A glória tesztelésével kezdődött a nyári szünet utáni első szabadedzés a belgiumi Spában. Marcus Ericsson, Stoffel Vandoorne és Lewis Hamilton is pályára lépett a népszerűtlen új fejlesztéssel, de ahogy ez lenni szokott 1-1 installációs kör után rögtön vissza is tértek a bokszba. A csapatok továbbra is csak tapogatóznak, de a McLaren a légáramlatokat is vizsgálta az eszköz körül.
Nem sokkal később Fernando Alonso autójával is dolguk akadt, mert a kétszeres világbajnok 3.5-ös verziójú Honda motorja rögtön az installációs kör alatt hibákat kezdett produkálni, és Alonso alig tudott visszavánszorogni vele a bokszba. Bő negyedórát kellett várni az edzés első mért körére, amit Esteban Ocon teljesített a Force Indiával, szuperlágy gumikkal, 1:48.962 alatt.
Erre azonban nem volt idő figyelni, mert jött Felipe Massa, és a Malmedy kanyarban besokallva alaposan összetörte a Williamst. Massa rádobta a rázókőre az autót, aminek hátulja elvesztette a tapadást, és belerohant a közeli gumifalba. Az edzést természetesen percekre leállították a mentés és a takarítás miatt.
Massa visszatérése még a délutáni edzésre is kérdéses,
mivel Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója szerint teljesen új karosszériát kell felépíteni a brazil pilótának, és ez óriási feladat. Lowe „meredeknek” nevezte, hogy akár a második szabadedzés végéig elkészüljenek az új autó elkészítésével. A feladat így Lance Strollra hárult, hogy adatokat gyűjtsön, de egy nagy megcsúszása neki is volt, és a végén fékhiba hátráltatta.
A fékeken a Ferrarinál is dolgoztak, Kimi Räikkönen sokáig a bokszban rostokolt, majd nem sokkal az edzés vége előtt visszatért, és ultralágy gumikkal beállította a legjobb délelőtti időt 1:45.502-vel. Ez önmagában jó hír lenne, de az igazi meglepetés, hogy Lewis Hamilton a két szinttel keményebb, lágy gumikkal is sokáig vezetett, és végül csak 0,053 másodpercet kapott Räikkönentől.
Hamilton a szuperlággyal túlmelegedésre panaszkodott, a lággyal pedig vibrációra,
de egyelőre sokkal gyorsabbnak tűnt még a csapattársánál, Valtteri Bottasnál is, akinek 6. helye nem reprezentatív, mert az edzés második felében nekicsúszott a falnak, de vissza tudta vinni autóját a bokszba, később azonban nem tudott már javítani, és egy elfékezés miatt a korábbi, lágy gumis köre sem volt ideális.
Sebastian Vettel az edzés elején lágy gumikkal kezdett, majd szintén hosszú kihagyás után ultralágyakkal tért vissza. Az első szektorban még gyorsabb volt Hamiltonnál, és az előnyéből a 2-es végéig is megőrzött egy keveset, végül azonban a Mercedes mögé szorult, és be kellett érnie a 3. hellyel.
Az élen álló trió 1 másodpercet vert a Red Bullokra,
pedig mindketten ultralágy gumikkal érték el a legjobb eredményeiket, azonban Christian Horner az edzés után kénytelen volt elismerni a Sky Sportsnak, hogy ezen a hétvégén csak a mögöttük lévők megelőzése lehet a céljuk, a Ferrarit és a Mercedest úgy sem tudják megszorítani, hogy Daniel Ricciardo autójára már felszerelték a monzai hátsó szárnyat.
Ez azért is különösen nehéz lesz, mert a Mercedes erősebb motorral készült a versenyre, ami a Honda fejlesztésével ellentétben megbízhatónak is bizonyult eddig, és a Ferrarinál is úgy vélik, hogy Silverstone óta sokat léptek előre a gyors pályákra optimalizált aerodinamikai csomagjukkal, így jó esély van arra, hogy csak ez a két istálló küzdhessen a dobogós helyekért.
Az alsóház legjobbja Carlos Sainz lett,
a szintén gyengébb, Renault motorral hajtott Toro Rossóval, mögötte az edzés egyik legszorgalmasabb tagja, Esteban Ocon következett Danyiil Kvjat előtt, aki küszködött az erőforrással, de a második szabadedzésre várhatóan megoldják a problémáját. Stoffel Vandoorne behozta a McLarent a képzeletbeli pontszerző, 10. helyre.
Nem mentek jól a gyári Renault-k és a szintén motorproblémákkal vesződő Fernando Alonso sem,
valamint kifejezetten gyengén szerepeltek a Haasok is, ráadásul Kevin Magnussen autójáról majdnem lerepült a fejtámla is az Eau Rouge-ban, amit a mezőny már az edzés elején is padlógázzal tudott teljesíteni.