Alonso balesete után a Ferrari elbukta a győzelmet
2016. március 20. 05:37
A Mercedes kettős győzelemmel indította a Forma-1 2016-os szezonját az Ausztrál Nagydíjon, amelyen azonban
csak látszólag érvényesült a papírforma.
A Ferrari ugyanis Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen fantasztikus rajtja után jó úton haladt afelé, hogy megnyerje a versenyt, mígnem eltaktikázták magukat, amikor egy baleset miatt meg kellett szakítani a futamot. Vettel végül Lewis Hamiltont a célba kergetve egy késői kicsúszás ellenére 3. lett, a kínálkozó helyzetet higgadtan kihasználó Nico Rosberg pedig zsinórban negyedszer ünnepelhetett a dobogó tetején.
A botrányos, új rendszerű időmérőt követően, amelynek vasárnap reggel már döntöttek is a törléséről, az első verseny ígéretes szezont vetített előre. A Mercedes a tavalyival ellentétben nem döngölte az aszfaltba az ellenfeleit, az első etapban a Ferrarik magabiztosan kontrollálták a tempót az élen.
A fordulópontot Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez ijesztő balesete hozta el.
Alonso eleinte a 9. helyen haladt, útban a pontszerzés felé, ám a 17. körben hátulról csúnyán megtorpedózta Esteban Gutiérrezt, amikor a 3-as kanyarnál a DRS-szel támadást akart indítani ellene. Míg a Haas forogva a kavicságyba csúszott, a McLaren a levegőbe repült, és szaltózva a külső védőkorlátnak csapódott. Teljesen összetört, valószínűleg a motor is tönkrement benne, Alonso azonban kicsit sántikálva, de épen szállt ki a roncsból.
„Rendben vagyok, próbálok magamhoz térni. Elég ijesztő baleset volt,
köszönettel tartozom az FIA-nak és mindenkinek, aki hozzájárult az autók biztonságához"
– mondta a spanyol ász. Bár úgy tűnt, a sokkal korábban fékező Gutiérrez a kanyar előtt enyhén balra kormányzott, Alonso nem tette felelőssé az ütközésért. „Nincs kit hibáztatni, csak versenyezni próbáltunk" – jelentette ki. „Későn mozdult, de én is. Az a lényeg, hogy most itt állok, és beszélgetni tudok veletek."
Csapattársának, Jenson Buttonnak rosszkor jött a megszakítás, és végül egykörös hátrányban, a 14. helyen ért célba. A McLaren az időmérőn nagyot lépett előre a tavalyihoz képest, de Jolyon Palmer úgy érezte, versenykörülmények között a Renault közel volt hozzájuk. A brit újonc kis híján pontot szerzett, szép párharcot vívott Valtteri Bottasszal, majd sokáig maga mögött tartotta a Toro Rossókat, végül azonban 11. lett.
„Nem sokkal a leintés előtt sárga zászlókat láttam, azt hittem, talán valaki kicsúszott előttem" - mesélte. „A Toro Rossók gyorsabbak nálunk, nem tudtam őket tovább feltartani. A McLarenekkel viszont fel tudtuk venni a versenyt." A másik Renault-t vezető Kevin Magnussent már a rajtnál szerzett defekt kiütötte a nyeregből.
Vettel a 13. körben állt ki először a bokszba, és pont az elévágással próbálkozó, a második etapra a lágy gumikat választó Rosberg elé tért vissza a pályára, majd a szuperlágy Pirelliken ismét elkezdett távolodni tőle. A megszakítás miatt azonban, amelyre az aszfalton szétszóródott törmelék miatt volt szükség, mindenki szabadon kereket cserélhetett, és a Ferrari rossz döntést hozott: a szuperlágy gumikon maradtak, míg a Mercedes a Williamshez, a Force Indiához és a Renault-hoz hasonlóan a közepes keverékre váltott.
Merész húzás volt, ezt ugyanis a hétvégén még ki sem próbálták. Hamiltonnak például egyetlen szettet rendelt belőle az idénynyitóra a Mercedes, feltehetően azt is azért, mert a Pirelli kötelezővé tette.
Az új gumiszabályok, amelyek szerint háromféle keveréket lehet használni egy hétvégén, máris meghozták a remélt változatosságot:
az újraindításnál a szuperlágy, a lágy és a közepes gumikat is bevetette valaki.
A Ferrarit váratlanul érte a Mercedes lépése, és Vettel a legjobban tapadó, de leggyorsabban elhasználódó Pirelliken a repülőrajt után mindössze az első 5 körben tudott elhúzni Rosbergtől, mielőtt veszített a tempójából, és stabilizálódott közöttük a 3 másodperc körüli különbség. A Carlos Sainz mögé beragadt Hamiltontól még így is távolodott, miután azonban a Toro Rosso, majd Daniel Ricciardo kiállt előle a bokszba, a címvédő is közeledni kezdett hozzá. Vettelnek a 35. körben, 15 körrel az újraindítást követően kereket kellett cserélnie, és csak a 3. helyen folytatta a küzdelmet.
Habár a lágy gumikon levadászta, majd a hajrában egy ideig DRS-távolságból üldözte Hamiltont, az utolsó előtti körben besokallt a 15-ös kanyarnál, és a fűre lesodródva hátraesett. „Agresszíven próbáltunk taktikázni.
Utólag úgy tűnik, máshogy kellett volna döntenünk,
emiatt azonban senkit nem hibáztatok" – mondta Vettel. „Nézhetjük úgy is, hogy a piros zászló nem segített minket, de legalább kaptunk egy esélyt. Nem számítottunk rá, hogy ők mindketten a legkeményebb gumit fogják feltenni."
Vettel ennek ellenére jó képet vágott a 3. helyhez is, mert szerinte a Ferrarinak megvan az autója ahhoz, hogy az idén nyomás alatt tartsa a Mercedest. Csapattársa, Kimi Räikkönen ismét balszerencsés volt: az első etapját túl hosszúra nyújtották, az újraindítás után pedig kigyulladt az autója, és a bokszutcába kellett menekülnie. „A motor működött, de vesztett az erejéből, muszáj volt megállnom" – magyarázta csalódottan. „Jól mentünk, a tempónk adott."
A Ferrarik a verseny első méterein hozták magukat helyzetbe. Az idéntől csak egy kuplungkart használva, szoftveres segítség nélkül kell rajtolniuk a versenyzőknek, és Hamilton jól indult ugyan a pole-ból, de aztán hamar megtorpant a kipörgő hátsó kerekek miatt. Rosberg sem lőtt ki rakétaként, így Vettel mindkettejüket megelőzte, aztán
a két Mercedes az első kanyarban összekoccant,
amit kihasználva pár centivel arrébb Räikkönen is elhúzott mellettük. Rosbergnek mázlija volt, hogy Hamilton első vezetőszárnya nem szúrta ki a jobb hátsó kerekét, pedig hozzáért.
„Ha leszorítottalak, természetesen elnézést kérek. Én is csak a határon tudtam elfordulni" – mondta a 15. győzelmét arató Rosberg a dobogón. „Az autónk ma elképesztően ment, csodálatos, hogy le tudtuk nyomni a Ferrarikat. Nagyon izgatott vagyok."
Utólag kiderült, hogy a sikere kevésen múlt, a Mercedes stratégája ugyanis 11 körrel a leintés előtt úgy látta, a közepes gumik sem fogják kibírni az autóján a 37 körös etapot, ezért majdnem behívta őt és Hamiltont kereket cserélni. Rosbergnek pedig valószínűleg valamilyen törmelék miatt
az egyik fékje is annyira túlforrósodott a táv kétharmadánál, hogy majdnem ki kellett állnia.
A rajtnál történt incidens ellenére a Mercedes versenyzői a mérlegelésnél kedélyesen megölelték egymást; Hamilton sem volt csalódott, miután a féltávig csak a 6. helyen haladt, és hosszú körökön át nem sikerült megelőznie a Toro Rossókat.
„Ezen a pályán lehetetlen közelről követni valakit. Örülök, hogy a balesetben senki nem sérült meg" – utalt Alonsóra. „Már voltak ennél sokkal rosszabb első versenyeim is, úgyhogy az előzmények fényében ezt az eredményt bónuszként könyvelem el. Még hosszú a szezon."
A 4. helyen Daniel Ricciardo ért célba, aki eleinte csak 9. volt, de sikerült megelőznie két Mercedes-motoros autót, Nico Hülkenberg Force Indiáját és Felipe Massa Williamsét is, bizonyítva, hogy a Renault sokat fejlődött a télen. A Red Bull a megszakítás után a lágy gumikat választotta számára – ez vitatható döntésnek bizonyult, mert a 43. körben újra be kellett mennie kereket cserélni. Addig a 3. volt, aztán nagyot hajrázva a szuperlágy gumikon megfutotta a leggyorsabb kört, a dobogóról azonban lecsúszott a hazai versenyén.
Az a tündérmese járt a fejemben, hogy akár dobogóra is állhatok"
– ismerte el. „A 4. hely jó, de a tempónk még ennél is biztatóbb volt. A gumikkal kíméletesen bántunk, végig nyomhattam a gázt anélkül, hogy túlságosan vigyáznom kellett volna rájuk. A gyorsabb autókat, a Williamseket és a Toro Rossókat is meg tudtuk előzni, a motorunk sokat fejlődött."
Csapattársa, Danyiil Kvjat viszont a tavalyihoz hasonlóan el sem tudott indulni, mert a rajtrácsra felállva elromlott az autójában az MGU-H. Emiatt új startot kellett elrendelni, és a táv 58-ról 57 körre csökkent.
A Williams nem képviselt olyan átütő erőt, mint a csapatnál remélték. Bottasnak váltócsere miatt a 16. kockából kellett nekivágnia az Ausztrál Nagydíjnak, ahonnan feltornázta magát a 8.-ra, annak köszönhetően beférkőzve a Toro Rossók elé, hogy a megszakítástól eltekintve csak egyszer cserélt kereket. Felipe Massa 5. lett, és ezzel elégedett is volt. „A piros zászló talán segített nekünk, hogy lényegében egy kiállással teljesítsük a távot" – mondta. Kettős pontszerzésének hála a Williams csak egyetlen ponttal van lemaradva a Ferraritól a konstruktőri tabellán.
A verseny legnagyobb meglepetése Romain Grosjean 6. helyezése:
a Brawn GP-től eltekintve a Toyota óta az amerikai Haas F1 Team lett az első új F1-es csapat, amely rögtön pontokkal mutatkozott be. A verseny második felében, a közepes gumikon különösen erős tempót diktáltak, de a bravúrhoz kellett az is, hogy a piros zászló a legjobbkor jöjjön nekik. Grosjean volt a mezőny egyetlen tagja, aki csak a megszakítás alatt cserélt kereket.
„Olyan, mintha a dobogó tetején állnék!" – lelkendezett. „Rengeteget dolgoztunk a színfalak mögött. Még sok szempontból fejlődnünk kell, de ez jó alap. A kulcs a stratégia volt, konkrétan az, hogy kaptunk egy ingyen kerékcserét. Semmilyen támpontunk nem volt, hogy milyen gumikat tegyünk fel, de kockáztattunk, és bejött."
Hülkenberg a 7. hellyel vigasztalta a Force Indiát, a pontszerzők táborát pedig a Toro Rosso párosa egészítette ki. Ők végig nagy csatát vívtak egymással, amely valószínűleg a leintés után is folytatódni fog, mert
Max Verstappen fel volt háborodva, hogy ő haladt előrébb, mégis Carlos Sainz cserélhetett először kereket.
Így a spanyol került előre, és bár a rádión többször noszogatták, hogy adja át a helyét, ha nem tud előzni, nem volt hajlandó rá. A két csapattárs ráadásul össze is ütközött, amikor az 53. körben Sainz elfékezte magát, és Verstappen már nem tudta kikerülni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!