Lewis Hamilton végzett az élen a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén, de csak nagyon kevéssel tudta megelőzni Sebastian Vettel és Charles Leclerc Ferrariját. Alexander Albon élete első éles F1-es bevetésén összetörte a Toro Rossót.
Ahogyan arra számítani lehetett, sok minden nem derült ki a szezonnyitó melbourne-i versenyhétvége első szabadedzésén. A legtöbb csapat kisebb-nagyobb fejlesztésekkel érkezett Ausztráliába, az első tréning ezek kipróbálásáról és értékeléséről szólt, ki első szárnyakat hasonlított össze, mások egyéb módosításokat teszteltek. A szezont Kimi Räikkönen nyitotta meg, az Alfa Romeo Racing világbajnoka volt ugyanis az első, aki pályára hajtott versenyhétvégén az idén.

A tesztekkel ellentétben a Mercedes ezúttal nem rejtegette a tempóját, vagy legalábbis nem annyira, mint Barcelonában tette,
Valtteri Bottas ugyanis már az edzés első felében csupán 6 tizeddel ment lassabb kört, mint amilyennel Lewis Hamilton a tavalyi első tréninget nyerte az Albert Parkban.
Mindebből azt is rögtön leszűrhettük, hogy az idei autók Ausztráliában aligha lettek lassabbak, sőt, Hamilton első helyet érő ideje 4 tizeddel jobb annál, mint amit tavaly ilyenkor tudott. A címvédővel ellentétben a Ferrari visszafogottabban kezdett, és több mint egy másodperccel maradt el első nekifutásra Bottas és Hamilton tempójától, szemre azonban jóval stabilabb volt a kissé idegesnek tűnő Mercedesnél, az edzés vége felé pedig mindezt az időeredményeivel is alátámasztotta, Vettel 38, Leclerc 74 ezredre zárkózott fel Hamiltonra.

A Haasnak és a Renault-nak egyáltalán nem kezdődött jól a szezon, Romain Grosjeant akkumulátorgondok, Nico Hülkenberget pedig elektromos probléma hátráltatta, a német pilóta az edzés második feléig nem is tudott körözni, a tempót azonban rögtön felvette, és így is a 10. helyen végzett, 6 tizeddel megelőzve újdonsült csapattársát, a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardót.
Az egyelőre még poros és nem felgumizott pályán több kisebb hibát is bemutattak a versenyzők, a két legkomolyabb rontást Bottastól és a Toro Rosso újoncától, Alex Albontól láthattuk. A Mercedes finnje az utolsó előtti kanyarban tette rá a fűre a W10-es jobb hátsó kerekét, és nem elég, hogy már kis híján ettől is összetörte a keresztbeálló Mercedest, a bukótérve kifutva olyan agresszívan állította irányba az autót, hogy annak hátulja majdnem leborotválta a falat. Albon ennél rosszabbul járt, nála már anyagi kár is keletkezett, amikor megpördült a kettes kanyarban, és előbb háttal, majd orral is eltalálta a falat, otthagyva az első szárnyát az aszfalton. A törmelékek gyors eltakarításáig piros zászlóval szakították meg a tréninget.
RED FLAG
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
Rookie Alexander Albon spins into the barrier at Turn 2
: "Take it easy, take it easy, you have no front wing..."
He gets his wounded Toro Rosso back to the pits, and we're green again#AusGP#F1pic.twitter.com/mtnlZBCaku
Az első edzés alapján messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni, bizton talán csak egy dolgot lehet állítani, mégpedig azt, hogy a Williams a mezőny leglassabb csapata. Robert Kubica és George Russell úgy végzett 4,3, illetve 5,1 másodperccel Hamilton mögött az utolsó előtti, illetve az utolsó helyen, hogy a 18. helyezett Lando Norristól és 2, illetve 2,8 másodpercre voltak.
Kezdődik a szezon!
A virrasztóknak kellemes éjszakázást, a korán kelőknek jó reggelt kívánunk, véget ért a várakozás, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével valamivel több mint egy óra múlva megkezdődik a 2019-es Forma-1-es világbajnoki szezon! Charlie Whiting, az F1 versenyigazgatójának tragikus halálával nem a legvidámabban indul az idény, de azért reméljük, hogy a folytatásban örömtelibb pillanatoknak is szemtanúi lehetünk. A pilóták Whitingért is versenyeznek ezen a hétvégén.
A médianapon már túlvannak
Ahogyan az a versenyhétvégéken megszokott, a csütörtök az új szezon első nagydíján is a sajtóé volt, a pilóták médiakötelezettségeiket teljesítették az Albert Parkban. Az erről készült fotókat az alábbi képre kattintva nézhetik meg.

A Ferrari hétvégéje lesz?
Az előszezoni tesztek után úgy tűnt, hogy a vörösök vannak nyeregben, ők kezdhetik meg a legjobb helyzetből a 2019-es idényt. Igen ám, csakhogy az ausztrál pálya jelentősen különbözik az összes F1-es helyszíntől, ami akár segíthet is a Ferrari ellenfeleinek. Alább olvasható futamelőzetesünkben a hétvége kérdéseire kerestük a választ. Jó olvasást kívánunk, hajnali 1 óra 50 perckor újra jelentkezünk, hogy 2 órakor belevágjunk az első szabadedzésbe!
Hamarosan kezdünk
Már csak tíz perc van hátra az első szabadedzés kezdetéig, nem kell tehát sokat várni, hogy felbőgjenek a motorok a szezonynyitó helyszínén.
Pitlane hype is building as the team gets set for our first FP1 of the year. ?? #AusGP ???? pic.twitter.com/C2VSmbkz2k
— McLaren (@McLarenF1) 2019. március 15.
Az Alfa még lőtt egy képet
Az első szabadedzés kezdete előtt elkészítették a szokásos csapatfotót az autókkal, versenyzőkkel és a helyszínen tartózkodó személyzettel.
El equipo Alfa Romeo al completo pic.twitter.com/aQGn3LbcOK
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) 2019. március 15.
Nincs nagy meleg
Azért persze fázni sem fognak a helyszínen tartózkodók, a levegő hőmérséklete 20,7, az aszfalté 34,4 fokos. Mondhatni tökéletes idő a szezonkezdéshez.
It's been more than ?? days since the chequered flag fell on 2018 ??
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
We're just MINUTES away from the start of the new season! Excited?#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/Dcf46fw8zS
Érdemes figyelni a fejlesztéseket
A csapatok a tesztek óta sem álltak meg, sokan új fejlesztéseket is hoztak az első versenyre. Az istállók közül kiemelkedik ezen a téren a Racing Point, amely most először köröz a valódi idei autójával, miután Barcelonában csak egy alapverziót használtak.
???? #AusGPpic.twitter.com/iZIqrTZPhF
— SportPesa Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) 2019. március 15.
Zöld!
Hivatalosan is kezdetét vette a 2019-es szezon, aki pedig megnyitotta, nem más, mint Kimi Räikkönen, a 2007-es világbajnok hajtott elsőként pályára.
?? GREEN LIGHT ??
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
FP1 is officially under way in Melbourne ??
Keep up to date with live timing and commentary >> https://t.co/MddmLh2Nm7#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/gu2dRHX8iS
Új logó az Alfán
A csapat az első edzés előtt jelentette be, hogy együttműködésre lépett a Shell-lel, a Ferrarit is támogató olajvállalat logói mostantól ott virítanak az autóikon.
Breaking News ??
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) 2019. március 15.
Frederic Vasseur, Team Principal: “Alfa Romeo Racing is delighted and proud to announce our partnership with Shell. It feels amazing to have the logo of such an iconic brand, which is so close to the heart of racing, featured on our car.”#AlfaRomeoRacing#Shellpic.twitter.com/fBdzyru6c9
Zajlanak az aero tesztek
A pálya állapota egyelőre nem teszi lehetővé, hogy egyből a közepébe vágjanak a csapatok, így többen, köztük a Toro Rosso és a McLaren is aerodinamikai tesztekkel kezd, flow-vis festékkel kenték be autójuk egyes részeit.
Egyelőre nincs mért kört
Romain Grosjeant leszámítva viszont mindenki megtett már egy installációs kört, Antonio Giovinazzi pedig egy hatalmas füstölős fékezést is bemutatott.
Mindenki a bokszban
Utcai pálya lévén a melbourne-i aszfaltcsík még nagyon poros, a hétvége során rohamosan fognak javulni a tapadási viszonyok. Ennek is köszönhető, hogy az első roham után most csend telepedett az Albert Parka, mindenki a garázsban várakozik.
Number 27 has returned... #RSspirit#AusGP#FP1pic.twitter.com/EEf70ZYOU6
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) 2019. március 15.
Whitingra emlékeznek
A Mercedes a hírek szerint minden alkalmazottját fekete karszalaggal látja el Charlie Whiting halála miatt, a szállítmány még úton van. Vélhetően a legtöbb csapat valamilyen formában lerója tiszteletét a tragikus hirtelenséggel elhunyt versenyigazgató előtt, a Haas például orrkúpjára helyezte el az alábbi feliratot.
A lovely touch from @HaasF1Teampic.twitter.com/XzOu53iYUW
— F1 Racing (@F1Racing_mag) 2019. március 15.
Bottas törte meg a csendet
A Mercedes versenyzője a sárga jelzésű gumin jött ki, őt Norris és Russell követte.
Ezeket a gumikat használják
Meg is ragadnánk az alkalmat, hogy emlékeztessünk mindenkit, hogy ezen a hétvégén a C2-es, a C3-as és a C4-es gumik vannak szolgálatban, értelemszerűen a fehér, a sárga és a piros jelzést kapták, hiszen az idei évtől már csak ezt a három színt használja a Pirelli.
It's time to get back on the ??. #AusGP ????#Fit4F1https://t.co/mH4rhVdarSpic.twitter.com/w45g2VXTKb
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 2019. március 11.
Megvan az első idő
Bottas 1:26.454 alatt ért körbe. A tavalyi első szabadedzést Ausztráliában Hamilton nyerte 1:24.0-s idővel. Bottas mögött Sainz, Norris és Russel is feliratkozott a tabellára.
Our first time of the session - and the season - comes from @ValtteriBottas
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
The Mercedes man clocks a 1:26.454 ??#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/JPeh2QGi2t
Akkumulátort cserélt a Haas
Ez volt a késlekedés oka Grosjeannal, aki időközben szintén túlvan már az installációs körén. Bottas közben 1:24.6-ra javított, mögé Hamilton jött be 1:25.705-tel szintén a sárga oldalfalú gumin.
Hamilton és Kubica is hibázott
A lengyel a célegyenes végén csípte meg a füvet, az ötszörös világbajnok a hármas kanyar féktávján blokkolta a jobb első kerekét. Egyre többeknek van mért köre, a két Ferrari rögtön a C4-es, azaz a leglágyabb gumin jött ki, de csak a középmezőnyben foglalnak helyet.
A két Mercedes az élen
Bottas két lila szektor után kis híján javított az idején, végül azonban ez nem jött össze neki. Nem sokkal ezután Hamilton átvette a második helyet Verstappentől, és 177 ezredre megközelítette csapattársát. Jelenleg Verstappen a harmadik, Kvjat a negyedik, a két Ferrari Leclerc-Vettel sorrendben az ötödik és a hatodik, egy másodpercnél is jobban lemaradva Bottastól.
Csak hárman mért kör nélkül
Ricciardo, Hülkenberg és Grosjean nem futott gyors kört eddig, noha az ausztrál már három kört is megtett. Hülkenberg autója kerekek nélkül pihen a garázsban, a csapat műszaki hibát keres rajta.
Verstappen majdnem az élen
A második és harmadik szektorban abszolút legjobb időt ment a Red Bull-lal a holland a C4-es gumin, de 86 ezreddel elmaradt Bottastól, így csak a második helyre jött előre. Szemmel láthatóan a határon autózott.
Már csak Hülkenberg idő nélkül
A német sisak nélkül álldogál a garázsban, Ricciardo közben már a 12. helyen C4-essel, Grosjean pedig egy hellyel előtte a C3-assal.
Hamilton visszavette a második helyet
59 ezredre közelítette meg Bottast a C3-as keveréken. Az első tíz sorrendje Bottas, Hamilton, Verstappen, Kvjat, Gasly, Stroll, Leclerc, Magnussen, Vettel, Albon.
Megjött a szokásos szünet
Az első 40 perc leteltével a csapatoknak vissza kell adniuk az első szett gumit, amelyet az edzés elején használtak. Aki ezt nem teszi meg, és nem hajt be a bokszba azelőtt, hogy lepörögne az első 40 perc, büntetést kap. Most mindenki figyelt, jelenleg senki sincs a pályán.
Elektronikai hiba a Renault-n
Amikor Hülkenberg beült az autóba, akkor lépett fel a gond, most gyakorlatilag resetelik a kocsit, az előrejelzéseik szerint 15 percen belül a pályán lehet a német pilóta.
A Williams továbbra is sereghajtó
Persze ez még csak az első edzés, a csapat egyik pilótája ráadásul életében először vezet az Albert Parkban F1-es autót, mégis szembetűnő, hogy mennyire le vannak maradva a grove-iak. Az utolsó előtti Kubica 3,7 másodpercre van Bottastól, az előtte álló Norris csak 2,3-re. Az utolsó helyen tanyázó Russell hátránya ennél is nagyobb, 4,9 másodperc.
Enjoying your first FP1 session as an F1 driver, @GeorgeRussell63? ??#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/jZXyu2Ac2Y
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
A McLaren megunta a várakozást
Lando Norris vadonat új C4-es gumin kigurult a pályára, és a jelek szerint ettől mások is kedvet kaptak, Kvjat és Magnussen is csatlakozott a McLaren újoncához.
Kissé szűk a bokszutca
Nem először láthattuk, hogy valaki nem tud egyből útnak indulni a garázsból, és a szerelőknek vissza kell tolniuk egy kicsit, hogy elférjen a bokszutca falától. Korábban Russell, most Albon játszotta el ezt.
Norris a legjobb tízben
Jókorát javított a leglágyabb gumin a brit újonc, a 18. helyről a 8. pozícióba ugrott előre. Nem sokáig volt azonban itt, a 6. helyre fellépő Magnussen szinte rögtön hátrébb szorította.
Megállt a Williams
Russell a bokszutca végén robbant le, a szerelők utána szaladtak, és már el is kezdték egy kis kocsin visszatolni a garázsba. Közben Bottas bement 1:24 alá, 1:23.866-tal már gyorsabb, mint tavaly Hamilton az első edzésen. A finn a C4-es gumit használta.
Williams mechanics get a little cardio in during FP1 ??
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
George Russell comes to a halt at the end of the pit lane ??#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/A6C9pD0vfK
Hamilton átvette a vezetést
Először áll az élen az ötszörös világbajnok az idei szezonban, miután 267 ezreddel jobb kört ment Bottas legjobbjánál C4-es gumin. A Ferrarik nem kapkodnak, mindketten a garázsban vannak.
Verstappen a második
A holland is lenyomta Bottast, miután egy lila és két egyéni legjobb szektort autózott C4-esen, 1:23.792-vel pedig bejött Hamilton mögé.
Leclerc begyorsult
Az első igazán tempós kört a monacói futotta meg a Ferrarinál, C4-es gumin 1:23.673-nál állította meg a stoppert, amivel bejött Hamilton mögé.
Vettel megelőzte csapattársát
A négyszeres világbajnok sem akart lemaradni, és behozta az SF90-t a Leclerc és Hamilton közötti apró résbe, mindössze 38 ezreddel maradt el a brittől.
Albon megtörte a Toro Rossót
A tempós kettes kanyarban pördült meg, és előbb háttal, majd orral is nekicsapódott a falnak, az első szárny letört az autóról. Úgy néz ki, vissza tud térni a bokszba.
Piros zászló!
Albon elindult, és saját kerekein hozza vissza a Toro Rossót a bokszba, vélhetően a pályán maradt törmelék miatt azonban így is félbe kell szakítani az edzést. Az óra nem áll meg, a pilótáknak azonban vissza kell térniük a garázsba.
?? RED FLAG ??
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
Rookie Alexander Albon spins into the barrier at Turn 2
??: "Take it easy, take it easy, you have no front wing..."
He gets his wounded Toro Rosso back to the pits, and we're green again#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/mtnlZBCaku
Újra zöld
Már újra is indult a tréning, Nico Hülkenberg autójával pedig kész lett a Renault, már a pályán is van a német.
Hülkenberg egyből Ricciardo előtt
Első mért körével a 16. helyre jött be a Renault pilótája C4-es gumin, egy tizeddel felülmúlta saját csapattársát.
Bottas majdnem összetörte az autót
Az utolsó előtti kanyarban kitette a fűre a Mercedes jobb hátsó kerekét, amitől keresztbeállt és majdnem a falhoz csapta a W10-es. A bukótérbe kifutva azonnal irányba állította az autót, közben azonban kis híján megint majdnem összetörte. Bottas nagyon elszántnak tűnik, komolyan gondolhatta, hogy az idén mindenkit meg akar venni, kerüljön az bármibe is.
Valtteri Bottas pushes the limits in sector 3, and gets in a spin ????#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/CAqBdOthAt
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
Tíz percen belül vagyunk
A hajrájához ért az első szabadedzés, jelenleg 14-en vannak a pályán, a javítások ideje azonban lejárni látszik, senki nem veszélyes a kialakult sorrendre.
Valami ráragadt Kvjat gumijára
Rádión szólt be, hogy felszedett valamit, ami miatt vissza is hajtott a bokszba. A szerelők gyorsan lekapták a gumit és eltüntették a garázs mélyén, nem lehetett látni, hogy mi volt az.
Leintették az edzést
Hamilton megtartotta az első helyét, mögötte a két Ferrari végzett Vettel-Leclerc sorrendben az első idei szabadedzésen. Vettel még a végén kicsit megnyalta a füvet a második szektorban, de nem lett belőle baja. Hamilton, Vettel és Leclerc mögött Verstappen, Bottas, Räikkönen, Kvjat, Gasly, Magnussen és Hülkenberg az első tíz sorrendje. Mostanra megköszönjük figyelmüket, hamarosan jövünk a szabadedzés szöveges összefoglalójával, magyar idő szerint hajnali 6 órakor pedig várjuk Önöket a második tréning élő közvetítésében. Viszontlátásra!
?? TOP 10 (END OF FP1) ??
— Formula 1 (@F1) 2019. március 15.
HAM ??
VET
LEC
VER
BOT
RAI
KVY
GAS
MAG
HUL#AusGP ???? #F1pic.twitter.com/24ZJh8sVig