Valtteri Bottas elsőségét hozta a Spanyol Nagydíj első szabadedzése, a Mercedes finn pilótája a két Ferrarit előzte meg a napsütötte Barcelonában, ötszörös világbajnok csapattársának pedig 6 tizedmásodpercet adott, de nem lehet felhőtlen az öröme, az edzés végére ugyanis elromlott az autója. Eközben a Red Bull hétvégéje sem indult jól, Max Verstappen autójával is komolynak tűnő gondok adódtak.
A szezon egyik legfontosabb első szabadedzésére került sor Barcelonában, a Spanyol Nagydíj helyszínén, a csapatok ugyanis a megszokottak szerint mostanra időzítették első nagyobb fejlesztési csomagjukat, az újítások kiértékelését pedig a pályán igyekeztek elvégezni. Aerodinamikai módosításokat mindenki hozott, a Ferrari és a Renault pedig új belső égésű motorral is készült, mindkét autóba azonban csak a vörösök szerelték be azt, Nico Hülkenberg egyelőre a régi változattal ment, miként a két McLaren is, a franciák terve azonban az, hogy a hétvége során mind a négy Renault-motoros versenygép megkapja az új egységet.

Annak ellenére, hogy a Circuit de Catalunyát rengeteget használják év közben, ezért jobban fel van gumizva, mint a legtöbb helyszín, igen álmoskásan indult a tréning, sokáig csak Pierre Gasly körözött a kemény abroncsokon, miután azonban beindult az élet, megjöttek a lágy gumis Ferrarik, és átvették a vezetést.
Az első negyven percben a Mercedes a közepes gumikon körözött, és látványosan szenvedett, Valtteri Bottas a kavicságyat is meglátogatta, Lewis Hamilton pedig a legjobb 15 közé sem fért be.
Minden megváltozott azonban a második etapra, amikorra a címvédő autói is felpakolták a piros oldalfalú Pirelliket, Bottas pedig egyedüliként 1:18 alá is bement, 1:17.951-es idejét senki sem tudta megdönteni, noha a Ferrarik az első két szektor alapján esélyesek voltak rá, a harmadik, leglassabb szektorban rendre visszaestek. Lewis Hamilton ugyan felzárkózott az elejébe lágyon, 1:18.575-ös köre jócskán elmaradt Bottasétól, az ötszörös világbajnok a hátsó gumikra panaszkodott, és összességében sem tűnt elégedettnek az autójával.
Bottas is csak a tempójának örülhetett,
a tréning végén ugyanis a garázsban ragadt, az autóján vélhetően olajszivárgást fedeztek fel. Hasonló gondokkal szembesült a Red Bullnál Max Verstappen is, akinek versenygépét már korábban bakokra pakolták.
Külön pikantériája a két esetnek, hogy az edzés elején a két versenyző majdnem összeütközött, Bottas figyelmetlenségében feltartotta a hollandot az utolsó sikánban, aki csak nehezen tudta elkerülni a kontaktust. A két Red Bull nem használt lágy gumit, a helyezésüket ez magyarázza, Pierre Gasly a nyolcadik, Verstappen a 12. helyen végzett.
Grassy Stroll
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
FP1 #SpanishGP#F1pic.twitter.com/qem4tPvI3m
A mezőny hátsóbb régióit fürkészve a Haas lehet különösen elégedett, az új fejlesztésekkel köröző Romain Grosjean az ötödik helyre jött be, egyszer azonban átszánkázott a kavicságyon, a frászt hozva a Haas mérnökeire. Az összehasonlítás érdekében a régi alkatrészekkel futó Kevin Magnussen a hetedik helyen zárt. Komoly újításokkal készült a McLaren és a Racing Point is, utóbbi azonban kérdéses, hogy ezekből mennyit tud hasznosítani a későbbiekben, egy első felfüggesztést és egy első szárnyat ugyanis bizonyára dobhat a kukába, miután Lance Stroll az utolsó másodpercekben beleállt a kilences kanyar bukóterében található gumifalba. A Williams mostanra kimondva is beismerte, hogy ennek az idényének lőttek, ennek ellenére a grove-iak is fejlesztési csomaggal érkeztek, az utolsó helyről azonban így sem mozdultak el, noha a Red Bull mellett egyedüliként ők sem tették fel a lágy gumikat.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Kezdődik az európai F1!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A száguldó cirkusz mezőnye hivatalosan is megérkezett Európába, Barcelonában ugyanis a szezon első futamát rendezik az öreg kontinensen. Némi szomorúságot csempészhet ugyanakkor a katalán pályát kedvelők hangulatába a hír, hogy nagy valószínűség szerint jövőre már nem látogat el a mezőny (legalábbis versenyezni) a Circuit de Catalunyára.
Változnak-e az erőviszonyok?
A barcelonai versenyhétvége évek óta hagyományosan az a helyszín, amelyen a csapatok első nagyobb fejlesztési csomagjukat bevetik. Most sincs ez másképp, a legtöbb istálló számos új aerodinamikai elemmel felvértezve fogja megkezdeni a körözést az első szabadedzésen, a Ferrari és a Renault mindennek tetejébe pedig új fejlesztésű motort is hozott, amitől mindkét istálló kézzelfogható előrelépést vár. Alább elolvashatják szokásos előzetesünket!
Unalomig ismert vonalvezetés
Természetesen minden pályát álmukból felkeltve is ismernek a versenyzők, olyan azonban, amelyen a valóságban többet versenyeztek vagy vezettek volna a barcelonainál, nem igazán akad. Szokásos pályabemutató rovatunkban Bereznay Dániel, a Mercedes e-sport versenyzője az F1 hivatalos játékának segítségével kalauzol el minket a Circuit de Catalunyán, valamint arról is elmondja a véleményét, hogy legyőzné-e Lewis Hamiltont egy szimulátorban.
Sebastian Vettel önzetlen, mint mindig
Egy szurkoló videójából derült ki, hogy a Ferrari világbajnoka tegnap a pályáról távozóban meglátta, ahogy szurkolók egy tolószékes társukat tolták fel az emelkedőn, mire azonnal félreállt az autójával, és beállt segíteni. Tiszteletre méltó cselekedet!
Never too busy to lend a helping hand ??
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
?? = @Hamadalfardan#SpanishGP ???? #F1pic.twitter.com/Fm7Q63fwte
Fejlesztéscunami a láthatáron
Az első edzés a csapatok által elhozott fejlesztések kiértékeléséről fog szólni, a Haas például bevallottan Grosjean autóján az új, Magnussnén a régi csomagot használj.
New and old Haas turning vanes. Grosjean will be running the new stuff in FP1, Magnussen will be gathering data with the old package for comparison.#AMuS#F1#SpanishGPpic.twitter.com/kD7gitr7vN
— Tobi Grüner ?? (@tgruener) 2019. május 10.
Kifogástalan az idő
Mi mást is várhatnánk Barcelonában, mint napsütést és meleget. Az egész hétvégére jó időt mondanak, jelenleg 21 fok van, az aszfalt már most 30 fokos.
It's a beautiful morning in Barcelona ??
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
Drivers are ready
Those upgrades - are they ready?
We're about to find out in FP1 #F1#SpanishGP ???? pic.twitter.com/VfFNHbj8Va
Vettel újított a sisakján
Nem ő az egyetlen, Carlos Sainz szintén változtatott a dizájnon a hazai versenyére.
In the past Sebastian Vettel has already used helmets made from bronze, metal and even wood. This time, for the Spanish GP, his helmet is made out of LEGO®. #F1#SpanishGP ???? #Seb5#Vettelpic.twitter.com/uzxh3Jm7t8
— Jens Munser Designs (@JMD_helmets) 2019. május 10.
Special mirror helmet & 'astronaut' race boots // Espejito espejito... ?? #SpanishGP#carlo55ainz@McLarenF1@EG00@SchuberthHelmet@DaveDesigns083@JMD_helmetspic.twitter.com/gMODHP0ow9
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) 2019. május 10.
Zöld zászló!
Elkezdődött az első szabadedzés, Danyiil Kvjat hajtott elsőként a pályára közepes gumin. Ezen a hétvégén a Pirelli három legkeményebb abroncsát használhatják a pilóták, a C1-es, C2-es és C3-as keveréket.
GREEN LIGHT ??
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
Race weekend is under way at the #SpanishGP ????
Follow the action with live commentary, live timings and more ??
>> https://t.co/MddmLgLbXx#F1pic.twitter.com/HX0D1Fj7Mc
A Racing Point is fejlesztett
Az új bargeboardok igen látványosra sikerültek a rózsaszín autókon, a legtöbb újítást azonban nem ők, hanem a McLaren veti be.
Missed Racing Point yesterday at scrutineering. Here's a first pic of the redesigned bargeboard area.#AMuS#F1#SpanishGPpic.twitter.com/KxB9kRGP00
— Tobi Grüner ?? (@tgruener) 2019. május 10.
Gaslyé az első mért kör
A Red Bull franciája 1:23.115 alatt ért körbe a kemény gumikon. Ennél látunk majd jóval gyorsabb köröket is, a teszten Vettel 1:16.221-et is ment.
Gasly javított
A téli teszteken hatalmas balesettel fejezt be ezen a pályán a francia, most egylőre a pályán van, és lejjbb faragta az idejét a kemény gumin 1:21.410-re. Másnak továbbra sincs mért köre, egyedül a két Merceds nem járt még a pályán.
Történelmi autók is köröznek
Na nem most, az első szabadedzésen, hanem úgy egyébként a barcelonai versenyhétvége alatt. Nem nyújtanak csúnya látványt, az biztos.
Some great historic F1 cars here at @Circuitcat_eng for the #SpanishGP@MsportXtrapic.twitter.com/BlrWFpijNj
— Mark Haggan (@markhaggan) 2019. május 10.
Some of the historic #F1 cars that will be hitting the track this weekend #SpanishGP ?@Circuitcat_eng? pic.twitter.com/MeiGVe5KaV
— F1Destinations (@F1destinations) 2019. május 10.
Gasly újra javít
Nem sokat, nagyjából 3 tizedet 1:21.114-re. Rajta kívül jelenleg senki sincs a pályán. A francia némi erőveszteséget jelentett a rádión az utolsó kanyarból kifelé jövet.
A Red Bull megcsípte a kavicságyat
A tizenkettes kanyarból kifelé jövet sodródott le egy kicsit és felvert pár kavicsot, de így is ment egy 1:21.016-os kört a kemény gumin, majd visszatért a garázsba.
Hárman mennek új motorral
A két Ferrari mellett Daniel Ricciardo autójában dübörög új V6-os, ami mellé új turbót és MGU-H-t is beszereltek a Renault-ba. Csapattársa, Nico Hülkenberg egyelőre nem kapott új elemeket, ő már motorból, turbóból és MGU-H-ból is kettőnél tart. Kérdés, hogy a hétvége további részében kapni fog-e. A két McLaren egyelőre nem az új Renault-motorral megy, de ez nem azt jelenti, hogy később ne tennék be.
Norrisé az új legjobb idő
A McLaren újonca lágy gumin van, és így is csak 3 századot adott Gaslynak. Mögéjük Kvjat, Giovinazzi és Grosjean is feliratkozott a tabellára.
Megjöttek a Mercedesek
Hamilton és Bottas is közepes keveréken megy, de egyelőre nem villog az időkkel, előbbi a hatodik, utóbbi a kilencedik helyre jött be 1:22-es, illetve 1:23-as körrel.
A Ferrarik az élen
A Mercedesekkel ellentétben a vörös autók lágy gumin vannak, Leclerc 1:19.757-tel vezet Vettel előtt, aki 74 ezreddel van lemaradva tőle. Közben kiderült, hogy Bottas meglátogatta a 12-es kanyar kijáratán a kavicságyat, azért volt csak 1:23-as ideje.
Már Bottas vezet
1:19.734-re tornázta le a lécet a közepes gumin, mögötte Grosjean van 4 ezreddel szintén közepesen.
A Ferrari visszavette az első helyet
Pünkösdi volt Bottas királysága, Leclerc 1:19.238-ra javított, majd jött Vettel és 1:18.825-tel őt is megelőzte.
Verstappen majdnem nekiment Bottasnak
Az utolsó sikánban érte utol a Mercedest, amelynek versenyzője nem figyelt, a hollandnak az utolsó pillanatban kellett félrerántania a kormányt. Meleg helyzet volt.
Vettel javított
Így is 4 tizeddel vezetett Leclerc és 9 tizeddel Bottas előtt, most azonban további 4 tizedet tett rá erre, és már 1:18.407-nél jár a lágy gumin. Bottas közben megint elrontotta a 12-es kanyart, de most nem ment ki a kavicságyba, sikerült megfognia a Mercedest.
Leclerc is gyorsul
Jelentősen javított az idején a monacói, de így is fél másodperccel lassabb volt csapattársánál. A további sorrend a két Ferrari mögött: Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Ricciardo, Norris, Stroll, Pérz. Hamilton 8 körrel a neve mellett csak a 16. helyen szerénykedik 1:21.114-es idővel.
Ennyire volt közel Bottas és Verstappen
A holland egy ideges integetéssel meg egy ingerült rádióüzenettel elintézte a dolgot.
Morning! ??????#F1#SpanishGP ???? pic.twitter.com/qpWK2sSf0V
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
Vettel elhagyott egy alkatrészt
Egy apró elem leesett az autójáról az utolsó kanyarból kifelé, Vettel észrevette, és azonnal szólt a rádión a csapatnak, hogy ellenőrizzék, mit hagyott el. Közben Ricciardo feljött a harmadik helyre lágy gumin, hátránya 1.1 másodperc Vettel mögött.
Szünet!
Az első szabadedzésekn 40 perc után a csapatoknak vissza kell adniuk az addig használt gumiszettet, így mindenki visszatért a bokszba. Az első tíz sorrendje: Vettel, Leclerc, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Norris, Hülkenberg, Stroll.
Szégyenkezhetnek a spanyol szervezők
Rengeteg ember marad le a hírek szerint az első szabadedzésről, olyan lassan zajlik a beengedés a kapuknál. Aligha lesznek boldogok ettől azok, akik előre megvették az egyébként sem túl olcsó belépőjüket a hétvégére.
Look at this! Hundreds of people missing FP1. pic.twitter.com/yuYta5gDya
— Sarah Merritt (@Sareyware) 2019. május 10.
Az első képek Barcelonából
Legalábbis, ami a pénteki napot illeti. Az alábbi képre kattintva megnézheti, hogy milyen fejlesztésekkel készültek a csapatok az európai szezon kezdetére. Galériánkat folyamatosan frissítjük!

Újra autók a pályán
Russell és Norris unta meg a várakozást, előbbi közepes, utóbbi kemény gumin jött ki. A Williams pilótája javítani is tudott, 1:20.990-es körrel feljött az utolsóról a 16. helyre. Az FW42-esen is sok új elem van, valamint piros színű flo-vis festék.
Élénkül a forgalom
A két Haas és Giovinazzi új lágy gumin hajtottak ki (használtan persze nem is tudnának), hogy csatlakozzanak Norrishoz és Russellhez.
Grosjean nagyot javított
Az ötödik helyről feljött a harmadikra, miután 1:19.7-es idejét egy 1:18.943-as körrel váltotta fel, amivel csak 5 tizedre van Vetteltől. Magnussen nem lépett előre ekkorát, ő 1:19.812-vel a hatodik helyre jött fel. Ne felejtsük el, Grosjean cipeli az új fejlesztéseket, amelyek a jelek szerint jól működnek.
A helyi hős a negyedik
Carlos Sainz is megkapta a lágy gumit, 1:19.155-ös körrel a 4. helyre zárkózott fel, Kvjat két tizeddel hátrébb bejött ötödiknek.
Grosjean meglátogatta a kavicságyat
A hetes kanyar bejáratán veszítette el az uralmat az autó fölött, és átszánkázott a kavicságyon. A Haasnál ennek aligha örültek, az új fejlesztéseket sosem jó ilyen veszélynek kitenni.
Bottas átvette a vezetést
A finn természetesen lágy gumin tette mindezt, és bement 1:18 alá, 1:17.990 az új legjobb, ami 417 ezreddel jobb Vettel idejénél. Hamilton csak a harmadik helyre jött fel szintén lágyon, miután 1:18.575-öt ment.
Hamilton a gumikra panaszkodik
Borzalmasnak nevezte azt, ahogy előkészítették a gumikat, a hátsók máris teljesen elkoptak – mondta a rádióban.
Vettel hibázott
A 12-es kanyarban lefutott kicsit a kavicsra, de előtte sem volt tiszta köre, rengetegen engedték el. Nem is tudott javítani friss lágy gumin, Leclerc 1:18.388-cal bejött elé.
Leclerc tovább javít
Két lila szektor után a harmadikban nem volt elég jó, de így is 1:18.172-re tornázta le a lécet, 4 századot Bottas is lejjebb faragott, már 1:17.951 a legjobbja.
Vettel az új második
Két lila szektor után a harmadikban ő is visszaesett, de egyéni legjobbat azért ment, 1:18.066-tal már ő a második, Bottast azonban nem tudta letaszítani az élről.
Ennyit bírnak a gumik
Hat-hét kör után (a hűtőköröket is beleértve) már nem marad elég tapadás a lágyakban a javításhoz, utolsó gyorskörében Leclerc és Vettel sem tudott előrelépni.
Mindenki a bokszban
A hajrára még szusszanak egyet a csapatok, mielőtt kijönnek az utolsó etapjaikra. Az első 40 perc után az élen kicsit normalizálódott a helyzet, a Mercedes és a Ferrari kisajátította az első négy sort, Bottas vezet Vettel, Leclerc és Hamilton előtt. A további sorrend: Grosjean, Sainz, Magnussen, Gasly, Kvjat, Hülkenberg.
Régi ismerős a helyszínen
A hétszeres F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya 2001 és 2006 között versenyzett a Forma-1-ben a Williams és a McLaren színeiben, most azonban nem ezen csapatok egyikénél, hanem a Racing Pointnál vendégeskedik a barcelonai paddockban.
There's a special guest in the @RacingPointF1 garage ??
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
Always great to see you, @jpmontoya ??#F1#SpanishGP ???? pic.twitter.com/tdxZxpzRmR
Beléptünk az utolsó negyed órába
Hamilton, Sainz, Norris és Russell köröznek jelenleg, a McLaren az első szárnyat vizslatja, ami az egyik felén látványos, neonsárga flo-vis festékkel van bekenve.
Really starting to see the @RenaultF1Team influence on the @McLarenF1 ?? pic.twitter.com/lZYP4TQJR3
— WTF1 (@wtf1official) 2019. május 10.
Ne számítsunk sok javításra
A csapatok aligha szeretnének még egy friss szett gumit elhasználni, úgyhogy mindenki a használt szettjén tesztelget, elmaradnak a zöld szektorok.
Gondban lehet a Red Bull
Verstappen autója bakokon van a garázsban, Karun Chandhok, a Sky Sports riportere pedig jelentős mennyiségű olajat látott a garázs padlóján. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mi a probléma.
Bottas is bajban
A Sky Sports azt jelenti, hogy az autóját aggódó arccal álldogáló mérnökök vették körül a garázsban, valamilyen szivárgás lehet a háttérben.
Russell elhagyta a tükrét
Nem az egész tartóelem, csak maga az üveg esett ki a házból, ami jelen esetben az elengesédeknél okozhat gondot a Williams újoncának.
Piros zászló!
Lance Stroll állt bele a kilences kanyar bukóterébe orral, miután valószínűleg megcsípte a füvet a bejáraton. Ugyanott esett, ahol Gasly a teszten.
RED FLAG ??
— Formula 1 (@F1) 2019. május 10.
With 70 seconds left in the session, Lance Stroll hits the barriers ??#F1#SpanishGP ???? pic.twitter.com/SKlbvLW0KW
Ennyi volt az első edzés
Közben letelt az idő, Stroll bukásával zárul tehát a tréning, amelyen Bottas végzett az élen Vettel és Leclerc előtt. Hamarosan jelentkezünk a szöveges összefoglalóval, délután 14:50-től pedig élőben tudóítunk a második szabadedzésről is. Viszontlátásra!