Az eredménykényszer alatt szereplő Ferrarik futották a legjobb köröket a Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzésén. Sebastian Vettel egyedüli versenyzőként 1:24 alá is be tudott jutni 1:23.951-gyel, de Kimi Räikkönen sem volt sokkal lemaradva 1:24.089-es körével. A két Mercedes Nico Rosberg-Lewis Hamilton sorrendben a 3-4. helyre ért oda a két Red Bull, Daniel Ricciardo és az új autójával ismerkedő Max Verstappen előtt.
A Ferrari szempontjából a dolog szépséghibája, hogy Vettel és Räikkönen új lágy keverékű abroncsokon futotta a legjobb köreit,
míg a két Mercedes maradt a jóval lassabb, közepes keverékű gumiknál, így tőlük jelentős gyorsulás várható, ha ők is a lágyabb szettekre váltanak.
A tréning eleje igen hasonlított a tesztek menetrendjéhez: a két Mercedes csak gyűjtötte a kilométereket egymás után, míg a többiek egy ideig csak installációs körökig jutottak. A figyelem középpontjában természetesen Max Verstappen és Danyiil Kvjat állt, akik helycseréjük után először ültek autóba, és Esteban Ocon személyében a Renault is újoncot avatott Jolyon Palmer helyén, de csak a szabadedzés erejéig.
Az első eredmények alapján Verstappen rászolgál az előléptetésére.
A holland tinédzser kemény keverékű gumikon kezdett, mérőeszközöket és antennákat vitt az autóján, és az edzés elején alaposan elfékezte az abroncsait, utána viszont rögtön versenyképesnek tűnt, és végül kevesebb, mint 2 tizedmásodperccel volt csupán lassabb Daniel Ricciardónál.
Kvjat kissé lassabban tud akklimatizálódni, sok időt töltött a bokszban ülve, miközben a szerelők a Toro Rosso beállításain dolgoztak, és végül a 12. helyen zárt fél másodperccel lemaradva újdonsült csapattársánál, Carlos Sainznál, aki a 8. helyen szintén fél másodpercet kapott Verstappentől.
Nehezen alakult az edzés Sergio Pérez és Ocon számára.
Mindkettejük műszaki hibával küzdött, ezért Ocon mért kört sem tudott futni. A Renault még az edzés elején visszahívta a bokszba defekt hibája miatt, aztán az akkumulátor romlott el, majd azon kezdtek dolgozni, hogy Jolyon Palmer visszatérhessen az autóval a második szabadedzés alkalmával. Pérez sem járt sokkal jobban,
miután füst szállt fel a Force India hátuljából.
A Sky Sports úgy tudja, hogy a hűtőrendszerben keletkezett olajszivárgás, ezért kellett a bokszba hajtania a mexikói pilótának, és a szerelők megfeszített munkája ellenére sem tudott később előkerülni onnan, így végül a 14. helyen zárta az edzést.
Rajtuk kívül műszaki problémák szerencsére nem tizedelték a mezőnyt, és vezetői hibából sem volt sok. Verstappen és Hamilton 1-1 alkalommal átvágta az első kanyarkombinációt, és a 9. helyezett Felipe Massa került kétszer bajba az 5-ös kanyarban, ahol egyszer megpördült, egyszer pedig kicsúszott. Nehezen vezethetőnek tűnt a két Haas is:
Romain Grosjean szerint az autója katasztrofális volt lassú tempónál, és Esteban Gutiérrez is küszködött a vezethetőséggel.
Ahogy ez az első európai futamon szokás, több csapat is látványos újításokkal érkezett Barcelonába: a Mercedes Hamilton autóba új fejlesztésű MGU-H-t szerelt és változtattak az orrkúpon, a McLaren pedig egy igen bonyolult és kidolgozott első szárnyat mutatott be Jenson Button autóján, de az újítást egyelőre valószínűleg nem próbálták ki.
A Spanyol Nagydíj programja 14 órától a második szabadedzéssel folytatódik, várhatóan továbbra is napos, tavaszias időjárással. A délelőtt folyamán a 19 fokos levegő, és 26 fokos pályahőmérséklet ideális körülményeket teremtett, és egyelőre a Barcelonában jellemző szél sem okozott fejtörést a csapatoknak.