Hamilton más stratégiával próbálkozott ellene, de hiába. Räikkönen magabiztosan megtartotta a 3. helyét, Vettel a 15. rajtkockából indulva is felzárkózott mögé az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon.
Nico Rosberg a pole pozícióból rajtolva megnyerte a 2015-ös idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat, pályafutása során először aratva sorozatban három F1-es győzelmet. Lewis Hamilton ezúttal lehetőséget kapott rá, hogy más stratégiával próbálja elcsípni a csapattársát, de másodszorra hiába cserélt sokkal később kereket, a hajrában nem tudott elég közel kerülni Rosberghez. A Mercedes nemcsak azzal döntött rekordot az idén, hogy tizenkét kettős győzelmet aratott, hanem azzal is, hogy megszerezte az összes lehetséges pont 86 százalékát.

Hamiltonnak a rajtnál kínálkozott volna a legjobb esélye átvenni a vezetést, de hiába melegítette intenzíven a gumijait a felvezető körben, lassabban indult el, mint Rosberg. Aki a szuperlágy gumikon teljesített első etapban egyértelműen jobb tempót diktált, a 11. körben lebonyolított első kiállásáig 5 másodperc fölé növelve az előnyét. Ám miután mindketten a tartósabb lágy keverékre váltottak, fordult a kocka, és
Hamilton a második etap közepétől közeledni kezdett az első gumik szemcsésedésével küszködő csapattársához.
Rosbergnek ezért már viszonylag korán, a 31. körben sort kellett cserélnie a második kerékcseréjére, az előnye ugyanis egyetlen másodpercre csökkent. Ha ekkor Hamilton is követi őt a bokszba, a sorrendjük valószínűleg megmarad, ezért úgy döntött, inkább meghosszabbítja az etapját. Mire a 41. körben beállt egy újabb szett lágy Pirelliért, Rosberg már csupán 9 másodperccel volt mögötte.
Hamiltonnak így a kerékcseréje után 13 köre maradt rá, hogy ledolgozza 12,7 másodperces hátrányát a 10 körrel frissebb gumikon.
Ez nem sikerült neki: 6-7 másodpercnél elakadt, ahogy mindketten időt vesztettek a lekörözésekkel. „Miután Nico beállt a bokszba, talán jobban le kellett volna lassítanom, hogy még tovább nyújtsam az etapomat" – vélte Hamilton. „Mivel nem vált be, amivel próbálkoztam, valószínűleg nem volt helyes ennyire későn kereket cserélni. Mindegy, legalább megpróbáltuk."

Hamilton a rádióban vitatkozott a mérnökével is, kacérkodva a gondolattal, hogy kihúzza a célig második kiállás nélkül. Ezt azonban nem engedték meg neki, és annak ellenére a lágy gumikat kapta meg az utolsó etapra, hogy Sebastian Vettel 2 körrel korábban átváltott a szuperlágyakra, kihúzva velük a verseny végéig. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azt állította, Hamilton maga döntött a keményebb keverék mellett.
Megadtuk neki a lehetőséget, hogy az utolsó kiállásánál ő válasszon gumit
– mondta. „Habár az autója addigra könnyű volt, a szuperlágyak nem tartottak volna ki rajta. Szerettük volna hozzásegíteni, hogy harcolhasson a győzelemért, de ma egyszerűen nem volt elég gyors." Igaz, Hamilton célzott rá, hogy a döntést valójában a csapatra bízta.
Rosberg, akit a Mercedes tagjai egy órával a leintés után, egy interjú közben élő adásban locsoltak nyakon pezsgővel, végül a tavalyinál eggyel több, hat győzelemmel zárta a szezont, és öttel több pontot is szerzett.
Túl későn jött ez a formám, ezen azonban már nincs miért rágódni.
Austin volt a mélypont, utána megerősödve tértem vissza" – mutatott rá. „Felőlem már holnap elkezdődhetne a következő idény, de természetesen szükség van a téli szünetre, a csapat összes tagja megérdemli. Köszönet ezért az elképesztő autóért. A fellegekben járok!"
Hamilton ugyanakkor a verseny utáni sajtótájékoztatón nem mulasztotta el megjegyezni, hogy ki 2015 igazi győztese.„Szerintem világbajnoknak lenni jobb érzés, mint megnyerni a futamot..."
Räikkönen tökéletesen ment
Hamiltonnak egy darabig rajta kellett tartania a szemét Kimi Räikkönenen is, aki ezúttal egyetlen pillanatnyi megingás nélkül, magabiztosan tartotta a 3. helyét. A második kiállása során ugyan vesztett pár másodpercet, mert nem jött le könnyen a jobb első kereke, de senki nem veszélyeztette a pozícióját, úgyhogy az idén harmadszor felállhatott a dobogóra.
„Ez a szezon jobban kezdődött a tavalyinál, az év azonban így sem alakult ideálisan" – ismerte el. „A tempónk megvolt, csakhogy elkövettünk hibákat is, és belefutottunk problémákba. A mai kicsit jobb nap volt."

Ha már a Mercedest nem kaphatták el, a Ferrari az elképzelhető legjobb eredménnyel zárta a szezont, miután Sebastian Vettel a 15. rajtkockából felkapaszkodott a 4. helyre. A csapat technikai igazgatója, James Allison a verseny után elismerte, hogy Vettel az ő hibájából esett ki a szombati Q1-ben, ennek azonban a pontok szempontjából végül semmilyen jelentősége nem lett.
Vettel volt az első a rajtrácson, aki a keményebb gumikon startolt,
így már a 13. körben, a szuperlágyakon induló többség kerékcseréit követően átmenetileg a 2. helyen találta magát. Egy körrel később elrontotta az egyik féktávot, és Hamilton a frissebb gumikon azonnal megelőzte, de Vettel számára úgyis az utolsó etap volt a lényeg, amikor a gyorsabb gumikra válthatott. Ezekkel a hajrában sikerült megelőznie Daniel Ricciardót és Sergio Pérezt, bár komoly szemcsésedésről számolt be.
„Ha meggondoljuk, hogy
a téli teszteken körönként 1,5 másodperc volt a hátrányunk, most viszont az egész versenytávon is csak 15 másodperc,
egyértelműen fejlődtünk" – jelentette ki a német, aki kétszer is elengedte másképp taktikázó csapattársát. „Jövőre mi akarunk lenni a favoritok. Ez persze azon is múlik, hogy mit csinálnak a többiek, de nem kell törődnünk velük, leszegett fejjel kell dolgozunk."
Pérez kihúzta az 5. helyen
A Mercedesek és a Ferrarik mögött Sergio Pérez végzett, annak ellenére maga mögött tartva Daniel Ricciardo Red Bullját, hogy a Force India versenytempója a durva gumikopás miatt a hétvége korábbi részében nem tűnt ígéretesnek. A mexikói az összetettben 20 ponttal gyűjtött többet csapattársánál, Nico Hülkenbergnél, aki a verseny végére már 31 körös Pirelliken is behozta hetediknek az autóját. A Force India tavalyi pozícióján egyet javítva 5. lett a konstruktőrök között.
Ricciardo hiába fejezte be négy hellyel Danyiil Kvjat előtt az Abu-dzabi Nagydíjat, 3 ponttal mögötte maradt a tabellán.
Kvjat a rajt után kerék-kerék ellen küzdelembe keveredett Max Verstappennel, röviddel később pedig sikerült megelőznie Valtteri Bottas Mercedes motoros Williamsét, de csak a 10. helyen intették le.

Bottas nem titkolta, hogy szerette volna Räikkönen előtt, negyedikként zárni az évet, ez azonban nem sikerült neki, mert pont nélkül távozott a Yas Marinából. Már az első körben hátraesett, a kegyelemdöfést azonban az adta meg neki, hogy a 9. körben, a kerékcseréje után összeütközött a bokszba megérkező Jenson Buttonnal. Ettől letört a Williams első szárnya, sőt még büntetést is kapott miatta.
„Zöld jelzést kaptam a csapattól, a bokszutca külső oldalán haladtam. Túl későn vettem észre a McLarent, a pilótafülkéből nehéz kilátni" – mondta. „A tempónk sem volt olyan, mint vártuk. Az első köröm nem sikerült jól, az összes kanyarnál pont a rossz íven találtam magam."
A másik Williamst vezető Felipe Massa egy általa unalmasnak nevezett versenyen bebiztosította a 8. helyet, mindössze fél másodperccel Romain Grosjean előtt szelve át a célvonalat.
A francia pilóta búcsúajándékként 2 pontot adott a Lotusnak,
jövőre ugyanis az új Haas csapathoz igazol. Valószínűleg a Lotus nevet is utoljára láttuk a nevezési listán, de a hattyúdaluk felemásan sikerült, mert Pastor Maldonado rögtön a rajtnál kiesett, amikor Fernando Alonso megtorpedózta. Rajta kívül mindenki más eljutott a célig.
Alonso nem értett egyet a büntetésével
Alonso nem tartotta magát hibásnak az ütközésben, mivel úgy érezte, az idézte elő, hogy Felipe Nasr az első kanyar féktávján nekiment. A sportfelügyelők mégis megbüntették, amivel nem értett egyet. „Kicsit furcsa, vagy legalábbis szokatlan, hogy áthajtásos büntetést kaptam, miután egy másik autó meglökött. Következetesebb és igazságosabb ítélkezésre van szükség" – jelentette ki.
Alonso, akinek az incidens miatt már az első körben be kellett állnia a bokszba, a verseny közepén megkérdezte a McLarent a rádión, hogy van-e értelme kint maradnia a pályán. Végül folytatta a küzdelmet. „Ki akartuk próbálni a szuperlágy gumikat alacsony üzemanyagszinttel, hogy vajon szemcsésednek-e" – árulta el. „Minden jól ment."

A csapattársa, Jenson Button 12. lett, miután az autója nem sérült meg a bokszban történt ütközés miatt. „Jól szórakoztam odakint, egyszer még egy Williamst is megelőztem" – utalt Bottasra.
Az autónk ezen a hétvégén érződött a legjobbnak az idén,
de a télen minden téren fejlődnünk kell." A McLaren mindössze 27 ponttal zárta történetének leggyengébb szezonját.
A Toro Rossók sem tudták beverekedni magukat az első tíz közé. Egyszer
Carlos Sainz elé engedték az éppen gyorsabbnak tűnő Verstappent,
hátha ő meg tudja támadni az előttük haladó Kvjatot, csakhogy ehelyett elfékezte magát a 8-as kanyarnál, és az egyik kereke annyira szögletesre kapott, hogy azonnal le kellett cserélnie. „Még túl korán volt a kiálláshoz" – ismerte el a fiatal holland, aki később visszaadta a kölcsönt, és ezúttal veszekedés helyett félreállt Sainz útjából.
Nem volt értelme harcolnia, mivel két büntetést is kapott. Az egyiket a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, míg a másikat azért, mert Buttonnal harcolva lecsúszott a pályáról, és a sportfelügyelők úgy ítélték, ezzel előnyhöz jutott.
Verstappennek már 8 büntetőpontja van
– aki tizenkét hónap alatt összegyűjt 12-t, arra diszkvalifikáció vár.
A Forma-1-re pedig bő három hónapos téli szünet, amely a csapatoknak nem fog tétlenül telni, hiszen elő kell készíteniük az új autóikat a márciusban kezdődő 2016-os szezonra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Többen is gumit füstölnek
A tűzijáték pedig percek óta tart, igazi ünnepi hangulatban ér véget az idény. A 3. helyezett Räikkönen is örülhet, idén még csak harmadszor állhat fel a dobogóra. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.
Mesterhármas
Rosberg zsinórban a harmadik versenyét nyerte, ez korábban még soha nem sikerült neki. Az idény nagy részében nem tudta tartani a tempót Hamiltonnal, de mióta elvesztette a világbajnokságot, megtáltosodott.
55. kör: Rosberg nyerte az Abu-dzabi Nagydíjat
Még az utolsó körben is aggódott az abroncsai miatt, de 8,2 másodperccel Hamilton előtt ért célba. A további sorrend: Räikkönen, Vettel, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Grosjean, Kvjat.
54. kör: Verstappent a verseny után is vizsgálják
A sportfelügyelők szerint figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat. Egy kör van hátra, Rosberg kényelmes, 8 másodperces előnnyel vezet.
53. kör: A Ferrarin bírják a szuperlágyak
Vettel még mindig jó tempót fut, ez azt jelenti, hogy valószínűleg Hamilton is jobban járt volna, ha a gyorsabb gumikat kapja meg az utolsó etapjára. A címvédő már visszavett a tempóból, csak akkor nyerhet, ha Rosbergnek lesz valamilyen problémája.
51. kör: Rosbergnek áll a zászló
Hamilton az utóbbi körökben nem tudott elég gyors lenni, 4 körrel a vége előtt 6,8 másodperc a hátránya.
49. kör: Verstappent megbüntetik
Az előbb Buttonnal lökdösődtek, és Verstappen a pályát elhagyva került a McLaren elé. A sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy szabálytalanul jutott előnyhöz, 5 másodpercet fognak hozzáadni az idejéhez.
48. kör: Hamilton közeledik
7 kör van hátra, 7,7 másodperc a hátránya. Massa közben megelőzte Kvjatot, és feljött a 8. helyre. A Williams számára csalódással ér véget az idény - Bottas dobogós helyezésben reménykedett, de csak a 14. helyen áll.
46. kör: Vettel a 4.
A hátsó egyenesben könnyedén elment Pérez mellett. Valószínűleg eddig tartott a menetelése, Räikkönen 26 másodperccel előzi meg a 3. helyen.
45. kör: Vettel utolérte Pérezt
A 4. helyért fogja támadni a Force Indiát, de kérdés, meddig bírják a Ferrarin a szuperlágy gumik. Hamilton a legutóbbi körében 1,1 másodperccel gyorsabb volt Rosbergnél, 10,2 másodperc köztük a különbség.
43. kör: Hamilton hátránya 12 másodperc
Még 12 kör van hátra a versenyből. A kiállása utáni első körében 7 tizedet vert Rosbergre.
42. kör: Hamilton a bokszban
Lágy gumikat kapott az utolsó etapra. Korábban megkérdezte, hogy kihúzhatja-e a verseny végéig egy újabb kiállás nélkül, de a mérnöke ezt lehetetlennek tartotta. Vettel közben elvette Ricciardótól az 5. helyet.
40. kör: Vettel megkapta a szuperlágy gumikat
Ricciardo mögé, a 6. helyre jött vissza, rögtön támadhatja is a Red Bullt.
38. kör: Hamilton már panaszkodik a gumijaira
A hátsó abroncsai kezdenek elhasználódni. A versenymérnöke megnyugtatta, hogy még jól működnek a lágy gumik az autóján. 17 kör van hátra.
36. kör: Helyet cseréltek a Ferrarik
Vettel megint nem tartotta fel Räikkönent. Hamilton továbbra is a pályán van, és körről körre sok időt veszít Rosberghez képest, de a küzdelem még nem dőlt el.
34. kör: Rosberg gyorsabb
Hamilton lemaradása valószínűleg nőni fog a bokszkiállása után, de a verseny végén frissebb gumikon próbálhatja megelőzni Rosberget.
33. kör: Hamilton kint maradt
Nem állt ki a bokszba a Rosberg kerékcseréje utáni körben, megpróbál elég gyors köröket futni ahhoz, hogy a csapattársa elé tudjon visszatérni. Räikkönen viszont a bokszban járt, majd Vettel mögött folytatja a 4. helyen.
32. kör: Rosberg a bokszban
Behívták kerékcserére, mielőtt Hamilton elkezdhette volna támadni. A brit keményen hajt, az első szektorban megfutotta az abszolút legjobb időt.
Rosberg nem tud reagálni
Hamilton továbbra is közeledik hozzá, 1,3 másodpercre faragta a különbséget. Közben Bottas is a bokszban járt, és letöltötte az 5 másodperces büntetését is.
28. kör: Megkezdődött a kiállások 2. köre
Ricciardo jól járt azzal, hogy Pérez előtt állt ki a bokszba - sokkal közelebb került a mexikóihoz a második kiállásuk után.
27. kör: Alonso feladja?
A rádión közölte a McLarennel, hogy ha a közeljövőben nem küldik a pályára a Safety Cart, inkább kiáll a versenyből. Ez érdekes döntés lenne, miután tegnap arról is szó volt, hogy az egész 2016-os idényt kihagyhatja. Azóta a spanyol és a McLaren is megerősítette, hogy az egyéves pihenőre nem fog sor kerülni.
26. kör: Tovább csökkent a különbség az élen
Hamilton lemaradása már csak 2,6 másodperc Rosberg mögött, legutóbb is megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét.
24. kör: Vettel a bokszban
Eddig húzta a lágy gumikon, most kapott egy újabb szettet a keményebb keverékből. Ricciardo mögött, a 6. helyen folytatja a versenyt. Grosjean is kereket cserélt, ő a 10. helyre jött vissza.
23. kör: Hamilton gyors
Az elmúlt néhány körben rendre gyorsabb volt Rosbergnél, a verseny eddigi legjobb körét is megfutotta. Már csak 4,8 másodperc köztük a különbség, Räikkönen egyre jobban lemarad tőlük.
21. kör: Verstappen kereket cserélt
Az előbb kockásra fékezte a gumiját, a tervezett idő előtt kénytelen kiállni a bokszba. A 15. helyen folytatja a versenyt.
20. kör: Ricciardo közeledik Grosjeanhoz
A francia még az első szett gumiját használja, Ricciardo körről körre gyorsabb nála. Már csak 8 tized köztük a különbség, a 6. helyért fognak megküzdeni.
19. kör: Alonso harmadszor a bokszban
A rajt utáni incidens után is járt már bent, majd letöltötte a büntetését, most csak simán kereket cserélt. Még Merhi mögött is óriási a lemaradása az utolsó helyen.
16. kör: Räikkönen megelőzte Vettelt
Úgy is mondhatnánk, hogy Vettel elengedte Räikkönent, nem is védekezett a más taktikán lévő csapattársa ellen. Hamilton lemaradása 6,7 másodperc Rosberg mögött, de a legutóbbi körében 4 tizeddel gyorsabb volt.
15. kör: A sorrend
Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Kvjat. Közülük Vettel és Grosjean még nem állt ki kerékcserére.
14. kör: Hamilton megelőzte Vettelt
A német nem tudta sokáig maga mögött tartani a Mercedest, Hamilton a 8-as kanyarban a DRS segítségével simán elment mellette. Most Rosberg nyomába eredhet, aki már 6 másodperccel előzi meg őt.
12. kör: Bottast megbüntették
Ahogy várható volt, 5 másodperces időbüntetést kapott, amiért a Williams veszélyesen engedte ki a bokszból. Korábban Alonso áthajtásos büntetést kapott a rajt utáni ütközésért.
11. kör: Hamilton Vettel mögé tért vissza
A lágy gumikon köröző német még nem járt a bokszban, most a két Mercedes között autózik. Räikkönen a 4., az új lágy gumijain megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét.
10. kör: Rosberg és Räikkönen is cserélt
Hamilton egyelőre kint maradt, most ő vezeti a versenyt. A következő körben ő is ki fog állni új gumikért.
9. kör: Bottas és Button a bokszban ütközött
A Williamst túl korán engedték ki a bokszból, és összeütközött a kerékcserére érkező McLarennel. Bottas első szárnya megsérült, most egy teljes kört kell sérült autóval teljesítenie, mire visszatérhet a bokszba.
9. kör: Vettel most a 4.
Persze csak azért, mert az előtte állók kiálltak a bokszba. Sainz kerékcseréjét elrontották, több mint 6 másodpercig kellett várakoznia. Hülkenberg és Bottas is kiáll.
7. kör: Többen kereket cserélnek
Pérez, Ricciardo és Massa is kereket cserélt, miközben Rosberg 2,7 másodpercre növelte az előnyét.
6. kör: Kvjat a bokszban
Korán kiáll kereket cserélni, lágy gumikat kap. Ricciardo közben megelőzte az alulkormányzottsággal küzdő Hülkenberget, és feljött az 5. helyre.
5. kör: Vizsgálják Alonsóék ütközését
A visszajátszásból látszott, hogy Alonso először Nasrral ért össze, és utána ment neki Maldonadónak. A Lotusnak eltört a felfüggesztése, ezért kellett feladnia a versenyt.
4. kör: Massa megelőzte Sainzt
A DRS segítségével a 7. helyre jött fel. Az élen Rosberg 1,8 másodperccel vezet, Räikkönen ugyanekkora hátránnyal követi Hamiltont.
3. kör: Maldonado kiesett, Alonso folytatja
A venezuelai járt rosszabbul az első körben történt ütközésben. Alonso egy lassú bokszkiállás után csatlakozott újra a mezőnyhöz.
2. kör: Vettel már a 12.
A lassabb gumikon már 4 helyet tudott javítani. A rajt vesztese Bottas volt, ő a 6. helyről a 10.-re esett vissza. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Sainz, Massa, Kvjat, Bottas.
Rajt: Rosberg az élen maradt
Hamilton nem kapta el jól a rajt pillanatát, egy ideig a 2. helye is veszélybe került, de végül Rosberg mögött tudott maradni. Mögöttük nagy a helyezkedés, mindenki agresszívan próbál előretörni, Maldonado és Alonso össze is ütközött. Räikkönen maradt a 3., Pérez a 4.
Megy a felvezető kör
Mindenki rendben el tudott jönni a rajtrácsról. A rajt sorsdöntő lehet, Hamiltonnak ez lesz a legnagyobb esélye arra, hogy Rosberg elé kerüljön.
Vettel a lágy gumikon rajtol
Rajta kívül Ericsson, Grosjean, Stevens és Merhi választotta a keményebb keveréket a rajthoz. A többiek autóján szuperlágy gumik vannak.
Még süt a nap
Ez nem sokáig lesz így, mert Abu-Dzabiban már délután 5 óra van, a versenyt naplementében rendezik. A leintéskor már teljesen sötét lesz. Most a levegő 27, a pálya 29 fokos, a futam végére várhatóan hűvösebb lesz.
Még nem dőlt el minden
A világbajnoki tabella 4. helyén Bottas mindössze 1 ponttal előzi meg Räikkönent, a Red Bullnál pedig még a csapaton belüli küzdelem sem dőlt el. Kvjat 10 ponttal áll Ricciardo előtt, de az orosz tegnap küszködött az autójával, és négy hellyel hátrébbról kezdi meg a versenyt.
Vettel megint hátulról indul
Ez Abu-Dzabiban nem először fordul elő vele: 2012-ben az utolsóról a 3. helyre jött fel, tavaly a bokszutcából indulva lett 8. Most a 16. helyről kell rajtolnia egy taktikai hiba miatt.
Az idényzáró következik
Köszöntjük kedves olvasóinkat az idény utolsó versenyéről, az Abu-dzabi Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Rosberg zsinórban hatodszor indulhat az élről, és sorozatban a harmadik győzelmére tör. Ezt a mellőle induló Hamilton próbálja majd megakadályozni, a második rajtsoron Räikkönen és Pérez osztozik. A teljes rajtsorrendet itt találják.