A Mercedes bugyuta hibája megfosztotta Hamiltont a győzelemtől
2015. május 24. 13:40
Nico Rosberg zsinórban harmadik monacói győzelmét aratta vasárnap, de csak a Mercedes taktikai szarvashibája miatt. A versenyt gyakorlatilag végig Lewis Hamilton uralta, és már több mint 20 másodperccel vezetett, amikor Max Verstappen és Romain Grosjean ütközése miatt a 64. körben beküldték a Safety Cart. A Mercedesnél úgy ítélték, hogy simán kihívhatják a bokszba friss szuperlágy gumikért Hamiltont, ám rosszul mérték fel az előnyét, ezért visszaesett Rosberg és Sebastian Vettel mögé.
Pár méteren múlt: a bokszkijárat végén Hamilton közvetlenül Vettel mögött szelte át a második Safety Car-vonalat, és csak a visszajátszásból derült ki, hogy a Ferrari volt előrébb. A Mercedes nyilván azért akart kereket cserélni Hamilton autóján, hogy az újraindításnál ne legyen kiszolgáltatva az üldözőinek, a döntés azonban keményen megbosszulta magát. „Ezt a versenyt elbuktam, ugye?" – kérdezte Hamilton lehangoltan még a Safety Car mögött, és igaza lett: a szuperlágy gumik sem bizonyultak elégnek ahhoz, hogy megelőzze Vettelt az utolsó 8 körben, sőt a végén még védekeznie kellett az ugyanolyan Pirelliken rohamozó Daniel Ricciardo ellen is.
Hamiltonnak, aki az összetettben már csak 10 ponttal vezet Rosberg előtt, a dobogón nem volt kedve pezsgőzni, de gratulált az ellenfeleinek, és nem kritizálta nyíltan a csapatát. „Ez nem volt a legkönnyebb verseny" – ismerte el. „Együtt nyerünk, együtt veszítünk. Biztos vagyok benne, hogy később leülünk, és kitaláljuk, a jövőben hogyan kerülhetjük el az ilyen hibákat." A kérdésre, hogy mi jár a fejében, azt felelte: „Legközelebb győzni akarok."
Hamilton azt hitte, Rosberg és Vettel is ki fog állni a bokszba, és attól tartott, ha ő nem teszi meg, a hideg, keményebb keverékű gumikon ki lesz szolgáltatva nekik. A Mercedes főnöke, Toto Wolff elismerte, hogy rossz döntést hoztak. „Nem tehetünk mást, egyszerűen bocsánatot kell kérnünk Lewistól" – mondta. „A pillanat hevében rosszul mértük fel a helyzetet. Nagyon sajnálom, hogy elkövettük ezt a baklövést. Tökéletes kettős győzelmet kellett volna aratnunk ma."
A Mercedes nem tehette meg, hogy a sorrend visszaállítása érdekében Rosberget is behívja a bokszba, hiszen azzal átpasszolták volna az 1. helyet a Ferrarinak. A német versenyző igazi ellenfele amúgy is Vettel volt, aki a hajrát leszámítva végig kb. másfél másodperces távolságból tapadt rá, és a kerékcseréik egyetlen fordulójánál majdnem elé is vágott, csak a bokszból kifelé beragadt Roberto Merhi Manorja mögé.
Rosberg a 26-27. körig 3-4 másodperccel Hamilton mögött haladt, de amikor megkezdődtek az állandó lekörözések, a csapattársa jobban manőverezett, és a különbség folyamatosan nőni kezdett közöttük. A Safety Car beküldésének pillanatában már 20 másodperc körül volt – ennek éppen elégnek kellett volna lennie, csakhogy a Mercedesnél nem számoltak vele, hogy a biztonsági autó bevárta Hamiltont, aki ezzel időt vesztett. „Azt gondoltuk, 20 másodperc az előnye, de valójában csak 16,5 volt. 3,5 másodperccel elszámoltuk magunkat" – ismerte el Wolff.
Mivel már a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíjat is megnyerte, Rosberg a pályafutása során először aratott győzelmet két egymás utáni versenyen, a körülményekkel azonban tisztában volt. „Természetesen nagyon boldog vagyok, de tudom, hogy óriási mázlim volt" – mondta a dobogón. „Lewis ragyogóan vezetett, megérdemelte volna az első helyet."
Vettel elismerte, hogy a Ferrarinál meglepődtek Hamilton kiállásán, de elfogadták az ajándékot a Mercedestől. Az újraindítás után azonban igyekeznie kellett, hogy az ő autóján különösen nehezen bemelegedő, keményebb, használt gumikon maga mögött tartsa Hamiltont.
„Ezeket a gumikat egyszerűen nem arra tervezték, hogy lehűlés után újra életre keljenek" – mutatott rá Vettel, aki 28 pontos hátrányban van Hamiltonhoz képest. „Nico és én addig spóroltunk a gumikkal, mert tudtuk, hogy Lewist úgysem támadhatjuk meg. Ez segített az újraindításnál, de eleinte hihetetlenül nehéz volt vezetni velük. Beletelt pár körbe, mire felmelegedtek." Rosberg is megjegyezte, hogy amikor a mérnöke a rádión beolvasta neki a gumik hőmérsékletét, azt hitte, rosszul hall. „Még soha nem hallottam ilyen alacsony értékeket. Olyan volt, mintha jégen kellene vezetni" – mondta.
Kimi Räikkönen a másik Ferrarival ugyanott, a 6. helyen végzett, mint ahonnan indult: habár egyetlen kerékcseréjénél sikerült megelőznie Ricciardót azzal, hogy egy körrel később állt ki a bokszba, a hajrában elvesztette a pozíciót, mert a Safety Car mögött friss szuperlágy gumikra váltó ausztrál a Mirabeau féktávján az autóját meglökve beszúrt mellé.
Ricciardót ezután a Red Bull kérésére Danyiil Kvjat elengedte maga mellett, hogy Hamiltonék után eredhessen, mivel azonban nem sikerült megelőznie őket, az egyezség szerint a leintés előtt visszaadta a helyét orosz csapattársának, aki végig jó tempóban vezetett, és pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el.
Az egyébként jórészt a szokásos monacói vonatozással telő verseny végén a zűrzavart az idézte elő, hogy Max Verstappen az első kanyarban lebombázta Romain Grosjeant, aki a használt, keményebb keverékű gumikon kétségbeesetten igyekezett védekezni ellene. Verstappen addig ügyesen kihasználta az új szuperlágy Pirellik előnyét, és a lekörözéseket végrehajtó Vettelre tapadva szemfülesen megelőzte Valtteri Bottast és Carlos Sainzot is. Grosjean Lotusán azonban fennakadt.
„Tulajdonképpen nem is akartam előzni, ugyanott fékeztem, mint egy körrel korábban, Romain viszont korábban. Ez meglepett, és már hiába próbáltam elkerülni az ütközést" – állította. „Kicsit még merevek a tagjaim, de nem vagyok rosszul. A karom fájt, ezért igyekeztem rögtön kiszállni az autóból." A sportfelügyelők viszont nem értettek egyet Verstappennel, és öt rajthellyel hátra sorolták őt a Kanadai Nagydíj rajtrácsán.
Míg a Toro Rosso a célegyenessel szembeni TECPRO falban kötött ki, Grosjean folytatni tudta a versenyt, viszont visszaesett a 12. helyre, ezzel átadva az utolsó pontot Sainznak. Felipe Nasrnak köszönhetően Kína után először gyarapította a számláját a Sauber is, Sergio Pérez pedig a 7. helyét végig megtartva a Force Indiának gyűjtött 6 értékes pontot.
A csapattársát, Nico Hülkenberget a Fernando Alonsóval történt ütközés már az 1. körben a bokszba kényszerítette egy szárnycserére, és ebből a pofonból többé nem is tért magához: 11. lett. Alonso 5 másodperces stop&boksz büntetést kapott, amiért a sportfelügyelők szerint nekiterelte vetélytársát a Mirabeau korlátjának, s bár nem értett egyet az ítélettel, mivel kiesett, nem is bosszankodott miatta túlzottan.
„Nekem kicsit furcsának tűnt" – jelentette ki. „A kiállásomig nem is tudtam róla. Én haladtam a belső, ő a külső íven. Talán láthatatlanná kellett volna válnom? Mindegy, ez végül nem befolyásolta az eredményemet." Tényleg nem, a McLarenben ugyanis a 42. körben túlmelegedés miatt bedöglött és üresbe kapcsolt a sebességváltó, így Alonso leparkolta az autóját a célegyenes végén. Pedig a keményebb gumikon rajtolva sokáig kedvező helyzetben volt, és a kiesésekor is a 9. helyen állt.
Végül azonban Jenson Button szerezte meg a McLaren-Honda idei első pontjait azon a pályán, ahol a legkevésbé számít a motorteljesítmény. A brit versenyző végig kényelmesen őrizte a 8. helyét, és tartani tudta a lépést a körülötte autózókkal. „Nem fogjuk túlságosan hátba veregetni magunkat egy 8. hely után, de ez akkor is nagy nap számunkra" – mondta mosolyogva. „Ritka, hogy a 10. helyről rajtolva ennyire szabad pályán lehet versenyezni. Minden kör olyan volt, mintha az időmérőn lennénk, és a tempónk is egész tűrhető volt."