Társoldalunk:
Hírlevél

Törtek a futóművek, Hamilton nyerte az osztrák időmérőt

2016.07.02., 13:47
rendezés

Az elején a gyilkos rázókövek, a végén az eső bolondították meg az Osztrák Nagydíj időmérőjét. Amikor a Q3 utolsó perceire a pálya elég száraz lett a slickekhez, Hamilton volt a leggyorsabb,  Hülkenberg pedig a 3. helyen találta magát annak köszönhetően, hogy korán cserélt kereket.

Noha a papírformának megfelelően végül a két Mercedes volt a leggyorsabb  az Osztrák Nagydíj időmérő edzésén, számos incidens és meglepő eredmények színesítették a kvalifikációt. Lewis Hamilton önerőből indulhat a pole pozícióból, miután a száradó pályán megfutotta a leggyorsabb kört, Nico Hülkenberg és Jenson Button viszont a többiek büntetéséből profitálva szerezte meg a 2. és 3. rajtkockát.

Hamilton egy kaotikus időmérő után örülhetett:

a Q1-et Danyiil Kvjat balesete miatt kellett piros zászlóval megszakítani, a Q2 végén eleredt az eső, a Q3-ban pedig folyamatosan változtak a körülmények a száradó pályán.  A címvédő esélye egyébként  már az időmérő előtt megnőtt a pole pozícióra, két legnagyobb riválisa, Rosberg és Sebastian Vettel ugyanis váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott. A bajnokság éllovasa a délelőtti harmadik szabadedzésen törte össze az autóját, miután eltörött a felfüggesztése, és a balesetben a váltója is megsérült. A szerelőknek igyekezniük kellett, hogy az időmérőig megjavítsák a Mercedest, de Rosberg néhány perces késéssel a pályára tudott hajtani a Q1-ben, és a tempóján később sem látszott meg a délelőtti incidens.

A csapattársa idejével azonban ő sem tudott mit kezdeni, Hamilton több mint fél másodperces előnnyel szerezte meg a pole-t a Q3-ban, ahol az egyre szárazabb aszfalton folyamatosan változott a sorrend.  „Nagyon szórakoztató edzés volt, az izgalmakat pedig csak fokozta, hogy rendkívül gyorsan száradt fel a pálya a napsütésben" – mondta a brit. „Az új aszfalt ráadásul nagyon csúszós volt. Az utolsó körön múlt minden, kanyarról kanyarra száradt fel a pálya. Szerencsére jól időzítettünk, és sikerült rendesen összeraknom a körömet."

Hamilton nagy előnnyel szerezte meg a pole-tForrás: AFP/Joe Klamar

Rosberg az időmérő után először a csapat „elképesztő" munkáját köszönte meg, és hozzátette, még Hamilton szerelői is az ő autóján dolgoztak a délelőtti baleset után, hogy megjavítsák az időmérőig. „Hihetetlen, milyen gyorsan száradt fel a pálya az edzés végén. Lewis remek munkát végzett, ezt el kell ismernem" – nyilatkozta. „A büntetésem miatt komoly hátrányba kerülök, de megpróbálom a legtöbbet kihozni a helyzetből."

Hülkenberg még jobb eredményben bízott

Rosberg hátrasorolása miatt Nico Hülkenberg indulhat a 2. rajtkockából. A Force India német versenyzője elsőként kért slick gumikat a csapatától, és az utolsó percekben többször is az élen állt. Elmondta,

az edzés vége a 2010-es Brazil Nagydíj időmérőjére emlékeztette,

ahol a száradó pályán megszerezte a pole pozíciót a gyengélkedő Williamsszel. „Egy pillanatra úgy is éreztem, hogy most is előrébb végezhetünk a 3. helynél, de persze így sem vagyok túl csalódott" – mondta. „Az autóm jól teljesített, minden összejött ma."

Az nem derült ki, hogy a másik Force Indiával Sergio Pérez mire lett volna képes, a mexikói autóján ugyanis már a Q1-ben megsérült a felfüggesztés, és nem tudta folytatni az edzést. Jenson Button viszont idén először bejutott a Q3-ba, és a körülményeket kihasználva az 5. helyet szerezte meg Vettel mögött, a büntetések miatt azonban a 3. pozícióból rajtolhat a McLarennel. Imádom, ha ilyenek a körülmények, nem lehetne minden nagydíjon hasonló?" – viccelődött boldogan.  „Nagyon élveztem az edzést, bár a Q2-ben attól tartottam, mindennek vége, amikor blokkoltak a kerekeim. Holnap nehéz napunk lesz, de most megpróbálom kiélvezni a pillanatot."

Vettel szerint az időmérő ezúttal nem adott pontos képet az erőviszonyokról, ezért továbbra is úgy gondolja, hogy jól szerepelhetnek a vasárnapi futamon. „Nagyon jónak éreztem az autómat, a Q3-ban pedig inkább az döntött, hogy ki volt jobb pozícióban a pályán, és ki vállalt több kockázatot. Előrébb kellene lennünk, én nem kockáztattam eleget, de magabiztosan várom a versenyt."

A másik Ferrarival Kimi Räikkönen a 6. helyen végzett, őt felváltva követik a Red Bullok és a Williamsek. A mezőny második feléből induló versenyzők közül alighanem Pascal Wehrlein volt a legboldogabb, aki pályafutása során először jutott be a Q2-be a Manorral, és a többiek problémáit kihasználva a 12. helyet szerezte meg. A kaotikus Q3-at és Button eredményét elnézve Fernando Alonsót valószínűleg még jobban bosszantotta, hogy a Q2-ben ő volt a leglassabb, és csak a 14. helyről indulhat. A spanyol elmondta, az első etapjában tévedésből használt gumikat tettek fel az autójára, később pedig a sárga zászlók miatt nem tudott javítani.

Már Kvjat is aggódik a rázókövek miattForrás: AFP/Andrej Isakovic

Újabb áldozatot szedett a kerékvető

Az időmérő egyik nagy vesztese a Toro Rosso volt, náluk mindkét versenyző pórul járt. Kvjat a Q1-ben szenvedett balesetet, miután ráhajtott a Max Verstappen által túl veszélyesnek tartott kerékvetőre a 8-as kanyarban, és eltörött a felfüggesztése. A Toro Rosso a falnak is nekiment, majd nagy tempóval bukdácsolt át a kavicságyon, de az orosz pilótának nem esett baja. „Nagyon furcsa eset volt, igazából fogalmam sincs, mi történt" – nyilatkozta később. Most már tényleg meg kell vizsgálni ezeket a kerékvetőket."

Csapattársa, Carlos Sainz a körideje alapján bejutott a Q2-be, de ott egy mért kört sem tudott megtenni, mert műszaki hiba miatt már az etap elején le kellett parkolnia az autóját.

Origo
15:24

Hamiltoné a pole, Hülkenberg az első sorban

Hamilton megszerezte a pole-t 1:07.922-es idővel, Rosberg több mint fél másodperces lemaradással lett a második. A 3. helyen Hülkenberg végzett, de Rosberg büntetése miatt ő rajtolhat Hamilton mellől. Ennél is furcsább látvány lesz, hogy a 3. rajtkockából egy McLaren indul - Button 5. lett, de profitál Rosberg és Vettel hátrasorolásából.

A Q3 sorrendje, a büntetések nélkül: Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Vettel, Button, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Massa.

Origo
15:18

Már mindenki slickeken

Még nem teljesen száradt fel a pálya, de már a száraz pályára való gumik a leggyorsabbak. Folyamatosan változik a sorrend az élen, megjósolhatatlan, mi lesz az eredmény.

Origo
15:14

Már Hamilton vezet

1:16.232-es idővel állt az élre, most éppen Button a 2. a McLarennel. Hülkenberg és a két Williams a bokszba hajtott slick gumikért, de Rosberg szerint ehhez még túl vizes a pálya.

Origo
15:12

Hülkenberg a második

Folyamatosan változik a sorrend a száradó pályán, de az élen továbbra is Ricciardo áll, a Force India 7 tizedes lemaradással követi őt. Még 5 perc van hátra.

Origo
15:11

Ricciardo az élen

1:19.217-es időt futott a Red Bull-lal, 3 tizeddel előzi meg Rosberget. Már süt a nap, gyorsan száradhat a pálya.

Origo
15:09

Elkezdődött a Q3

Az eső már majdnem elállt, de a pálya vizes, intermediate gumikon hajtottak ki a pilóták. Vettel az első körök után 1:20.798-as idővel áll az élen, de ha nem ered el újra az eső, sokat javulhatnak még a köridők.

Origo
15:06

Alonsót rossz gumikon küldték ki

A spanyol a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, tévedésből a Q1-ben használt gumikat rakták fel az autójára a Q2 elején, később pedig a sárga zászlók miatt nem tudott javítani. Button viszont az idén először bejutott az utolsó szakaszba.

Origo
15:04

Eltérő gumistratégiák a futamon

A Ferrarik és a Red Bulllok a szuperlágy gumikon futották meg a legjobb idejüket, s bár a végén a Mercedesek is ezeken hajtottak ki a pályára, az egyre intenzívebb eső miatt nem volt esélyük javítani. Ők a gyorsabb, de kevésbé tartós ultralágyakon rajtolnak majd.

Origo
15:02

Jövőre meghosszabbíthatják a Red Bull Ringet

Olyan gyors az F1-es mezőny, hogy ha jövőre még tovább növelik a tempót, az 1 perces köridő közelébe is kerülhetnek, ezért a Red Bull azt tervezi, hogy rehabilitálják a régi Österreichring egy részét.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Origo
15:00

Ők estek ki a Q2-ből

Gutiérrez, Wehrlein, Grosjean, Alonso, Sainz, Pérez. Az utóbbi két versenyző kört sem futott, miután Péreznek a felfüggesztése ment tönkre a Q1-ben, Sainznak pedig a füstölgő autóját kellett leparkolnia. A továbbjutók sorrendje: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Verstappen, Bottas, Räikkönen, Massa, Hülkenberg, Button.

Origo
14:56

Mindenki a bokszban

Rendesen rákezdett az eső, nincs sok értelme körözni. Még majdnem 2 perc lenne hátra a Q2-ből. 

Origo
14:54

Már esik az eső

Ezt Räikkönen is megerősítette a csapatrádión. Közben a Mercedes is reagált a Ferrari és a Red Bull taktikai húzására, és mindkét autóra feltették a szuperlágy gumikat. Kérdés azonban, hogy az egyre nedvesebb pályán tudnak-e javítani.

Origo
14:50

Vettel gyors

A szuperlágy gumikon 1:06.602-es kört futott, az ultralágyakat használó Hamiltonnál kevesebb mint 4 tizeddel volt lassabb. Ezzel valószínűleg továbbjut, ami azt jelentheti, hogy a szuperlágy gumikon kezdi meg a holnapi futamot. Räikkönen 3 tizeddel lassabb volt, a 6. helyen áll. Közben a két Red Bull is szuperlágyakra váltott.

Origo
14:45

Eleredhet az eső?

Elkezdődött a Q2, és több versenyzőt is figyelmeztettek a közelgő eső miatt. Az első körök után Hamilton áll az élen, 1:06.228-as körrel vezet, de Rosberg kevesebb mint 2 tizeddel marad el tőle. A Ferrarik a többiekkel ellentétben a szuperlágy gumikon hajtottak ki a pályára.

Origo
14:43

Kvjat nem tudja, mi történt

Az orosz most nyilatkozott a Sky Sportsnak. Egyelőre fogalma sincs, miért tört el a felfüggesztése, de egyetért azzal, hogy a kerékvetőket alaposan meg kell vizsgálni. "Nagyon furcsának" nevezte a balesetét, majd hozzátette, már a Q1 elején is volt egy defektje.

Origo
14:41

Wehrlein bejutott a Q2-be

Ebben a szezonban először ünnepelhet továbbjutást a Manor. A Q1 tíz leggyorsabb versenyzője: Rosberg, Vettel, Hamilton, Verstappen, Bottas, Räikkönen, Hülkenberg, Massa, Ricciardo, Wehrlein.

Origo
14:39

Vége a Q1-nek

Néhány versenyzőnek a sárga zászlók ellenére is sikerült javítania, Hülkenberg a 7. helyre jött fel. A kiesők: Magnussen, Palmer, Haryanto, Kvjat, Ericsson, Nasr.

Origo
14:36

A másik Toro Rossónak is vége

Sainznak kellett a fűre parkolnia a füstölgő autóját, műszaki hiba miatt ér véget az edzése, pedig a 11. helyen állt. Lengetik a sárga zászlókat, emiatt a többi versenyző is pórul járhat.

Origo
14:33

2 perc az újraindításig

Még szerencse, hogy ilyen rövid az osztrák pálya, marad még idő a javításra. A versenyzők máris felsorakoztak a bokszkijárathoz, Hülkenberg vezeti majd a sort.

Origo
14:29

Igaza volt Verstappennek?

A holland élesen bírálta az új rázóköveket, miután többször is megsérült az autója a pénteki szabadedzésen. Verstappen szerint veszélyes lett a pálya, de a többi pilóta nem osztotta a véleményét, és azt tanácsolták a hollandnak, hogy kerülje el a kerékvetőket, akkor nem lesz baj. Az újabb eset után azonban valószínűleg újra terítékre kerül a rázókövek esetleges módosítása.

Origo
14:23

Piros zászló!

Kvjat látványos balesete miatt kellett leállítani az edzést. Az orosz a 8-as kanyarban hajtott rá a sokat emlegetett kerékvetőkre, a Red Bull felfüggesztése eltörött, az autó pedig irányíthatatlanná vált. A Red Bull a pálya belső részén lévő falat is eltalálta, mielőtt kiszáguldott a kavicságyba, de Kvjat szerencsére sértetlenül megúszta az esetet. A Q1-ből 1 perc 44 másodperc maradt hátra.

Origo
14:17

A Toro Rossók aggódhatnak

Sainz az utolsó továbbjutó helyen áll, Kvjat pedig csak a 18. Wehrlein ráadásul most futott egy nagyszerű kört a Manorral, és feljött a 9. helyre.

Origo
14:15

Rosberg máris az élre állt

Nem tartott sokáig, míg a délelőtti balesete után újra felvette a ritmust: 1:06.690-es idővel vezeti a Q1-et. Hamiltont Vettel is megelőzte, a Ferrari Rosbergtől is csak 7 századdal marad el.

Origo
14:13

Rosberg a pályán

Remek munkát végeztek a szerelők, a németnek majdnem 10 perce van arra, hogy fusson egy Q2-höz elegendő kört. A Ferrarik közben megérkeztek Hamilton mögé, Vettel alig 1 tizedes lemaradással a 2., Räikkönen további 2 tizeddel követi őt.

Origo
14:10

Hamilton tovább javít, Rosberg készülődik

A brit bement 1:07 alá, most 1:06.947-es idővel vezeti az edzést. Massa követi majdnem fél másodperces lemaradással, a 3. helyen Pérez áll. Hamarosan változhat a sorrend az élmezőnyben, a Ferrarik most futják az első gyors körüket. Rosberg még nem hajtott ki, de perceken belül erre is sor kerülhet.

Origo
14:07

Hamilton az élen

1:07.014-es körrel kezdett, ez máris 8 századdal jobb Vettel délelőtti idejénél. Az ultralágy gumikon hajtott a pályára, ahogy mindenki más.

Origo
14:04

Elkezdődött a Q1

A mezőny fele már a pályán van, de Rosberg nincs köztük, ő még az autója mellett álldogál a garázsban.

Origo
13:54

Időben megszerelik Rosberg autóját

A Mercedes szerelői még mindig keményen dolgoznak, de azt már megerősítették, hogy Rosberg ki tud majd hajtani a pályára a Q1 elején. Hamilton felfüggesztését is megerősítették.

Origo
13:47

Most jó idő van

A tegnap délutáni edzést óriási zuhé zavarta meg, de most süt a nap Spielbergben, és 25 fok van. Gyülekeznek a felhők, de nem valószínű, hogy a következő egy órában esni fog.

Origo
13:41

Rosberg máris hátrányban

A bajnokság éllovasa a harmadik szabadedzésen balesetet szenvedett, miután eltörött a Mercedes bal hátsó felfüggesztése, és az autó a falnak csapódott. Rosbergnek nem esett baja, de a Mercedesben a váltó is megsérült, az alkatrész cseréje miatt pedig 5 rajthelyes büntetés vár a németre az időmérő után. Ne feledjük, hogy ugyanennyi pozícióval sorolják hátra Vettelt is, szintén váltócsere miatt.

Origo
13:37

A kvalifikáció következik

Köszöntjük kedves olvasóinkat! Három szabadedzésen túl vagyunk, a csapatoknak ezúttal már élesben kell bizonyítaniuk a Red Bull Ringen. A pénteki gyakorlásokon a Mercedes volt a leggyorsabb, szombat délelőtt a Ferrari vette át a vezetést.

Még több bejegyzés