A Mercedes bugyuta hibája megfosztotta Hamiltont a győzelemtől

Események

Forma-1, Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Monacói Nagydíj
Vágólapra másolva!
Simán vezetett és kontrollálta a tempót a Monacói Nagydíj végén, de amikor a Safety Cart beküldték, a csapata rosszul mérte fel, hogy mekkora előnye volt, és behívta őt a bokszba. Így csak 3. lett Rosberg és Vettel mögött, a McLaren megszerezte első idei pontjait.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül80 bejegyzés

Nico Rosberg zsinórban harmadik monacói győzelmét aratta vasárnap, de csak a Mercedes taktikai szarvashibája miatt. A versenyt gyakorlatilag végig Lewis Hamilton uralta, és már több mint 20 másodperccel vezetett, amikor Max Verstappen és Romain Grosjean ütközése miatt a 64. körben beküldték a Safety Cart. A Mercedesnél úgy ítélték, hogy simán kihívhatják a bokszba friss szuperlágy gumikért Hamiltont, ám rosszul mérték fel az előnyét, ezért visszaesett Rosberg és Sebastian Vettel mögé.

Rosberg szerencsés győzelmet aratott, pedig Hamilton uralta a pályát - katt a galériához! Forrás: AFP/Boris Horvat

Pár méteren múlt: a bokszkijárat végén Hamilton közvetlenül Vettel mögött szelte át a második Safety Car-vonalat, és csak a visszajátszásból derült ki, hogy a Ferrari volt előrébb. A Mercedes nyilván azért akart kereket cserélni Hamilton autóján, hogy az újraindításnál ne legyen kiszolgáltatva az üldözőinek, a döntés azonban keményen megbosszulta magát. „Ezt a versenyt elbuktam, ugye?" – kérdezte Hamilton lehangoltan még a Safety Car mögött, és igaza lett: a szuperlágy gumik sem bizonyultak elégnek ahhoz, hogy megelőzze Vettelt az utolsó 8 körben, sőt a végén még védekeznie kellett az ugyanolyan Pirelliken rohamozó Daniel Ricciardo ellen is.

Hamiltonnak, aki az összetettben már csak 10 ponttal vezet Rosberg előtt, a dobogón nem volt kedve pezsgőzni, de gratulált az ellenfeleinek, és nem kritizálta nyíltan a csapatát. „Ez nem volt a legkönnyebb verseny" – ismerte el. „Együtt nyerünk, együtt veszítünk. Biztos vagyok benne, hogy később leülünk, és kitaláljuk, a jövőben hogyan kerülhetjük el az ilyen hibákat." A kérdésre, hogy mi jár a fejében, azt felelte: „Legközelebb győzni akarok."

Rosberg: Mázlim volt

Hamilton azt hitte, Rosberg és Vettel is ki fog állni a bokszba, és attól tartott, ha ő nem teszi meg, a hideg, keményebb keverékű gumikon ki lesz szolgáltatva nekik. A Mercedes főnöke, Toto Wolff elismerte, hogy rossz döntést hoztak. „Nem tehetünk mást, egyszerűen bocsánatot kell kérnünk Lewistól" – mondta. „A pillanat hevében rosszul mértük fel a helyzetet. Nagyon sajnálom, hogy elkövettük ezt a baklövést. Tökéletes kettős győzelmet kellett volna aratnunk ma."

A rajtnál Hamilton simán eljött, Vettel azonban megtámadta Rosberget - katt a galériához! Forrás: AFP/Philippe Desmazes

A Mercedes nem tehette meg, hogy a sorrend visszaállítása érdekében Rosberget is behívja a bokszba, hiszen azzal átpasszolták volna az 1. helyet a Ferrarinak. A német versenyző igazi ellenfele amúgy is Vettel volt, aki a hajrát leszámítva végig kb. másfél másodperces távolságból tapadt rá, és a kerékcseréik egyetlen fordulójánál majdnem elé is vágott, csak a bokszból kifelé beragadt Roberto Merhi Manorja mögé.

Rosberg a 26-27. körig 3-4 másodperccel Hamilton mögött haladt, de amikor megkezdődtek az állandó lekörözések, a csapattársa jobban manőverezett, és a különbség folyamatosan nőni kezdett közöttük. A Safety Car beküldésének pillanatában már 20 másodperc körül volt – ennek éppen elégnek kellett volna lennie, csakhogy a Mercedesnél nem számoltak vele, hogy a biztonsági autó bevárta Hamiltont, aki ezzel időt vesztett. „Azt gondoltuk, 20 másodperc az előnye, de valójában csak 16,5 volt. 3,5 másodperccel elszámoltuk magunkat" – ismerte el Wolff.

Mivel már a két héttel ezelőtti Spanyol Nagydíjat is megnyerte, Rosberg a pályafutása során először aratott győzelmet két egymás utáni versenyen, a körülményekkel azonban tisztában volt. „Természetesen nagyon boldog vagyok, de tudom, hogy óriási mázlim volt" – mondta a dobogón. „Lewis ragyogóan vezetett, megérdemelte volna az első helyet."

A Ferrari meglepődött

Vettel elismerte, hogy a Ferrarinál meglepődtek Hamilton kiállásán, de elfogadták az ajándékot a Mercedestől. Az újraindítás után azonban igyekeznie kellett, hogy az ő autóján különösen nehezen bemelegedő, keményebb, használt gumikon maga mögött tartsa Hamiltont.

Vettel a használt kemény gumikon is maga mögött tartotta Hamiltont - katt a galériához! Forrás: AFP/Philippe Desmazes

„Ezeket a gumikat egyszerűen nem arra tervezték, hogy lehűlés után újra életre keljenek" – mutatott rá Vettel, aki 28 pontos hátrányban van Hamiltonhoz képest. „Nico és én addig spóroltunk a gumikkal, mert tudtuk, hogy Lewist úgysem támadhatjuk meg. Ez segített az újraindításnál, de eleinte hihetetlenül nehéz volt vezetni velük. Beletelt pár körbe, mire felmelegedtek." Rosberg is megjegyezte, hogy amikor a mérnöke a rádión beolvasta neki a gumik hőmérsékletét, azt hitte, rosszul hall. „Még soha nem hallottam ilyen alacsony értékeket. Olyan volt, mintha jégen kellene vezetni" – mondta.

Kimi Räikkönen a másik Ferrarival ugyanott, a 6. helyen végzett, mint ahonnan indult: habár egyetlen kerékcseréjénél sikerült megelőznie Ricciardót azzal, hogy egy körrel később állt ki a bokszba, a hajrában elvesztette a pozíciót, mert a Safety Car mögött friss szuperlágy gumikra váltó ausztrál a Mirabeau féktávján az autóját meglökve beszúrt mellé.

A Williamsnek felejthető versenye volt: Bottas a 14., Massa a 15. helyen ért célba - katt a galériához! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ricciardót ezután a Red Bull kérésére Danyiil Kvjat elengedte maga mellett, hogy Hamiltonék után eredhessen, mivel azonban nem sikerült megelőznie őket, az egyezség szerint a leintés előtt visszaadta a helyét orosz csapattársának, aki végig jó tempóban vezetett, és pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el.

Verstappen jól van

Az egyébként jórészt a szokásos monacói vonatozással telő verseny végén a zűrzavart az idézte elő, hogy Max Verstappen az első kanyarban lebombázta Romain Grosjeant, aki a használt, keményebb keverékű gumikon kétségbeesetten igyekezett védekezni ellene. Verstappen addig ügyesen kihasználta az új szuperlágy Pirellik előnyét, és a lekörözéseket végrehajtó Vettelre tapadva szemfülesen megelőzte Valtteri Bottast és Carlos Sainzot is. Grosjean Lotusán azonban fennakadt.

Maldonadót hamar kivonta a forgalomból a brake-by-wire hibája - katt a galériához! Forrás: AFP/Boris Horvat

„Tulajdonképpen nem is akartam előzni, ugyanott fékeztem, mint egy körrel korábban, Romain viszont korábban. Ez meglepett, és már hiába próbáltam elkerülni az ütközést" – állította. „Kicsit még merevek a tagjaim, de nem vagyok rosszul. A karom fájt, ezért igyekeztem rögtön kiszállni az autóból." A sportfelügyelők viszont nem értettek egyet Verstappennel, és öt rajthellyel hátra sorolták őt a Kanadai Nagydíj rajtrácsán.

Míg a Toro Rosso a célegyenessel szembeni TECPRO falban kötött ki, Grosjean folytatni tudta a versenyt, viszont visszaesett a 12. helyre, ezzel átadva az utolsó pontot Sainznak. Felipe Nasrnak köszönhetően Kína után először gyarapította a számláját a Sauber is, Sergio Pérez pedig a 7. helyét végig megtartva a Force Indiának gyűjtött 6 értékes pontot.

Megtört a jég a McLarennél

A csapattársát, Nico Hülkenberget a Fernando Alonsóval történt ütközés már az 1. körben a bokszba kényszerítette egy szárnycserére, és ebből a pofonból többé nem is tért magához: 11. lett. Alonso 5 másodperces stop&boksz büntetést kapott, amiért a sportfelügyelők szerint nekiterelte vetélytársát a Mirabeau korlátjának, s bár nem értett egyet az ítélettel, mivel kiesett, nem is bosszankodott miatta túlzottan.

Alonso ismét idő előtt búcsúzott, de Button legalább pontot szerzett a McLarennek - katt a galériához! Forrás: AFP/Boris Horvat

„Nekem kicsit furcsának tűnt" – jelentette ki. „A kiállásomig nem is tudtam róla. Én haladtam a belső, ő a külső íven. Talán láthatatlanná kellett volna válnom? Mindegy, ez végül nem befolyásolta az eredményemet." Tényleg nem, a McLarenben ugyanis a 42. körben túlmelegedés miatt bedöglött és üresbe kapcsolt a sebességváltó, így Alonso leparkolta az autóját a célegyenes végén. Pedig a keményebb gumikon rajtolva sokáig kedvező helyzetben volt, és a kiesésekor is a 9. helyen állt.

Végül azonban Jenson Button szerezte meg a McLaren-Honda idei első pontjait azon a pályán, ahol a legkevésbé számít a motorteljesítmény. A brit versenyző végig kényelmesen őrizte a 8. helyét, és tartani tudta a lépést a körülötte autózókkal. „Nem fogjuk túlságosan hátba veregetni magunkat egy 8. hely után, de ez akkor is nagy nap számunkra" – mondta mosolyogva. „Ritka, hogy a 10. helyről rajtolva ennyire szabad pályán lehet versenyezni. Minden kör olyan volt, mintha az időmérőn lennénk, és a tempónk is egész tűrhető volt."