Az élről induló Nico Rosberg különösebb megerőltetés nélkül, 16 másodperces előnnyel nyerte az első Bakuban rendezett Európa Nagydíjat, amelyen elmaradt a betétfutamokon látott balesetözön, s a gumik is kellően jól bírták a strapát ahhoz, hogy a mezőny többségének elég legyen egyetlen kerékcserével teljesíteni az 51 körös távot.
A kevés kivétel közé a Red Bull tartozott, ezért a rajt után még 2. Daniel Ricciardo korán kiszállt a dobogóért folyó küzdelemből, csakúgy, mint a büntetést kapó Kimi Räikkönen, így végül Sebastian Vettel és Sergio Pérez társaságában pezsgőzhetett Rosberg.
Ricciardo gumijai már a 3. körtől a végüket járták, Vettel rövidesen el is ment mellette.
"Gondunk volt a hátsó gumikkal, nem tudtuk megtartani a tapadásukat, túlságosan felmelegedtek. Még 4-es fokozatban is kipörögtek a kerekek" - nyilatkozta az ausztrál, aki szerint a kétkiállás stratégia nem volt melléfogás, mert egyszerűen kénytelenek voltak ezt választani. "Nem számítottunk arra, hogy ilyesmivel fogunk küszködni. Nem két kiállást terveztünk, de muszáj volt."
Végül 7. lett, miután a mögötte célba érő csapattársával együtt az utolsó körökben maga mögé utasította Nico Hülkenberg Force Indiáját.
Räikkönen nem érti a büntetését
Leszorult a dobogóról Kimi Räikkönen is, aki a kerékcserék után a 2. helyre lépett előre – ekkor viszont már tudvalévő volt, hogy
5 másodperces időbüntetést kap, amiért áthajtott a bokszutca bejáratánál lévő fehér vonalon.
Ezt különös módon nem kerékcserére tartva, hanem a bokszutca felé forduló Ricciardo szélárnyékából kivágva követte el, és nem érti, mit vétett.
"Ezzel semmit sem nyertem" - jelentette ki. "Sajnos büntetést kaptam, ezért megpróbáltam tartani az 5 másodperces távolságot az üldözőmtől. Azonban beragadtam több mint egy teljes körre egyszer egy Sauber, egyszer egy Haas mögé, amivel rengeteg időt vesztettem."
Aki a büntetéseket osztja, a kék zászlókat is elővetethetné."
Emiatt eleresztett cifra káromkodásokat, ahogy amiatt is, hogy a verseny elején - Vettelhez hasonlóan - az autójára ragadt egy kék műanyag szatyor(?), valamint amiért nem kapott rádiós segítséget egy technikai bibi megoldásában. Räikkönen a 28. körben elengedte Vettelt, Pérezt azonban nem sikerült leráznia, sőt, a mexikói a 4,5 másodperces hátrányát fokozatosan eltüntette, és a leintés előtt elment a Ferrari mellett. "Tudtam, hogy megbüntették, mégis jó volt megelőzni az utolsó körben" - nyilatkozta Pérez, aki sokat lendített a helyzetén azzal, hogy a rajtnál rögtön két helyet javított.
Nem éreztem kockázatosnak, ezért támadtam."
"Ezen a hétvégén öt évvel öregebb lettem" - viccelődött a Sky Sportsnak adott interjúban, utalva a szombati balesetére, amely közvetve rajtbüntetést okozott neki. "Elképesztő, hogy dobogóra állhattam egy ilyen nehéz hétvégén." Ugyanezt megtette Vettel is, aki nagyszerűnek érezte, hogy a pénteki nehézségek után feljavult a Ferrari. "Ez a hétvége máshogy alakult, mint a múlt heti, de az autó jó, megvan benne a tempó" - tette hozzá.
Hamiltont felidegesítette a Mercedes
Rosberg 24 pontra növelte előnyét Hamilton előtt a tabellán, aki ezúttal nem masírozott előre úgy, mint az Orosz Nagydíjon. Pedig most sem működött tökéletesen az autója: az energia-visszanyeréssel bajlódott hosszú ideig, ám
a rádiókorlátozás miatt csupán annyi útmutatást kaphatott a mérnökétől, hogy az aktuális motorüzemmódja nem stimmel.
"Lehet nem fogom befejezni a versenyt, mert mindent át fogok állítani" - felelte dühösen egy idő után. Nagy nehezen elhárította a problémát, de addigra már csak bottal üthette Sergio Pérez nyomát, és be kellett érnie az 5. hellyel. "16 különböző motorüzemmód van, azon belül is kábé 20. Lövésem sem volt, mi a probléma, egyszerűen csak gyengült a motor" - mondta a futamot követően. "Nem csináltam semmit, végül magától helyrejött."
"Kár, hogy nem versenyezhettem, hiába is akartam." Erre csak a táv első felében nyílt módja. A rajtnál nem tudott pozíciót nyerni, és szerencséje volt, hogy Fernando Alonso nem maradt előtte, majd az első körökben Valtteri Bottast üldözve Danyiil Kvjatot és Max Verstappent simán állva hagyta, aztán a 11. körben a finn Williamsét is kifékezte.
A kerékcseréről visszatérő Péreztől mindössze 0,7 másodperc választotta el a 17. kör végén, de az említett problémából kifolyólag leszakadt tőle. A Mercedest irányító Toto Wolff a Sky Sportsnak elárulta, hogy a győztes Rosberget is hasonló nehézség sújtotta pár kör múlva, csak ő hamarabb úrrá tudott lenni rajta.
"Nico korábban változtatott, ez okozta a problémát. Amikor szóltunk neki, hogy baj van az üzemmóddal - amit engedélyez az FIA -, csak vissza kellett kapcsolnia" - nyilatkozta. "Lewis a rajttól kezdve ugyanazzal a beállítással ment, ezért nem volt nyilvánvaló számára, hogy azzal van a gond."
A felelősség alapvetően a miénk, mert a konfiguráció nem működött megfelelően."
Rosberg úgy érezte, ma „eggyé vált” az autóval. "Ritkaság, hogy minden ennyire tökéletes. Végig keményem tudtam nyomni a gázt, nem féltem attól, hogy blokkolnak a kerekek, vagy hogy hibázok."
Kettős Toro Rosso-kiesés
A versenyt 18-an fejezték be, mind a négy kiesést - Fernando Alonsóét, Pascal Wehrleinét és a két Toro Rossóét - műszaki hiba okozta. A Toro Rossóknak halvány sansza volt csak a pontszerzésre, de a rajt után még 7. Kvjatot pár kör alatt felfalták a gyorsabb autók, mielőtt begurult a bokszba futóműhibával. Carlos Sainz ugyanilyen ok miatt állt meg, ám a Red Bullokhoz hasonlóan ő is kétkiállásos taktikára kényszerült, így kiesésekor már kiszorult az első tízből.
A Williams mindkét autója pontot szerzett, Felipe Massa 10., Valtteri Bottas 6. lett, a finn 4,5 másodperccel ért célba Hamilton mögött. "Nem elég jó, de ezt tudtuk összehozni" - mondta kicsit csalódottan az eredményről.
A versenyről élőben készült tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!