Vettel nagyot rajtolt, Hamilton visszaelőzte, a vb nyitva maradt

Események

F1 Grand Prix of USA GettyImageRank2 Formula One Racing formula 1 Auto Racing Formula One Grand Prix United States Formula One Grand Prix AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium with se
AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium with second placed finisher Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and James Allison, Technical Director at Mercedes GP during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Az élmezőnyben is fantasztikus, kerék kerék elleni csatákat, izgalmas stratégiai sakkjátszmát hozott az USA Nagydíj, de Hamiltont nem lehetett megállítani. A Mercedes már konstruktőri világbajnok, Verstappen viszont hiába tornázta fel magát a 3. helyre a 16.-ra, a végén megbüntették, mert a pályát négy kerékkel elhagyva előzte meg Räikkönent az utolsó körben, így a dobogóra már nem állhatott fel.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Lewis Hamilton idei kilencedik győzelmét aratva 66 pontra növelte az előnyét Sebastian Vettellel szemben, a Mercedes pedig zsinórban negyedszer is konstruktőri világbajnok lett az elmúlt évek egyik legparádésabb versenyén, az élmenők között is kerék kerék elleni csatákat és lenyűgöző stratégiai macska-egér játékot hozó USA Nagydíjon. Amely még a leintés után sem volt mentes az izgalmaktól: Max Verstappen hiába verekedte fel magát a 3. helyre egy szemtelen előzéssel az utolsó körben, megbüntették, mert négy kerékkel elhagyta a pályát, ezért a dobogóra legalsó fokára, a csapattársa mellé végül nem ő, hanem Kimi Räikkönen állhatott fel.

Hamilton James Allisont, a Mercedes technikai igazgatóját locsolja pezsgővel, aki tavaly még a Ferrarit erősítette Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson

Verstappen egyike volt annak a négy versenyzőnek, akit motorcsere miatt hátrébb soroltak. Ezért a 16. helyről kellett rajtolnia, de azonnal elkezdett feljebb kapaszkodni, és a másik Red Bullt vezető Daniel Ricciardo kieséséből is profitálva, két kiállásos stratégiával visszatornázta magát a Ferrarik és Valtteri Bottas Mercedese közé.

Pár kanyarral a leintés előtt még csak 4. volt, de Räikkönen a közelgő veszélyt látva hiába zárta előtte az ívet, Verstappen belül egyszerűen levágta a pályát, és négy kerékkel a rázókövön elhúzott a Ferrari mellett.

Az ünneplésre várva még ő beszélgetett Vettelel, lelkesen ecsetelve neki a manőverét, a sportfelügyelők azonban a szabálytalannak ítélt előzés miatt 5 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, ezért pezsgőzni már nem volt alkalma.

„Az ilyen döntések tönkreteszik a sportot. Mindannyian izgalmas versenyekre vágyunk, nem ilyen szőrszálhasogató ítéletekre" – dühöngött a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko, jóllehet, a külső kameraállásból egyértelmű volt, hogy ha nem megy le a pályáról, Verstappen nem tudta volna megelőzni Räikkönent.

„Mindenki mindenhol szélesen fordul, köztük én is – erősködött a holland. – A 9-es és a 19-es kanyarban simán kisodródhatunk, senki nem szól egy árva szót sem. Ugyanezt csinálta Bottas is: amikor megtámadtam, a pályán kívül fordult, és onnan lendületet véve előttem tudott maradni. Előnyhöz jutott, mégsem tettek ellene semmit."

Verstappen arra az esetre célzott, amikor az 53. körben nagy csatában ment el a Mercedes finn versenyzője mellett, ez azonban csak egyike volt az USA Nagydíj számtalan látványos jelenetének. Az első mindjárt a rajtnál jött el: bár Hamilton is ugyanolyan jól indult el, Vettel a kigyorsítás során kissé elhúzott a Mercedestől, és a domb tetején, az első kanyarban belülről elment mellette, átvéve tőle a vezetést.

Ám Vettelnek a pénteki szabadedzéseken nem volt alkalma hosszú etapokat teljesíteni, és hamar világossá vált, hogy a Ferrarinak a meleg aszfalt ellenére nincs meg a szokásos előnye az ultralágy gumikon. Hamilton rátapadt világbajnoki riválisára, miközben az üldözőiktől gyorsan elhúztak, és a 6. körben, a DRS segítségével viszonylag simán elment mellette.

Vettel a rajtnál megelőzte Hamiltont, de nem tudott sokáig előtte maradni Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson

„Nyugodt maradtam, mert a múltból tudtam, hogy ezen a pályán lehet előzni – mondta. – Nagyon jó móka volt felzárkózni hozzá, aztán az a manőver a 12-es kanyarnál eldöntötte a dolgot, ugyanúgy, mint 2012-ben.

Miután a belső ívet nem sikerült időben levédenie, Vettel a széles pályát kihasználva kívülről próbált lendületet venni, de hiába: Hamilton rálépett a gázra, és körönként pár tizedet verve rá egyre nagyobb előnyt épített ki. A 16. körben, amikor a Ferrari rászánta magát, hogy megszabaduljon az ultralágy gumiktól, már 5,1 másodperc volt közöttük a különbség.

„A rajtnál még biztatónak tűnt a helyzetünk. Megelőztem Lewist, de elég hamar rá kellett jönnünk, hogy nem tudjuk tartani vele a lépést, szóval gratulálok neki – mondta a német. – Nem volt ebben semmi rejtély, csak annyi, hogy a Mercedes egyszerűen gyorsabb volt nálunk. Ma nem tudtuk hozni a tempójukat, ezt kénytelenek vagyunk elismerni."

A 2. hely sem volt biztos

A Ferrari azonban nem adta fel, és végig agresszíven taktikázva megpróbált nyomást gyakorolni az ellenfelére. Vettel a 16. körben egy friss szett lágy gumira váltott, és mivel a bokszból tiszta pályára, 9 másodperccel a már az 5. helyen álló Verstappen mögé tért vissza, elkezdhette szórni az abszolút legjobb részidőket.

A Mercedes későn kapcsolt, és először Bottast hívta be kereket cserélni, így mire 2 körrel később Hamilton is sorra került, a bokszból kihajtva közvetlenül Vettel mellett találta magát.

Ha a Ferrari versenyzője két kanyarral korábban nem fordul túl szélesen, veszítve egy-két tizedmásodpercet, talán megint elé kerülhetett volna.

Hamilton közvetlenül Vettel mellé tért vissza egyetlen kerékcseréje után Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

De nem így történt, és Hamilton a második etapban ugyanúgy elkezdett meglépni tőle, mint az elsőben. A 23. körben megelőzte az átmenetileg vezető, csak később kereket cserélő Verstappent is, míg Vettelnek lassan hátrafelé kellett figyelnie, mert a lágy Pirelliken nem igazán találta a ritmust, Bottas és Räikkönen is gyorsabb volt nála. Ezért, bár papíron az egy kiállásos stratégia ígérkezett hatékonyabbnak, a 38. körben a Ferrari másodszor is behívta őt a bokszba, és feltett az autójára egy szett szuperlágy gumit. Még épp jókor léptek ahhoz, hogy Verstappen előtt maradjon, aki egy körrel korábban ugyanígy tett.

Ez a húzás elsőre talán érthetetlennek tűnhetett, de kifejezetten szemfülesnek bizonyult.

– mutatott rá a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. – A Ferrari sokkal közelebb is kerülhetett volna hozzánk, és nekünk nem voltak megbízható adataink arról, hogy a lágy gumik kibírják-e végig." Hát, kibírták – de csak Hamilton autóján...

Vettel 17 másodperccel a 3. helyezett Räikkönen mögött folytatta a versenyt, és a friss Pirellik előnyét kihasználva, a Red Bull-lal a sarkában azonnal megkezdte a felzárkózást csapattársához, aki közben Bottast támadta vadul. Ő a 42. körben sikerrel is járt: megelőzte honfitársát, és kb. 10 másodperces távolságból üldözőbe vette az élen álló Hamiltont.

Verstappen eredetileg a 6. helyet célozta meg. Ezt már a 10. körben elérte... Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

Bottas előnye Vettellel és Verstappennel szemben rohamosan csökkent.

Az 50. körben már csupán 1 másodperccel volt a Ferrari előtt, és Vettel a következőben az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb előzését mutatta be rajta,

az első kanyar külső ívén, a Mercedes és az éppen lekörözésre váró Stoffel Vandoorne közötti szűk résen át erőszakolva előre Ferrariját. Ijesztő, de szemet gyönyörködtető jelenet volt.

Bottas megpróbáltatásai ezzel nem értek véget, 2 körrel később ugyanis Verstappen is bedarálta őt egy erőszakos, több kanyaron át tartó csiki-csukival, ezért a Mercedes a biztonság kedvéért másodszor is kereket cserélt az autóján, hiszen már nem maradt vesztenivalója, az 5. helynél hátrébb úgysem csúszott. Ez azonban egy újabb verseny volt, amelyen nem tudta tartani a lépést Hamiltonnal, és közben még a gumikat is gyorsabban elhasználta.

Bottas 13 hellyel Verstappen elől rajtolt, mégsem tudott előtte maradni a versenyen Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Rose

Az, hogy a 16. helyről rajtoló Verstappen előtte végzett a Red Bull-lal, aligha fog jót tenni amúgy is romokban heverő önbizalmának.

Mivel a szépségdíjas előzése révén a csapattársa mögött találta magát, aki készséggel félreállt előle, Vettel az utolsó körökre ismét a 2. volt Hamilton mögött. Világbajnoki ellenfele 11 másodperccel haladt előtte, őt tehát már úgysem tudta elkapni, úgyhogy a végén legalább szélárnyékot próbált adni a Verstappen ellen védekező Räikkönennek.

„Az autóm végig remekül ment, csak az utolsó körökben spórolnom kellett a benzinnel" – árulta el a finn, aki még a holland 5 másodperces büntetése ellenére is mindössze 1 másodperces előnnyel szerezte meg a 3. helyet, mert az utolsó métereken egészen elvette a gázt. – Borzasztóan dühös voltam, amikor azt hittem, csak 4. lettem, de aztán Maxszel történt valami."

Hamilton most már tényleg a zsebében érezheti negyedik vb-címét Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Rose

Mivel az előnye 66 pontra nőtt, Hamiltont a jövő hétvégén, Mexikóban csak akkor nem koronázzák negyedszer is világbajnokká, ha Vettel legalább 17 ponttal többet szerez nála, amire elhanyagolhatóan kevés az esély. A Mercedes versenyzőjének a fennmaradó három futamon elég 9 pontot gyűjtenie ahhoz, hogy az övé legyen a vb-cím.

„Ez eddig hihetetlen év volt. Nem gondoltam, hogy ma ennyivel gyorsabbak leszünk Sebastiannál, de az autóm egyszerűen fantasztikusan ment – mondta. – Maradt még három verseny, mindet meg lehet nyerni. Hajtsunk rá, srácok!"

Ricciardo kiesett, Sainz nagyot ment

Abban, hogy Verstappen kis híján fel tudta tornázni magát a dobogóra, szerepe volt Ricciardo balszerencséjének is. A Red Bull ausztrál versenyzője a 15. körben, motorhiba miatt feladta a küzdelmet, pedig a verseny elején rámenősen próbált fogást találni Bottas Mercedesén, miközben a rajtnál átmenetileg Esteban Ocon mögé visszaeső Räikkönen is rájuk tapadt.

Ocon kitartó versenyzéssel a 6. lett végül, maga mögött tartva a Renault-nál egy nagyszerű 7. helyezéssel bemutatkozó Carlos Sainzot, aki a 34. körben az év egyik legszebb manőverével került Sergio Pérez elé, több kanyaron át makacsul kívülről, belülről kerülgetve a Force Indiát, mire sikerült megelőznie.

A Renault-nál biztosan elégedettek lesznek Sainz 7. helyével. Hülkenberg viszont a leeső olajnyomás miatt a garázsba kényszerült Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Rose

Pérez korábban a csapattársa tempójára panaszkodott a rádión, azt kérve, hogy engedjék elé, de utóbb lemaradt tőle és Sainztól. Alternatív, az első kiállását extrém későre halasztó stratégiájával Felipe Massa összekapart 2 pontot a Williamsnek, míg Danyiil Kvjat az 1 pontot érő 10. hellyel tért vissza a Toro Rossóhoz, ahonnan két futammal ezelőtt félreállították Pierre Gasly kedvéért. Csapattársának, az eggyel többször kereket cserélő, újonc Brendon Hartley-nak a 13. helyre futotta élete első nagydíján.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!