Hamilton simán nyert, Vettel óriásit mentett a rajtbaleset után

Események

Canadian F1 Grand Prix GettyImageRank1 Formula One Racing formula 1 Auto Racing Formula One Grand Prix Canadian F1 Grand Prix Canadian Formula One Grand Prix topics topix bestof toppics toppix MONTREAL, QC - JUNE 11: Lewis Hamilton of Great Britain drivin
MONTREAL, QC - JUNE 11: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO8 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer and the rest of the field round turn 2 at the start during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 11, 2017 in Montreal, Canada. Clive Mason/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton idei legkönnyebb győzelmét aratta a Kanadai Nagydíjon, miután Max Verstappen a rajtnál összekoccant Sebastian Vettelnek, aki emiatt rögtön új szárnyat kapott a bokszban. Az utolsó helyről, rengeteg előzéssel, olykor nagy kockázatot vállalva feltornázta magát a 4. helyre, míg Kimi Räikkönen ERS-problémák miatt csak 7. lett. Ismét Daniel Ricciardo végzett a dobogó legalsó fokán, ezúttal a két Mercedes mögött.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül65 bejegyzés

Miután világbajnoki ellenfele, Sebastian Vettel a rajtnál történt koccanás miatt visszaesett a mezőny végére, a pole pozícióból induló Lewis Hamilton simán elvitorlázott idei harmadik, összesen 56 győzelme felé az egyébként őrülten akciódús, balesetekkel és vitás helyzetekkel teletűzdelt Kanadai Nagydíjon. Ezzel megfelezte, konkrétan 12 pontra csökkentette a hátrányát Vettellel szemben, aki látványosan bátor versenyzést bemutatva, az előzéseket az utolsó pillanatig halmozva felkapaszkodott a 4. helyre, mentve a menthetőt.

A Ferrarinak így is idei legrosszabb vasárnapját kellett elkönyvelnie:

Kimi Raikkönen szintén gyengén rajtolt, aztán ERS-problémák miatt lelassult, és csak a 7. helyen ért célba, a csapat tehát mindössze 18 ponttal a zsebében, a konstruktőri vezetést elveszítve távozik Montrealból. A dobogó legalsó fokára Monacóhoz hasonlóan ismét Daniel Ricciardo állhatott fel, miután hosszú körökön át maga mögött tartotta a Force India egymással perlekedő, meglepően gyors párosát.

Hamilton a rajtnál simán megőrizte a vezetést Forrás: AFP/2017 Getty Images/Clive Mason

Az újonc Lance Stroll, aki mostanában a kritikák kereszttüzében volt, hazai pályán megszerezte első pontjait, Fernando Alonsónak viszont ugyanez nem jött össze, mert hiába vezetett hősiesen, pár körrel a leintés előtt ismét beadta a kulcsot a motorja, amikor a 10. helyen haladt.

A verseny döntő pillanata a rajt volt. Vettel jól indult el, de az első kanyarban jobbról az 5. kockából rakétaként kilövő Max Verstappen, balról pedig Valtteri Bottas is kifékezte őt. Ahogy Verstappen befordult, leszakította a Ferrari jobb első szárnyvéglapját, s bár Vettel megpróbált kint maradni a pályán, a 4. körben végül muszáj volt beállnia a bokszba egy új orrkúpért.

– mondta, a rajtnál történtekről hozzátéve: „Összekoccantunk, ami nem csoda, hiszen három autó nem fért el ott. Be voltam szorulva, úgyhogy nem fékezhettem később, mert akkor hátulról legázoltam volna Lewist. Max letörte az első szárnyamat. Nyilván nem szándékosan tette, simán defektet kaphatott volna."

Vettel szendvicsbe szorult Verstappen és Bottas között a rajt után Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

Vettelnek pont a legrosszabbkor kellett meglátogatnia a szerelőit: a Safety Car-fázis után, amit azért kellett elrendelni, mert Carlos Sainz az 1. körben leszorította a fűre Romain Grosjeant, összeütközött vele, és nagy tempóval megforogva billiárdgolyóként ütötte ki az előrébb éppen bekanyarodó Felipe Massa Williamsét. Grosjean a rádióban dühösen „őrültnek" nevezte Sainzot, de valójában ő volt az egyetlen a pórul járt hármasból, aki folytatni tudta a versenyt, sőt a végén, Alonso balszerencséjének köszönhetően még egy pontot is összekapart.

Verstappen nem sokáig jutott

A bombasztikus rajtot követően Verstappen az ígéretes 2. helyen haladt, és ezzel Hamiltonnak is segített, hiszen feltartotta az üldözőit, mindenekelőtt Bottast, az egyetlen talpon maradt embert a két élcsapattól, akinek lett volna esélye tartani vele a lépést. Ám a 11. körben szertefoszlottak a dobogós álmai, amikor a Red Bulljában lekapcsolt az akkumulátor, és kénytelen volt leparkolni a pálya szélére, dühösen rázva a fejét.

– ironizált a főnöke, Christian Horner. – Óriási kár érte, mert ragyogóan rajtolt, bátor manőverre szánta el magát a 2-es kanyar külső ívén. Egy kicsit összekoccant Sebastiannal, de ez sima versenybaleset volt. Mázli, hogy nem kapott defektet."

Ezzel ki is alakult a dobogósok sorrendje: Bottas megörökölte a 2., Ricciardo pedig a 3. helyet. Az ausztrál versenyzőnek azonban nem vezetett sima útja a dobogó felé, a Mercedes új specifikációjú motorját használó Force Indiák ugyanis végig a sarkában voltak.

Ricciardo még Patrick Stewartot is megpezsgőztette a cipőjéből Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

„Csak akkor könnyebbültem meg, amikor megláttam a kockás zászlót – ismerte el Ricciardo, aki a 3. helyét ünnepelve megint pezsgőt ivott, sőt még az interjúkat készítő Patrick Stewartot is megitatta a cipőjéből. – Kemény volt. Végig védekeznem kellett, és az igazat megvallva nem voltunk igazán gyorsak. Óriási nyomás nehezedett rám, egyetlen hibát sem engedhettem meg magamnak. Elég forró volt a helyzet. A koncentrációs készségemet a végletekig próbára tette, de élveztem. Csodálatos a dobogón állni."

Ricciardóra az említett nyomást Sergio Pérez fejtette ki, aki gyakorlatilag a 4. körtől kezdve közvetlen közelről üldözte a Red Bullt.

Az ausztrál korán, már a 18. körben sort kerített egyetlen kerékcseréjére, hogy megelőzze a Force India elé vágását, és ez sikerült is neki, ám míg Pérez egy körrel később követte őt a bokszba, a csapattársa, Esteban Ocon kint maradt egészen a 32. körig. Az ifjú francia előtte, Bottas kerékcseréjét követően 10 körön át a 2. helyen állt Hamilton mögött, és a használt ultralágy gumikon remek tempót diktált.

A kiállása után az 5. helyre, Räikkönen mögé tért vissza, de eggyel előrelépett, amikor a finn a többséggel ellentétben másodszor is kiállt. A Force India versenyzői a szuperlágy Pirelliken próbálták támadni az elvileg lassabb lágyakon autózó Ricciardót, de hiába, és mivel Ocon a 13 körrel frissebb gumikon gyorsabbnak érezte magát, arra kérte a csapatot, hogy engedjék előre, hátha ő sikerrel jár. Pérez azonban nem volt hajlandó átadni neki a pozícióját, mert úgy érezte, nem lett volna értelme.

Pérez 66 körön át hajszolta Ricciardót, de hiába Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

„Gyakorlatilag az egész versenyt Daniel mögött, DRS-távolságban töltöttem.

– magyarázta Pérez. – Egyvégtében több mint 40 kört töltöttem Daniel mögött, mégsem tudtam megelőzni őt, Esteban is 30-40 kört töltött mögöttem, mégsem tudott megelőzni engem. A végére darabok estek le a gumimról, úgyhogy attól tartottam, nem jutok el a célig."

A meggyőzően vezető Ocon nem haragudott Pérezre, amiért nem állt félre előle. „Ez nagyszerű versenyt volt, csak kár, hogy nem kaptam esélyt megtámadni Ricciardót – mondta. – Szerintem megvolt hozzá a tempóm, és akkor a dobogón végezhettem volna. Meg kell beszélnünk a történteket, de el fog jönni az én időm is!"

Vettel kihasználja a helyzetet

A Force India ügyvezető igazgatója, Otmar Szafnauer azzal indokolta a határozatlanságukat, hogy a bokszfalon sem voltak biztosak benne, Ocon elég gyors lenne-e az előzéshez. Ám amíg mindketten be voltak ragadva Ricciardo mögé, a Ferrari lecsapott a lehetőségre, és a 41., majd a 49. körben másodszor is behívta kereket cserélni Räikkönent és Vettelt, hogy egy új szett ultralágy gumin eredhessenek Ricciardóék nyomába.

Vettel a verseny elején lebonyolított első kiállása óta kapaszkodott egyre feljebb a mezőnyben. A 18. körben 10., a 28.-ban, Alonso megelőzése után már 7. volt a csapattársa mögött, pedig mint kiderült, az autója nem volt száz százalékos: a padlólemeze is megsérült a rajtbalesetben. A második kerékcseréjét követően ennek ellenére sorozatban szórta a leggyorsabb köröket, és közeledett Räikkönenhez, aki pedig a Force Indiákhoz került egyre közelebb.

A finnt azonban a 61. körben elhagyta a szerencséje, ha egyáltalán volt neki: elromlott az autójában a hibrid fékrásegítés, ezért levágta az utolsó sikánt, aztán végzetesen le is lassult.

Így a Ferrarinak nem kellett azon törnie a fejét, milyen trükkel varázsolja elé a szárnyaló Vettelt. Raikkönen végül örülhetett, hogy egyáltalán a 7. helyen elvergődött a célig.

Räikkönen még Vettel előtt volt, amikor elromlott az autójában a brake-by-wire Forrás: AFP/2017 Getty Images/Mark Thompson

„Elég gyorsak voltunk a bokszkiállás után, a fékek pont akkor adták meg magukat, amikor utolértük volna a Force Indiákat – mondta a finn, aki a Safety Car-fázist követő újraindítás után került Pérez mögé, mert kigyorsítás közben a füvön megcsúszva majdnem a falnak csapta Ferrariját. – Nyilvánvaló volt, hogy előzni nem lesz könnyű, ők az egyenesben egyébként is mindig nagyon gyorsak."

Ám Vettel megmutatta, hogy mégiscsak lehetséges. Alig 14 kör alatt behozta az extra kerékcserével összeszedett veszteséget, és a 66. körben végül egy elszánt támadással, az autóját a féktávon kis híján eldobva beszúrt Ocon mellé a célegyenes végén. A franciának, aki előzőleg Pérezt támadva vesztett lendületet, emiatt le kellett menekülnie a bukótérbe a Ferrari elől, és úgy érezte, Vettel nem volt korrekt vele, mert leszorította őt a pályáról.

A német pár másodperccel később, már az 5. helyen haladva levágta a 8/9-es kanyart, de mivel előírásszerűen a narancssárga bójától balra haladt el, nem kapott érte büntetést, megtarthatta a pozícióját. Az utolsó előtti kör végén pedig a hátsó egyenesben Pérezt kifékezve még egyet javított, hogy 12 ponttal távozhasson Montrealból. Ezek a szezon hajrájában döntőnek bizonyulhatnak számára.

Mercedes: rég nem volt ilyen

Eközben Hamilton zavartalanul haladt a győzelem felé. Még a csapattársától sem kellett tartania,

Bottas ugyanis egy szögletesre fékezett gumi által okozott vibráció miatt korán, már a 22. körben kénytelen volt kiállni a bokszba,

és így a lágy keveréket kapta meg, míg Hamilton az ideális stratégiát követhette: tíz körrel később a szuperlágy Pirellikre váltott. Végül csaknem 20 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat.

Hamilton 3:3-ra egyenlített ki Vettellel szemben az idei győzelmek számában Forrás: AFP/2017 Getty Images/Dan Istitene

„Hihetetlenül boldog vagyok. Ez csodálatos hétvége volt, hálás vagyok érte. Később alighanem be fogok ugrani a tóba!" – lelkendezett Hamilton, aki grand slamet ért el: a pole-ból indult, megnyerte versenyt, végig vezetett, és az övé lett a leggyorsabb kör is.

„Az embernek néha szüksége van ilyen hétvégékre. Az élen állva volt időm gondolkodni, és újraéltem az itteni emlékeimet 2007-ből meg a többi évből. Tényleg át tudtam érezni a pillanatot, kiélvezhettem a vezetést. Láttam a szurkolókat a pálya mellett, az idő fantasztikus volt. Igaz, kicsit erősen fújt a szél, úgyhogy azért nem lazíthattam."

Hamilton úgy vélte, most is a Ferrari lett volna a gyorsabb, de a Mercedes valójában áttörést érhetett el azzal, hogy az idén először egyszerre mindkét autóján munkára tudta fogni a gumikat. Azt viszont a csapat főnöke, Toto Wolff is elismerte, hogy a szokásosnál könnyebb dolguk volt.

Max merész manővert hajtott végre, és közben leborotválta Vettel első szárnyát. Egy ennyire szoros vb-ben senki nem engedhet meg magának egy kiesést – mutatott rá. – Az egész csapat megkönnyebbült, hogy visszavágtunk a múltkori, nehéz hétvége után. Az elmúlt tíz napban napi 24 órában dolgoztunk, még a szimulátor is három műszakban működött."

A Mercedes most 8 pontos előnnyel vezeti a konstruktőri tabellát a Ferrarival szemben. Úgy, hogy Räikkönen mindössze 1,7 másodperccel a Renault-ját sok előzéssel a 8. helyre bebűvészkedő Nick Hülkenberg előtt ért célba, Stroll viszont további 26 másodperccel utánuk.

Végre Stroll is feliratkozott a pontszerzők közé Forrás: Citizenside/(c) copyright citizenside.com/Citizenside/Kieron Yates

„Csak annyit mondhatok, hogy nehezen kezdődött a szezon, de tudtam, hogy képes vagyok erre – állította felszabadultan a kanadai tinédzser. – Eddig mindig közbejött valami: ütközések, technikai problémák... Ma annyi történt, hogy végre tiszta napom volt. Végig jól zajlott a kommunikáció a csapattal, remek volt a balansz is."

A Williams azonban így sem lehet túl elégedett, hiszen még csak 22 pontjuk van, míg közvetlen ellenfelük, a Force India már 71-gyel áll a 4. helyen a csapatok között.

A következő fordulót két hét múlva, Bakuban rendezik meg.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!