Hamilton és Bottas végzett az élen az Osztrák Nagydíj első edzésén, a címvédő viszonylag sokat vert csapattársára a rövid pályán. A Ferrari nem rakta fel a legpuhább gumit, Max Verstappen megpördült a legjobbnak ígérkező körében.
Kicsit döcögősen indult el végre az idei első versenyhétvége Ausztriában, mert a zöld jelzés után néhány perccel szemerkélni kezdett az eső, így a rendszerellenőrző köröket csak kis késéssel követhették a gyakorlásra szolgáló, rendes tempóban futottak.
Mintegy fél óra elteltével azonban benépesülhetett a pálya, a csapatok megkezdték a felkészülést. Már akinél a technika engedte: a Haas pilótája, Romain Grosjean egyből visszatért a depóba fékhibára panaszkodva. Mint kiderült, a fékfolyadéka szivárgott, és ezt nem is tudták gyorsan kijavítani (részben a stábtagokra vonatkozó távolságtartási intézkedések miatt), így nem lépett újra pályára az utolsó percig és máris lépéshátrányba került. Hasonló veszély fenyegette Sergio Pérezt, akinek füstöl eregetett a motorja, de szerencséjére ez nem okozott fennakadást nála.

A csapatok eltérő ütemben zongoráztak a gumikészleten, a sorrendet jellemzően az alakította, ki mikor váltott lágyabb keverékre. A Ferrari például nem nyúlt hozzá a legpuhább típushoz, részben ez magyarázza Charles Leclerc 10. és Sebastian Vettel 12. helyét.
A Mercedes ellenben felrakta, és pilótái magabiztosan bizonyultak a leggyorsabbnak. Lewis Hamilton a rövid pályán viszonylag nagy különbséggel, 356 ezreddel verte Valtteri Bottast. A csapat használta a különleges kormányzást, a DAS-t, de a beszámolók szerint úgy tűnt, csak a felvezető körökön, bizonyára gumimelegítés céljából.

A 3. Max Verstappen és a Red Bull valós tempójára nem derült fény, mert a holland az első lágy gumis sprintjekor megpördült az első kanyarnál.
Nem ő volt az egyetlen, aki megforgott vagy elhagyta a pályát, de ilyenből nem volt sok, és kasztnidarabok sem repkedtek, leszámítva az Esteban Ocon autójáról leeső elemet. A várakozásoknak megfelelően gyors volt a Racing Point és a Renault, de a középmezőnyt egyelőre változatlanul a McLaren vezeti az eredmények alapján.
A résztvevők figyelme nem volt tökéletes, a Red Bull egyszer veszélyesen engedte ki Alexander Albont, Lance Stroll poroszkálva pedig feltartotta Carlos Sainzot, amiből akár baleset is lehetett volna.
Az Osztrák Nagydíj 15 órától a második szabadedzéssel folytatódik.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Újra pályán a Forma-1!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Osztrák Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nem volt könnyű, de átvészeltük az elmúlt hónapokat, cserében reméljük, hogy izgalmas szezon kezdődik a mai napon. Tartsanak velünk!
Minden az idei szezonról
Több cikk révén is igyekeztünk összefoglalni, hogy mi vár ránk az idei, furcsa lebonyolítású szezon során. Ezeket alább gyűjtöttük csokorba.
Vettel születésnapot ünnepel
Ma 33 esztendős a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, a mezőny második legsikeresebb tagja.
Happy birthday, Sebastian Vettel! ??
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
We hope being back on track has you dancing with joy ??#F1#HappyBirthdaypic.twitter.com/ftmBB7fUN9
Nedves lesz a pálya
Esett az eső az első szabadedzés előtt, így várhatóan nem tudnak slick gumikkal kezdeni a pilóták, de a hétvége további része száraz lehet.
Lluvia ligera ahora en Red Bull Ring. Libres 1 apuntan a mojado y luego debería dejar de llover. Seco para quali (22C-24C) y carrera (26C)
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 3, 2020
Light rain now over the Red Bull Ring. It should be a wet FP1 but then will stop raining. No rain expected for quali (22C-24C)and race (26C) pic.twitter.com/ic2qlIUgu5
Így fest élőben a Williams új festése
A Mercedest már sikerült lencsevégre kapni a csütörtöki gépátvétel után, íme a Williams, ami az eredetileg beharangozott főszponzor nélkül áll rajthoz az idei szezon során.
Así lucen los nuevos colores del Williams
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 2, 2020
The new @WilliamsRacing colours pic.twitter.com/fE1wdQteWx
Több, mint 100 repülővel jött a Forma-1
Az osztrák hadsereg szóvivője csütörtökön elárulta, továbbra is a katonai funkció a legfontosabb a Red Bull Ring szomszédságában lévő zeltwegi repülőtéren, de ettől függetlenül több, mint 100 repülőgépet is fogadtak az F1-es nagydíj kapcsán.
Heute landeten im Minutentakt die Größen des Rennzirkusses auf dem Fliegerhorst Hinterstoisser in Zeltweg. Auch wenn der militärische Flugbetrieb Priorität hat, wurden rund 100 zusätzliche Flüge abgewickelt. Dem Start der F1-Saison steht somit trotz #COVID-19 nichts mehr im Wege. pic.twitter.com/8pOYQg2vt1
— Michael Bauer (@Bundesheerbauer) July 2, 2020
Változtattak a pályán, hogy kevésbé ártson az autóknak
A Red Bull Ring autógyilkos hírében áll, de a sűrű versenynaptár miatt kicsit visszavettek a durvaságából. Részleteket a cikkünkben olvashat!
Hamilton megszabadult néhány nyavajától
A brit pilóta csütörtökön elárulta, a hosszú szünet alatt végre meggyógyult néhány kisebb sérülése, amelyek rendszeresen kiújultak a szezonok során. A brit pilóta nem részletezte a problémákat.
További esőre is van esély
A hivatalos időjárás-jelentés szerint 60 százalék az újabb eső valószínűsége. A pálya nagyjából száraznak tűnik most, ez felgyorsíthatja a mezőny pályára lépését.
Vadászgépek a pálya térségében
A Red Bull Ring mellett található egy katonai repülőtér, pillanatokkal a szabadedzés kezdete előtt szállt le két vadászgép.
Zöld zászló!
Nem csalás, nem ámítás, versenyautók a pályán! Sainz az első, mögötte Norris, Albon, Magnussen és Ricciardo hajtott ki a pályára.
?? We. Are. LIVE! ??
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Live timing and text commentary >> https://t.co/MddmLh2Nm7#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/W7gqiIG102
Gyorsan élénkül a forgalom
Szokatlanul gyorsan a pályára hajtottak a pilóták, már 12-en megjelentek az aszfalton. Persze, azt a szót, hogy szokatlan, sokat fogjuk még emlegetni. Vettel és Verstappen gyorsan egymásra is talált, a német pilóta nem akarta elengedni holland ellenfelét, majd egyszerre visszatértek a bokszba.
CARS! ??#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/Ib1w5JNj09
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Sainz: Ez gyors!
Lelkesen örül a rádión Carlos Sainz, miután a barcelonai tesztek óta először vezethet F1-es autót. A spanyol pilóta az előszezon során csak F3-as autóval gyakorolhatott, az F1-es McLaren ennél természetesen sokkal gyorsabb.
Slick gumikkal kezdett a mezőny
Esőgumikra szerencsére nincs szükség, de még száradnia kell a pályának ahhoz, hogy éles körööket lehessen futni. Egyelőre viszont nem ez a cél, a csapatok az ilyenkor szokásos rendszerellenőrzéseket végzik.
Vajon Hamilton javít a mérlegén?
A brit pilóta 2016-ban győzött itt, azóta viszont az eltelt három Osztrák Nagydíj során még dobogóra sem állhatott. A Mercedesnek általában a fékekkel és a hűtéssel akadt gondja, most nem várható őrjítő forróság, de a feketére fényezett autó nem segít majd a helyzetükön.
Ocon rengeteget várt a visszatérésre
A Renault pilótája 586 nap elteltével léphetett pályára ismét F1-es nagydíjhétvégén. A napokban azt mondta, úgy érezte, már minden ellene dolgozik, miután a tavalyi szezont a Mercedes tesztpilótájaként töltötte, az idén pedig csúszott a szezon a koronavírus miatt.
Esteban Ocon's first F1 race weekend session in 586 days
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Welcome back, @OconEsteban ??#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/yfwYWTYJ7t
Nem sokat érezni a megszorításokból
Példátlan biztonsági intézkedések közepette rendezik a hétvégi Osztrák Nagydíjat, komoly korlátozásokat léptettek életbe a csapatok személyzetének létszáma vagy a sajtó jelenléte terén, valamint nincsenek nézők sem a lelátókon.
Szerencsére a televíziós közvetítésben ebből semmi sem látszik, az első percek alapján ugyanolyan az élmény, mint bármikor máskor.
Attól eltekintve, hogy nem működik az élő időmérés.
Bottasé az év első mért köre
A finn pilóta kemény gumikon futotta az edzés első mért körét majd pillanatokkal később Norris állt az élre, de Bottas visszavette a vezetést. A Mercedes-pilóta 1:07.5-tel vezet.
LANDO NORRIS WINS FP1!
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Err... sets the first time of the weekend, a 1:08.206 ?
Apologies, it's been a minute ??#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/JjLWAF6YHH
Esik az eső
Bejött a várakozás, eleredt az eső a pályán. Ez alaposan átírhatja a csapatok terveit, ismét. Érdekes lesz látni, hogy mennyien vállalkoznak arra, hogy intermediate vagy esőgumikkal is pályára lépjenek.
Red Bull: Verstappen kész a vb-ért küzdeni
"Jó látni újra az autókat a pályán, hallani a motorokat és visszatérni a normális kerékvágásba - nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak. - A Mercedes olyan erős volt az elmúlt hat év során, hogy erős favoritként érkeztek, nagy kihívás lesz legyőzni őket, de úgy érezni, hogy előreléptünk, összeforrtunk a Hondával a téli időszak során, és bizakodóak vagyunk. Max kész a világbajnoki címért küzdeni, ha megfelelő felszerelést tudunk neki adni."
Vettel újra a pályán interekkel
A német pilóta dacol a körülményekkel, intermediate gumikkal is pályára lépett, sőt nem is tért vissza a bokszba. Leclerc is azt jelenti a rádión, hogy lehet még közlekedni a pályán.
Seb hits the track ??#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/02WIs4bw3w
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Még mindig túl száraz a pálya
Vettelt visszahívták a bokszba, mert arra jutottak a mérnökével, hogy még túl száraz a pálya az intermediate gumikhoz. Ennek ellenére a Mercedes, a Haas és a Williams is interekkel küldte ki a pályára a pilótáikat.
? New livery's first outing
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
? New driver's first outing
Lookin' good out there @WilliamsRacing and @NicholasLatifi ??#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/hGw4Z0aTAW
Műszaki hiba miatt megvolt az első kicsúszás
Grosjean az első, aki megjárta a bukóteret az idei szezon során, de a francia pilóta azt jelentette a rádión, hogy beesett a fékpedálja, úgy tűnik, műszaki hiba történt. Visszamegy a szerelőkhöz.
Szoros pillanatok a bokszutcában
Magnussen jött befelé a szerelőihez, amikor a Red Bull pont elé engedte Albont, a dán pilótának fékeznie kellett. Gasly közben a kormányzásra panaszkodik, úgy tűnik, balra húz az autója. Elég nagy a forgalom a pályán, 5 pilóta is kint van intermediate gumikon.
Hamilton továbbra is slickekkel megy
A Mercedes pilótája szinte letolja a pályáról az előtte haladó Räikkönent. A Mercedes nyilván sokkal jobb autó, de úgy tűnik, a slickek is gyorsabbak még az intereknél. A pálya viszont sokat lassult, Hamilton 3,1 másodpercet kapott Bottas 1:07.578-as eredményéhez képest.
Hamilton egyelőre nem használja a DAS-t
Teljes kört még nem láthattunk a Mercedes pilótáinak belső kameráiból, de úgy tűnik, Hamilton egyelőre nem használja az ellenfelek által kifogásolt DAS-t, ami a kormányoszlop meghúzásával vagy előre tolásával képes a kerékösszetartást állítani. A Sky Sports viszont úgy tudja, a rendszert beszerelték az autókba.
Hamilton vezet, füstöl egy Mercedes-motor
A brit pilóta 1:06.994-gyel átvette a vezetést, Sergio Pérez ennél is gyorsabbnak tűnt a tavalyi Mercedesre emlékeztető Racing Pointtal, de nem fejezte be a körét, miután füstölni kezdett a motorja. Ugyanaz a specifikáció működik a pink autóban is, mint a gyári Mercedesnél.
Hamilton tovább javít, Stroll mégis előtte
Miután motorhiba gyanújával Pérez visszatért a bokszba, Stroll 1:06.692-vel lágy gumikon a leggyorsabb kört futotta, de mire ezt leírom, Hamilton 1:06.547-tel ismét az élre állt. Ricciardo a 3. helyezett 0,362 másodperces lemaradással, utána Sainz, Vettel, Bottas, Norris, Verstappen következik.
Kiderült, miért volt Stroll olyan gyors
Pályaelhagyás miatt törölték a kanadai pilóta körét, a 9-es kanyarban túlságosan kiszélesítette a pályát. Közben Hamilton 1:06.205-tel továbbra is vezet, Sainz hátránya 0,336 másodperc.
Vettel közelít Hamiltonhoz
A német pilóta hátránya 0,138 másodperc, de a kép csalóka, mert a két Mercedes kemény gumikon megy, Vettel viszont közepesekkel.
Pérez visszatért a pályára
A füstölő motor láttán visszahívták a bokszba, de nem szedték szét az autóját, sőt, már vissza is küldték a pályára a mexikói pilótát. A Sky Sports szerint apróbb olajszivárgás lehetett a probléma.
Tovább gyorsul a pálya, Ricciardo vezet
A Renault pilótája 1:06.075-tel az élre állt, Sainz 0,003 másodperccel lassabb, Stroll 0,115 másodperces hátrányban van. Hamilton közben a bokszban várakozik.
We're back! ???? #AustrianGPpic.twitter.com/u4TK27sSAl
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 3, 2020
Már csak egy pilótának nincs mért köre
Grosjeannál korábban fékprobléma merült fel, ezért ő az egyetlen, aki eddig nem tudott mért kört teljesíteni. Pérez közben az élre állt, 1:06.052-vel vezet lágyakkal. Lehet, hogy az osztrák főszponzornak szeretnének ígéretes eredményt hozni, Stroll fel is jött a 2. helyre 0,022 másodperces hátránnyal.
Sainz már panaszkodik a forgalom miatt
A McLaren pilótája beszúrt volna Stroll mellé az utolsó kanyarban, de a kanadai pilóta nem engedte el őt. A rádión panaszkodva azt mondta, Strollnak ezért minimum figyelmeztetést kellene kapnia.
"He should get a warning for that" ??
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020
Carlos Sainz encounters Lance Stroll at the final corner#AustrianGP ???? #F1pic.twitter.com/RlvEMQSqQh
Pérez már 1:06 alatt
1:05.889 most a leggyorsabb kör a Racing Pointtól. Hamilton tavalyi legjobb eredménye az első szabadedzésen 1:04.838 volt.
Grosjean egy darabig nem tér vissza
A Haasnál elfolyt a fékfolyadék a rendszerből, ezt macerás javítani, főleg most, hogy a szerelők nem dolgozhatnak egymáshoz közel. Közben Bottas átvette a vezetést lágy gumikkal, 1:05.486 a leggyorsabb köre.
Hamilton közelít tavalyi legjobbjához
A Mercedes pilótája 1:04.968-ra gyorsult, Bottas 0,204 másodperccel lassabb nála. Mindkét Mercedes kóstolgatja a pálya szélét. A 3. helyezett Pérez, mögötte alig lemaradva Norris következik a McLarennel.
Another one, you say? ??
— McLaren (@McLarenF1) July 3, 2020
Oh, go on then. #AustrianGP ???? pic.twitter.com/uea9BNmXsl
Továbbra is füstöl Pérez autója
A visszajátszás szerint még mindig füstöl a Mercedes-motor Pérez autójában. A gyártó többi erőforrásával úgy tűnik, egyelőre nincs látványos gond.
Hamilton a felvezető körön használja a DAS-t
Úgy tűnik, az élen álló pilóta mért körön egyelőre nem vetette be a vitatott újítást.
Hamilton ha usato il sistema DAS brevemente in alcune parti del giro di preparazione. Nel giro push, invece, non l'ha utilizzato #AustrianGPpic.twitter.com/jUQtbUeFpq
— Gianluca D'Alessandro (@Gianludale27) July 3, 2020
#F1 #FUnoAT https://t.co/AmnlBgoAeE pic.twitter.com/6j5EKjPK1M
— Alessandro Arcari (@BerrageizF1) July 3, 2020
VSC: Leszakadt egy elem egy Renault-ról
Ocon autójáról a jobb oldali bargeboard egy része vált le a célegyenesben. Szerencsére nem az ideális íven van, de így is VSC-t léptettek életbe, hogy eltávolítsák a törmeléket a pályáról.
oh how I wish to be a Renault F1 body part, resting on the track at the Austrian GP pic.twitter.com/4tSWrVinep
— Conrad O'Keefe (@okeefe_92) July 3, 2020
Verstappen elszúrta az első lágy gumis körét
A holland pilóta túlságosan szélesen kezdte az 1-es kanyart és túl nagy tempót vitt be a kanyarba, ezért a csúcspontnál megpördült. Az autója úgy tűnik, nem sérült meg, de nem tudta megmutatni, mire képes lágy gumikkal.
Tete-a-queue de Verstappen au virage 1 ??#F1#AustrianGP ???? pic.twitter.com/OWShTkS0Wt
— Secteur F1 ?????? (@Secteur_F1) July 3, 2020
Delete the game, Max pic.twitter.com/QDO0467zij
— Ky (@FiftyBucksss) July 3, 2020
Russell éber volt, nagy balesetet úszott meg
A felirattal ellentétben Pierre Gasly megpördült az utolsó kanyarban, de szorosan érkezett mögötte George Russell is, a brit pilótától nagy lélekjelenlét kellett, hogy elkerülje az ütközést.
Hamilton már gyorsabb, mint tavaly volt
A brit pilóta tavaly 1:04.838-cal zárta az élen az első szabadedzést, most 1:04.816-ot ért el. Bottas hátránya 0,356 másodperc, Verstappené 0,602, Sainz 0,615-re van, Pérez 0,696-ra.
Grosjean autója még mindig darabokban
5 perc van hátra, Grosjean már sisakban áll az autója mellett, de az még mindig bakokon van, és hiába igyekeznek a szerelők, kérdéses, hogy lesz-e még idő legalább egy installációs körre.
Elkészült Grosjean autója
A Haas pilótájának még belefér egy installációs kör a végére, de ő lesz az egyetlen, aki mért kör nélkül zárja az első szabadedzést.
Mercedes 1-2 a szezon első edzésén
A feketére festett Mercedesek voltak a leggyorsabbak az Osztrák Nagydíj első szabadedzésén. Max Verstappen került hozzájuk a legközelebb, bár a különbség jelentős, még akkor is, ha a holland pilóta köre nem volt ideális. A Ferrarik elsüllyedtek a középmezőnyben, viszont az olaszok pilótái nem használták a lágy gumikat. Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk részletes összefoglalóval!