A szezon egyik legfontosabb első szabadedzésére került sor Barcelonában, a Spanyol Nagydíj helyszínén, a csapatok ugyanis a megszokottak szerint mostanra időzítették első nagyobb fejlesztési csomagjukat, az újítások kiértékelését pedig a pályán igyekeztek elvégezni. Aerodinamikai módosításokat mindenki hozott, a Ferrari és a Renault pedig új belső égésű motorral is készült, mindkét autóba azonban csak a vörösök szerelték be azt, Nico Hülkenberg egyelőre a régi változattal ment, miként a két McLaren is, a franciák terve azonban az, hogy a hétvége során mind a négy Renault-motoros versenygép megkapja az új egységet.
Annak ellenére, hogy a Circuit de Catalunyát rengeteget használják év közben, ezért jobban fel van gumizva, mint a legtöbb helyszín, igen álmoskásan indult a tréning, sokáig csak Pierre Gasly körözött a kemény abroncsokon, miután azonban beindult az élet, megjöttek a lágy gumis Ferrarik, és átvették a vezetést.
Az első negyven percben a Mercedes a közepes gumikon körözött, és látványosan szenvedett, Valtteri Bottas a kavicságyat is meglátogatta, Lewis Hamilton pedig a legjobb 15 közé sem fért be.
Minden megváltozott azonban a második etapra, amikorra a címvédő autói is felpakolták a piros oldalfalú Pirelliket,
Bottas pedig egyedüliként 1:18 alá is bement, 1:17.951-es idejét senki sem tudta megdönteni, noha a Ferrarik az első két szektor alapján esélyesek voltak rá, a harmadik, leglassabb szektorban rendre visszaestek.
Lewis Hamilton ugyan felzárkózott az elejébe lágyon, 1:18.575-ös köre jócskán elmaradt Bottasétól, az ötszörös világbajnok a hátsó gumikra panaszkodott, és összességében sem tűnt elégedettnek az autójával.
Bottas is csak a tempójának örülhetett,
a tréning végén ugyanis a garázsban ragadt, az autóján vélhetően olajszivárgást fedeztek fel. Hasonló gondokkal szembesült a Red Bullnál Max Verstappen is, akinek versenygépét már korábban bakokra pakolták.
Külön pikantériája a két esetnek, hogy az edzés elején a két versenyző majdnem összeütközött, Bottas figyelmetlenségében feltartotta a hollandot az utolsó sikánban, aki csak nehezen tudta elkerülni a kontaktust. A két Red Bull nem használt lágy gumit, a helyezésüket ez magyarázza, Pierre Gasly a nyolcadik, Verstappen a 12. helyen végzett.
A mezőny hátsóbb régióit fürkészve a Haas lehet különösen elégedett, az új fejlesztésekkel köröző Romain Grosjean az ötödik helyre jött be, egyszer azonban átszánkázott a kavicságyon, a frászt hozva a Haas mérnökeire. Az összehasonlítás érdekében a régi alkatrészekkel futó Kevin Magnussen a hetedik helyen zárt. Komoly újításokkal készült a McLaren és a Racing Point is, utóbbi azonban kérdéses, hogy ezekből mennyit tud hasznosítani a későbbiekben,
egy első felfüggesztést és egy első szárnyat ugyanis bizonyára dobhat a kukába, miután Lance Stroll az utolsó másodpercekben beleállt a kilences kanyar bukóterében található gumifalba.
A Williams mostanra kimondva is beismerte, hogy ennek az idényének lőttek, ennek ellenére a grove-iak is fejlesztési csomaggal érkeztek, az utolsó helyről azonban így sem mozdultak el, noha a Red Bull mellett egyedüliként ők sem tették fel a lágy gumikat.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A száguldó cirkusz mezőnye hivatalosan is megérkezett Európába, Barcelonában ugyanis a szezon első futamát rendezik az öreg kontinensen. Némi szomorúságot csempészhet ugyanakkor a katalán pályát kedvelők hangulatába a hír, hogy nagy valószínűség szerint jövőre már nem látogat el a mezőny (legalábbis versenyezni) a Circuit de Catalunyára.
A barcelonai versenyhétvége évek óta hagyományosan az a helyszín, amelyen a csapatok első nagyobb fejlesztési csomagjukat bevetik. Most sincs ez másképp, a legtöbb istálló számos új aerodinamikai elemmel felvértezve fogja megkezdeni a körözést az első szabadedzésen, a Ferrari és a Renault mindennek tetejébe pedig új fejlesztésű motort is hozott, amitől mindkét istálló kézzelfogható előrelépést vár. Alább elolvashatják szokásos előzetesünket!
Természetesen minden pályát álmukból felkeltve is ismernek a versenyzők, olyan azonban, amelyen a valóságban többet versenyeztek vagy vezettek volna a barcelonainál, nem igazán akad. Szokásos pályabemutató rovatunkban Bereznay Dániel, a Mercedes e-sport versenyzője az F1 hivatalos játékának segítségével kalauzol el minket a Circuit de Catalunyán, valamint arról is elmondja a véleményét, hogy legyőzné-e Lewis Hamiltont egy szimulátorban.
Egy szurkoló videójából derült ki, hogy a Ferrari világbajnoka tegnap a pályáról távozóban meglátta, ahogy szurkolók egy tolószékes társukat tolták fel az emelkedőn, mire azonnal félreállt az autójával, és beállt segíteni. Tiszteletre méltó cselekedet!
Az első edzés a csapatok által elhozott fejlesztések kiértékeléséről fog szólni, a Haas például bevallottan Grosjean autóján az új, Magnussnén a régi csomagot használj.
Mi mást is várhatnánk Barcelonában, mint napsütést és meleget. Az egész hétvégére jó időt mondanak, jelenleg 21 fok van, az aszfalt már most 30 fokos.
Nem ő az egyetlen, Carlos Sainz szintén változtatott a dizájnon a hazai versenyére.
Elkezdődött az első szabadedzés, Danyiil Kvjat hajtott elsőként a pályára közepes gumin. Ezen a hétvégén a Pirelli három legkeményebb abroncsát használhatják a pilóták, a C1-es, C2-es és C3-as keveréket.
Az új bargeboardok igen látványosra sikerültek a rózsaszín autókon, a legtöbb újítást azonban nem ők, hanem a McLaren veti be.
A Red Bull franciája 1:23.115 alatt ért körbe a kemény gumikon. Ennél látunk majd jóval gyorsabb köröket is, a teszten Vettel 1:16.221-et is ment.
A téli teszteken hatalmas balesettel fejezt be ezen a pályán a francia, most egylőre a pályán van, és lejjbb faragta az idejét a kemény gumin 1:21.410-re. Másnak továbbra sincs mért köre, egyedül a két Merceds nem járt még a pályán.
Na nem most, az első szabadedzésen, hanem úgy egyébként a barcelonai versenyhétvége alatt. Nem nyújtanak csúnya látványt, az biztos.
Nem sokat, nagyjából 3 tizedet 1:21.114-re. Rajta kívül jelenleg senki sincs a pályán. A francia némi erőveszteséget jelentett a rádión az utolsó kanyarból kifelé jövet.
A tizenkettes kanyarból kifelé jövet sodródott le egy kicsit és felvert pár kavicsot, de így is ment egy 1:21.016-os kört a kemény gumin, majd visszatért a garázsba.
A két Ferrari mellett Daniel Ricciardo autójában dübörög új V6-os, ami mellé új turbót és MGU-H-t is beszereltek a Renault-ba. Csapattársa, Nico Hülkenberg egyelőre nem kapott új elemeket, ő már motorból, turbóból és MGU-H-ból is kettőnél tart. Kérdés, hogy a hétvége további részében kapni fog-e. A két McLaren egyelőre nem az új Renault-motorral megy, de ez nem azt jelenti, hogy később ne tennék be.
A McLaren újonca lágy gumin van, és így is csak 3 századot adott Gaslynak. Mögéjük Kvjat, Giovinazzi és Grosjean is feliratkozott a tabellára.
Hamilton és Bottas is közepes keveréken megy, de egyelőre nem villog az időkkel, előbbi a hatodik, utóbbi a kilencedik helyre jött be 1:22-es, illetve 1:23-as körrel.
A Mercedesekkel ellentétben a vörös autók lágy gumin vannak, Leclerc 1:19.757-tel vezet Vettel előtt, aki 74 ezreddel van lemaradva tőle. Közben kiderült, hogy Bottas meglátogatta a 12-es kanyar kijáratán a kavicságyat, azért volt csak 1:23-as ideje.
1:19.734-re tornázta le a lécet a közepes gumin, mögötte Grosjean van 4 ezreddel szintén közepesen.
Pünkösdi volt Bottas királysága, Leclerc 1:19.238-ra javított, majd jött Vettel és 1:18.825-tel őt is megelőzte.
Az utolsó sikánban érte utol a Mercedest, amelynek versenyzője nem figyelt, a hollandnak az utolsó pillanatban kellett félrerántania a kormányt. Meleg helyzet volt.
Így is 4 tizeddel vezetett Leclerc és 9 tizeddel Bottas előtt, most azonban további 4 tizedet tett rá erre, és már 1:18.407-nél jár a lágy gumin. Bottas közben megint elrontotta a 12-es kanyart, de most nem ment ki a kavicságyba, sikerült megfognia a Mercedest.
Jelentősen javított az idején a monacói, de így is fél másodperccel lassabb volt csapattársánál. A további sorrend a két Ferrari mögött: Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Ricciardo, Norris, Stroll, Pérz. Hamilton 8 körrel a neve mellett csak a 16. helyen szerénykedik 1:21.114-es idővel.
A holland egy ideges integetéssel meg egy ingerült rádióüzenettel elintézte a dolgot.
Egy apró elem leesett az autójáról az utolsó kanyarból kifelé, Vettel észrevette, és azonnal szólt a rádión a csapatnak, hogy ellenőrizzék, mit hagyott el. Közben Ricciardo feljött a harmadik helyre lágy gumin, hátránya 1.1 másodperc Vettel mögött.
Az első szabadedzésekn 40 perc után a csapatoknak vissza kell adniuk az addig használt gumiszettet, így mindenki visszatért a bokszba. Az első tíz sorrendje: Vettel, Leclerc, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Norris, Hülkenberg, Stroll.
Rengeteg ember marad le a hírek szerint az első szabadedzésről, olyan lassan zajlik a beengedés a kapuknál. Aligha lesznek boldogok ettől azok, akik előre megvették az egyébként sem túl olcsó belépőjüket a hétvégére.
Legalábbis, ami a pénteki napot illeti. Az alábbi képre kattintva megnézheti, hogy milyen fejlesztésekkel készültek a csapatok az európai szezon kezdetére. Galériánkat folyamatosan frissítjük!
---- separator ----gallery-content-type:487635c6-9593-48c8-be0b-690281f72413---- separator ----Russell és Norris unta meg a várakozást, előbbi közepes, utóbbi kemény gumin jött ki. A Williams pilótája javítani is tudott, 1:20.990-es körrel feljött az utolsóról a 16. helyre. Az FW42-esen is sok új elem van, valamint piros színű flo-vis festék.
A két Haas és Giovinazzi új lágy gumin hajtottak ki (használtan persze nem is tudnának), hogy csatlakozzanak Norrishoz és Russellhez.
Az ötödik helyről feljött a harmadikra, miután 1:19.7-es idejét egy 1:18.943-as körrel váltotta fel, amivel csak 5 tizedre van Vetteltől. Magnussen nem lépett előre ekkorát, ő 1:19.812-vel a hatodik helyre jött fel. Ne felejtsük el, Grosjean cipeli az új fejlesztéseket, amelyek a jelek szerint jól működnek.
Carlos Sainz is megkapta a lágy gumit, 1:19.155-ös körrel a 4. helyre zárkózott fel, Kvjat két tizeddel hátrébb bejött ötödiknek.
A hetes kanyar bejáratán veszítette el az uralmat az autó fölött, és átszánkázott a kavicságyon. A Haasnál ennek aligha örültek, az új fejlesztéseket sosem jó ilyen veszélynek kitenni.
A finn természetesen lágy gumin tette mindezt, és bement 1:18 alá, 1:17.990 az új legjobb, ami 417 ezreddel jobb Vettel idejénél. Hamilton csak a harmadik helyre jött fel szintén lágyon, miután 1:18.575-öt ment.
Borzalmasnak nevezte azt, ahogy előkészítették a gumikat, a hátsók máris teljesen elkoptak – mondta a rádióban.
A 12-es kanyarban lefutott kicsit a kavicsra, de előtte sem volt tiszta köre, rengetegen engedték el. Nem is tudott javítani friss lágy gumin, Leclerc 1:18.388-cal bejött elé.
Két lila szektor után a harmadikban nem volt elég jó, de így is 1:18.172-re tornázta le a lécet, 4 századot Bottas is lejjebb faragott, már 1:17.951 a legjobbja.
Két lila szektor után a harmadikban ő is visszaesett, de egyéni legjobbat azért ment, 1:18.066-tal már ő a második, Bottast azonban nem tudta letaszítani az élről.
Hat-hét kör után (a hűtőköröket is beleértve) már nem marad elég tapadás a lágyakban a javításhoz, utolsó gyorskörében Leclerc és Vettel sem tudott előrelépni.
A hajrára még szusszanak egyet a csapatok, mielőtt kijönnek az utolsó etapjaikra. Az első 40 perc után az élen kicsit normalizálódott a helyzet, a Mercedes és a Ferrari kisajátította az első négy sort, Bottas vezet Vettel, Leclerc és Hamilton előtt. A további sorrend: Grosjean, Sainz, Magnussen, Gasly, Kvjat, Hülkenberg.
A hétszeres F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya 2001 és 2006 között versenyzett a Forma-1-ben a Williams és a McLaren színeiben, most azonban nem ezen csapatok egyikénél, hanem a Racing Pointnál vendégeskedik a barcelonai paddockban.
Hamilton, Sainz, Norris és Russell köröznek jelenleg, a McLaren az első szárnyat vizslatja, ami az egyik felén látványos, neonsárga flo-vis festékkel van bekenve.
A csapatok aligha szeretnének még egy friss szett gumit elhasználni, úgyhogy mindenki a használt szettjén tesztelget, elmaradnak a zöld szektorok.
Verstappen autója bakokon van a garázsban, Karun Chandhok, a Sky Sports riportere pedig jelentős mennyiségű olajat látott a garázs padlóján. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mi a probléma.
A Sky Sports azt jelenti, hogy az autóját aggódó arccal álldogáló mérnökök vették körül a garázsban, valamilyen szivárgás lehet a háttérben.
Nem az egész tartóelem, csak maga az üveg esett ki a házból, ami jelen esetben az elengesédeknél okozhat gondot a Williams újoncának.
Lance Stroll állt bele a kilences kanyar bukóterébe orral, miután valószínűleg megcsípte a füvet a bejáraton. Ugyanott esett, ahol Gasly a teszten.
Közben letelt az idő, Stroll bukásával zárul tehát a tréning, amelyen Bottas végzett az élen Vettel és Leclerc előtt. Hamarosan jelentkezünk a szöveges összefoglalóval, délután 14:50-től pedig élőben tudóítunk a második szabadedzésről is. Viszontlátásra!