Noha a Ferrari magához ragadta a marsallbotot a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén, az időmérőn Lewis Hamilton diadalmaskodott, aki mindhárom szakaszban a leggyorsabb volt. Mögüle az a két versenyző, Sebastian Vettel és Valtteri Bottas fog rajtolni, akiknek a szerelői emberfeletti teljesítményt nyújtottak az elmúlt valamivel több mint fél napban: Bottasnak péntek éjszaka egy régebbi, négy futamon már használt erőforrást kellett beszerelni több probléma után, Vettel Ferrarijában pedig az utolsó tréningen jelentkezett vízszivárgás, így a szerelőknek lóhalálában kellett menetkész állapotba hozni az autót egy motorcserével.
A világbajnoki éllovas így is majdnem csúnyán megjárta, mert
alighogy pályára hajtott a Q1-ben, arra kérték, hogy térjen vissza a garázsba egy probléma miatt,
de ő visszakérdezett, és némi kapcsolgatást követően folytatni tudta a vezetést. E nélkül lehet, hogy már a Q1-ben kiesik, amivel komoly árat fizetett volna a bajnoki küzdelemben.
Így versenyben maradt, és a Q3-ban feltornázta magát a 2. helyre, miután az első körök után még lassabb volt Hamiltonnál és Bottasnál. A brit pole-jára még veszélyesebb lett volna, ha nem hibázik a sikánnál.
Már sokszor jártam itt, de az utolsó sikán még mindig kifog rajtam
- mondta. - Az első Q3-as körömmel nem voltam teljesen megelégedve, éreztem, hogy van még bennem tartalék. Az utolsó köröm a sikánig nagyon jól alakult."
"Csoda, hogy egyáltalán pályára hajthattam. Szép lett volna a pole, de holnap remélhetőleg legyőzöm (Hamiltont)."
Sűrű az élmezőny, de az üldözőboly talán még sűrűbb
Az első három helyen kicsik voltak a különbségek, Hamilton és a 4. Kimi Räikkönen között 3 tizedmásodperc sem volt. Hamilton "nagyon jónak" nevezte a pole-t érő körét, amit egyébként nem az utolsó kísérletével szerzett meg.
Érdekesség, hogy a sajtószoba helyett ezúttal már szombaton is először a szabadban, a célegyenesben, kihangosítva interjúvolták meg az első három helyezettet.
Ahogy várható volt, a Red Bull foglalta el az 5. és a 6. helyet. Daniel Ricciardo kikapott Max Verstappentől, elmondása szerint valamiért az utolsó szektort nem tudta összerakni. A holland ugyanakkor elégedett volt a csapat fejlesztéseivel, szerinte "hatalmasat" léptek előre velük. "A szezonban eddig most volt a legjobb a balanszom - nyilatkozta. - A megfelelő változtatásokat hajtottuk végre az időmérőre, minden nagyon jól működött."
Fernando Alonso már azzal óriási bravúrt ért el, hogy bejutott a Q3-ba, amire rátett egy lapáttal, hogy elcsente a 7. helyet a többiek orra elől.
Ez egy ajándék. Meglátjuk, holnap mire leszünk képesek
- mondta. - Mindent jól összeraktunk, az autó magabiztossá tett ahhoz, hogy teljes erőből nyomhassam a gázt. Ennek nagyon örülök."
A mezőny ezen részén talán még szorosabb volt a csata, mint az élen: Alonso 1:21.048-cal lett 7., és alig 2 tizeddel bizonyult gyorsabbnak a Q3-ba bejutók maradékánál. Részt vehetett az utolsó felvonásban mindkét Force India, amely a jelek szerint egy körön sokat gyorsult, és talán már nem csupán a morzsák felcsipegetésében kell bizakodnia a futamon.
Az később derül ki, hogy a körülmények vagy a fejlesztések bolygatták meg az erősorrendet, mindenesetre a Q2-ben a 7. Esteban Ocon és a 13. Nico Hülkenberg között sem volt 3 tizednél nagyobb a differencia.
A küzdelem szorosságát érzékelteti, hogy
a Q1-ben öt különböző csapat - a Sauber, a Williams, a Renault, a McLaren és a Toro Rosso egyik - pilótájának húzták le a függönyt;
közülük leginkább talán Lance Stroll és Danyiil Kvjat pironkodhat, amiért ennyivel kikapott a csapattársától. A rangsorban utolsó orosz azonban biztosra vette, hogy az autójával valami hiba volt, mert "vezethetetlennek" találta.