Noha a későbbiek szempontjából nem feltétlenül reprezentatív az eltérő körülmények miatt, a Bahreini Nagydíj első szabadedzése után némileg megnyugodhattak a Ferrarinál, a másfél órás tréninget ugyanis elsöprő fölénnyel zárták az élen a Mercedes előtt. A folytatásban ez természetesen változhat, a rövidke felkészülési idő miatt azonban sosem hátrány, ha egy csapat autója az adott versenyhétvégén már az első pillanattól fogva jól mozog, ahogyan tette azt az SF90 a szikrázó napsütésben, 50 fokos aszfalton rendezett nyitótréningen.
Ugyanez nem volt elmondható a Mercedesről, különösen Lewis Hamilton W10-eséről, hiszen az ötszörös világbajnok
Valtteri Bottastól is közel 3 tizedet kapott, az autójával az edzés elejétől kezdve látványosan szenvedett, többször hibázott. A Mercedes ezért úgy döntött, hogy edzés közben kicseréli Hamilton autójának hátsó szárnyát.
Hogy ez mennyit javított a helyzeten, az csak a folytatásban fog kiderülni, a kopott gumikon ugyanis már nem tudott javítani az idején a 44-es rajtszámú Mercedes.
Bottas alatt szemre nyugodtabb volt a kocsi, azonban még így is 974 ezreddel elmaradt az élen végző Charles Leclerc-től, aki első alkalommal végzett az élen F1-es szabadedzésen, miután kihasználta, hogy Sebastian Vettel belehibázott a friss gumis gyorskörébe. A Ferrarikat és a Mercedeseket a kétféle aerodinamikai konfigurációt összehasonlító Red Bullok követték, Max Verstappen a magas, Pierre Gasly az alacsony leszorítóerős változattal kezdett. Nem volt zökkenőmentes az energiaitalosok edzése, a hollandot kisebb hidraulikai szivárgás hátráltatta rögtön az elején, majd egy nagyobb beállításváltoztatás erejéig a garázsban vesztegelt.
A középmezőnyben Carlos Sainz vitte a prímet, és a hetedik helyre hozta be az ausztráliai kiesése miatt új belső égésű motort, új turbót és új MGU-H-t kapott McLarent. A csapatok az első edzést az alapbeállítások megtalálása mellett tesztelésre is használták, azt ugyanis még nappal rendezték a majd hűvösebb körülmények között zajló második edzéssel, időmérővel és versennyel ellentétben, így a szokottnál is kevesebb következtetést tudtak levonni a tapasztaltakból. Emellett
a sivatagban elterülő pálya porossága is megtréfált sokakat, a leginkább a négyes kanyarban a falat lekoccoló Lance Strollt, akinek padlólemezét és első szárnyát is cserélni kellett a piruett után.
Nemcsak a csúszós aszfalt, hanem a forgalom is okozott gondokat, Kimi Räikkönent előbb az egyik McLaren, majd Alex Albon is csúnyán feltartotta, a 2007-es világbajnoknál rosszabbul járt azonban csapattársa, Antonio Giovinazzi, aki az edzés legvégén összeakadt a figyelmetlen Nico Hülkenberggel.
Az olasz autója az ütközéstől egy pillanatra a levegőbe emelkedett, majd a négy kerekén landolt. Mindkét pilótát beidézték a felügyelőkhöz meghallgatásra az edzés után.
A sort, ahogyan az várható volt, a továbbra is küszködő Williamsek zárták, hátrányuk közel 4 másodpercre rúgott Leclerc-rel szemben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a 2019-es Forma-1-es szezon második versenyhétvégéjén, hamarosan kezdetét veszi a Bahreini Nagydíj első szabadedzése! Ameddig a pilóták elfoglalják helyüket az autójukban, belekukkanthatnak az idei második futamról szóló, a hétvége főbb kérdéseit számba vevő előzetesünkbe.
Immár második alkalommal jelentkezünk videós pályabemutató-sorozatunkkal, amelyben Bereznay Dániel, a Mercedes e-sport-versenyzője kalauzolja el a nézőket az aktuális versenyhelyszínen. Mostantól ráadásul nyerhet is az, aki helyesen megválaszolja a videóban feltett kérdést, és a helyes választ komment formájában odaírja a videó alatti linken található Facebook-poszthoz. Jó játékot kívánunk!
Kedves gesztus az F1-től, hogy a bahreini pálya területén mindenfelé az Ausztrál Nagydíj előtt tragikus hirtelenséggel elhunyt Charlie Whitingra, a száguldó cirkusz korábbi versenyigazgatójára emlékezik. A 66 éves korában eltávozott szakembert továbbra is Michael Masi helyettesíti, egyéb feladatait azonban a második futamra már szétosztotta az FIA.
Will Buxton, az F1 riportere tegnap azt mondta, hogy nagyon szórakoztató a hangulat a paddockban, szinte az összes csapatnál érezhető a szezon elejére jellemző pozitív energia (ha tippelnünk kellene, az egyik kivétel a Williams lehet), ezt pedig mi sem mutatja meg jobban, mint Alex Albon autogramkártyája. A Toro Rosso újonca egészen sajátos módon dekorálta ki saját fotóját, és Zorrót csinált magából.
Noha hátránya tetemes a többi csapathoz képest, és vesszőfutása a második futamon is folytatódni fog, a Williams azért nem hagyja el magát, és az első szabadedzés kezdete előtt kerékcsere-gyakorlásba fogott a szerelőkkel.
Nem indul jól Max Verstappen napja, apró szivárgást észleltek az autóján, ezért az első percekben még nem láthatjuk a pályán. A bikások különböző aerokonfigurációkat hasonlítanak össze, Verstappen autója nagyobb, Gaslyé alacsonyabb leszorítóerőre van kalibrálva.
Ebben a pillanatban elindult az edzés, Antonio Giovinazzi hajtott ki elsőként a pályára, őt a két McLaren követte, de a többiek is érkeznek.
A második tréning már villanyfényes lesz, miként az időmérő és a vasárnapi verseny is, nem a legreprezentatívabbak még tehát a körülmények, a levegő hőmérséklete 28, az aszfalté 50 fokos.
Christian Horner azt mondta a Sky Sportsnak, hogy elhárították a hidraulikai szivárgást, ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Verstappen az imént ki is hajtott a pályára. Közben Gasly a másik Red Bull-lal hatalmas mérőkerettel a bal hátsó kerék mögött köröz.
Míg az első futamon a C2-es, C3-as és C4-es keverék volt szolgálatban, ezúttal a legkeményebb, C1-es keveréket is elhozta a Pirelli, az lesz a fehér, a C2-es a sárga, azaz a közepes, a C3-as pedig a piros, lágy gumi a Bahreini Nagydíjon.
Mért kört még senki sem teljesített, installációs körön azonban már a legtöbben túl vannak, kivéve a két Mercedes, amelyek még egyszer sem hajtottak ki a garázsból.
Mick Schumacherrel a mezőnyben elindult az F2 idei szezonja is, a királykategória utánpótlás-sorozatának mezőnye egy szabadedzésen már túl is van Szahírban. Sergio Sette Camara végzett az élen Latifi és Boscung előtt, Schumacher közel 1 másodperces lemaradásban a 12. helyen végzett, közvetlenül csapattársa, Sean Gelael mögött.
Nem múlt el nyomtalanul Carlos Sainz ausztráliai kiesése, az autójába új belső égésű motort, új turbót és új MGU-H-t kellett szerelnie a McLarennek. A spanyol nem kap büntetést, ugyanis még minden elemből a szabályok adta mennyiségen belül van, a szezon későbbi részében azonban igen hátrányosan érintheti őt ez az intermezzo.
A piros oldalfalú lágyakon 1:33.085-öt ment a holland. A tavalyi első szabadedzést az akkor még a Red Bullnál vezető Ricciardo nyerte 1:31.060-as idővel.
Hamilton volt az első, aki pályára gurult a W10-essel, közepes gumikon van kint, Bottas továbbra is a bokszban. Közben Sainz is feliratkozott, a kemény gumin 2,2 másodperccel volt lassabb Verstappennél.
Nem tudta lenyomni az időközben minimálisat javító, 1:32.950-es idővel az élen álló Verstappent. Közben beindult az élet a pályán, már 11 versenyzőnek van mért köre.
Úgy tűnik, a finn ezúttal is azt tervezi, hogy az első pillanattól kezdve támadni fog, első mért körével 6 tizedet adott Verstappennek, és átvette a vezetést közepes gumikon.
A Ferrari a Mercedesszel ellentétben lágy gumin kezd, a négyszeres világbajnok 240 ezreddel maradt el Bottas idejétől.
A négyes kanyarból kifelé elúszott az autó hátulja, amitől a kanadai keresztbe állt, és egy kicsit a belső védőkorlátot is lekoccolta az első szárnyával. Ez a lágy szett mehet a kukába, és a jelek szerint az első szárny is, megsérült ugyanis a véglapja.
A lágy gumin köröző monacói 24 ezreddel maradt csak le Bottastól, és 2 tizeddel jött be csapattársa elé. Gasly és a két Renault kivételével mindenkinek van már mért köre.
Nem sokkal, de 1:32.299-es körének köszönhetően a német letaszította az élről Bottast. A finn és a két Ferrari egy tizeden belül van, őket 3 tizedes lemaradásban követi a Verstappent megelőző Hamilton. Leclerc bemutatott egy jókora farolást az utolsó előtti kanyarban.
A Renault-k bekatapultálták magukat az első tízbe, Hülkenberg a hetedik, Ricciardo a tizedik helyen áll. A Red Bull franciája a kemény gumikon jött ki az imént.
Mindketten bementek 1:32 alá, Vettel 1:31.747-tel vezet, Leclerc 1:31.884-gyel a második. Bottas már 6 tizedre van a némettől. Közben Gasly 1:35.4-gyel a 18. helyre iratkozott fel, miután végigcsúszkált egy mért kört.
A 14. helyre lépett előre a kemény gumin, 1:34.672 a legjobbja. A mezőnyt a reprezentatív kör nélkül álló Stroll zárja, előtte nem meglepő módon a két Williams tanyázik.
Szó szerint, Russell próbarajtot végzett a bokszutca kijáratánál, amikor valami leszakadt az autójáról, ezután lassú tempóban visszagurult egy kört megtéve a garázsba. Gasly közben a motorfékre panaszkodik, mondván nagyon túlkormányzott az autója.
A csapatoknak az első 40 perc elteltével vissza kell adniuk azt a gumiszettet, amelyen eddig köröztek, különben büntetést kapnak. Ezért most mindenki visszatért a bokszba, továbbra is Vettel vezet Leclerc, Bottas és Hamilton előtt.
Friss lágy keveréken hajtott ki a pályára a holland, jelenleg ő az egyetlen, aki köröz.
Paul di Resta azt jelenti a Sky Sportson a Mercedes garázsa elől, hogy az ötszörös világbajnok nem volt elégedett a W10-es hátsó részének viselkedésével, miközben csapattársa nem tapasztalt hasonló problémákat. Ezzel együtt a címvédőnél nem akarnak nagyon utánamenni a beállításokkal a tapasztalt gondoknak, mert a körülmények továbbra sem olyanok, amilyenek majd az időmérőn és a versenyen lesznek.
Csak az utolsó szektora volt lila, de két egyéni legjobb is elég volt neki ahhoz, hogy 74 ezreddel letaszítsa Vettelt az élről. Jelenleg a két Red Bull van csak kint. Christian Horner azt mondta, néhány dolgot le akarnak tesztelni, azért ilyen szorgalmasak, vélhetően a nagyobb és az alacsonyabb leszorítóerős csomagot hasonlítják össze a két versenyzővel.
Abszolút legjobb középső és egyéni legjobb első és harmadik szektorral 1:31.815-nél állította meg a stoppert a lágy gumin, ezzel 142 ezreddel maradt el csapattársa legjobbjától, aki második gyorskörén nem tudott javítani.
Ismét megélénkült a forgalom, többek között a két Mercedes is kijött.
A Mercedes is feltette a lágy gumit, a finn a középső szektorban elkövetett kisebb hiba ellenére 345 ezreddel lenyomta Verstappen Red Bullját. Strollnál közben padlólemezt cserél a Racing Point, de Pérez autója is az emelőn van, nála egy másik aerodinamikai csomagot pakolnak az autóra.
Lila középső szektor után az utolsó kanyarból kijövet szélesre csúszott a bukótérbe, de így is bejött másodiknak lágy gumin, noha 273 ezreddel elmaradt Bottastól.
Előbb Vettel, majd Leclerc vette át a vezetést, ami azonban ennél sokatmondóbb, a monacói pár század híján egy másodpercet adott Bottasnak, és Vettel is kapott tőle majdnem 3 tizedet.
Kanyarokon át kacsázott az Alfa Romeo világbajnoka előtt, aki értetlenkedett is egy sort a rádióban.
Nem lehet túl elégedett az autóval, mert csupán egy mért kört ment a lágy gumikon, miközben Bottas még mindig kint van. Vettel is nekifutott egy újabb kísérletnek, egyéni legjobb első szektor után azonban nem tudott javítani. Leclerc második köre 5 tizeddel volt lassabb az elsőnél, de még azzal is bejött volna a Mercedesek elé.
Leszedték a motorborítást és a padlólemezt is a Red Bullról, Verstappen így valószínűleg csak az edzés végére térhet vissza, a csapat elmondása szerint azonban nincs gond, csupán a beállításokon változtatnak.
A csapat egykori legendás technikai igazgatója és társtulajdonosa tanácsadóként tért vissza az istállóhoz, jelentette Karun Chandhok, a Sky Sports szakértője. Elkél minden koponya jelenleg Grove-ban, már csak a tabellára pillantva is, Russell a 19. helyen áll, miközben Kubica a huszadik.
Méghozzá hátsót, aminek a cseréje bonyolultabb, mint az elsőé. Várhatóan még az első edzésen kiderül, hogy ez javított-e valamit az autója vezethetőségén.
Kicsit hátrébb kalandozva a köridőkben látszik, hogy a „B” ligában eddig a McLaren jeleskedik, az új erőforrás-elemekkel köröző Sainz áll a hetedik helyen a Ferrarik, Mercedesek és Red Bullok mögött. Őt Hülkenberg, Kvjat és Räikkönen követi, teljessé téve az első tizet. A két Haas egyelőre nem villog, Magnussen a 12. helyen, Grosjean a 17. helyen áll.
A bargeboardot levették az SF90-ről, és Mattia Binotto vigyázó szemei mellett egy újat tesznek fel.
Használt lágyakon jött ki a címvédő, a köridejéből így aligha fogjuk megtudni, hogy javult-e az autója kezelhetősége. A legtöbben már a versenyre készülnek, látványos időeredményekre így most nem kell számítani.
Csak Gasly és Pérez van a bokszban, ez pedig meg is látszik, Räikkönent ismét feltartották a nagy forgalomban, az egyik Toro Rosso szorította le a pályáról. Hamilton eközben hibázott egy kisebbet a négyes kanyarban.
A kettes kanyarból kifelé veszítette el uralmát a Williams fölött, és állt keresztbe kigyorsításkor.
Beállításváltoztatás ide vagy oda, a hármas kanyarban igencsak instabillá vált a holland autója, aki nagy ellenkormányzás után kirongyolt a bukótérbe, majd gond nélkül visszatért a pályára.
Az Alfa megpróbálta megelőzni a Renault-t, ez azonban nem igazán sikerült neki, és összeakadt vele, amitől autója felemelkedett a levegőbe. Eközben Grosjean Haasának első légterelőjének jobb oldala lefittyedt, miután a francia agresszívan ráment az egyik kerékvetőre.
A nagy autótörések közepette véget ért az első tréning, Leclerc és Vettel hatalmas előnnyel végzett az élen a Mercedesek előtt. Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, tartsanak velünk a 16 órakor kezdődő második edzésen is! A viszontlátásra!