Räikkönen rekordja után lerobbant a Ferrari a zárónapon

Események

Forma-1, Kimi Räikkönen, Ferrari, teszt
Vágólapra másolva!
Pénteken, a nyolcadik tesztnappal befejeződött a Forma-1 2017-es előszezonja. A Ferrari végre bement 1:19 alá, de nem bírta a strapát a délutáni versenyszimuláció végéig, bár csak egy kisebb elektronikai hibáról volt szó. A tesztet egyébként is hatszor kellett megszakítani - kétszer megint a McLaren miatt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Pénteken, a nyolcadik tesztnappal véget ért a Forma-1 2017-es előszezonja. A zárónapon nagyjából az elmúlt két hétben megszokott minta rajzolódott ki: a Ferrari könnyedén gyors volt, a Mercedes kitartóan rótta a köröket, a Renault-motoros csapatok és a McLaren-Honda viszont megbízhatósági problémákkal küszködtek.

A piros zászlóval hatszor megszakított nap azonban tartogatott pár szokatlan csavart is. Ezek közé tartozott, hogy

Kimi Räikkönen nem tudta befejezni a délutáni versenyszimulációját, mert az SF70H kb. 20 körrel a vége előtt megállt alatta,

az első ízben szenvedve el olyan műszaki hibát a tesztek során, amely miatt a pályán ragadt. Ám mint rövidesen kiderült, nem volt szó semmi komolyról: a Ferrari hátsó kereke egy pillanatra leblokkolt, mert az elektronika rossz sebességfokozatba kapcsolta a váltót, de később Räikkönen még visszatérhetett a pályára.

Räikkönen Ferrarija gyors volt, de egyszer megállt Forrás: Picture-Alliance/AFP/S.Lau/Gruppo

Egyébként ismét minden típusú gumival gyors volt. Már a lággyal is vert pár századot Sebastian Vettel csütörtöki, 1:19.3-as idejére, de aztán az ebédszünet előtt bevetette a két leglágyabb keveréket is, és csapattársával ellentétben nem vette el a gázt a kör végén. Ennek ellenére nem az ultra-, hanem a szuperlágyon érte el 1:18.634-es eredményét, amely csaknem 7 tizeddel jobb, mint amire bármelyik másik csapat képes volt az elmúlt két hétben, beleértve a Mercedest is.

Räikkönen ennek ellenére azt állította, futhatott volna gyorsabb kört is.

„Ha akartuk volna, megtehettük volna, de ennek a tesztnek nem ez volt a célja – mondta péntek este. – Nyilván a lehető leggyorsabban próbáltunk menni a programunkhoz mérten." A finn úgy érzi, a Ferrari számára sokkal jobban alakult az idei előszezon, mint a tavalyi, ám az erőviszonyokkal az első versenyig így sem lehetnek tisztában.

Räikkönen legjobb köre a Ferrari belső kamerájából, összehasonlítva Hamilton tavalyi pole-körével. Jól látszik, hogy az idei autók a kanyarokban sokkal gyorsabbak:

Maga Räikkönen több mint 1000 km-rel kevesebbet tett meg múlt hétfő óta, mint csapattársa, Sebastian Vettel. A kilométerlista élére a Mercedes került: ők összesen 5093 km-t töltöttek a pályán, ami ugyan a legtöbb a csapatok közül, viszont 900 km-rel elmarad a saját egy évvel ezelőtti futásteljesítményüktől. A Ferrari ellenben 500 km-rel többet ment a tavalyinál.

A Mercedes pénteken is hagyta, hogy a legjobb időkért járó babérokat mások arassák le. A délelőtt vezető Valtteri Bottas a 4., az őt a pilótafülkében délután leváltó Lewis Hamilton pedig az 5. helyen végzett, és a legjobb köridejüket csupán 5 ezred választotta el egymástól, bár azt előbbi a szuperlágy, míg utóbbi az ultralágy gumikon érte el. A Mercedes ma kivételesen csak 5. lett a napi kilométerlistán, és Hamilton elismerte, hogy nem tudott volna gyorsabban menni, bár ebben szerepet játszhattak az üzemanyagszintek és a motorüzemmódok is. Hozzátette, hogy még nem érzett rá tökéletesen a W08-ra.

– mondta a Ferrariról. – Majd kiderül. Bízom benne, hogy igen, de ahogy már említettem, fantasztikus munkát végeztek. Hogy van-e még tartalék az autónkban? Ezt az idő fogja eldönteni. Egyelőre arra kell koncentrálnunk, hogy megértsük az autónk működését, és kihozzuk belőle a maximumot."

Gyorsak voltak a Renault-motoros autók

A képzeletbeli dobogós helyeket pénteken a Red Bull csapatai kaparintották meg. Max Verstappennek nem volt sima napja, mert

az RB13-at az ebédszünet után órákig a garázsban tartották a turbóval kapcsolatos gondok, ezért egész nap csak 69 kört töltött a pályán.

A szuperlágy gumikon délelőtt elért 1:19.438-as ideje ugyanakkor a Red Bull legjobbja volt az előszezonban, és az összesítést nézve a 4. helyre bizonyult elégnek a csapatok közül a Ferrari, a Mercedes és a Williams mögött.

A Toro Rosso a sorozatos műszaki problémák után ma végre nagyjából zavartalanul dolgozhatott, bár az STR12 délután 5 körül megállt egyszer a célegyenesben, előcsalva a piros zászlókat. Carlos Sainz így is 129 kört teljesített – ezzel csupán a Williamstől maradt el –, és az ultralágy Pirelliken futott legjobbja 4 tizeddel maradt el Verstappenétől.

A Toro Rossónak végre jó napja volt Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Jordi Galbany/Urbanandsport

„Csodálatos érzés, hogy ilyen jó nappal fejezhettük be az előszezoni tesztelést! – lelkendezett Sainz. – Nagyon elégedett vagyok a köridőnkkel és a megtett körök számával is. Sikerült végigcsinálnunk a teljes tervet, és Melbourne előtt pontosan erre volt szükségünk. Most már sokkal bizakodóbban várhatjuk a hamarosan rajtoló idényt."

Nico Hülkenberg révén, az ultralágy gumikon sikerült beférnie 1:20 alá a Renault-nak is, a pénteken a 6. helyen végző német versenyző ennek ellenére nem volt elégedett. Úgy érezte, habár új csapata jobb helyzetben van a tavalyinál, muszáj lesz fejlődnie.

és mögöttük már nincs sok lehetőség rá. Nem lesz könnyű dolgunk – ismerte el. – Azt nem hiszem, hogy elértük, amit vártunk. A téli tesztelés során felfedeztünk pár dolgot, amely nem volt ínyünkre."

A többiek 1:20 fölött voltak

Hülkenberg eddigi csapattársa, Sergio Pérez a 6. helyen zárta az utolsó tesztnapot, és 1:20.116-os legjobbját – amely egyben a Force Indiáé is volt a két hét alatt – az ultralágy gumikon jegyezte. A mexikói korábban azt mondta, a csapat több hiányosságot is felfedezett a VJM10-en, de miután ma rövid és hosszú etapokat teljesített, valamint foglalkozott a beállításokkal, úgy vélte, alaposan felkészültek Melbourne-re.

– mutatott rá a Force India vezető versenymérnöke, Tom McCullough. – Számunkra óriási siker, hogy teljesen új autót terveztünk, két héten át ilyen sikeresen teszteltük, és közben csak enyhébb gyerekbetegségekbe futottunk bele. Biztosak vagyunk benne, hogy felkészültünk a szezonra."

Péreznek már nem sikerült 1:19 alá mennie a Force Indiával Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Jordi Galbany/Urbanandsport

A Williamset ma ismét az újonc Lance Stroll vezethette, aki így összesen 1788 km-t töltött az FW40 volánja mögött, a legjobb időeredménye azonban 9 tizedmásodperccel elmaradt csapattársáétól, Felipe Massáétól. Ennek az volt az egyik oka, hogy a Williams vezető tesztmérnöke, Rod Nelson szerint nem sikerült kihoznia a maximumot az ultralágy gumis köréből, így a köridejét a lágyakon érte el. Egyébként délelőtt megkísérelt egy időmérő-szimulációt, délután pedig egy versenyszimulációt, amelyet azonban megzavartak a piros zászlós időszakok.

„Ez szórakoztató nap volt, megkaptam közben az ultralágy gumikat, és az extra tapadás nagyon kijött. Fantasztikus volt – mondta a kanadai.

Pedig 8 tizeddel javítottam az addigi részeredményemen, de mindegy, ez csak teszt. A délutáni hosszú etapjaim jól sikerültek, úgyhogy minden pozitívan alakult."

A McLarennek megint nem jött össze

A Haasnál ma Romain Grosjean volt soron, aki miatt kétszer is meg kellett szakítani a tesztelést:egyszer délelőtt fél 11-kor, mert kicsúszott az 5-ös kanyarnál, egyszer pedig röviddel az ebédszünetet megelőzően, akkor műszaki hiba miatt. Ő az ultralágy Pirelliken érte el legjobb, 1:21.110-es eredményét (amely 6 tizeddel elmaradt a Kevin Magnussen által csütörtökön felállított mércétől), a Sauberrel két-három hellyel mögötte végző Marcus Ericsson és Pascal Wehrlein viszont a szuperlágyon illetve a lágyon.

A legkevesebb kört, ahogy a két hét alatt is, megint a McLaren töltötte a pályán.

Fernando Alonso ma mindössze 43 kört teljesíthetett, így 884 km-rel a versenyzők kilométerlistájának legalján fejezte be az előszezont – még az első hetet kihagyó Wehrlein is többet vezetett nála. Az MCL32 pénteken, ráadásul egy órán belül kétszer is kint ragadt a pályán a visszatérő elektromos probléma miatt. A csapat tájékoztatása szerint egyelőre nem világos, hogy csütörtökön ugyanez akadályozta-e Stoffel Vandoorne-t – mára több alkatrészt kicseréltek a motorban és az autóban, de a gondokat ez sem oldotta meg. A csapat főnöke, Eric Boullier elismerte, hogy ezeket nem is lehet egyik napról a másikra orvosolni.

A sportbíróknak volt alkalmuk alaposan áttanulmányozni a McLarent Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Urbanandsport

mondta Alonso. – A délelőtt jól kezdődött, kitartóan végeztük a programunkhoz tartozó feladatokat, mígnem az autóból elfogyott az erő, és a motor leállt, úgyhogy félre kellett húzódnom vele." A McLarent délutánra megjavították, és az utolsó két órában Alonso még megtehetett vele 25 kört. Az ultralágy gumikon elért legjobb ideje 41 ezreddel maradt el Vandoorne-étól.

A Forma-1 2017-es szezonja két hét múlva, az Ausztrál Nagydíjjal kezdődik.