Nico Rosberg magabiztosan aratta sorozatban második, pályafutása tizenharmadik győzelmét a Brazil Nagydíjon, bebiztosítva a 2015-ös egyéni világbajnokság 2. helyét a ferraris Sebastian Vettel előtt. Rosberg a pole pozícióból rajtolva végig kézben tartotta az irányítást, esélyt sem hagyva csapattársának, Lewis Hamiltonnak az előzésre, és a szabad levegőn haladva kímélni tudta a gumijait is. Vettel a verseny jelentős részében nagyjából tartotta a lépést Hamiltonnal, és mindössze 6,5 másodperccel mögötte ért célba, a Mercedesek azonban a Ferrarikon kívül mindenki mást leköröztek.
A Mercedes pilótái immár a világbajnoki nyomás nélkül mérhették össze az erejüket. Akárcsak két héttel ezelőtt, ezúttal is Rosberg volt az erősebb, aki már láthatóan kevésbé görcsös, mint a szezon korábbi részében volt. A rajtnál határozottan visszaverte az első kanyarban kívülről próbálkozó Hamilton támadását, nehogy csapattársa a jobbos belső ívére kerülhessen, aztán a fennmaradó 71 körben egy pillanatra sem remegett meg a keze. Az első és a harmadik kerékcseréje után a gumijait kímélve látványosan lassan vezetett, így Hamilton DRS-távolságba került hozzá, ám a szélárnyékban elkoptak az abroncsai, és egyszer sem tudta megtámadni Rosberget. „Akkor még két kiállást terveztünk. Lewis úgy vezetett, hogy pillanatok alatt tönkretette a gumijait" – mondta csibészes mosollyal a német versenyző.
„Ez csodálatos hétvége volt számomra, de a Párizsban történtek fényében természetesen minden másodlagos" – tette hozzá. „Lewis keményen szorongatott, én azonban kontrollálni tudtam a tempót." Rosberg zsinórban ötödször rajtolhatott a pole-ból, és elismerte, hogy fogalma sincs, miért a szezon végén lendült formába. „Ugyanolyan keményen igyekszem, mint az idény korábbi részében" – állította.
Nem tudom, mi az oka a feltámadásomnak, de remélem, folytatódik."
Hamilton a 25. körben, miután percekig hiába üldözte Rosberget szűk egy másodperces távolságból, arra panaszkodott, hogy „ezen a pályán lehetetlen közelről követni valakit", majd arra kérte a Mercedest, állítsák át más stratégiára. „A tempóm jó volt, egyszerűen csak nem lehet előzni itt. Kinyírtam a gumijaimat. Kár érte, mert ez nagyszerű pálya, de lehetetlen elég közel maradni a többiekhez" – jelentette ki. „Versenyezni jöttem, kockáztathattunk volna, ha szóba jöhetett más stratégia. A szélárnyékban autózgatni elég unalmas volt."
A Mercedes vezetői ugyanakkor azt állították, Hamilton rosszabbul járt volna, ha engednek a kérésének, és a második etapban átteszik háromkiállásos stratégiára. „Ez akkor Lewisnak nem segített volna, elvben az volt a rosszabb stratégia" – mondta Paddy Lowe.
Két kiállást terveztünk, csak a Ferrari, pontosabban Sebastian kényszerített minket háromra."
Toto Wolff szerint háromszor kereket cserélni a teljes versenytávon 10 másodperccel lassabb volt a számítások szerint, mint kétszer, ezért úgy tűnt, Vettelnek is kiszolgáltatná Hamiltont. „Nagyon veszélyes eltérő stratégiát adni a versenyzőinknek, mert akkor valamelyik jól jár, valamelyik nem, és utólag magyarázkodni kell, hogy az egyiket miért állítottuk az A-, a másikat viszont a B-tervre" – tette hozzá.
Lowe cáfolta, hogy Hamilton a vb-címmel a zsebében leeresztett,
Rosberg csak ezért győzte le másodszor is. Maga Hamilton is mérgesen reagált a felvetésre. „Ugyanolyan lelkesen tettem oda magam, mint bármikor máskor" – szögezte le. „Higgyék el, hogy mindent megpróbáltam, amire képes vagyok, de most az sem volt elég. Nico ma nagyszerű végzett, nem vétett egyetlen hibát sem."
A Mercedesszel ellentétben a Ferrari variált a stratégiával. Vettel a harmadik, vagyis az utolsó előtti etapjában a lágy gumikat használta, míg Kimi Räikkönen csak kétszer cserélt kereket. Vettel még a 45. körben is csupán 6 másodperccel haladt Hamilton mögött, de a kiállások utolsó fordulója során alig 8 kör alatt 13-ra nőtt a hátránya. Ezt a verseny végéig sikerült újra 6,5-re ledolgoznia, ahogy Hamilton gumijai jobban elhasználódtak, és leszakadt Rosbergről.
Vettel úgy vélte,
a Ferrari közelebb volt a Mercedeshez, mint a szezon elején, vagy az utóbbi pár versenyen.
„Az első etap felénél azt hittem, tartani tudjuk velük a lépést, de aztán elkezdtek távolodni" – ismerte el a délutánt „magányosan töltő" német. „Összességében kicsit gyorsabbak voltak nálunk. A versenytempónk ugyanakkor jobb volt az övékhez viszonyítva, mint jó pár futam óta bármikor. Csak 1-2-3 tizedet kaptunk tőlük körönként, sőt a utolsó etapban talán gyorsabbak is voltunk egy kicsit."
Räikkönen a rajtnál ezúttal is megúszott egy közeli találkozást honfitársával, Valtteri Bottasszal, akivel az előző három versenyen kétszer is összeütközött, de most sikerült elöl maradnia, és a gumikat kímélve a 4. helyre váltotta konzervatív, kétkiállásos stratégiáját. Útközben nem tartotta fel csapattársát, Vettelt, akinek előre kellett mennie, hogy működjön a három kerékcseréje.
Hozzá hasonlóan magányos versenye volt Bottasnak is, akinek egy 3 rajthelyes büntetés után a 7. kockából kellett indulnia, a rajtnál azonban rögtön megelőzte Nico Hülkenberget és Danyiil Kvjatot. Ehhez egészen a pálya szélére kellett kormányoznia a Williamst az első féktáv előtt. „Felkapaszkodtam az 5. helyre, ami fontos volt, mert később nehéz lett volna megelőznöm a Red Bullt és a Force Indiát" – mondta. „Láttam egy rést, és érzékeltem, hogy Nico tudja, hol vagyok, ezért mertem beszúrni mellé."
Hülkenberg szerint ennek nem volt jelentősége, mert
a Williams versenytempója úgyis sokkal jobb volt a Force Indiáénál.
A német vesztett egy pozíciót Kvjattal szemben is, amit csak úgy tudott visszaszerezni, hogy nagyon korán, már a 9. körben sort kerített az első kerékcseréjére. A hátralévő 62 kört mégis csupán egy további kiállással teljesítette. „Kihívás volt, hogy így is eljussak valahogy a célig" – ismerte el. Habár Sergio Pérez csak 13. lett, a Force India története során először így is bebiztosította magának a konstruktőri 5. helyet, míg a Williams a 3-adikat, a Red Bull pedig a 4-ediket.
Míg az új motor miatt a mezőny végéről rajtoló Daniel Ricciardo nem jutott előrébb a 12. helynél, a régi Renault-val versenyző Kvjat 7. lett, 10 pontra növelve az előnyét csapattársával szemben. Mögötte a helyi hőst, Felipe Massát intették le, aki rendszerint különösen jól megy Interlagosban, ezúttal azonban zűrzavaros hétvégéje volt, és három kerékcsere után csupán a 8. helyen ért célba. „Ez sovány vigasz" – ismerte el fanyar mosollyal. „Ami a teljesítményemet illeti, a mai a felejtésre ítélt Brazil Nagydíjaim közé tartozott. Nem voltam méltó a közönség fantasztikus támogatására."
És ez még lett rosszabb is: Massát utólag diszkvalifikálták, mert a jobb hátsó gumija a rajtrácson 137 fokos volt a megengedett 110 helyett. Igaz, a Williams fellebbezett a döntés ellen.
A középmezőnyben zajló adok-kapokból Romain Grosjean került ki győztesen.
Míg az első pár helyezett között alig történt helycsere, kicsit hátrébb egész sok előzést láthattunk.
Valószínűleg már senkit nem ér meglepetésként, hogy a leglátványosabbat Max Verstappen mutatta be, aki a 32. körben, az 1/2-es kanyarnál egy kicentizett manőverrel, a rázókövön egyensúlyozva utasította maga mögé Pérez Mercedes-motoros, jóval erősebb Force Indiáját.
Verstappen végül a Toro Rosso eddigi rekordját – amelyet még Vettel állított fel 2008-ban – túlszárnyalva sorozatban hatodszor is pontot szerzett, de a rádión dühösen panaszkodott az autója gyenge végsebességére. „Frusztráló, amikor mások simán utolérnek az egyenesben, holott a kanyarokban iszonyú gyorsak vagyunk" – magyarázta a kifakadását.
Ez nagyon nehéz verseny volt, sokat támadtam, de engem is sokan támadtak.
Pastor Maldonado a 26 kört teljesített gumijaival 3 körrel a leintés előtt csúszott ki a pontszerzők között, de a verseny vége felé a Felipe Nasr Sauberjére rendezett agyaggalamb-lövészet jelentette a legfőbb látnivalót. Az ő autójában ismét rakoncátlankodott a fék, ezért 4 kör leforgása alatt öten is megelőzték.
Ezúttal mindkét McLaren célba ért, jóllehet, a pontszerzésre esélyük sem volt, és Fernando Alonsónak megint gondjai voltak a Honda motorral. „Mindössze 12 másodpercre voltunk a 10. helytől, ami talán jobb, mint amire számítottunk" – vélte Jenson Button, aki a 15. helyen, csapattársa előtt végzett.
Csak Carlos Sainz esett ki. Az ő Toro Rossója már a rajtrácsra menet elromlott, ám így is
többen, tizenkilencen értek célba, mint az összes eddigi idei versenyen.
A szezonból már csupán egyetlen futam, az Abu-Dzabi Nagydíj van hátra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!