A Belga Nagydíjat a rajttól a célig vezetve Lewis Hamilton pályafutása 89. győzelmét aratta a Forma-1-ben. A világbajnoki pontverseny éllovasának sikere egy pillanatig sem volt veszélyben, Valtteri Bottas egyszer sem tudott támadást indítani ellene és a 3. helyről induló Max Verstappen is csak a rajtpozícióját tudta megtartani.
A Mercedesek jól kapták el a rajtot, és az is kedvezett a számukra, hogy nagyon rövid a táv a La Source-kanyarig. A konstruktőri világbajnokságot vezető csapat pilótái az Eau Rouge után is résen voltak,
Max Verstappen hiába igyekezett, Valtteri Bottast is csak támadni tudta, sőt, a Les Combes-tól már védekezni kényszerült Daniel Ricciardo ellen.
Verstappen odafigyelt, hagyott helyet korábbi csapattársának, így nem fenyegetett a baleset veszélye, ezzel le is maradt az élen álló Lewis Hamilton és Bottas mögött. Az első kör hőse Charles Leclerc volt, aki 5 pozíciót javított, és feljött a pontszerző, 8. helyre, egyebek mellett a Sergio Pérez ellen bátor előzést végrehajtó Pierre Gasly-t is megelőzte, de ez nem tartott sokáig, az Alpha Tauri gyorsan visszavette a pozíciót a Ferraritól, és a 4. körben Pérez is visszaelőzte Leclerc-t.
Nem indult jól a futam Lando Norrisnak, a Les Combes-ban kicsúszott, de ő legalább el tudott rajtolni, csapattársa, Carlos Sainz már a rajtrácsra sem jutott el, a bokszból kivezető körében kipufogóhiba lépett fel a McLarennél, ezért a spanyol pilóta nem tudott részt venni a versenyen.
A verseny első körei során stabilizálódott a sorrend, Hamilton vezetett Bottas, Verstappen, Ricciardo, Ocon, Albon, Stroll, Gasly Pérez és Norris előtt. A két Mercedes között stabilizálódott a különbség 1,7 másodperc körül, közben Bottas érdeklődött, hogy kihasználhatja-e az egyetlen alkalmat, hogy megnövelt teljesítményszinttel támadja Hamiltont, de mérnöke szerint megállapodtak abban, hogy egymás ellen nem használják ezt a fegyvert.
Én erről nem hallottam”
– felelte a finn pilóta, de vette az üzenetet, és haladt tovább csapattársa mögött, miközben Verstappen egyre jobban leszakadt. Folyamatosan romlott a versenyt remekül kezdő Leclerc helyzete is, a rádión is panaszkodott, hogy nagyon küszködik az egyenesekben, és ez egyértelmű is volt, mert sorra előzték meg az ellenfelei, amíg visszacsúszott a 12. helyre csapattársa, Sebastian Vettel elé.
A mezőny megbízhatóan teljesítette a verseny első negyedét, baleset és műszaki hiba sem fordult elő, így Sainztól eltekintve a teljes mezőny haladt a cél felé. Ennek oka, hogy a küzdelem lecsillapodott az első néhány kör után.
Nem sokáig tartott a kegyelmi állapot, a 11. körben Antonio Giovinazzi és George Russell látványos balesetet szenvedett. Az olasz pilóta elvesztette uralmát az autója fölött, brit ellenfele pedig ráhajtott a törmelékekre, ezért irányíthatatlanná vált az ő autója is. Alaposan összetört az Alfa Romeo és a Williams, de mindkét versenyző önállóan ki tudott szállni a roncsokból, amelyek rengeteg törmeléket szórtak szét a pályán.
A helyzet alapján nem lett volna túlzás a verseny leállítása sem, de a versenyirányítás csak a biztonsági autót küldte be, erre Leclerc megpróbált azonnal reagálni, és kiment a bokszba, de a Ferrari szerelői nem voltak felkészülve, így csak a 14. helyre tudott visszatérni. Leclerc a mezőny nagy részéhez hasonlóan kemény gumikat kapott.
Az élmezőnyben nem történt nagy átrendeződés, bár Verstappent csak egy hajszál választotta el attól, hogy megelőzze Bottast
a Mercedes dupla kiállása után, a holland pilóta azonban maradt ellenfele mögött, megelőzve Gasly-t, aki kemény gumikon indult, ezért nem állt ki kereket cserélni. Így döntött Pérez is, ő lágyakon folytatta a versenyt, mögöttük viszont mindenki kiállt új gumikért.
A bokszutcát megjáró versenyzők között az egyetlen lényeges változás az volt, hogy Alexander Albon megelőzte Esteban Ocont.
A mezőnyt a 15. körtől engedték el újra, Verstappen próbált tapadni Bottasra, de a két Mercedesnél engedélyezték az előzés üzemmód használatát, így a Red Bull pilótájának ismét csak az maradt, hogy védekezzen Gasly ellen. A két Mercedes meglógott, de Hamilton átmenetileg teljesítménycsökkenésre panaszkodott, mérnöke azonban megnyugtatta, hogy csak átmeneti helyzetről van szó. Igaza lett, a pontverseny éllovasa pár kör alatt 2,5 másodperces előnyt autózott ki.
Gasly tartotta a 4. helyet (a 21. körig, ekkor Ricciardo elment mellette) mögötte az ellenfelek megszabadultak Péreztől, így Ricciardo, Albon, Ocon, Stroll, Norris és Kvjat autózott még pontszerző pozíciókban. Az alsóházban tovább folytatódott a Ferrari szenvedése, Kimi Räikkönen simán, erőből megelőzte Vettelt a 11. helyért, majd a német pilótát csapattársa is utolérte, de a német versenyző úgy leterelte Leclerc-t a pályáról, mintha a győzelemért küzdöttek volna.
Leclerc-t a 25. körben kihívták Vettel mögül, de a második kiállása sem sikerült gyorsan, a monacói versenyző ekkor már számon is kérte a lassú munkát a mérnökén,
de nem kapott választ. Leclerc abszolút az utolsó helyre jött vissza, 11 másodperc volt a hátránya még Nicholas Latifi mögött is, de utána átmenetileg az övé volt a leggyorsabb kör.
A 27. körben végrehajtották Gasly kerékcseréjét is, az Alpha Tauri pilótája a 16. helyre jött vissza, szintén közepes keverékű gumikkal, de utána remek tempót diktált, és a pályán előzve feljött a 11. helyre.
A verseny első negyedéhez hasonlóan a második félidőben sem volt igazi tűzijáték, néhány DRS-sel végrehajtott előzéstől eltekintve kevés említésre érdemes esemény történt, de a pilótáknak különböző problémákat kellett kezelniük. Bottasnak elzsibbadt a lába, ami a fékezésnél okozott gondot, Räikkönen lábára valamilyen folyadék került az autóból, Verstappen vibrációra panaszkodott, Vettel pedig alaposan elfékezte magát, és bár nem aggódott a gumik állapota miatt, azt mondta mérnökének, hogy az ellenfelei „fel fogják falni.”
Akadtak kisebb vezetői hibák Hamilton esetében is, elsősorban a buszmegálló sikánnál akadt gondja a féktávon vagy a kigyorsításnál, ezek azonban egy pillanatig sem veszélyeztették a győzelmét.
Bottast viszont figyelmeztették, hogy kerülje a kerékvetőket, ekkor felmerült, hogy a Mercedesnek ismét gondja lehet a hosszú etap miatt, ezt azonban a köridők egyáltalán nem támasztották alá. Magabiztosan vezettek Verstappen előtt, akit Ricciardo követett a 4. helyen a célba.
Az utolsó körök során az akkor még 5. helyezett Albon keményen védekezett Oconnal szemben, de végül a francia pilóta megelőzte. Utolérte őket Norris is, de a McLaren pilótája nem tudott előzni, mert a Renault versenyzője is használhatta a DRS-t a hosszú egyenesekben. Gasly menetelése a második etap során a 8. helyig tartott, a további két pontszerző helyen pedig a Racing Point két pilótája, Stroll és Pérez osztozott.
Pályafutása 89. győzelmével Hamilton már csak kettővel marad el Michael Schumacher győzelmi rekordjától, de az élen töltött körök tekintetében a brit pilóta megdöntötte a német legenda eredményét.
Nem ez volt a legkönnyebb verseny, az 5-ös kanyarban elfékeztem magam, aztán egyszer az utolsó kanyarban is
– mondta a leintés után. – Egy kissé küszködtem, aggódtam, hogy ne járjunk megint úgy, mint Silverstone-ban. Lehet, hogy nem mindenki akarja azt látni, hogy mindig a Mercedesek állnak az élen, de leszegett fejjel dolgozunk tovább. Hihetetlen, hogy ilyen szellemiség vesz körül, egyre jobban kiismerjük az autót. Hamarosan 36 éves leszek, de jobban érzem magam, mint valaha. Nagyon hálás vagyok a csapatnak és a drukkolásért is.”
A 2. helyezett Bottas a leintés után is megismételte, nem emlékszik arra, hogy a csapatnál megállapodtak abban, hogy nem támadják egymást. Elismerte, az egyenesben nem tudta utolérni csapattársát, aki szerinte „hibátlanul” versenyzett ma.
Verstappen szerint nem sokat tehetett a Mercedesek ellen, mert nem tudta tartani velük a lépést.
„Nem volt túl évezetes, a közepes gumikkal nem volt jó a tapadás. Kezdtem felzárkózni Valtteri mögé, de szóltak neki, hogy kapcsoljon rá, aztán nem tudtam tartani vele a lépést. Eléggé magányos voltam! Várjuk már Monzát, meglátjuk, ott mire megyünk.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |