Noha a Mercedes fölényéhez a három szabadedzés alapján (mindhármon a címvédő istálló autói végeztek az első két helyen) nem férhetett kétség, mégis némi bizonytalanság lengte körbe a Forma-1 70. évfordulós nagydíjának időmérő edzését, a Pirelli által az elmúlt hétvége után eggyel lágyabbá tett gumikiosztás ugyanis több kérdőjellel is szolgált a kvalifikációra.
Az már a pénteki edzésnap során nyilvánvalóvá vált, hogy a lágy keverék teljesen alkalmatlan lesz a versenyre, így aki csak teheti, megpróbál majd a közepes gumikon továbbjutni a Q3-ba. Azonban a piros oldalfalú Pirellik nem csak hosszabb távon, hanem egy körön sem bizonyultak elég jónak, ezért az a furcsa helyzet állt elő, hogy mindenki a kemény és közepes gumikon készült megfutni a legjobb köreit az időmérőn, csakhogy ezekből az abroncsokból kevesebb állt a rendelkezésre, mint a nagyjából semmire sem jó lágyakból.
A harmadik szabadedzésen Lando Norris kivételével mindenki a lágyakat nyüstölte, ami nem volt véletlen, hiszen azokkal nem kellett spórolni. Ezúttal egyáltalán nem számított szokatlan látványnak, hogy az olyan, már a Q1-ből való kijutásért is élet-halál harcot vívó csapatok is a közepes gumin kezdték meg az időmérőt, mint a Haas és a Williams.
Ezzel ellentétben a gyorsabb autók a lágyakon jöttek ki, hogy maradjon a jelen esetben gyorsabbnak számító közepes gumiból az edzés későbbi részére.
Érdekes módon a két Alfa Romeo így is lágyon kezdett, nem is tudtak megelőzni senkit sem a csapattársával ellentétben szintén lágyakon próbálkozó Nicholas Latifit kivéve.
Az élmezőnyben a Q1 elején mindenki lágyakon körözött, ami a Red Bullnak, egészen pontosan Max Verstappennek ízlett a legjobban, 21 ezreddel Valtteri Bottas előtt ő állt az élre 1:27.154-es idővel. Bottast Hamilton, Hülkenberg, Ricciardo és Gasly követte az első hat helyen az első roham végén.
A legtöbben azonban kint maradtak, hogy újabb gyors kört tegyenek meg az első lágy szettjükön, így Verstappen nem maradt az élen, hamarosan ugyanis Hamilton vette át a helyét 1:26.818-as idővel, és még Bottas is átugrotta a harmadik helyre visszacsúszó finnt.
Az első helyért zajló csatának azonban vajmi kevés jelentősége volt a Q1-ben, hiszen egyelőre csak a legjobb 15-be kellett bekerülni a továbbjutáshoz. Ez pedig a topcsapatok pilótái közül Vettelnek és Albonnak sem ment könnyen, az utolsó 3 percre fordulva Vettel a 13., Albon a 16. (azaz már kieső) helyet foglalta csak el, igaz, a thai-brit pilóta nagyot hibázott korábbi mért körében.
A két Mercedest, Verstappent, Hülkenberget és Leclerc-t leszámítva mindenki kijött a végére, tartva a pálya rohamos javulásától, ami be is következett.
Albon végül remek körrel egészen a 3. helyig jött előre, és bár Vettel is javított, az ő továbbjutását illetően így is rezgett a léc, végül pedig csak a 14. helyen végzett.
Mögötte George Russell zsinórban harmadszor jutott be a Williamsszel a Q2-be, a kiesők Kvjat (törölték az utolsó mért körét pályaszélesítés miatt), Magnussen, Latifi, Giovinazzi és Räikkönen voltak.
A Q2 elején a pályára hajtó 15 pilóta közül Verstappent kivéve mindenki a közepes gumikon kezdett. A holland a kemény keveréket választotta, megpróbálva azokon továbbjutni,
és a két Mercedestől eltérő stratégián kezdeni a versenyt. Nem is volt reménytelen ötlet, a holland a két Mercedes, Ricciardo és Leclerc mögé az ötödik helyre sorolt be. Bottas az élen 1:25.785-tel 481 ezredet adott Hamiltonnak.
A hatodik helytől lefelé ekkor Stroll, Albon, Norris, Ocon, Gasly, Vettel, Sainz, Hülkenberg és Grosjean volt az állás, a Ferrari négyszeres világbajnoka tehát nem állt továbbjutó helyen. Akárcsak a Racing Pointtal Hülkenberg, aki nagyot hibázott a Becketts-ben, így tőle várható volt még egy jókora javulás.
Vettelnek nem volt más választása, megpróbált lágy gumival javítani az idején és beverekedni magát a top 10-be. Ugyanilyen gumin jött ki a Q2 hajrájára a két Mercedes is, de ők csak biztosítékként használták a piros jelzésű Pirelliket. Verstappen is eggyel lágyabb gumira váltott, ő közepeseket tetetett fel. Végül sem neki, sem a Mercedeseknek nem kellett javítania.
Nem úgy Vettelnek, aki javított is, de ez is csupán a 12. helyre volt elegendő, így a négyszeres világbajnok búcsúzott a Q2-ben.
Hasonlóan nagy csalódás volt Carlos Sainz kiesése, ő Vettel mögött, a 13. helyen végzett, miközben Norris is éppen, hogy becsusszant a Q3-ba a 10. helyen. A további kiesők: Ocon (11.), Grosjean (14.) és Russell (15.).
A mindent eldöntő fináléra már mindenki olyan gumin jöhetett ki, amilyen egyrészt maradt neki, másrészt pedig amelyiket gyorsabbnak gondolta. A két Mercedes a lágyak mellett döntött, akárcsak a két Racing Point, valamint Leclerc, Gasly és Norris. A Red Bullok és Ricciardo közepeseken próbálkoztak.
Az első roham után Hamilton állt az élre 1:25.284-es idővel, mögötte Bottas jött csupán 116 ezredes hátránnyal. Némi meglepetésre a harmadik pozíciót ideiglenesen Ricciardo foglalta el (ő már 1 másodpercet kapott), mögötte Hülkenberg, Verstappen, Albon, Leclerc, Stroll, Gasly és Norris volt a sorrend. Verstappen a mért köre után egyből jelezte, hogy lágy gumit kér az utolsó nekifutásra.
Vele ellentétben a két Mercedes viszont közepesekre váltott, Bottas pedig előhúzta Q2-es formáját és 63 ezreddel megelőzte Bottast, elcsenve előle a pole pozíciót. A harmadik helyre remek teljesítménnyel Hülkenberg ért oda (9 tizedre a finntől), mögötte Verstappené lett a negyedik, Ricciardóé az ötödik hely. Albon ezúttal is nagyon kikapott csapattársától és csak a 9. rajtkockát szerezte meg Norris előtt. Stroll lett a hatodik, Gasly a hetedik, Leclerc a nyolcadik.
Jó érzés, imádom az időmérőt, akkor pedig különösen, amikor jól megy
– értékelt Bottas. – Nagyon jó, hogy mindent ki tudtam hozni magamól és az autóból. Szerintem azért teljesítettem most jobban az időmérőn, mert a múlt hét óta előreléptünk a beállításokkal, úgyhogy elégedett vagyok.”
„A második köröm nem volt annyira jó, mint az első. Valtteri jó munkát végzett és megérdemelte a pole-t, miközben én nem futottam tökéletes kört” – összegzett szűkszavúan Hamilton.
A hatszoros világbajnoknál szemmel láthatóan boldogabb volt Nico Hülkenberg, aki maga sem számított rá, hogy ennyire jó eredményt érhet el. „Ezen a hétvégén sokkal jobban érzem magam az autóban, felkészültebb vagyok, de az időmérő így is trükkös volt, a Q2-es kicsúszásommal a saját dolgomat nehezítettem meg, aggódtam, hogy megsérülhetett az autó. Ezután a Q3-ban leszegtem a fejem és beleadtam mindent. Egy kicsit meglep, hogy itt állhatok, de nyilván nagy mosoly van az arcomon, egyúttal tudom, hogy a verseny holnap lesz.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 16:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 20:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.03. - 20:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 16:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.05. - 20:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |