Lewis Hamilton és Nico Rosberg is kipördült az utolsó Q3-as körében, de a Mercedesnek ez is belefért az első rajtsor elfoglalásához, a pole Hamiltoné lett. A nyirkos pályán kezdődő időmérőn Kimi Räikkönen már a Q1-ben kiesett, Nico Hülkenberg beszúrt a Williamsek közé.
Furcsa befejezése lett az Osztrák Nagydíj időmérőjének, de a végeredményt tekintve a papírforma érvényesült, és a két Mercedes foglalhatja el az első sort a vasárnapi rajtrácson. Hiába csúszott ki Lewis Hamilton és Nico Rosberg is a kvalifikáció döntő szakaszában, a többiek nem tudták eléggé megközelíteni a Mercedeseket, így Sebastian Vettelnek is meg kellett elégednie a 3. hellyel.
Rosberg két szabadedzésen, sőt az időmérő első két etapjában is gyorsabb volt Hamiltonnál, a pole pozíciót mégis a brit szerezte meg. A második Q3-as mért körében 1:08.455-ös időt futott, kereken 2 tizeddel gyorsabbat, mint Rosberg. Csapattársa a harmadik próbálkozásánál gyorsabbnak tűnt nála, de Hamiltonhoz hasonlóan nem tudta befejezni a körét. A brit az első kanyar után pördült ki, a német pedig az utolsó kanyarnál csúszott ki a kavicságyba.
Az időmérő a délelőtti eső után nedves aszfalton kezdődött, és az edzés során folyamatosan javult a pálya állapota, ami Hamilton szerint nagyon megnehezítette a versenyzők dolgát. „Mindenki számára nagyon nehezek voltak a körülmények, hálás vagyok, hogy az első mért köröm jól sikerült" – mondta a 45. pole pozícióját megszerző brit, aki elmondta, egyszerűen blokkolta a kerekeit az utolsó körében. „Utána nem igazán törődtem azzal, hányadik vagyok, csak vigyázni akartam az autómra."

Vettel majdnem 4 tizeddel elmaradt Hamilton idejétől, a brit ennek ellenére arra számít, hogy a Ferrari veszélyt jelenthet rájuk a versenyen. Hasonlóan vélekedik Nico Rosberg is, aki csalódottan nyilatkozott a Q3-as hibája után, hiszen úgy érzi, a pole-t is megszerezhette volna. „Nem igazán tudom, mi történt - ráhajtottam a műfűre, ami talán még vizes volt" – mondta. „Lewis 2 tizeddel vezetett, és abban a körben én is pont 2 tizeddel voltam gyorsabb, ezért tudtam, hogy hajtanom kell."
Räikkönen nem érti, mi történt
A szabadedzések alapján úgy tűnt, a Ferrari beférhet a Mercedesek közé, ezért Vettel is némileg jobb időmérőre számított. „Azt hittem, hogy bele tudunk szólni a küzdelembe, de túl gyorsak voltak" – mondta a Mercedesről. „A Mercedes-motoros autók teljesítményét feljebb szokták kapcsolni a Q3-ban, most a Williams is közelebb volt, mint a szabadedzéseken."
A másik Ferrarival Kimi Räikkönen csúnyán elrontotta az időmérőjét: már a Q1-ben kiesett, csak a 18. helyen végzett. Egyelőre nem tudott magyarázatot adni a teljesítményére, és a Ferrari is csak annyit közölt, hogy az autóval nem volt probléma.
Felipe Massa tavaly a pole pozícióból indulhatott Ausztriában, és idén is ő volt gyorsabb a Williamsek közül, a 4. rajtkockát szerezte meg. Mégsem volt teljesen elégedett, mert a Q3-ban futott első köre után már nem tudott javítani. Csapattársa, Valtteri Bottas csak a 6. helyen végzett, meglepetésre ugyanis Nico Hülkenberg befért közéjük a Force Indiával. „Tudtuk, hogy a legjobb tíz közé kerülhetünk, de az 5. hely számunkra is meglepő. Az kisebb csoda, hogy egy Williamst is legyőztünk" – nyilatkozta a német, akinek csapattársa, Sergio Pérez már a Q1-ben kiesett.
Ricciardo idei legrosszabb időmérője
A Toro Rossók a hűvös pályán gyorsak voltak, és Max Verstappen a 7. helyet érő Q3-as körével is elégedett lehet, Carlos Sainz viszont nem tudott előrébb kerülni a 13. pozíciónál. A Red Bullok közül a 8. helyen záró Danyiil Kvjat teljesített jobban, miután Daniel Ricciardo idén először nem jutott be az utolsó szakaszba, és csak a 14. helyen végzett. A problémákkal teli szabadedzések után Fernando Alonso bejutott a Q2-be a McLarennel, de ott senkit nem tudott megelőzni.
Az időmérő eredményéhez képest jelentősen módosul majd az Osztrák Nagydíj rajtrácsa, hiszen a McLarenek 25, a Red Bullok pedig 10 helyes rajtbüntetést kapnak. Kvjat az egyetlen, akit hátra tudnak sorolni ennyi pozícióval, a többiek a versenyen is bűnhődnek majd.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Rosberg megszerezhette volna a pole-t
A második mérési pontnál még gyorsabb volt Hamiltonnál. A brit meg is lepődött, mikor a rádión közölték vele, hogy övé a pole pozíció, nem is ünnepli látványosan a 45. edzéselsőségét. Az örökranglistán most érte utol Vettelt, csak Schumachernek és Sennának van több pole-ja.
FINAL LAP DRAMA: First Hamilton spins out at Turn 1 then Rosberg follows him off at Turn 8 #Quali#AustrianGPpic.twitter.com/t6YvgHPtKb
— Formula 1 (@F1) June 20, 2015
A sorrend
Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa, Hülkenberg, Bottas, Verstappen, Kvjat, Nasr, Grosjean. Ne feledjük, hogy Kvjat a motorcsere miatt 10 rajthelyes büntetést fog kapni.
Mindkét Mercedes kicsúszott, Hamiltoné a pole
Elmaradt a nagy küzdelem a pole pozícióért, miután mindkét Mercedes hibázott a mért körén: Hamilton az első kanyar után vesztette el az uralmát az autója felett, és látványosan kipördült, Rosberg pedig az utolsó kanyarnál csúszott ki a kavicságyba. Így sem tudta őket megverni senki.
Jönnek az utolsó körök
Két perc van hátra a Q3-ból, a fékproblémákkal küzdő Grosjean kivételével mindenki a pályán van. A Mercedesek közül Rosberg fog először áthaladni a célvonalon.
Hamilton átvette a vezetést
2 tizedet vert a szintén javító Rosbergre, 1:08.455-ös körrel állt az élre. Vettel egyelőre nem fenyegeti a Mercedeseket, Rosbergtől is majdnem fél másodperccel elmarad a 3. helyen. A Ferrarit a két Williams követi.
Rosbergé az első kör
1:08.850-es körrel állt az élre, Hamilton majdnem 4 tizeddel elmaradt tőle az első körében. Verstappen még nem hajtott ki a pályára, valószínűleg csak egy mért kört fog megtenni.
Elkezdődött a Q3
Hét versenyző már a pályán van. Grosjeannak fékproblémái vannak, ezért vissza is tér a bokszba.
Megdőlhet a pályacsúcs
Rosberg 1:08.634-es idővel végzett az élen a Q2-ben. Ez gyorsabb, mint Massa tavalyi pole pozíciós köre, és Michael Schumacher 2003-ban futott abszolút pályacsúcsától is csak 3 tizeddel marad el.
A továbbjutók sorrendje
Rosberg, Hamilton, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Verstappen,Nasr, Massa, Grosjean, Kvjat. Rosberg 4 tizeddel volt gyorsabb a csapattársánál.
Vége a Q2-nek
Ricciardo idén eddig minden időmérőn bejutott a Q3-ba, ez a sorozat most megszakadt. A kiesők sorrendje: Maldonado, Ericsson, Sainz, Ricciardo, Alonso. Az utóbbi két pilóta - Buttonnal együtt - a mezőny végéről indul, és a verseny közben is büntetést kapnak majd.
Vettel a második
Első mért körével rögtön az élre állt, de pillanatokkal később Rosberg futott egy 1:09.309-es kört, és 83 ezreddel megelőzte a honfitársát. Hamilton 3 tizeddel lassabb Rosbergnél, a mérnöke szerint muszáj még egy kört futnia, hogy biztonságban érezhesse magát.
Vettel’s first timed lap of Q2 sees him go quickest with 2 minutes to go. #SkyF1#AustrianGPhttp://t.co/rPdw6HkJWEpic.twitter.com/PXHn1brCKU
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) June 20, 2015
Rosberg a leggyorsabb
Még 5 perc van hátra a Q2-ből, egyelőre Rosberg 1:09.588-as idővel vezet Kvjat és Hamilton előtt. Vettel még nem futott mért kört, rajta kívül Ericsson, Nasr, Ricciardo és Grosjean esne ki a jelenlegi állás alapján.
Räikkönen nem tudja, mi történt
Röviden nyilatkozott a Sky Sports riporterének, de egyelőre nem tudott magyarázatot adni a kiesésére. Szerinte egyszerűen "rossz napja" volt, ami rendkívül nehéz helyzetbe hozza őt a holnapi verseny előtt.
Hülkenberg az élen
Az első mért körök után a Force India volt a leggyorsabb, 1:10.207 az ideje. Mindenki kihajtott már a garázsból, a két Mercedes használt szuperlágy gumikon köröz.
Már megy a Q2
A versenyzők többsége már ki is hajtott a pályára. Közben Button nyilatkozik a Sky-nak: élvezte, hogy egy ideig a tabella élén is állt, de a végén nem volt jó az időzítés, elsőként hajtott át a célvonalon a kockás zászló meglengetése után.
Räikkönen mérges
Alig akart hinni a fülének, amikor a mérnöke közölte vele, hogy nem jutott tovább az időmérő második szakaszába. A Ferrari szerint az autóval minden rendben volt, a finn egyszerűen nem tudott összerakni egy jó kört.
BREAKING - DROP ZONE DRIVERS Q1
16 PER
17 BUT
18 RAI
19 MER
20 STE
#AustrianGP#Qualipic.twitter.com/PuShmGNoE6
— Formula 1 (@F1) June 20, 2015
Vége a Q1-nek, Räikkönen kiesett
A finn 1,8 másodperces lemaradással csak a 18. helyen végzett, bár a rajtrácson előrébb kerül majd a McLarenek és a Red Bullok büntetése miatt. A kiesők sorrendje: Pérez, Button, Räikkönen, Merhi, Stevens. A tíz leggyorsabb versenyző: Rosberg, Sainz, Vettel, Verstappen, Hülkenberg, Maldonado, Grosjean, Massa, Bottas, Ricciardo. Hamilton a végén visszacsúszott a 13. helyre.
Rosberg megint hibázott
Már másodszor csúszott le a pályáról az első kanyarban. Hamilton az élre állt a szuperlágy gumikon, már 1:13.054-re javította a szintidőt. Räikkönennek igyekeznie kell, csak a 15. helyen áll. Olyan gyorsan javulnak a köridők, hogy senki nincs biztonságban.
Egy McLaren az élen
Valószínűleg nem sokáig marad így, hiszen rohamosan javul a pálya állapota, de most éppen Button vezet 1:15.239-es idővel. Még 4 perc van hátra a Q1-ből, a két Force India, a két Manor és Ericsson áll kieső helyen.
Már slickeket használnak
A két Mercedest szuperlágy gumikon küldték ki a pályára, a Williamsek a lágy abroncsokra váltottak az intermediate-ek után. Egyelőre Bottasé a legjobb idő a száraz pályás gumikon, 1:17.297-et futott.
Rosberg vezet
Folyamatosan javulnak a köridők, a Mercedes most 1:19.039-es körrel állt az élre, 179 ezreddel vezet Vettel előtt. A két Williams, Ricciardo és Nasr még nem teljesített mért kört.
Merhi kicsúszott
A kavicságyból kellett visszatérnie az 5-ös kanyarnál elkövetett hibája után. Nem ő az egyetlen, aki megcsúszott, rövid időre Rosberg és Pérez is elhagyta a pályát.
The wet patches out on track are causing problems: Stevens hits the gravel. #SkyF1#AustrianGPhttp://t.co/rPdw6HkJWEpic.twitter.com/rEF0tObkAn
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) June 20, 2015
Verstappen az élen
A két Mercedesnél is gyorsabban teljesítette az első körét a nedves pályán, 1:21.006-os idővel állt az élre. A Toro Rossók egyébként a délelőtti esőben is nagyon gyorsnak tűntek.
Elkezdődött az időmérő
Tizenegy versenyző hajtott ki a pályára, és mindannyian intermediate gumikat használtak. Az utolsó kanyar még elég vizesnek tűnik, de a Q1 végére a slickek is előkerülhetnek.
Csak 11 fok van
Az aszfalt pedig 21 fokos. Jelenleg nem esik, és gyorsan szárad a pálya, de az eget elnézve ez nem feltétlenül marad így.
10mins to #Quali action! Damp track, clouds looming... could we see a part wet/dry session! It's getting spicy! #F1pic.twitter.com/SxPmH2g4N7
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) June 20, 2015
Sok a büntetés
A McLaren várja a legrosszabb helyzetből az időmérőt, Alonso és Button fejenként 25 rajthelyes büntetést kapott. A két Red Bullban is motort cseréltek, Ricciardót és Kvjatot 10 hellyel sorolják majd hátrébb. Akit nem tudnak elegendő hellyel hátrébb sorolni a rajtrácson, az a versenyen is számíthat áthajtásos, stop&go vagy stop&boksz büntetésre.
Jól áll a Ferrari
Sebastian Vettel a péntek délutáni és a szombat délelőtti szabadedzést is megnyerte, és a Mercedesnél is elismerik, hogy ezen a pályán komoly veszélyt jelenthet rájuk a Ferrari. A Williams is abban reménykedik, hogy legalább egy autójukkal bekerülnek a második rajtsorba, de az esős időmérő nekik nem kedvezne.
Esős lehet az időmérő
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Izgalmas időmérőre lehet számítani, hiszen a rövid spielbergi pályán a szokásosnál szorosabbnak tűnik a verseny az élmezőnyben, ráadásul egy kiadós zuhé után még vizes a pálya. Most éppen nem esik, de bármikor újra eleredhet.