Elmosta az eső a második monacói szabadedzést

Események

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Monacói Nagydíj
Vágólapra másolva!
Csütörtök délután az időjárás meglepte a csapatokat Monacóban, ezért háromnegyed órán át nem történt semmi a pályán. A szuperlágy gumikat nem vetették be, senki nem tudta teljesíteni az időmérő- és versenyszimulációját sem. A Mercedesek és a Ferrarik elfoglalták az első négy helyet, mielőtt eleredt az eső.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül38 bejegyzés

Mivel az eső elmosta a Monacói Nagydíj csütörtök délutáni szabadedzését, a csapatoknak nem volt lehetőségük teljesíteni a szokásos időmérő- és versenyszimulációikat. A zuhé éppen akkor kezdődött, amikor Roberto Merhi balesete miatt piros zászló volt érvényben, aztán egy órán keresztül gyakorlatilag semmilyen akció nem történt a pályán, mielőtt a mezőny nagy része intermediate gumikon kimerészkedett rá az utolsó percekben.

Az aszfalt csak az első negyedórában volt száraz, ahhoz azonban ez is elégnek bizonyult, hogy a Mercedesek és a Ferrarik elfoglalják az első négy helyet. Ismét Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, aki 1:17.192-es körével 0,740 másodpercet vert Nico Rosbergre, és az alig 22 fokos pályán 1,3 másodperccel felülmúlta Fernando Alonso egy évvel ezelőtti, szuperlágy gumikon elért legjobbját is.

Csak az első negyedórában volt száraz a pálya - katt a galériához! Forrás: AFP/Boris Horvat

Ezeket a gumikat ezúttal senkinek nem nyílt alkalma élesben kipróbálni, pedig a Pirelli teljesen új keveréket hozott Monacóba. Pastor Maldonado a nedves pályára kiment ugyan a szuperlágy gumikkal, de azonnal vissza is menekült a bokszba, így a pilótáknak az időmérőre majd a szombat délelőtti edzésen lesz lehetőségük felkészülni.

Több lesz a bizonytalanság

A versenyszimulációk szintén kimaradtak, mert Rosberg szerint a fenyegető radarkép ellenére az eső váratlanul érte a csapatokat, ezért a programjukat sem pörgették fel eléggé – bár délelőtt meglehetősen sok kört tettek meg. Mindez még a szokásosnál is jobban megkeverheti a paklit Monacóban, ahol egyébként sem mindig a papírforma érvényesül.

Az edzésen addig is nehezek voltak a pályaviszonyok, amíg száraz maradt a pálya. Maldonado és Sebastian Vettel szó szerint ugyanúgy fékezte el magát és csúszott ki a Mirabeau kanyarnál, mint Rosberg a tavalyi időmérő végén – őt akkor szándékossággal vádolták –, Merhi autóját pedig az alagútból kifelé az évek óta ismert bukkanó dobta meg. A Marussia eleje a korlátnak ütközött, és az első vezetőszárnya letört, de nagyobb baj szerencsére nem történt.

Az egyórás műsorszünet után Fernando Alonso merészkedett ki elsőként a vizes pályára, amelyre a legtöbben az intermediate gumikat választották, bár Rosberg inkább a rendes esőgumikon tett meg pár kört. Mivel szombatra és vasárnapra szép időt ígérnek, a csapatoknak nem volt érdemes kockáztatniuk a veszélyes körülmények között.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

15:36
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Hamarosan kezdődik az edzés

Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Délelőtt eleinte nedves volt a pálya a hajnali zuhétól, de a tréning végére a 18-20 fokos aszfalton is a tavalyihoz hasonló időket autóztak a versenyzők.

15:38
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Délelőtt Hamilton volt a leggyorsabb

A Mercedes pilótája végig uralta az edzést, míg Rosberg enyhén a falnak koccant, aztán magas üzemanyagszinttel körözött. Sokáig Vettel állt a 2. helyen, ám az utolsó pillanatban két renault-motoros autó, Verstappené és Riccardóé is beférkőzött eléje. Mivel Monacóban kevésbé számít a motorerő, Ricciardo azt mondta, el lesz heseredve, ha a Red Bull itt sem fér be a legjobb öt közé.

15:41
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Változtattak a pályán

Egy-két apró módosítást végeztek Monacóban tavaly óta. Az Uszoda sikánnál távolabb vitték a védőkorlátot, kialakítva egy kis bukóteret, a rázókövek mellett viszont elhelyeztek pár magasítást, hogy a versenyzők kedvét elvegyék a kanyar levágásától.

15:43
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Ilyen szűk a hely

Akiknek dolgozniuk kell a versenyen, nem feltétlenül rajonganak Monacóért, mert a hely mindenki számára igencsak szűkös. Ez például a McLaren irányítóközpontja, amely halszemoptikával fotózva sem tűnik kényelmesnek:

15:51
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Új szuperlágy gumit hozott a Pirelli

Az idén először fogják bevetni, ráadásul vadonatúj keveréket is készítettek hozzá, amelynek alacsony az üzemi hőmérsékleti tartománya. Erről bővebben itt írtunk.

15:57
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Megint eshet az eső

Az előrejelzés szerint 40% a valószínűsége. Az ég továbbra is felhős, a levegő ugyanúgy csak 14 fokos, mint délelőtt volt. Az aszfalt sem sokkal melegebb, alig 21 fokra melegedett.

16:00
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Autók a pályán

Rosberg az elsők között ment ki megtenni az ellenőrző körét, őt Stevens, Pérez, Räikkönen és Maldonado követi.

16:02
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Tavaly Alonso volt a leggyorsabb

Mármint a második szabadedzésen: akkor 1:18.482-es körrel kormányozta az élre Ferrariját. Ma reggel Hamilton 1:18.750-nel végzett az első helyen.

16:04
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Rosbergé az első mért kör

Elég lassan, 1:21.941 alatt teljesíti, miután a Mirabeau-nál - ott, ahol tavaly vitatott körülmények között kicsúszott a Q3-ban - elfékezi magát. Räikkönen, Sainz, majd Vettel azonnal meg is előzi, a Ferrari németje már 1:19.733-mal vezet.

16:05
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Räikkönen kisodródik

Egy előzés közben elvéti a féktávot, és kiengedi az autóját az első kanyar bukóterébe. Grosjean Lotusát pedig megdobta a lent említett hurka az Uszoda sikán rázókövén, de azért sikerült elkerülnie a falat.

16:07
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Maldonado előadott egy Rosberget

Szóról szóra eljátszotta ugyanazt, mint Rosberg a tavalyi időmérő végén: a Mirabeau felé vezető lejtön elfékezte magát, és tovább gurult a bukótérbe. Közben már csak Ricciardo és Ericsson nem tett meg mért kört, de egyelőre mindenki a lágy gumikat használja.

16:08
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Mozgalmasan kezdődött az edzés

"Jézusom, minden körben dugóba kerülök" - jegyzi meg Hülkenberg morózusan. Tényleg óriási a forgalom, pillanatonként történik valami.

16:09
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Már Kvjat vezet

1:18.548-cal a hétvége legjobb eredményét érte el, mögötte már Sainz, Räikkönen, Verstappen és Alonso van.

16:11
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A Mercedesek odavernek

Hamilton 1:17.640-es, Rosberg 1:17.932-es kört futott! Vettel, aki az előbb szintén kisodródott a Mirabeau-nál Rosberg-módra, feljön ugyan mögéjük, de 0,655 mp-s hátránnyal.

16:14
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Hamilton tovább javít

Már 1:17.192 a legjobbja, de ő is majdnem követte Rosberg példáját a Mirabeau-nál egy elfékezés után. Az lett volna a móka!

16:15
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Piros zászló!

Merhi az alagútból kifelé, a sikán előtti féktávon elvesztette az irányítást az autója felett, és orral a korlátnak csapódott. Nincs baja, de az első szárny letört. A Marussia versenyzőin ezen a hétvégén nagy a nyomás, mert Bianchi tavalyi pontszerzéséhez nehéz lesz felnőniük.

16:17
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A sorrend

Negyedóra után így állunk: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Sainz, Verstappen, Alonso, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Massa. Már csak Ericssonnak nincs mért köre.

16:19
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Ez történt a balesetnél

Merhi autóját az a bukkanó dobta meg az alagút kijáratánál, amely évről évre megtréfál valakit. Rossz vicc!

16:20
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Esik az eső!

Hát, a lámpa zöldre váltott a bokszkijáratnál, de a lelátókon előkerültek az esernyők, úgyhogy egy ideig nem feltétlenül látunk majd semmilyen akciót. Pedig lassan elkezdhetnék használni a szuperlágy gumikat...

16:25
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Maldonado a szuperlágyakkal próbálkozik

Hát, ez elég meglepő időzítés, de a Lotus megtöri a csendet, és kimegy a pályára. "Túlságosan esik" - jelenti a rádión a felvezető körében, ezért rögtön vissza is hívják. Ennek sok értelme volt!

16:29
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Kell-e nekünk újabb gumiháború?

Alonso szerint igen, pedig annak idején nem feltétlenül volt jó hatással a versenyzésre. Igen, az autók gyorsabbak voltak miatta, de túlságosan meghatározó szerepet játszott a csapatok közötti erőviszonyokban.

16:32
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Ennyi lehet az időmérő-szimulációknak

Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója azt mondta, kb. 10 perc múlva elállhat az eső, de a pálya olyan sokára fog felszáradni, hogy nem lehet majd gyors köröket futni a szuperlágy gumikkal. Az abroncsokat egyébként is nehéz felmelegíteni a mindössze 20 fokos aszfalton. Symonds szerint jópár körbe beletelik, mire elérik az üzemi hőfokot.

16:34
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A pilóták kiszálltak az autóikból

Massa vidáman beszélget a Williams mérnökeivel a bokszutcai irányítóközpontban. A Ferrari szerelői jobb híján az autókat fényesítik.

16:39
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A radar sem biztató

Maldonado továbbra is kitartóan csücsül a pilótafülkében, de mivel szombatra-vasárnapra jó időt jósolnak, senkinek nincs kedve fürdeni egyet. Pedig Alonso tegnap azt mondta, mivel még nem vezette a McLaren vizes pályán, ma kipróbálná - igaz, ez Monacóban túl kockázatos. Egyelőre tovább esik.

16:46
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Még hevesebben esik

Hát, ez nem fest túl jól. Egyébként a futam szempontjából nem feltétlenül baj, hogy ma senki nem tudja megtenni a szokásos időmérő- és versenyszimulációját, mert így még kevésbé lesz kiszámítható az eredmény. A csapatok adatok nélkül kevésbé tudják belőni a beállításokat, és a pilóták sem tudják begyakorolni a pályát, ami Monacóban különösen fontos.

16:51
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Dennis ösztökéli a McLarent

A csapat vezérigazgatója, Jonathan Neale a Sky-nak nem tagadta, hogy a góré "motivációs beszédet" mondott Wokingban, de ebben szerinte nincs semmi új. Azt is elárulta, hogy a McLaren vizsgálata szerint Barcelonában nem volt mechanikai probléma Jenson Button autójával, amelyet a brit versenyző hirtelen felindulásból félelmetesnek nevezett a verseny után, csak a rossz beállítások miatt egyáltalán nem működtek a hátsó gumik.

16:57
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A Red Bull szárítja fel a vizet

A csapat szerelői kézi hőlégfúvókkal próbálják felszárítani az aszfaltot a garázs előtt. Az eső csillapodott egy kicsit, de még mindig nincs akció, úgyhogy a tévés rendező a jórészt üres lelátó előtt elhúzó sirály repülését lassította vissza az imént. Ez is valami!

17:02
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Ebben a McLaren nyerne

Míg a Mercedes is az egyszerű hőlégfúvókkal erőlködik, a McLarennek elegánsabb megoldása van: a rájuk jellemző technokratizmus jegyében egy kerekeken guruló, porszívó-szerű célszerszámmal takarítják el a vizet a garázsuk elől. Tényleg őrület, hogy a csapatok mi mindent hurcolnak magukkal a világ körül. Mondjuk a mi kedvencünk még mindig a Ferrari motorhome-jának ajtajába állított műanyag kaktusz...

17:05
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A sorrend

Még mindig ugyanaz, vagyis Hamilton 0,740 mp-vel vezet Rosberg, és 1,103-mal Vettel előtt. A teljes lista: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Sainz, Verstappen, Alonso, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Massa, Bottas, Maldonado, Button, Ricciardo, Nasr, Merhi, Stevens, Ericsson.

17:11
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

A tömeg fütyül

Teljes joggal: ők kint áznak az esőben, a csapatok meg a garázsban lebzselnek. Itt nem egyszerűen az a probléma, mint máshol, hogy spórolnak a motorokkal - a vizes pályán túl könnyű hibázni, amiért túl nagy árat kell fizetni is a korlátok közelsége miatt, nyerni viszont nem lehet semmit az értelmetlen körözgetéssel.

17:15
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Nem lehet kötelezővé tenni a körözést

A GP2-bajnok Jolyon Palmer a Sky-on rámutatott az imént, hogy az F1 hiába szól a szórakoztatásról, nem lehet arra kötelezni a csapatokat, hogy ilyenkor is kimenjenek a pályára. Mivel túl nagy a veszélye, hogy összetörik az autót, a versenyzők csak sétatempóban körözgetnének.

17:19
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Még lehet egy kis akció

Pár versenyző beöltözött, sőt be is ült az autójába. És igen: Alonso intereken ki is merészkedett a pályára a McLarennel! Nyilván nagyon óvatos lesz.

17:21
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Hárman a pályán

Kvjat és Ricciardo is csatlakozott Alonsóhoz, szintén intermediate gumikon. A spanyol egy második körre is kint marad, de az aszfalt elég vizes.

17:24
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Rendesen kell dolgozni a kormánnyal

Aomso 1:40.401 alatt teljesítette a körét, de így is folyamatosan korrigálnia kellett, különösen a kigyorsításokon. Kvjat 1:40.643-as, Ricciardo 1:40.585-ös időt ért el, míg Rosberg rendes esőgumikkal jelent meg a pályán.

17:27
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Button a gyenge tapadásra panaszkodik

Mégis mit várt?! Így is csak 2 tizedel volt lassabb Alonsónál. Rosberg az esőgumikon 1:42.240-es időt ért el.

17:28
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Kvjat kicsúszik

Az első kanyarban továbbcsúszott a bukótérbe, de utána helyben megfordította az autóját egy kövér gázzal. Megélénkült a forgalom a végére. Az első tíz helyezettből csak Hülkenberg és Grosjean nincs a pályán, most Hamilton is kihajtott rá az interekkel.

17:30
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Kvjat a leggyorsabb

A pálya szárad: a legutóbbi körét már 1:33.325 alatt tette meg, őt Alonso követte 1:34.405-tel. Kockás zászló! A leintés előtt 16 autó volt a pályán.

17:35
május 21, 2015
Vágólapra másolva!

Az edzésnek vége

Az autók búcsúzóul még felálltak a rajtrácsra gyakorolni az elindulást. Hamilton végzett az élen, de a mókának hamar vége szakadt a zuhé miatt, amely lényegében elmosta az edzést. Azért köszönjük a figyelmet, és ne menjenek messzire, mert hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, aztán a csapatok reakcióival is!