A szezon utolsó versenyhétvégéjén Vettel kezdett az élen Hamiltont és Verstappent megelőzve, akiket Räikkönen és Bottas követett. Az első tréning nagyjából zavartalanul telt.
Sebastian Vettel kezdte az élen a tesztelésre használt első szabadedzést Abu-Dzabiban. A szezonzáró első tréningje a versennyel ellentétben nappal zajlott, ezért a körülmények nem tették lehetővé, hogy a csapatok már a futamra szánt beállításokkal próbálkozzanak, ráadásul a világbajnokságok is eldőltek már, így többen is a jövő év felé fordították a figyelmüket.
A Ferrari és a Mercedes rögtön új alkatrészeket kezdett tesztelni, Kimi Räikkönen autójának hátuljára aerodinamikai mérőeszközöket szereltek, hogy egy új diffúzor körüli légáramlatokat vizsgálhassanak. A szerkezetet az F1-es zsargonban gyakran „kerítésnek” is csúfolják, de fontos a szerepe, ezt bizonyította, hogy a Mercedes is felszerelt egyet Valtteri Bottas autójára.

Ők elsősorban az oldaldobozok előtti áramlatokra voltak kíváncsiak, a McLaren pedig egy másik, közkedvelt eszközt, a flow-vis festéket vetette be Stoffel Vandoorne autóján, aminek jobb oldalát kenték be a rikító zöld festékkel, hogy vizualizálják az légáramlást. A kísérletezéssel nagyjából az edzés első harmada telt el.
A Mercedesek rögtön az élre álltak,
pedig az ellenfelek hamarabb tették fel az ultralágy abroncsokat az autóikra, de végül az Ezüstnyilak is így tettek, miután Hamilton és Bottas sokáig a bokszban várakozott a beállítások megváltoztatása miatt. Eleinte a Red Bull sem siette el a pályára lépést, ők a Renault motorhoz tartozó alkatrészkészlet megcsappanása miatt spórolnak a kilométerekkel és a teljesítménnyel is.

Többen kipróbálták a glóriát is, ami a következő szezontól kötelezően felkerül az autókra. A Haas állítólag egy aerodinamikailag továbbfejlesztett fejvédőt szerelt fel, azt egyelőre nem tudni, hogy a Sauber és Bottas révén a Mercedes melyik változattal tesztelt. Érdekesség, hogy mentési gyakorlatokkal csak tegnap foglalkoztak a csapatok, ma délelőtt már nem.
A manapság megszokottaktól eltérően nem dőlt meg rögtön a körrekord,
bár ez csak idő kérdése, hiszen Vettel 1:39.006-os köre csak bő fél másodpercre van ettől, és ígéretes a továbbiakra nézve, hogy Hamilton mindössze 0,12 másodpercre, Verstappen pedig csak 0,148 másodpercre van tőle, bár egyelőre nem tudhatjuk, mennyire vették komolyan a csapatok a tréninget.
Nem volt komoly baleset
A középmezőnyben ismét feltűnést keltett Fernando Alonso eredménye, miután sokáig ő volt az egyetlen pilóta, akinek nem volt mért köre. A kétszeres világbajnok ismét megpróbálhatja kihasználni, hogy Abu-Dzabiban a szokásosnál kevésbé fontos az erőforrás teljesítménye, a kanyargós részeken inkább az autó és a pilóta felkészültsége a döntő.
Alonso az élmezőny pilótáin kívül csak Sergio Péreztől kapott ki,
de a hátránya még a 4. helyezett Kimi Räikkönen mögött is 1 másodperc volt, a listavezető Vetteltől pedig 1,5-et kapott. Pérez is jó fél másodperccel követte az egyelőre lassabb Mercedest vezető Bottast. Szokatlan módon a mezőny bő 50 percet kibírt baleset és sárga zászlók nélkül, mindössze Nico Hülkenberg és Romain Grosjean megpördülései akadályozták a forgalmat.
Kezdődik a szezon utolsó edzésnapja
Köszöntjük Olvasóinkat a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A csapatok már készülődnek, percek múlva zöldre vált a lámpa!
Kicking off Friday at the #AbuDhabiGP with some pitstop practice. ?? pic.twitter.com/vH2qsSdNBY
— McLaren (@McLarenF1) November 24, 2017
A glória lehet a mai nap slágere
Mivel a bajnokság szinte minden szinten eldőlt már, a csapatok várhatóan tesztelésre is használják majd a szabadedzéseket. Tegnap már többen is gyakoroltak a glóriával, Valtteri Bottas például menekülési gyakorlatot hajtott végre, de a bokszkiállásokat is szimulálták. Az Auto Motor und Sport szerint Bottas nagyon küszködött a kiszállással, a Sky Sports pedig úgy tudja, Robert Kubica hagyta el a glóriával felszerelt pilótafülkét még a Hungaroringen.
Alonso a McLaren szponzora lett
Annyira nincs szponzora a McLarennek, hogy Fernando Alonso új projektje, a Kimoa is felkerül a támogatók körébe, mint "hivatalos szörfruházati partner."
Kimoa becomes official partner of McLaren. https://t.co/fit4KH9lcvpic.twitter.com/Qb6kwwg6dB
— Fernando Alonso (@alo_oficial) November 24, 2017
Mire jó ez az edzés?
Fényes nappal van, természetesen esőnek nyoma sincs (bár a szél később erősödhet, homokot hordva a pályára), a verseny viszont napnyugtában zajlik majd, így a pálya állapota nem igazán reprezentatív. Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint elsősorban aerodinamikai munkát lehet ilyenkor végezni.
Räikkönen autóján nagy műszerek jelentek meg
Alaposan kidekorálták a Ferrarit az installációs körre, de Bottas autója is kapott aerodinamikai mérőkereteket. Az egyik Haason glória tűnt fel.
Bottas már mért kört is futott
1:44.180-nal, szuperlágy gumikon vezet, de az autóján mérőkeret jelent meg, ezért nem nagyon kellett hajszolnia a Mercedest. Hamilton lágy gumikkal is gyorsabb lesz.
Bearanyozódott Hamilton sisakja
A négyszeres világbajnok 1:41.664-gyel az élre is állt, lágy gumikkal.
New lid! Gold for the newly minted 4x Champ! @LewisHamilton#AbuDhabiGPpic.twitter.com/6iCShXcoL6
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) November 24, 2017
Bottas is javítani tudott
Hamilton csapattársa 1:43.060-ra jött fel, szuperlágy gumikkal, leggyorsabb 1-es szektorra. Ezek persze csak tájékoztató adatok.
Az első képek Räikkönen kidekorált Ferrarijáról
Kimi's @ScuderiaFerrari is looking rather different this morning ??#AbuDhabiGP ???? #F1Finale#FP1pic.twitter.com/UDRDwd3D8p
— Formula 1 (@F1) November 24, 2017
Valószínűleg arra kíváncsiak, hogy milyen áramlatok alakulnak ki a diffúzor és a hátsó kerekek környékén.
Megint elromlott egy Toro Rosso
Pontosabban a Renault erőforrás MGU-H egysége. Brendon Hartley autójába kellett új egységet beszerelni, ez rajtbüntetést eredményez.
ANOTHER penalty for @BrendonHartley - ninth MGU-H of the season, which I think should be a 10-place grid penalty #F1#AbuDhabiGP
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) November 24, 2017
Verstappen nem ül az autójában
A Red Bullok várhatóan nem tesznek meg sok kört, mert fogytán vannak a motor-alkatrészek, és nem akarnak újabb büntetéseket sem bevállalni. Stroll viszont befejezett egy mért kört, 1:44.749-cel a 3. helyen áll a két Mercedes mögött.
Továbbfejlesztett glóriát tesztel a Haas
Az Auto Motor und Sport értesülése szerint aerodinamikailag hatékonyabb a Haasra felszerelt glória. Nem tudni, hogy mi a helyzet azzal, ami Marcus Ericsson autóján tűnt fel.
Jubilál a Honda
Ez a 400. versenyhétvégéjük az F1-ben, és az utolsó a McLarennel, legalábbis egyelőre, mert jövőre a Toro Rosso beszállítójaként folytatjék.
Stroll panaszkodik, de rosszul teszi
A beállításokat rosszallotta a rádión, de Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője szerint nem jó, ha az autó túl jó most, mert a körülmények nem reprezentatívak.
Jön az aero-festék is
Sőt, már itt is van, Vandoorne autójának első szárnyát és oldalsó légterelőjét fújták be rikító zöld festékkel. A csapatok minden trükköt bevetnek, ami a tesztelésen szokás.
Előkerült a Red Bull is
Daniel Ricciardo rögtön ultralágy gumikkal kezdett, egyelőre bő 4 tizedmásodperccel lassabb Hamiltonnál. Räikkönen autójáról leszerelték a műszereket.
Szétszedték Hamilton autóját
Bakra tették a Mercedest, és alaposan szétkapták a szerelők, Hamiltont valószínűleg mostanában nem látjuk a pályán. Komótosan dolgoznak.
Tweaking! This is what #FP1 is all about ?????? #AbuDhabiGPpic.twitter.com/AxXQVyYVby
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) November 24, 2017
A Red Bullt érdekli, hogy a Ferrari mit másolt le róluk
Räikkönen átvette a vezetést 1:40.638-cal, ultralágy gumikon, mögötte Ricciardo a 2. helyezett 1:40.968-cal, Hamilton továbbra is a 3. helyezett, még lágy gumikkal. Karun Chandhok, a Channel 4 szakértője szerint a Mercedes különböző első szárnyakat próbálgat, és a fékekkel is kísérleteznek, ezért szedték szét Hamilton autóját.
Karun: "Lewis Hamilton is out of the car, and his Mercedes is up on the stands. They're changing the brake drums and they've been trying front wings too" #AbuDhabiGP#C4F1#FP1pic.twitter.com/dlFQPGuxKw
— Channel 4 F1® (@C4F1) November 24, 2017
A Ferrari állítólag új diffúzort próbált ki, ezért mérték a légáramlatokat az autó hátulján. Az Autosport szerint az új alkatrészt a Red Bullról másolták le, már a 2018-as szezonra készülve. Paul Monaghant érdekelte is, hogy mi került fel az ellenfél autójára.
Teams are testing all sorts of widgets and whatsits for 2018 in #FP1!
— Channel 4 F1® (@C4F1) November 24, 2017
Karun: "Ferrari are trying to judge the air flow over the rear wing. They've got sensors to measure the wind flow off the rear flow and the tyre. I can see Red Bull Chief Engineer Paul Monaghan having a look!" pic.twitter.com/FkGt0hJ2Rw
Ricciardo megjárta a bukóteret
Kicsúszott a poros aszfaltra, Verstappen pedig agresszívan átugratott a rázóköveken, szikrázott az első szárnya. Vettel többkörös próbálkozás után feljött Räikkönen mögé a 2. helyre 1:40.698-cal, nem sokkal azután, hogy csapattársa 1:39.841-re javított.
Már csak egy pilótának nincs mért köre
Fernando Alonsónak. A jó hír, hogy a McLaren az edzés elején mozgásban volt, sőt, Vandoorne egyelőre a 7. helyen áll, szuperlágy gumikkal.
Vettel javított a körén, de még mindig lassabb Räikkönennél. Az 1:40.192-es köre 0,351 másodperccel gyengébb a csapattársánál.
Most a két Mercedesé a pálya
Miközben a többiek szünetet tartanak félidőben, a két Mercedes visszatért a pályára. Verstappen is a bokszban pihen, ő nemrég nehéz kormányzásra panaszkodott.
Bottas átvette a vezetést, aztán jött Hamilton
A finn pilóta mindössze 1 tizedet tudott javítani Räikkönen eredményén ultralágy gumikkal, és 1:39.741-et futott, majd Hamilton is körbeért, ő 1:39.126-ot ért el, szintén ultralággyal.
Jövőre közvetíthetik a tesztnapokat is
Eddig erre nem volt példa, de a Sky Sports szerint lehetséges, hogy a kommentátoruk, David Croft munkába áll majd. Ez jól passzolna az online streaming technológia kipróbálásához is.
In other words, it looks like live coverage of testing is possibly coming in 2018. Which fits in well with @F1's new OTT platform. #SkyF1
— F1 Broadcasting (@f1broadcasting) November 24, 2017
Ha jól viselkedtek, kaptok fagyit
Néhány perccel ezelőtt így figyelte az eseményeket az autóból ideiglenesen kiszállított Esteban Ocon, és a Mercedes másik juniorja, George Russell.
Taking advantage of a break to look at the data... Young gun @GeorgeRussell63 reviewing the first 45 minutes of action with, erm, still young gun @OconEsteban! #AbuDhabiGP#PinkPantherspic.twitter.com/OIdDABeM5q
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) November 24, 2017
A Mercedes, aggódó szülőként meg is kérdezte, hogy szépen játszanak-e, mire a Force India azt válaszolta a Twitteren, hogy fagyit ígértek nekik, ha jól viselkednek.
Megint cirkusz lehet a pályaelhagyásokból
Abu-Dzabiban mindenhol aszfalt veszi körül a pályát, bár általában szigorú rázókövek övezik a versenyzésre kijelölt területet. Ez azonban kiskapukat rejt, Nico Hülkenberg az előbb teljesen egyértelműen jobbra húzódott a hátsó egyenes végén, hogy két kerékkel a pályán kívülről, kedvezőbb ívről fordulhasson balra. Ez itt bevett szokás.
Verstappen üldözőbe vette Hamiltont
A Red Bull pilótája mindössze 0,03 másodperccel volt lassabb a Mercedesnél, ultralágy gumikkal. Hamilton és Bottas most a bokszban várakozik, ahogy a Ferrarik is.
Hülkenberg most megfizetett a pálya kiszélesítéséért
A kerékvetőn kezdett fékezni, de megcsúszott rajta és megpördült a Renault-val. A kifutópálya méretű bukótérben persze könnyen vissza tudott jönni. Egy másik kanyarban Giovinazzi is így járt, ő Magnussen helyén tesztel most a Haasnál.
Az F1 elnöke közelebb hozná a közönséget az F1-hez
Chase Carey a Sky Sports műsorában azt mondta, számára a legnagyobb élmény az volt, hogy az idén személyesen is megtapasztalhatta az F1-es autókat, és szerinte a végső cél az, hogy a szurkolók is átélhessék ezt. Konkrétumokkal nem szolgált.
A Brit Nagydíj jövőjével kapcsolatban azt mondta, még sok idő van tárgyalni Silverstone-nal a folytatásról.
Vettel megelőzte Räikkönent
1:39.757 a legutóbbi legjobbja, de ezzel még mindig lemarad Hamilton, Verstappen és Bottas mögött. Räikkönen is próbál javítani.
A tulajdonos nem indít saját csapatot
Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója kijelentette, a Liberty Media nem fog saját csapatot indítani az F1-ben, hogy segítse az F2 bajnokait, de szeretnék erősíteni az átjárást az utánpótlás-bajnokságok és az F1 között. (Sky Sports)
Vettel az élre állt
Gyorsul a Ferrari az ultralágy gumikkal, Vettel 1:39.006-tal 0,12 másodpercet vert Hamiltonra, de a Mercedes pilótája is előkerült. Bő negyedórájuk maradt.
Alonso megint feltűnést kelt
Abu-Dzabiban a szokásosnál kevésbé fontos a motor teljesítménye, ez látszik a McLaren (rész)eredményén is. Alonso feljött Vandoorne elé a 7. helyre, az élcsapatokon kívül csak Sergio Pérez gyorsabb nála, szintén Mercedes motorral.
Räikkönen megelőzte Bottast
Csatáznak a finnek egymássla, de egyelőre csak a 4. helyért. A Ferrari pilótája 1:39.518-cal a 4. helyre jött fel, Bottas 1:39.741-nél tart.
Grosjean azért neki tudott menni a falnak
A Haas pilótája a 19-es kanyarban pördült meg, az autó hátuljával nekicsúszott a gumifalnak, de vissza tudta vinni a Haast a szerelőkhöz. Rövid ideig sárga zászlókra volt szükség.
Vettel zárta az élen a nyitóedzést
Az utolsó percekben az élmezőny már nem tudott javítani, részben azért, mert Bottas autójára felkerült a glória. A körülmények miatt ez inkább tesztelés volt, de így is akadnak érdekességek, amiket nemsokára összefoglalunk. Köszönjük a figyelmet!