6 másodpercet kapott Hamiltontól és folyamatosan a tükreit kell néznie Stroll miatt.
13. kör: Bottas nem tudja tartani Hamiltont
Mire nyithatóvá vált az állítható hátsó szárny, Bottas már az egy másodperces távolság közelében sem volt, a 13. kör végén 1,7 másodperc volt a lemaradása csapattársa mögött. Jelenleg a legszorosabb az ötödik Pérez és a hatodik Ricciardo között a csata, az ausztrál másodpercen belül van.
14. kör: Bottas közeledik
1,5 másodpercre jött vissza Hamiltonra, de persze nem tudhatjuk, hogy a hatszoros világbajnok csak a gumikat menedzseli-e. Leclerc hátránya már 7 másodpercre rúg a harmadik helyen.
15. kör: Ricciardo megelőzte Pérezt
A célegyenes végén nagyon simán ment el a Racing Point mellett DRS segítségével, és feljött az ötödik helyre.
16. kör: Csatában a két Ferrari
Stroll megtámadta a célegyenes végén Leclerc-t, de nem tudta körbeautózni az egyes kanyarban. Közben hátrébb Vettel megelőzte Räikkönent és feljött a 11. helyre.
17. kör: Albon nézelődik Pérez mögött
A mexikóit hamar a Red Bull is lehagyhatja, ám Albon hiába van közel, nincs olyan könnyű dolga mint Ricciardónak, több erőt kért mérnökétől a rádión. Noha a motorbeállításon nem változtathat, az energiavisszanyerésen igen.
18. kör: Leclerc elbukta a harmadik helyet
Strollnak másodjára sikerült, ami elsőre nem, a célegyenes végén külső íven elment a Ferrari mellett, és azonnal faképnél hagyta Leclerc-t. Albonnak is sikerült az előzés Pérez ellen, ő a hatodik helyre jött fel.
LAP 18/59
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Stroll swoops - he's past Leclerc and into P3#TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/6ZaPz5MKLN
19. kör: Leclerc újabb helyet veszített
A Renault is lelépte a Ferrarit, ugyanott, ahol a Racing Point. Ricciardo tükörsima előzést mutatott be, Leclerc már a féktáv előtt visszabújt mögé és elfogadta az ötödik helyet.
20. kör: Albon is megelőzte Leclerc-t
Elkezdett egyre rosszabbul festeni a Ferrari jubileumi futama, Leclerc gyakorlatilag minden körben veszít egy helyet, most a Red Bull ment el mellette a célegyenesben úgy, mintha ott se lenne.
21. kör: Leclerc ismét pozíciót veszített
Lassan már le sem kell írni, annyira magától értetődő lesz, hogy Leclerc minden kör elején veszít egy helyet. Ezúttal Pérez előzte meg a célegyenes végén a belső íven, a Ferrari monacói pilótája már csak a hetedik.
Mérnöke a C tervet javasolta neki, mire Leclerc azt mondta, annyira lassúak, hogy semmi veszítenivalójuk nincsen.
22. kör: Leclerc inkább kiment a bokszba
Elfogadta a C tervet, így a 21. kör végén kihajtott kemény abroncsokért. Vélhetően ezeken megpróbál elmenni a futam végéig. Az utolsó, 13. helyre állt vissza.
23. kör: Pontot szerezhet a Williams
Noha még nagyon sok van hátra, a jelenleg 9. helyen álló Russell megszerezheti első pontjait az F1-ben. Amennyiben sikerül neki, ő lesz az első pilóta, aki ezzel a névvel pontot szerez, korábban Russell vezetéknevű, valamint George keresztnevű pontszerző sem volt.
24. kör: Tetováltatni fog a Renault csapatfőnöke?
Ricciardo kezdi becserkészni a harmadik helyen haladó Strollt, és hamarosan támadási közelségbe érhet. Az ausztrál fogadott a főnökével, hogy ha az idén dobogóra áll, Cyril Abiteboul azt tetováltat magára, amit pilótája mond neki. Lehet, hogy készíthetik a tűt?
25. kör: Hamiltonnak nem tetszenek a gumik
„Ezek az abroncsok nem érződnek valami jónak, csúszkál az autó hátulja” – jelentette a rádión a közepes abroncsokról. Előnye 1,7 másodperc Bottas előtt, aki 13,6 másodperccel van Stroll előtt.
26. kör: Leclerc előzött egyet
Ilyet is tud a Ferrari, a monacói a célegyenes végén a friss gumikon Grosjeant autózta körbe, és előrejött a 12. helyre.
27. kör: Bottas más gumikat akar
Azt kérte a rádión, hogy a következő cserénél Hamiltonéval ellentétes gumiszettet tegyenek fel neki. Elméletben ilyesmit csapaton belüli megegyezés szerint nem csinálnak a Mercedesnél.
28. kör: Többen is a bokszban jártak
Ricciardo kiment közepes gumikért a negyedik helyről, közben Räikkönen keményeket kapott, de nagyon sokáig tartott a cseréje. Norris megelőzte Pérezt a célegyenesben és feljött az ötödik helyre.
29. kör: Vettel is megkapta a keményeket
A hatodik helyről Pérez kijött közepesekért, hogy Leclerc mögé álljon vissza a 10. helyre, Vettel pedig csapattársához hasonlóan kemény gumit kapott, amivel jelenleg a 11. helyen van Grosjean és Räikkönen előtt.
30. kör: Pérez visszaelőzte Norrist
A McLaren nem tudta egyből kiengedni a kerékcsere után a britet, mert érkezett az egyik Alpha Tauri, emiatt pedig csak Pérez mögé tudott visszajönni. A Racing Point közen a pályán megelőzte Leclerc-t.
31. kör: Bottas a bokszban
Azt mondta, hogy a bal elsője teljesen elkopott, nem véletlenül nőtt hirtelen 8 másodpercre a hátránya Hamilton mögött. Bottas kemény gumikat kapott. Hátrébb Ricciardo elévágott Strollnak, aki cseréje után csak a Renault mögé tért vissza. Érik a dobogó az ausztrálnak?
32. kör: Hamilton követte Bottast
Nem kockáztatták meg, hogy a finn elévág, így a hatszoros világbajnokot is kihívták kemény gumikért, hogy simán az első helyre állhasson vissza. Az ideiglenesen második helyre feljövő Albon is kint járt, ő közepes gumit kapott és Stroll mögé jött vissza az ötödik helyre.
33. kör: Norris megelőzte Leclerc-t
Megint olyan, mintha a Ferrari tolatna, a McLaren simán lehagyta a célegyenesben, így a monacói visszacsúszott a hetedik pozícióba.
A kerékcserék után a sorrend: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Stroll, Albon, Pérez, Norris, Leclerc, Kvjat, Russell, Vettel, Grosjean, Räikkönen.
34. kör: Bottasé a leggyorsabb kör
1:21.799-cet autózott a finn, hogy legalább az extra pont az övé legyen. Ehhez azonban vélhetően Hamiltonnak is lesz egy-két szava, aki jelenleg 6,7 másodperccel vezet előtte.
35. kör: Räikkönen koccant Grosjeannal
Miközben az első kanyarban kívülről előzte a Haast, egy kicsit összeért a két autó, de semmi komoly, legfeljebb pár apróbb elem bánta a csörtét.
36. kör: Vettel veheti el a Williams pontját?
Négy másodperccel halad Russell mögött, mindketten kemény gumin vannak, a Ferrari pedig jelenleg egy kicsit gyorsabb, mint a Williams.
37. kör: Kvjat támadja Leclerc-t
A célegyenes végén már becélozta a Ferrarit az orosz, de megelőzni még nem tudta. Ezzel együtt a következő körben meglehet neki a pozíció. Közben a Mercedes aggódik Bottas jobb első gumija miatt, és ezt közölte is a finnel.
38. kör: Leclerc a bokszban
Meglepő módon ismét kihívta őt a Ferrari és felrakták neki a közepes gumit, ami annak tükrében, hogy mindössze 16 kört ment a keményeken, egészen érthetetlen.
39. kör: Bottas biztonsági autót szeretne
A Mercedes közölte vele, hogy korábbi szettjének jobb elsője teljesen elkopott, bal elsőjén 20% futófelület maradt, mire a finn közölte, hogy egy Safety Car most jól jönne neki.
40. kör: a Mercedes kerüli a kerékvetőt
Peter Bonnington azt mondta Hamiltonnak, hogy mindkét autó esetében utasítás, hogy a lehető legtöbb kerékvetőt kerüljék el, különösen azokat, amelyek a nagyon gyors kanyarokban vannak. Akkora az előnyük (16 másodperc Ricciardo előtt), hogy minden gond nélkül spórolhatnak ezen is.
41. kör: Hamiltonnak nem tetszik a kérés
Azzal válaszolt, hogy de a kerékvetők elkerülésével lassabb lesz, mire azt mondták neki, hogy Bottasnak is ezt kell tennie, úgyhogy ne aggódjon. A brit még így is távolodik Ricciardótól.
42. kör: Csata lehet a dobogóért
Ricciardo mindössze 1,3 másodperccel vezet Stroll előtt, akit 1,2 másodperccel követ Albon, aki időközben a leggyorsabb kör tulajdonosa is lett. Hátrébb Leclerc támadja meg mindjárt Vettelt a 10. helyért.
43. kör: Safety Car, Stroll kicsúszott
A kanadai az ultragyors második Arrabiata kanyarban szállt el és nagyon összetörte a Racing Pointot. Bottas azonnal bejött közepesért, de Hamilton már elhaladt a bokszbejárat mellett. Odalesz a hatszoros világbajnok győzelme?
44. kör: Hamilton is letudta a cserét, maradt az élen
Megúszta a hatszoros világbajnok, mert a következő körben ő is ki tudott jönni közepes gumiért, így megtartotta az első helyet. Mindenki más is járt a bokszban hátrébb.
45. kör: Ismét piros zászló!
A gumifalat kell megjavítani, ez pedig időbe telik, úgyhogy megint félbeszakították a futamot. A baleset ismétléséből kiderült, hogy Stroll nem tehetett az esetről, defekt miatt szállt el.
LAP 44/59
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Stroll crashes at Turn 9 ??#TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/dHFWM2KdTH
A pályabírók Stroll füstölgő autójával küzdenek
Le kellett tenni a kocsit a darunak, mert elkezdett dőlni belőle a füst, most pedig szó szerint felszakítják a ripityára tört motorborítást, próbálva eloltani az alatta levő dolgokat.
Stroll's stricken car is being recovered by race marshals #TuscanGP ???? #F1pic.twitter.com/wx4zNr6nLP
— Formula 1 (@F1) September 13, 2020
Mindenki kiszállt az autóból
A jelek szerint egy ideig még várni kell a gumifal rendbehozására, a legtöbb pilóta ugyanis sisak nélkül ülödögél vagy a bokszfalon vagy a garázsban. Addig nézzük meg Stroll bukását videón!
?? RED FLAG ??
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) September 13, 2020
A puncture sends Lance Stroll off and into the wall at high speed, he's out of the car and okay.#SkyF1 | #F1 | #TuscanGP ???? pic.twitter.com/uiqEYtKa4g
Megvan az új rajt időpontja
17 óra 12 perckor vált zöldre a piros a bokszutca végén, a pilóták nagy valószínűséggel ismét álló rajtot fognak venni.
Grosjean és Räikkönen örülhet
Ők ketten egykörös hátrányban voltak, de az új rajttal ezt a kört automatikusan visszaveszik. A 2007-es világbajnokra ugyanakkor lehet, hogy büntetés vár, mivel a Safety Car megjelenésekor az utolsó pillanatban, a fehér vonalat átvágva hajtott be kerékcserére a bokszba.
A Haas és az Alfa elindult
Nem csak papíron, hanem fizikailaig is vissza kell vegyék a kört, ezért ők most elmentek egy körre, hogy aztán a bokszba behajtva beálljanak a sor végére.
46. kör: Elkeződött a felvezető kör
A forgatókönyv ugyanaz, mint korábban, a versenyzők megtesznek egy, a versenytávba beleszámító felvezető kört, majd felállnak a rajtrácsra Hamilton, Bottas, Ricciardo, Albon, Pérez, Norris, Kvjat, Leclerc, Russell, Vettel, Räikkönen, Grosjean sorrendben. Mindenki lágy gumira váltott.
Az eddigi két rajtnál az első helyről induló pilóta egyszer sem tudta megtartani a pozícióját, az elsőnél Hamilton, a másodiknál Bottas esett vissza. Vajon most is ezt láthatjuk? 13 kör lesz hátra a rajt után.
47. kör/harmadik rajt: Bottas pozíciót veszített
Nemhogy Hamiltont nem tudta támadni, de még Ricciardo is megelőzte a finnt, aki visszaesett a harmadik helyre. Mögötte a sorrend: Albon, Pérez, Norris, Kvjat, Räikkönen, Grosjean, Leclerc, Vettel, Russell.
48. kör: Bottas visszaelőzte Ricciardót
A célegyenes végén visszavette a második helyet a Renault-tól, hátrébb pedig Albon csapott össze Pérezzel.
49. kör: Albon Ricciardót támadja
Még nem lehet nyitni a DRS-t, de a következő körtől már igen, Albon pedig egy másodpercen belül van. Közben Bottasé a leggyorsabb kör, de 2 másodpercre van Hamiltontól.
50. kör: Albon még nem tudott előzni
Nyitotta a DRS-t, de nem volt elég közel a Renault-hoz ebben a körben. Leclerc azonban elég közel volt Grosjeanhoz ahhoz, hogy megelőzze a franiát a célegyenesben és átvegye a 9. helyet.
51. kör: Albon megelőzte Ricciardót
Meglehetősen simán körbeautózta a Renault-t a célegyenes végén, Ricciardo nem is tudott ellenállást tanusítani. Mindeközben Räikkönennel közölték, hogy 5 másodperces büntetést kap a szabálytalan bokszba hajtás miatt, mire a finn üvöltözött egy kicsit a mérnökével, mert az nem értette, hogy mire kérdez vissza.
52. kör: Russell megy a Ferrari után
Miután a rajtnál a 9. helyről visszaesett a 12. helyre, a Williams pilótája most megelőzte Grosjeant, és elindult Vettel után, hogy elcsípje az utolsó pontszerző helyet. Albon eközben Bottas után eredt és közelít is a Mercedesre.
53. kör: Bottas rákapcsolt
1:19.432-es idővel repesztett egy leggyorsabb kört, úgyhogy valószínűleg csak lemaradt egy kicsit, hogy legyen helye ezt megtenni. Albon hirtelen 2,5 másodpercre került tőle.
54. kör: Hamilton elsősége nem forog veszélyben
1,1 másodpercre jött fel rá csapattársa, de a leggyorsabb körében valószínűlg lemerítette az akkumulátorokat, mert az azutáni köre már 3 tizeddel volt lassabb Hamiltonénál.
55. kör: Russell utolérte Vettelt
Figyelmeztették rá, hogy DRS-távolságon belül kell érnie, mielőtt Vettel nyithatná a DRS-t Leclerc miatt. Ettől mondjuk egyelőre messze van, csapattársa 2,5 másodperccel halad előtte.
56. kör: Russell nem tágít
Az is egy esély lehet előtte, hogy 5 másodpercen belül végez Räikkönenhez képest, aki 6,8 másodperccel halad előtte a 8. pozícióban. Vetteltől 1,7 másodpercre van.
57. kör: Bottas tapad Hamiltonra
Két kör van hátra, 1,2 másodperc a hátránya csapattársa mögött a finnek. Vajon DRS-távolságon belülre tud kerülni a kör végére?
58. kör: Hamiltoné a leggyorsabb kör
Csattanós választ adott a hatszoros világbajnok az imént feltett kérdésre, és 1:18.833-mal megfutotta a leggyorsabb kört a versenyen...
Hamilton megnyerte a Toszkán Nagydíjat
Bottas az utolsó körben teljesen elengedte a dolgot és másodpercekkel maradt le Hamiltontól, aki elsőként szelte át a célvonalat és megnyerte az első Toszkán Nagydíjat. Mögötte Bottas jött be a második, Alexander Albon a harmadik helyen.
Cyril Abiteboul nem fog tetováltatni, mivel Daniel Ricciardo csak a negyedik lett, mögötte Pérez, Norris, Kvjat, Leclerc, Räikkönen, Vettel, Russell, Grosjean lett a további sorrend.
Eseménydús versenyen vagyunk túl
Főként a hatalmas balesetek és a két piros zászlós megszakítás miatt marad emlékezetes az első Toszkán Nagydíj, amelyen néhány szép előzést is láthattunk azért. Egy dolog azonban nem változott: a Mercedeseket ezúttal sem lehetett kizökkenteni. Mi mostanra megköszönjük a figyelmüket, két hét múlva jelentkezünk ismét élő szöveges tudósítással, akkor az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzéseiről. Viszontlátásra!