Alonso balesete után a Ferrari elbukta a győzelmet

Események

auto-prix Horizontal
Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg (R) sprays champagne on Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (L) after winning the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 20, 2016. / AFP / PETER PARKS / IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE
Vágólapra másolva!
A megszakításig Vettel vezette az Ausztrál Nagydíjat, de akkor a Ferrari 19-re lapot húzott, és a szuperlágy gumiknál maradt, míg a Mercedes áttért a közepesre. Rosberg győzelemmel indította a szezont, Hamilton az elrontott rajt után egy 2. hellyel mentette a menthetőt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül91 bejegyzés
Rosberg győzelemmel inditotta a 2016-os szezont - katt a galériához! Forrás: AFP/Peter Parks

A Mercedes kettős győzelemmel indította a Forma-1 2016-os szezonját az Ausztrál Nagydíjon, amelyen azonban

csak látszólag érvényesült a papírforma.

A Ferrari ugyanis Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen fantasztikus rajtja után jó úton haladt afelé, hogy megnyerje a versenyt, mígnem eltaktikázták magukat, amikor egy baleset miatt meg kellett szakítani a futamot. Vettel végül Lewis Hamiltont a célba kergetve egy késői kicsúszás ellenére 3. lett, a kínálkozó helyzetet higgadtan kihasználó Nico Rosberg pedig zsinórban negyedszer ünnepelhetett a dobogó tetején.

A botrányos, új rendszerű időmérőt követően, amelynek vasárnap reggel már döntöttek is a törléséről, az első verseny ígéretes szezont vetített előre. A Mercedes a tavalyival ellentétben nem döngölte az aszfaltba az ellenfeleit, az első etapban a Ferrarik magabiztosan kontrollálták a tempót az élen.

A fordulópontot Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez ijesztő balesete hozta el.

Alonso eleinte a 9. helyen haladt, útban a pontszerzés felé, ám a 17. körben hátulról csúnyán megtorpedózta Esteban Gutiérrezt, amikor a 3-as kanyarnál a DRS-szel támadást akart indítani ellene. Míg a Haas forogva a kavicságyba csúszott, a McLaren a levegőbe repült, és szaltózva a külső védőkorlátnak csapódott. Teljesen összetört, valószínűleg a motor is tönkrement benne, Alonso azonban kicsit sántikálva, de épen szállt ki a roncsból.

Alonso McLarenje teljesen összeroncsolódott - katt a galériához! Forrás: AFP/Paul Crock

„Rendben vagyok, próbálok magamhoz térni. Elég ijesztő baleset volt,

– mondta a spanyol ász. Bár úgy tűnt, a sokkal korábban fékező Gutiérrez a kanyar előtt enyhén balra kormányzott, Alonso nem tette felelőssé az ütközésért. „Nincs kit hibáztatni, csak versenyezni próbáltunk" – jelentette ki. „Későn mozdult, de én is. Az a lényeg, hogy most itt állok, és beszélgetni tudok veletek."

Csapattársának, Jenson Buttonnak rosszkor jött a megszakítás, és végül egykörös hátrányban, a 14. helyen ért célba. A McLaren az időmérőn nagyot lépett előre a tavalyihoz képest, de Jolyon Palmer úgy érezte, versenykörülmények között a Renault közel volt hozzájuk. A brit újonc kis híján pontot szerzett, szép párharcot vívott Valtteri Bottasszal, majd sokáig maga mögött tartotta a Toro Rossókat, végül azonban 11. lett.

„Nem sokkal a leintés előtt sárga zászlókat láttam, azt hittem, talán valaki kicsúszott előttem" - mesélte. „A Toro Rossók gyorsabbak nálunk, nem tudtam őket tovább feltartani. A McLarenekkel viszont fel tudtuk venni a versenyt." A másik Renault-t vezető Kevin Magnussent már a rajtnál szerzett defekt kiütötte a nyeregből.

A Ferrari túl agresszív volt

Vettel a 13. körben állt ki először a bokszba, és pont az elévágással próbálkozó, a második etapra a lágy gumikat választó Rosberg elé tért vissza a pályára, majd a szuperlágy Pirelliken ismét elkezdett távolodni tőle. A megszakítás miatt azonban, amelyre az aszfalton szétszóródott törmelék miatt volt szükség, mindenki szabadon kereket cserélhetett, és a Ferrari rossz döntést hozott: a szuperlágy gumikon maradtak, míg a Mercedes a Williamshez, a Force Indiához és a Renault-hoz hasonlóan a közepes keverékre váltott.

Merész húzás volt, ezt ugyanis a hétvégén még ki sem próbálták. Hamiltonnak például egyetlen szettet rendelt belőle az idénynyitóra a Mercedes, feltehetően azt is azért, mert a Pirelli kötelezővé tette.

Az új gumiszabályok, amelyek szerint háromféle keveréket lehet használni egy hétvégén, máris meghozták a remélt változatosságot:

az újraindításnál a szuperlágy, a lágy és a közepes gumikat is bevetette valaki.

Vettel a végén támadta Hamiltont, de megelőznie nem sikerült - katt a galériához! Forrás: DPPI media/Florent Gooden

A Ferrarit váratlanul érte a Mercedes lépése, és Vettel a legjobban tapadó, de leggyorsabban elhasználódó Pirelliken a repülőrajt után mindössze az első 5 körben tudott elhúzni Rosbergtől, mielőtt veszített a tempójából, és stabilizálódott közöttük a 3 másodperc körüli különbség. A Carlos Sainz mögé beragadt Hamiltontól még így is távolodott, miután azonban a Toro Rosso, majd Daniel Ricciardo kiállt előle a bokszba, a címvédő is közeledni kezdett hozzá. Vettelnek a 35. körben, 15 körrel az újraindítást követően kereket kellett cserélnie, és csak a 3. helyen folytatta a küzdelmet.

Habár a lágy gumikon levadászta, majd a hajrában egy ideig DRS-távolságból üldözte Hamiltont, az utolsó előtti körben besokallt a 15-ös kanyarnál, és a fűre lesodródva hátraesett. „Agresszíven próbáltunk taktikázni.

emiatt azonban senkit nem hibáztatok" – mondta Vettel. „Nézhetjük úgy is, hogy a piros zászló nem segített minket, de legalább kaptunk egy esélyt. Nem számítottunk rá, hogy ők mindketten a legkeményebb gumit fogják feltenni."

Vettel ennek ellenére jó képet vágott a 3. helyhez is, mert szerinte a Ferrarinak megvan az autója ahhoz, hogy az idén nyomás alatt tartsa a Mercedest. Csapattársa, Kimi Räikkönen ismét balszerencsés volt: az első etapját túl hosszúra nyújtották, az újraindítás után pedig kigyulladt az autója, és a bokszutcába kellett menekülnie. „A motor működött, de vesztett az erejéből, muszáj volt megállnom" – magyarázta csalódottan. „Jól mentünk, a tempónk adott."

Hamilton belebakizott a rajtba

A Ferrarik a verseny első méterein hozták magukat helyzetbe. Az idéntől csak egy kuplungkart használva, szoftveres segítség nélkül kell rajtolniuk a versenyzőknek, és Hamilton jól indult ugyan a pole-ból, de aztán hamar megtorpant a kipörgő hátsó kerekek miatt. Rosberg sem lőtt ki rakétaként, így Vettel mindkettejüket megelőzte, aztán

a két Mercedes az első kanyarban összekoccant,

amit kihasználva pár centivel arrébb Räikkönen is elhúzott mellettük. Rosbergnek mázlija volt, hogy Hamilton első vezetőszárnya nem szúrta ki a jobb hátsó kerekét, pedig hozzáért.

A rajtnál egyik Mercedes sem indult túl jól, de Hamilton különösen nem - katt a galériához! Forrás: AFP/Peter Parks

„Ha leszorítottalak, természetesen elnézést kérek. Én is csak a határon tudtam elfordulni" – mondta a 15. győzelmét arató Rosberg a dobogón. „Az autónk ma elképesztően ment, csodálatos, hogy le tudtuk nyomni a Ferrarikat. Nagyon izgatott vagyok."

Utólag kiderült, hogy a sikere kevésen múlt, a Mercedes stratégája ugyanis 11 körrel a leintés előtt úgy látta, a közepes gumik sem fogják kibírni az autóján a 37 körös etapot, ezért majdnem behívta őt és Hamiltont kereket cserélni. Rosbergnek pedig valószínűleg valamilyen törmelék miatt

az egyik fékje is annyira túlforrósodott a táv kétharmadánál, hogy majdnem ki kellett állnia.

A rajtnál történt incidens ellenére a Mercedes versenyzői a mérlegelésnél kedélyesen megölelték egymást; Hamilton sem volt csalódott, miután a féltávig csak a 6. helyen haladt, és hosszú körökön át nem sikerült megelőznie a Toro Rossókat.

„Ezen a pályán lehetetlen közelről követni valakit. Örülök, hogy a balesetben senki nem sérült meg" – utalt Alonsóra. „Már voltak ennél sokkal rosszabb első versenyeim is, úgyhogy az előzmények fényében ezt az eredményt bónuszként könyvelem el. Még hosszú a szezon."

A Red Bull a dobogó felé tartott

A 4. helyen Daniel Ricciardo ért célba, aki eleinte csak 9. volt, de sikerült megelőznie két Mercedes-motoros autót, Nico Hülkenberg Force Indiáját és Felipe Massa Williamsét is, bizonyítva, hogy a Renault sokat fejlődött a télen. A Red Bull a megszakítás után a lágy gumikat választotta számára – ez vitatható döntésnek bizonyult, mert a 43. körben újra be kellett mennie kereket cserélni. Addig a 3. volt, aztán nagyot hajrázva a szuperlágy gumikon megfutotta a leggyorsabb kört, a dobogóról azonban lecsúszott a hazai versenyén.

– ismerte el. „A 4. hely jó, de a tempónk még ennél is biztatóbb volt. A gumikkal kíméletesen bántunk, végig nyomhattam a gázt anélkül, hogy túlságosan vigyáznom kellett volna rájuk. A gyorsabb autókat, a Williamseket és a Toro Rossókat is meg tudtuk előzni, a motorunk sokat fejlődött."

Hamilton a 42. körben megelőzte a gumijaival küszködő Ricciardót - katt a galériához! Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Csapattársa, Danyiil Kvjat viszont a tavalyihoz hasonlóan el sem tudott indulni, mert a rajtrácsra felállva elromlott az autójában az MGU-H. Emiatt új startot kellett elrendelni, és a táv 58-ról 57 körre csökkent.

A Williams nem képviselt olyan átütő erőt, mint a csapatnál remélték. Bottasnak váltócsere miatt a 16. kockából kellett nekivágnia az Ausztrál Nagydíjnak, ahonnan feltornázta magát a 8.-ra, annak köszönhetően beférkőzve a Toro Rossók elé, hogy a megszakítástól eltekintve csak egyszer cserélt kereket. Felipe Massa 5. lett, és ezzel elégedett is volt. „A piros zászló talán segített nekünk, hogy lényegében egy kiállással teljesítsük a távot" – mondta. Kettős pontszerzésének hála a Williams csak egyetlen ponttal van lemaradva a Ferraritól a konstruktőri tabellán.

A verseny legnagyobb meglepetése Romain Grosjean 6. helyezése:

a Brawn GP-től eltekintve a Toyota óta az amerikai Haas F1 Team lett az első új F1-es csapat, amely rögtön pontokkal mutatkozott be. A verseny második felében, a közepes gumikon különösen erős tempót diktáltak, de a bravúrhoz kellett az is, hogy a piros zászló a legjobbkor jöjjön nekik. Grosjean volt a mezőny egyetlen tagja, aki csak a megszakítás alatt cserélt kereket.

„Olyan, mintha a dobogó tetején állnék!" – lelkendezett. „Rengeteget dolgoztunk a színfalak mögött. Még sok szempontból fejlődnünk kell, de ez jó alap. A kulcs a stratégia volt, konkrétan az, hogy kaptunk egy ingyen kerékcserét. Semmilyen támpontunk nem volt, hogy milyen gumikat tegyünk fel, de kockáztattunk, és bejött."

Hülkenberg a 7. hellyel vigasztalta a Force Indiát, a pontszerzők táborát pedig a Toro Rosso párosa egészítette ki. Ők végig nagy csatát vívtak egymással, amely valószínűleg a leintés után is folytatódni fog, mert

Max Verstappen fel volt háborodva, hogy ő haladt előrébb, mégis Carlos Sainz cserélhetett először kereket.

Így a spanyol került előre, és bár a rádión többször noszogatták, hogy adja át a helyét, ha nem tud előzni, nem volt hajlandó rá. A két csapattárs ráadásul össze is ütközött, amikor az 53. körben Sainz elfékezte magát, és Verstappen már nem tudta kikerülni.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!