A Brit Nagydíj hétvégéjének szombat délelőtti szabadedzésén helyreállt a 2020-as szezon pénteken kissé felborult idei rendje, és a lehűlő időjárási körülmények között a két Mercedes állt a mezőny élére Valtteri Bottas–Lewis Hamilton sorrendben. Az időmérő edzésre némileg melegebb lett ugyan az idő (22 fokos levegő, 37 fokos aszfalt), de a péntek délutáni hőségtől így is messze jártak, ami tovább javuló köridőket és akár új körrekord születését vetítette előre. A nagy kérdés az volt, mint az eddigi idei futamok során mindig: le tudja-e győzni valaki a Mercedest?
Az időmérőt az idei évre menetrendszerű Q1-es kiesővé előlépő Alfa Romeók nyitották meg. Az első mért kör (1:27.941) Kimi Räikkönen nevéhez fűződött, de nem sokáig volt a 2007-es világbajnok mellett az egyes szám, másodpercek múlva ugyanis csapattársa, a két Haas, valamint Danyiil Kvjat is megelőzte.
Az első ütős időeredményre a Racing Point beugrójától, Nico Hülkenbergtől számíthattunk, de kisebb meglepetésre Kvjatot sem tudta megelőzni az első körével. Nem úgy a másik rózsaszín autóban ülő Lance Stroll, aki 1:26.555-tel átvette a vezetést, de csak addig, amíg Charles Leclerc Ferrarija 5 ezreddel meg nem előzte, hogy aztán rövidesen őt is letaszítsák az élről: előbb Lewis Hamilton érkezett meg 1:26.431-gyel, majd Bottas 1:26.092-vel.
Az első Q1-es körök után a sorminta nagyon hasonló volt a harmadik szabadedzésen látottakhoz, Bottas állt az élen Verstappen, Hamilton és Leclerc előtt, miközben Sebastian Vettel továbbra is küszködött (csak a tizedik volt ekkor).
A szokásos kiesési harc az első edzésszakasz végén nem meglepő módon a két Williams, a két Haas és a két Alfa Romeo között zajlott, végül pedig utóbbi két istálló, valamint a grove-iak kanadai versenyzője, Nicholas Latifi nem jutott tovább, miután megforgatta az autóját a gyorskörén.
Az élen álló hármason kívül csak Leclerc és Albon nem javított a végén, a két Racing Point feljött a Mercedesek és Verstappen mögé a negyedik és az ötödik helyre, mögöttük Gasly zárt a hatodik helyen. Az első helyet Bottas végül 1:25.801-es körrel szerezte meg, Hamilton egy tizedet, Verstappen 3 tizedet kapott tőle.
A Q1 további sorrendje a hetedik helytől lefelé: Ocon, Vettel, Leclerc, Albon, Ricciardo, Sainz, Russell, Kvjat, Norris, Magnussen, Giovinazzi, Räikkönen, Grosjean, Latifi.
Ez a versenyhétvége is azok közé tartozik, amelyeken teljesen nyilvánvaló, hogy a közepes keverék a jobb gumi a versenyre, ennélfogva a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a Racing Point pilótái is a sárga oldalfalú Pirelliken rajzottak ki a Q2-re, kivéve Sebastian Vettelt, akinek a lágy abroncsokat szerelték fel.
A közepes gumi elsőre Bottas autóján működött a legjobban, 1:25.015-ös pályacsúcsot autózva a finn megkaparintotta az első helyet, több mint 1 másodpercet verve az őt követő Verstappenre és Leclerc-re.
És hogy hol volt Hamilton? A kavicságyban. Legalábbis egy rövid ideig, a gyorskörén ugyanis túl korán adott gázt a Luffield kanyar kijáratán és megforgott,
amivel olyan sok kavicsot hordott fel az ideális ívre, hogy piros zászlóval félbe kellett szakítani az edzést.
Mindez ráadásul akkor történt, amikor Hamilton éppen második közepes keveréken futott gyorskörét teljesítette, így 9 perccel a Q2 vége előtt még nem volt mért köre. Annyira persze azért nem kellett aggódnia, Bottas köre ugyanis megmutatta, hogy a Mercedes ezen a keveréken is simán képes a továbbjutásra.
Nem is sokat teketóriázott a címvédő istálló, és az újraindítás után egyből pályára küldte viláágbajnokát egy friss közepes szetten, amelyeken Hamilton egy biztonsági körrel is simán bejött a második helyre, 3 tizeddel csapattársa mögé.
A továbbjutásért zajló roham főszereplői között ott volt a lágy gumival csak a 8. helyen álló, a végére mégis közepes keveréken kihajtó Vettel, a csupán a 11. helyen tanyázó Hülkenberg és a 9. helyen álló Stroll, valamint a 10. pozíciót elfoglaló Albon is, de a hatodik és hetedik helyen álló McLarenek sem érezhették magukat biztonságban.
Az előzetesen mindenképpen a top 10-be vártak közül végül Albon és Hülkenberg maradt ki, csupán a 12., illetve a 13. helyet tudták megszerezni annak ellenére, hogy mindketten lágy gumin próbálkoztak. Nem jutott tovább a 11. helyen végző Gasly, a 14. helyen záró Kvjat és a 15. helyen végző Russell sem.
Vettel és Stroll sem örülhetett igazán, miután csak a kilencedik és a tizedik időt autózták, a négyszeres világbajnok ráadásul nem tudott javítani a közepes gumikon, így kénytelen lesz a lágyakon rajtolni a versenyen.
A Q2 végeredménye a következőképp alakult: Bottas, Hamilton, Verstappen, Sainz, Leclerc, Ocon, Ricciardo, Norris, Vettel, Stroll, Gasly, Albon, Hülkenberg, Kvjat, Russell.
A Q3 kisebb közjátékkal kezdődött a bokszutcában, a Ferrari figyelmetlenül engedte ki Leclerc-t, akinek így majdnem nekiment az érkező Stroll. A felügyelők az időmérő után vizsgálták az esetet, a Ferrari pedig végül megúszta büntetés nélkül az incidenst.
Ami a pályán történteket illeti, az sok jóval nem kecsegtetett senkinek, aki nem Mercedesben ült, Hamilton és Bottas ugyanis átmentette a Q2-ben látott demoralizáló fölényét a Q3-ra.. Az első mért körök utáni előbbi állt az élre 1:24.616-os pályacsúccsal, de a finn szorosan a nyomában volt, mindössze 15 századot kapott.
A többiek – legalábbis az időeredményeket tekintve – azonban már a vert mezőnyben voltak, Verstappen 1,1 másodperces hátránnyal állt a harmadik helyen, mögötte Stroll, Leclerc, Vettel, Norris, Sainz, Ocon és Ricciardo volt a sorrend.
Az utolsó, mindent eldöntő körökre Hamilton ellen aztán már nem volt ellenszer, a hatszoros világbajnok tovább faragott az idején és 1:24.303-mal megszerezte hetedik pole pozícióját a Brit Nagydíjak történetében. Bottas 3 tizedet kapott a második, Verstappen pedig kerek egy másodpercet a harmadik helyen.
A negyedik pozíciót Leclerc kaparintotta meg a Ferrarival, mögötte Norris, Stroll, Sainz, Ricciardo, Ocon és Vettel volt a további sorrend. Vettel utolsó köridejét törölték a pálya kiszélesítése miatt.
„Elég nagy a különbség a harmadik helyhez képest, de ez nem számít, mert Valtteri a végsőkig hajtott engem, egész hétvégén fantasztikus munkát végzett.
Változtattunk pár dolgon az időmérő előtt, de ettől csak rosszabb lett a helyzet, úgyhogy elég szenvedtem
– értékelt Hamilton. – Ez a pálya elképesztő, a szél minden irányból fújt. Az időmérő az önbizalom felépítéséről szól, de aztán jött a megforgás, és akkor már küszködtem az első szektorban. Nem tudom hogyan, de mély lélegzetet vettem és összeszedtem magam. A Q3 így már jól indult, az első köröm nem volt tökéletes, de így is igen tiszta volt, a második pedig még jobb lett.”
„A Q3-ig elég jó időmérőm volt, igazán kényelmesen éreztem magam az autóban mindkét keveréken. Aztán a Q3-ban elkezdett egy kicsit csúszkálni az autó hátulja. Lewis több időt talált nálam, igazán jó munkát végzett és megérdemelte a pole-t. Természetesen csalódás az eredmény” – ismerte el a vereséget Bottas.
„A Q3-as utolsó köröm elég jó volt, de már az időmérő korai szakaszától látszott, hogy a Mercedes egyszerűen túl gyors, akárcsak az elmúlt három versenyen. Ezt el kell fogadnunk. Megpróbáltuk a lehető legjobbat kihozni magunkból, ami jelen pillanatban a harmadik hely” – összegzett a csalódottnak egyáltalán nem nevezhető Max Verstappen.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |