Vettel kiesett, Hamilton óriási pontelőnyt szerzett a roncsderbin

Események

auto-prix Horizontal The car of Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (R) is seen after a crash as Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) leads during the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 17, 2017.  / AFP PHOTO / MANAN VA
The car of Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (R) is seen after a crash as Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) leads during the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 17, 2017. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
Vágólapra másolva!
A két Ferrari összeütközött Verstappennel a Szingapúri Nagydíj rajtjánál, s bár Vettel továbbment, sérült autójával hamarosan kicsúszott a vizes pályáról. Hamilton a káoszt és a váratlan esőt kihasználva simán nyert, 28 pontra növelve az előnyét.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Lewis Hamiltonnak elképesztő mázlija volt az esővel és a rajtbalesettel a Szingapúri Nagydíjon, de utána mindkét kezével megragadta a lehetőséget, és mesteri győzelmet aratott a Mercedes egyik leggyengébb pályáján, 3-ról 28 pontra növelve az előnyét legfőbb riválisa, Sebastian Vettel előtt. A két Ferrari még az első kanyar előtt összeütközött egymással és Max Verstappennel, ami könnyen döntő fordulópontnak bizonyulhat a vb-ben.

Ferrari-katasztrófa a rajtnál: Verstappen szendvicsbe került Vettel és Räikkönen között - katt a galériához! Forrás: AFP/Manan Vatsyayana

– állította Hamilton a dobogón, amelynek a tetejére 60. alkalommal állhatott fel. A meteorológiai előrejelzések száraz futamot ígértek, röviddel a kezdete előtt mégis újra zuhogni kezdett. A versenyigazgató, Charlie Whiting ezúttal nem habozott, és egy felvezető kört követően a vizes pályán is állórajttal indította el a Szingapúri Nagydíjat, amely az F1 történetének első éjszakai esős versenye lett.

Vettel, aki az időmérőn két szenzációs körrel csente el a pole-t az esélyesebbnek tűnő Red Bullok elől, közepesen rajtolt, ezért az első kanyar előtt elkezdett balra húzódni, hogy védje a belső ívet a kicsit jobban induló Verstappennel szemben. Csakhogy a 4. helyről startoló Kimi Raikkönen mindkettejüknél gyorsabban lőtt ki, és balról beszúrt a Red Bull mellé, így a hollandnak ott nem maradt helye, hogy reagáljon Vettel manőverére. Räikkönen először Verstappennek, majd a csapattársának csapódott, és lendületből kiütötték a balesetbe vétlenül belekeveredő Fernando Alonso McLarenjét is.

Vettel azt mondta, fogalma sem volt róla, hogy a másik Ferrari ott van a túloldalon. Verstappen ezt elfogadta, de nem tartotta elegendő mentségnek. „Ha a vb-címért küzdesz, nem szabadna ekkora rizikót vállalnod azzal, hogy így leszorítasz valakit – jelentette ki.

Daniel Ricciardo úgy érezte, jól járt a gyenge rajtjával. „Láttam az előttem kibontakozó káoszt. Valószínűleg mázlim volt, hogy rosszul indultam, mert különben belekeveredek én is – mutatott rá. – Úgy tűnt, három autó volt egy helyen, de azt nem tudom, ki hibázott." A sportfelügyelők vizsgálatot indítottak az incidens miatt, végül azonban senkit nem büntettek meg, mert egyik érintettjét sem tartották érte egyértelműen felelősnek.

Míg Verstappen és Räikkönen a helyszínen kiesett, Vettel és Alonso egyelőre folytatni tudta a küzdelmet. A McLaren spanyol versenyzője egy ideig a 12. helyen haladt, de miután a 7. körben mindkét Williams megelőzte, a rádióban azt mondta, a motorja nem húz rendesen, és „túl sok problémára" hivatkozva végleg behívták a bokszba. Pedig úgy érezte, „a dobogó garantált, sőt a győzelem is lehetséges" lett volna az ütközés nélkül. „Én álltam volna az élen, mert Hamilton az 1-es kanyarban mögöttem volt" – mondta.

Vettel még eddig sem jutott. Miután Räikkönen autója belé csapódott, a káoszt kihasználva jobbról rohamozó Hamilton támadását még sikerült visszavernie, de az 5-ös kanyar előtt megpördült, és a falnak csapódva összetörte Ferrariját. Bár először úgy tűnt, a vizes aszfalton túl nagy gázt adott,

valószínűleg a rajtbalesetben megrongálódott hűtőjéből szivárgó folyadék tette csúszóssá a hátsó kerekét.

„Azt hiszem, az autóm már sérült volt – erősítette meg. – A hűtő összetört és elgörbült, ezért teljesen leesett a víznyomás. Nem ideális, ami történt, ugye? Nem vagyunk versenyben, és így nem tudjuk kihasználni a tempónkat. Igen, a futam hosszú, csakhogy a pálya rossz oldaláról kellett rajtolnunk, ami nem segített. Már nem tehetünk semmit, de biztosra veszem, hogy még adódnak majd lehetőségek."

Elképzelhető, de ezek után Vettelnek lesz szüksége kisebb fajta csodára a világbajnoki győzelemhez: a 20 pontos előnye öt forduló alatt 28 pontos hátrányba fordult, azaz 48 pontot vesztett Hamiltonhoz képest az Osztrák Nagydíj óta.

Hamilton azonnal lecsapott

Mivel a négy előle induló autóból három kiütötte egymást, aztán Vettel Ferrarija kicsúszott, a negyedik –Ricciardóé – pedig rosszul rajtolt, Hamilton a surranópályán simán az élre katapultálta Mercedesét. Ezzel máris megkapta azt a csodát, amelyre saját bevallása szerint szüksége volt, hogy versenyben legyen a Szingapúrban gyorsabbnak tűnő Red Bullok és Ferrarik ellen. Az eső eleve jól jött a Mercedesnek, és ő a vizes pályán szokás szerint ragyogóan vezetett.

A Safety Car-fázis után, amely a 4. körben ért véget, az intermediate gumikon 2-3 kör alatt 4 másodpercre növelte az előnyét Ricciardóval szemben.

A különbség aztán lassacskán 5 másodpercre nőtt közöttük, így amikor a 11. körben, Danyiil Kvjat kicsúszása miatt másodszor is bevetették a biztonsági autót, a Red Bull azonnal lecserélte az intereket egy új szettre Ricciardo autóján. A Mercedes nem merte megtenni ezt a lépést, mert ha rászánják magukat, az ausztrál bizonyára kint marad a pályán, megörökölve a vezetést.

Ricciardo egyik újraindításnál sem tudta nyomás alá helyezni Hamiltont - katt a galériához! Forrás: DPPI/Florent Gooden

Bottas szintén nem szabadult meg az eredeti szett intermediate gumijától, amivel feljött a 6.-ról a 3. helyre, míg Ricciardo annak köszönhetően, hogy a mezőny nagy része kiállt a bokszba, 2. maradt. Az újraindítás után frissebb gumikon kezdhette üldözni Hamiltont, aki azonban ennek ellenére is rögtön megfutotta az addigi leggyorsabb kört, és a 24. körre már ismét 5 másodperccel vezetett a Red Bull előtt.

A pálya a sötétben meglepően lassan száradt, ezért nehéz volt megítélni, hogy mikor érdemes slickekre váltani.

Ezt elsőként Kevin Magnussen vállalta be, és hamarosan már mindenkinél gyorsabb is volt, ezzel kerékcsere-lavinát indítva el. Ricciardo a 28. körben állt be a bokszba egy szett ultralágy Pirelliért, míg Hamilton egy körrel később, de ez a köztük lévő távolságot érdemben nem befolyásolta.

A száraz pályán a Red Bull versenytempója ígérkezett jobbnak, ezért úgy tűnt, a küzdelem még nem dőlt el. A Mercedes a péntek esti szabadedzés hosszú etapjain 6-7 tizedmásodperccel lassabb volt, ám Ricciardo ezúttal nem tudott jelentősen közelebb kerülni Hamiltonhoz – bár, amint a főnöke, Christian Horner elárulta, a váltójában már a futam elején leesett az olajnyomás, ezért végig pátyolgatnia kellett, és ez a köridejeire is kihatott. „Különben jobban megszorongathattuk volna a Mercedest, de ma az eső miatt eleve mások voltak a körülmények, mint pénteken" – mondta Horner.

Ricciardo még egy lehetőséget kapott: a 38. körben Marcus Ericsson kipördülése miatt harmadszor is pályára küldték a Safety Cart, ami megint összehúzta a mezőnyt. Hamilton azonban az ezt követő újraindításnál újra meglépett a Red Bulltól, és az ausztrálnak már hátrafelé is figyelnie kellett, mert a száraz pályán Bottas magára talált.

– mondta a finn, aki elismerte, hogy az esőben nem tudott elég gyors lenni. – Még rengeteg futam maradt, sok lehetőségem lesz. A következő célpontom Sebastian."

Ricciardo végül simán megtartotta a 2. helyet, Hamiltonon azonban nem talált fogást. Amikor a versenyt a kétórás időlimit után, az eredeti versenytávhoz képest 3 körrel korábban leintették, 4,5 másodperccel a Mercedes mögött szelte át a célvonalat. „Csak megnyerni nem tudom ezt az istenverte nagydíjat! – utalt arra, hogy zsinórban harmadszor lett 2. Szingapúrban. – Ma nem volt meg a pénteki tempóelőnyünk a Mercedesszel szemben. Kicsit csalódott vagyok, hogy lecsúsztam a győzelemről, de hálás vagyok az újabb dobogóért."

Hamilton idei 7. győzelméhez kapott egy "kis" segítséget a Ferrariktól - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Hamilton dráma nélkül, a vezetést végig magabiztosan kézben tartva szerezte meg a győzelmet, hétmérföldes lépést téve negyedik vb-címe felé, hiszen a Mercedes számára több ilyen gyenge pálya az idén már nem lesz. „Elképesztőek ezek a pontok. Tegnap szenvedtünk, ezért fogalmam sem volt, ma mire számítsak – ismerte el. – Ami a Ferrarikkal történt a rajtnál, azzal óriási szerencsém volt. Hálás vagyok érte. Ma áldás volt rajtam, az biztos, sokat nyertem az incidenssel. A Ferrari számára nagy balszerencse volt, nekünk viszont csodálatos."

Hülkenberg sajnálatos rekordot döntött

A 4. helyen, Bottas mögött Carlos Sainz ért célba a Toro Rossóval, és így pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el, miután a mezőnyből egyedüliként nem ultralágy, hanem szuperlágy slickeken teljesítette az utolsó etapját.

Sainz F1-e pályafutása legjobb eredményét érte el - katt a galériához! Forrás: AFP/Roslan Rahman

Sokáig 2018-as csapattársa, Nico Hülkenberg tűnt esélyesnek erre a pozícióra, sőt a második Safety Car-fázisig úgy látszott, akár a dobogón is végezhet majd az egész hétvégén gyors Renault-val. Csakhogy először a kelleténél egy körrel később kapta meg a második szett intermediate-jét, amivel hátraesett Sainz és a versenyt a régi gumikon folytató Bottas mögé, később pedig ki kellett állnia a bokszba, hogy feltöltsék az autójában a pneumatikát. Egy pontot még így is szerezhetett volna, de aztán műszaki problémák miatt feladta a küzdelmet.

Ezzel új rekordot állított fel: 129 nagydíj után még egyetlen dobogós helye sincs.

A korábbi csúcsot Adrian Sutil tartotta.

Hülkenberg egész nap gyors volt, végül mégis pont nélkül távozott Szingapúrból - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

A középmezőnyben meglehetősen eseménydús, adok-kapokkal teli versenyen az 5. helyre Sergio Pérez hozta be a Force Indiát, maga mögött tartva Jolyon Palmert és Stoffel Vandoorne-t, aki 6 ponttal vigasztalta a McLarent. Palmer eredménye révén a Renault Hülkenberg kiesése ellenére is megelőzte a Haast a konstruktőri összetettben, miután Kevin Magnussen hiába mutatott be hősies előzéseket, az MGU-K-val kapcsolatos probléma következtében kiesett.

A Williams számláját csak Lance Stroll gazdagította 4 ponttal, mert Felipe Massát a verseny elején túl sokáig hagyták kint a pályán rendes esőgumikon. A csapat előnye így 7 pontra csökkent a Toro Rossóval szemben, amikor még hat forduló van hátra a szezonból.