Lewis Hamilton nyerte az incidensekkel teli Orosz Nagydíjat, miután csapattársa, Nico Rosberg a gázpedál hibája miatt az élről kiesett, így még az összetett 2. helyét is elvesztette a dobogó középső fokán végző Sebastian Vettellel szemben. Sergio Pérez pályafutása során ötödször állhatott fel a pódiumra, köszönhetően a Force India ügyes stratégiájának, valamint annak, hogy Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen, akik az utolsó előtti körben megelőzték, pár kanyarral a leintés előtt összeütköztek.
A verseny már drámaian is kezdődött. Nico Hülkenberg az első féktáv után, a 2-es kanyarban a műfűre sodródva magától megpördült, és a pályára visszagurulva begyűjtötte Marcus Ericssont és Max Verstappent is. Közülük csak a fiatal holland tudta folytatni a versenyt egy kerék- és orrkúpcsere után, és be kellett küldeni a Safety Cart. Amelynek később, a 13. körben volt egy második jelenése is, amikor Romain Grosjean Jenson Button szélárnyékában kicsúszott a 3-as kanyarból, és a védőfalba csapódva ripityára törte a Lotust.
„Látva, hogy mi történik, éreztem, hogy nagy csatt lesz, úgyhogy befeszítettem az izmaimat, lehunytam a szememet, és vártam, hogy vége legyen" – mesélte az orvosi vizsgálat után a francia. "Nem volt a világ legkellemesebb érzése, de jól vagyok, a HANS és az autó elvégezte a dolgát."
Ez az incidens hozta játékba Daniel Ricciardót és Pérezt is,
akik néhány társukhoz hasonlóan megragadták a lehetőséget, és kereket cseréltek. Még 40 kör volt hátra, de mivel Szocsi sima aszfaltja kíméletesen bánik a gumikkal, volt rá esély, hogy kihúzzák a végéig. A hajrában aztán mindkettejüket utolérte a frissebb Pirelliken rohamozó Bottas és Räikkönen, akik Ricciardót már a 45. illetve 48 körben megelőzték, ám Pérezzel, aki szokásához híven ügyesen vigyázott a gumijaira, csak a leintés előtt tudtak elbánni.
„Ekkor úgy tűnt, minden kicsúszott a kezünkből" – mondta Pérez. „Nagyon mérges voltam magamra, de éreztem, hogy mindent megtettem, amit lehetett. Addigra rengeteg kört teljesítettem azokon a gumikon, már durván elhasználódtak."
A Force India ezzel 28 pontra növelte az előnyét közvetlen ellenfelével, a Lotusszal szemben, míg Ricciardo a 48. körben – valószínűleg a futómű hibája miatt – leparkolta a Red Bullját a pálya szélére. Danyiil Kvjat viszont hazai pályán a 6. helyen ért célba, maga mögé utasítva a sauberrel későn kereket cserélő Felipe Nasrt.
Hamilton a rajtnál ismét rámenős volt, de Rosberg ezúttal keményen ellenállt, és a 2-es kanyarnál későn fékezve visszaverte csapattársa támadását, aztán az első Safety Car-fázis utáni újraindításnál is elöl maradt. Ám már az 5. körben arra kezdett panaszkodni, hogy a gázpedálja beragad, és hiába engedi fel, a fordulatszám nem esik teljesen vissza. A végén megpróbálta teljesen leemelni róla a lábát, de az sem segített, ráadásul a térdétől nem tudott kormányozni sem, úgyhogy kénytelen volt kiállni a garázsba.
„Elég veszélyes volt. A jó rajt után vezettem a versenyt, és magabiztos voltam a győzelem felől" – mondta. „A világbajnoki cím így még messzebbre került, de természetesen úgyis lehetetlen megnyernem, ha ilyen bagatell hibák hátráltatnak."
Hamiltonnak két hét múlva,
Austinban elég lesz Rosbergnél 2 ponttal, Vettelnél pedig 9-cel többet szereznie ahhoz, hogy harmadszor is világbajnok legyen.
Ő maga is elismerte: „Nicónak hihetetlen pechje van, hogy mindig őt sújtja valamilyen probléma." Hamilton Szocsiban a 42. győzelmét aratta, amivel megelőzte Ayrton Sennát az örökranglistán, és holtversenybe került Vettellel. A futam végén a hátsó vezetőszárnya – feltehetően valamilyen törmeléktől – „instabillá" vált, ezért Hamilton kicsit lelassított, és közelebb engedte magához a vetélytársát, a helye azonban soha nem forgott veszélyben.
„A rajt jól sikerült" – magyarázta. „Az volt a lényeg, hogy Nico szélárnyékába kerüljek. Megpróbáltam kivágni mögüle, de nem voltam elég gyors, és ő kitartott."
Bár a pólókat már legyártották hozzá, a Mercedes a leintés után még nem ünnepelhette a konstruktőri vb-győzelmet, mert ez attól függött, hogy Räikkönen megtarthatja-e az 5. helyét a Bottasszal történt ütközés ellenére is. Végül 30 másodperces büntetést kapott, amivel visszacsúszott nyolcadiknak, így a Mercedes mégiscsak behúzta zsinórban második címét.
Räikkönen egyébként a két Mercedesnél is jobban rajtolt, és rögtön feljött a 3. helyre, amelyet azonban Bottas az első újraindítást követően vissza tudott venni tőle. Ezután Vettellel gyűlt meg a baja, aki tolta lefelé a pályáról, de amikor a 17. körben beszúrt mellé, ő nem hagyta magát, és kötelékben lesodródtak a 2-es kanyarban. Räikkönen csak a bukótérben elfordulva maradt a csapattársa előtt, ezért a rádióban kikérte a Ferrari tanácsát. „El kell engednem, vagy nem?" – kérdezte, majd röviddel később azt mondta: „Oké, elengedem."
Vettel ekkor került Räikkönen elé, majd levadászta, és a 25. körre utolérte a 2. helyen haladó Bottast.
A Williams pislogott először, és egy körrel később kihozta a bokszba a finnt, aki azonban forgalomba került.
Így Vettel még 4 kört megtehetett a kerékcseréjéig, ahonnan sikerült visszatérnie Ricciardo és a még mögötte haladó Bottas elé. A Ferrari kis híján Räikkönennel is megelőzte a bokszban a Williamst, de ez pár méter híján nem jött össze nekik.
Vettel pozíciójára innentől kezdve senki nem jelentett fenyegetést, sőt a lágy (tehát a keményebb keverékű) gumikon tartotta a lépést Hamiltonnal, és még a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. „Az autóm fantasztikusan ment, egyre jobban. Egy ponton úgy éreztem, van egy kis esélyem utolérni Lewist, de még bőven volt tartalékja" – ismerte el a német. „Kicsit fejlődnünk kell, hogy igazán megszorongassuk a Mercedest. Még ők vannak elöl, de egyre közelebb kerülünk hozzájuk."
A második etapban a Ferrari egyértelműen gyorsabb volt a Williamsnél, és miután a bokszból pont melléje érkezett meg, Räikkönen nem szakadt le Bottastól. Az utolsó körben, a végzetes pillanatban megpróbálta elvenni tőle a 3. helyet egy kétségbeesett manőverrel, de nagyon későn fékezett, és Bottas a normális íven elfordulva, a kanyar csúcspontjánál nekiment a Ferrarinak.
Egyszer már megelőztem őt ott a versenyen, és a 3-as kanyarban most is egyre közeledtem hozzá"
– magyarázta Räikkönen. „Nem voltam túl messze tőle, ezért úgy döntöttem, megint megpróbálom. Miután belevágtam a manőverbe, már nem hátrálhattam ki belőle. Fogalmam sincs, hogy számított-e rám, vagy látta-e, hogy jövök. Megpróbáltam minél beljebb fordulni, de nem volt hová menekülnöm, és összeütköztünk."
Bottas azonban nem értett egyet a honfitársával abban, hogy egyszerű versenybaleset történt.
Nem láttam ott senkit, én voltam elől, erre valaki nekem jött"
– vélte. „Borzasztóan csalódott vagyok, hiszen az utolsó körben már a 3. helyen álltam, mégis nulla ponttal kell távoznom innen. Nagy kár." Míg Räikkönen behozta ötödiknek a megrongálódott Ferrarit, Bottas nem tudta folytatni a versenyt.
A Williams legfeljebb azzal vigasztalódhatott, hogy az időmérőt elrontó Felipe Massa, aki a keményebb gumikon rajtolt a 15. helyről, a zavarosban halászva feljött 4.-nek. Tegnapi balesete után rajthoz állt a futamon Carlos Sainz is, s bár a mezőny végéről kellett nekivágnia az 53 körös távnak, pontszerző helyen haladt, amikor fékhiba miatt megpördült, és 7 körrel a vége előtt kiesett.
Az incidensekből a McLaren húzta a legnagyobb hasznot: Jenson Buttonnak és Fernando Alonsónak is sikerült pontot gyűjtenie, ami a Honda motorral küzdő csapatnak az idén még csak negyedszer sikerült. Alonso azonban utólag 5 másodperces büntetést kapott a 16-os kanyar többszöri levágása miatt, amivel elvesztette a 10. helyet, így az utolsó pont végül Verstappen ölében landolt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!