Az Osztrák Nagydíj délutáni tréningjére mindössze 7 perc alatt megérkezett a beígért eső, a látótávolság húsz-harminc méterre csökkent a hegyek ölelésében fekvő pályán. A végére felszáradt, de a Mercedes ismét megközelíthetetlen volt.
Elmosta az eső az Osztrák Nagydíj első szabadedzését, a versenyzők alig néhány kört tudtak megtenni, mielőtt felhőszakadás zúdult a Red Bull Ringre. Az eső különösen a 2-es és a 3-as szektort sújtotta, a 2-es kanyar környéke szinte teljesen száraz maradt, de az utolsó két kanyarban folyóra emlékeztettek a vízátfolyások, így a mezőny kénytelen volt visszavonulni a bokszba.
A zivatar előtt Nico Rosberg gyorsan bebiztosította 1. helyét a szuperlágy gumikkal elért 1:07.967-es körével, és úgy tűnt, erre senki sem lehet veszélyes a maradék bő 70 perc során. Az eső viszont nem tartott sokáig, és a szélnek is köszönhetően utána meglepően gyorsan felszáradt a pálya, így az edzés végén ultralágy abroncsokkal már a leggyorsabb köridők is ostrom alá kerülhettek.

A hétvége ilyen korai fázisában az eső gyakran nem kívánatos, de az Osztrák Nagydíj további napjaira is jósolnak viharos időjárást, így a mezőnynek akár még jól is jöhetett volna, hogy tapasztalatokat szerezhettek, de Fernando Alonso azt mondta a rádión, hogy számára az esős pályán töltött fél óra semmi hasznot nem hajtott. Valtteri Bottas az edzés után azt mondta, az eső miatt a pálya állapota nem javul tovább, ami szintén nehézséget okoz az új aszfalt miatt.
Az eső azért is kellemetlen, mert a versenyzők nem tudják pontosan, hol is állnak valójában az erőviszonyok tekintetében, és ha mégis száraz marad a pálya, értékes időt vesztettek a beállítások tökéletesítése terén. Annak viszont örülhetnek, hogy komoly balesetet senki sem szenvedett, és lényeges műszaki hibák sem történtek a délutáni 90 perc során.
Kisebb-nagyobb incidensek azért történtek: az eső érkezésével természetesen többen is megpördültek, bármennyire óvatosak is próbáltak lenni a slick gumikkal a felázott pályán. Később Lewis Hamilton került veszélyesen közel Esteban Gutiérrezhez, aki a csapat utasítására lelassított, hogy elengedje a Mercedest, de pont rossz helyen volt a pályán. Szerencsére megúszták a bukást.
Nem sokkal az égi áldás érkezése előtt Kimi Räikkönen is látványosan megpördült, majd a bukótérből a rossz irányba indult el, és csak hosszadalmas forgolódás után talált vissza a pályára.
Az utolsó percekre szinte teljesen felszáradt a pálya, elsőként Sebastian Vettel tetette vissza az ultralágy abroncsokat, de ő volt az is, aki a kavicságyban fejezte be a tréninget. A 2-es kanyar előtt vesztette el uralmát a Ferrari fölött, és a fékerő-elosztás hibája miatt nagy sebességgel a kavicságyba csúszott, de még éppen megállt a gumifal előtt, így mindössze néhány percet vesztegetett el.
A felhőszakadás után a Red Bull versenyzői voltak a legbátrabbak, próbálták szórakoztatni az elázott közönséget, de nem sokkal később a többiek is követték őket. Az első szabadedzés balesetei után Daniel Ricciardo és Max Verstappen néhány kicsúszással megúszta a délutáni tréninget, de az ausztrál pilótának meggyűlt a baja autójának erőforrásával, ami az edzés vége felé megmakacsolta magát.
Kisebb javítás a Williamsnél is esedékes volt, ezért Felipe Massa némi időt vesztett, de ez alapvetően nem hátráltatta őt az edzésen. A legbosszúsabb valószínűleg Sergio Pérez, aki kénytelen volt átadni a helyét Alfonso Celisnek, így a második szabadedzésen alig tudott száraz pályán edzeni. 32 körével ő volt a legszorgalmasabb a délután során, de csak a 14. helyen végzett.
A sportfelügyelők három figyelmeztetést is kiosztottak a második szabadedzés időtartama alatt, de még az első tréningen történt kihágások miatt. Megrovást kapott Pascal Wehrlein, mert túl lassan ment a VSC fázis alatt, Rio Haryanto veszélyesen tért vissza a pályára, Marcus Ericsson pedig áthajtott a bokszbejáratnál lévő fehér záróvonalon. Vétkeik egyelőre nem járnak további következményekkel.
Virtuális Safety Carral zárul a második szabadedzés
Rosberg volt a leggyorsabb még az eső előtt futott körével, de Hamilton ultralágy gumival az eső után meg tudta közelíteni. Hamarosan jelentkezünk a bővebb összefoglalóval.
A kavicságyban ért véget Vettel edzése
A Ferari versenyzője besokallt, miután javítani tudott, de szerencséjére még éppen elkerülte a falat, így a Ferrari nem tört össze. Kavicsot azonban bőven lehet majd gyűjteni belőle, miután kiemelik a -es kanyar bukóteréből. A fékezéskor vesztette el uralmát az autó fölött. A rádión azt mondta, nem tudja, mi történt.
Hamilton majdnem beleszállt Gutiérrezbe
Nincs ma szerencséje a Haasokkal, bár mindkettővel megúszta a balesetet. A Mercedes versenyzője félreértette magát Gutiérrezzel, aki el akarta engedni, és erősen fékeznie kellett mögötte. A csapat utasította a mexikót, hogy lassuljon le, mert Hamilton van mögötte.
A pálya közben annyit javult, hogy ultralágy gumikkal már meg lehetett közelíteni a lágy gumis időket, Hamilton feljött a 2. helyre, hátránya mindössze 0,19 másodperc Rosberg mögött.
Ricciardo küszködik az autójával
Egy visszajátszás szerint nem tud rendeltetésszerűen kigyorsítani, de a pályán egyelőre nem állt meg a Red Bull. A többiek közben sorra slick gumira váltottak, és egyelőre megbízhatóan róják a kilométereket.
Nem elhamarkodott már a száraz gumi használata
Vettel 1:12.458 alatt ért körbe, csak előzéskor kellett nedves szakaszra hajtania, egyébként meg sem csúszott már a pályán. Ricciardo közben arra panaszkodik, hogy az erőforrása nem üzemel maximális teljesítményen, amikor rálép a pedálra.
Vettel bevállalta a slick gumit
Ultralágy abroncsokkal lépett pályára, Räikkönen szuperlágyakkal követte. Verstappen is ultralágat választott.
Pérez már hűti a gumikat
A célegyenesben látszólag teljesen száraz már az ideális ív, Sergio Pérez ezért a nedves szakaszon hűti az abroncsait. A 2-es szektorban is sokkal jobb már a helyzet, mint korábba, és a pálya végén is van már egy szűk száraz csík. A mexikói pilóta 1:15.902-t futott.
Semmi értelme az elmúlt fél órának
Alonsónak azt mondta a mérnöke, hogy bejöhet a bokszba, mert már nem tudnak meg semmit a pályáról. A kétszeres világbajnok azt felelte, hogy ő az elmúlt fél óra alatt sem tudott meg semmi hasznosat.
Mindenkinek van már mért köre
Akadnak versenyzők, akik az eső érkezése előtt még nem léptek pályára, ők természetesen csak a táblázat végére férnek be, de így legalább nem teljesen lefutott a sorrend az edzés végéig.
Ennyit romlottak az idők
A pálya viszont közben egyre csak javul, még az sem kizárt, hogy az edzés végére megint felkerülnek a slick gumik. Akkor lesz csak jaj annak, aki hibát követ el!
Verstappen eddig bírta
A Red Bullok kicsalogatták a bokszból az ellenfeleket, de eljött az ideje egy újabb bokszkiállásnak, ezért Verstappen visszavonult a pályáról. Előtte már visszavett a tempóból, Bottas a kicsúszás határán egyensúlyozva előzte meg.
Ricciardo és Hülkenberg is elhagyta a pályát
A Red Bull az 1-es, a Force India a 8-as kanyarnál sokallt be, az utolsó szektorban továbbra is nagyon szenvednek a versenyzők a nedves pálya és a domborzat miatt.
Már 1:20-on belül járnak
1:19.969 Hülkenberg legfrissebb ideje, de Räikkönen még csak 1:21.461-et tudott futni a Ferrarival. Már az 1-es szektor végén 2 másodperc hátrányt szed össze a legjobb időhöz képest, pedig ott nagyrészt száraz a pálya, de természetesen az intermediate gumi sokkal lassabb ott is.
Rosberg inkább kiengedte
Megcsúszott az autója a célegyenes végi féktávon, ezért a Mercedes versenyzője inkább kiengedte a bukótérbe. Verstappen megpördült az utolsó kanyarban, amikor rálépett a gázpedálra.
Verstappen gyorsabb csapattársánál az esőben
1:21.483-at futott, az is lehet, hogy ilyen gyorsan javul a pálya állapota. Vettel szerint a 2-es kanyar teljesen száraz.
1:22.353
Ez a referencia idő az edzésen, Ricciardo ennyi idő alatt ért körben intermediate gumival a nedves pályán. Rosberg, Bottas és Pérez is kimerészkedett.
Ricciardo maradt a pályán, és Verstappen is kijött
A két Red Bull szórakoztatja a hazai közönséget, és maguknak is jót tesznek, mert a hétvége további szakaszaiban is várható eső, így megéri tapasztalatokat gyűjteni.
Ricciardo megunta, kihajtott a pályára
A bokszutcában kissé megcsúszott, de az 1-es szektorban az intermediate gumi elegendőnek tűnik, a 2-es és a 3-as viszont sokkal, sokkal nedvesebb ennél.
BREAKING: Verstappen visszaült az autóba
A Red Bullra bizonyára most kezdik el felszerelni a légpárnákat a gumik helyére, a ferrarisok közben már szárítgatják az aszfaltot a bokszutcában. Ricciardo és Massa is autóba ült már, lehet, hogy az edzés második felére némi műsor is alakul még.
Népviseletbe öltöztek a Red Bull versenyzői
A matyómintás McLaren-overall is eléggé látványos volt, de a Red Bull versenyzőinek stájer öltözete is beleég a retinánkba egy időre.
Így üdvözlik a Red Bull Ring paddockját

Tisztul az ég, de még mindig esik
A nagy zuhénak úgy tűnik, lassan tényleg vége szakad. Érdekesség, hogy a csapatok önkéntesen vonultak le a pályáról, az edzést hivatalosan nem állították le.
Látványos vízátfolyások alakultak ki
Az utolsó két kanyarban szinte patakként folyik a víz a pályán, ezen akármilyen gumival is felúsznának az autók. Közben a 2-es kanyar környékén látszólag teljesen száraz minden.
Csapdába estek a Sauber mérnökei
A balgák nem készültek esernyővel, most meg inkább nem húzódnak ki a fedél alól. A Mercedes közben hermetikusan elzárta a bokszfalat a külvilágtól egy precízen megtervezett, sátorszerű ponyvával.
Massa és Bottas is a jövőjén dolgozik
Miközben szakad az eső, nézzük, mi újság a zuhanyhíradóban!
Vízszintesen esik az eső a pályán
Jobb bele sem gondolni, hogy szegény szurkolók mit éreznek most. Eláznak, ketyeg az óra, és a versenyzők a bokszokban várakoznak arra, hogy jobb legyen egy kicsit az idő.
Valószínűleg ez lesz az edzés végeredménye
Még 70 perc van hátra, de az időjárást elnézne nehéz elképzelni, hogy bárki is javítani tudna az időeredményén a mai nap során.
A Ferrari szerint mindjárt eláll az eső
A tévés élőképen nem úgy tűnik. Viharos szél is száguldozik a pályán.
A Mercedesnél is próbálnak védekezni az eső ellen, több-kevesebb sikerrel.
Pérez és Palmer piruettje
Mintha tojásokon autóztak volna, úgy próbáltak visszamenekülni a bokszba, mivel a slick gumik teljesen használhatatlanná váltak. Két pont között nem tudták a legrövidebb utat választani.
Így veszett el Räikkönen
A fedélzeti kamera képe alapján őt még nem az eső tréfálta meg, de másodpercekkel később leszakadt az ég a Red Bull Ring fölött.
Az utolsó szektort elmosta az eső
A versenyzők lépésben evickéltek vissza a bokszba, a Ferrari mosolygós tweetben nyugtázta, hogy mindkét autójuk épségben visszatért. Sergio Pérez és Jolyon Palmer még araszolva is megpördült a bokszbejáratnál.
Felhőszakadás zúdult a pályára
Azonnal esőgumikra lesz szükség, mert megérkezett az égi áldás. Sergio Pérez meg is pördült a pályán.
Räikkönen elszállt, aztán eltévedt
A Ferrari versenyzője egy kanyarcsúcsponton elvesztette uralmát az autó fölött, aztán a kavicságyon átszánkázva megpördült, pont a gumifal előtt. Szerencséjére egy aszfaltcsík volt ott, így vissza tudott jönni a pályára, de rossz irányba indult el.
Vettel és Hamilton átugrotta Ricciardót
A Ferrari versenyzője 1:08.589-et futott, és az 1-es szektorban abszolút legjobb kört ért el, Hamilton 1:09.145-öt futott, de mire leírtam a posztot, már Ricciardo és Hülkenberg is befért elé.
Eltérő gumikon kezd az élmezőny
A Mercedesek lággyal, a Ferrarik szuperlágyat választottak. Hamilton szerint már kezd szemerkélni az eső.
Rosberg vezet 1:07.967-tel, Ricciardo a 2. 1:08.761-gyel, Vettel a 3. 1:09.209-vel, Hamilton egyelőre a 4. 1:09.826-tal. Alonso majdnem kicsúszott az utolsó kanyarban.
Wehrlein figyelmeztetést kapott
Túl lassan ment a VSC fázis során az első szabadedzés alatt, ezért megrovásban részesült. Ez az idei első ilyen szankció ellene, így büntetéstől nem kell tartania.
Nagy forgalommal indul az edzés
Tartanak a csapatok az esőtől, kisebb dugót okozva hajtanak ki a versenyzők a bokszutcából. A felhőket elnézve érthető az aggodalmuk.
Túltolták a sportbírók a helyi szokásokat?
Természetesen nem, csak a Red Bull mókázik. Dietrich Mateschitz egyik szívügye a pálya, és nagyon fontosnak tartja a környék fejlesztését is, így az Osztrák Nagydíj nem csupán a Red Bull hazai versenye, hanem a helyi kultúrát és életmódot is igyekeznek népszerűsíteni.
Még mindig jó idő van Spielbergnél
A felhők viszont gyülekeznek a pálya fölött, vajon lesz esélye a versenyzőknek, hogy tovább javítsák a körrekordot? A levegő 24, a pálya 43 fokos.
Autók vagy műalkotások?
Lencsevégre kaptunk néhány F1-es első vezetőszárnyat. Igazi műremekek, alkotóik bizonyára szomorúak, amikor ripityára törik őket. A Red Bullnál kettőt is elhasználtak az első szabadedzés során.
A glóriát megint mellőzik
A Sky Sports megtudta, hogy a Ferrari ki akarta próbálni a Glória 2-t az első szabadedzés elején, de Sebastian Vettel autója megmakacsolta magát, ezért időt vesztettek, így eltekintettek a teszteléstől. A bukókeret azóta sem került vissza a Ferrarira.
Ideje elhagyni a bokszutcát
Nemsokára kezdődik a második szabadedzés, úgyhogy a VIP vendégeket udvariasan kitessékelik a bokszutcából.
Életre szóló élményben részesülnek a rajongók
A Red Bull Ringen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a szurkolók jól érezzék magukat a pályán. Bárki meglengetheti a kockás zászlót a helyszínen, és aki a leglátványosabban csinálja, vasárnap leintheti magát a versenyt is. Ezt korábban maximum VIP-knak engedték meg, de Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója beadta a derekát.

Csütörtökön néhány szerencsés nézőt Bernd Mäylander, a Safety Car pilótája is elvitt 1-1 körre a Red Bull Ringen, ilyen sem fordult elő korábban. Reméljük, e remek kezdeményezések más pályákon is meghonosodnak majd!

Räikkönennek nincs gondja a rádiótilalommal
Bár Bakuban feldúltan viaskodott a mérnökével a rádión, Kimi Räikkönen csütörtökön azt mondta, neki nincs problémája azzal, hogy az idei szezontól már nem lehet segíteni a versenyzők boldogulását az autóban.
Rosberg kezdett az élen
Eseménydús edzéssel kezdődött az ausztriai hétvégége. Nemsokára kezdődik a második tréning, addig ajánljuk magunkat, és az első szabadedzés összefoglalóját: